Nekte setefødsel

Min jordmor sa til meg på en kontroll da jeg spurte om akkurat dette at hvis ungen lå i sete kunne jeg kreve ks uten noen diskusjon med de på sykehuset. Men kan jo hende at det er ulik praksis fra sykehus til sykehus da.


Ja, det er nok det. Jeg hører til Kalnes sykehus, og enda ikke møtt mer enn en lege som har noe forståelse.
 
Bmi på 39 før svangerskap her. Og beskjed om å gå ned 1-2 kg per uke gjennom svangerskapet
Hjelp! Ba de deg gå NED såpass gjennom hele svangerskapet? :eek: vet de ikke ønsker vektoppgang, men at du skal jobbe med å slanke deg mens kroppen er gravid...
 
Håpe de sjekker da, den ene legen mente det var nødvendig den andre mente det ikke var nødvendig da jeg hadde tre fødsler bak meg. Krysser fingrene :)
Hm. Men de pleier da å ta røntgen eller liknenede for å sjekke i forhold til sete. Etterlys det i såfall :)
 
Ja, det er nok det. Jeg hører til Kalnes sykehus, og enda ikke møtt mer enn en lege som har noe forståelse.
Så uheldig :( Hadde super erfaring med de da jeg fikk min datter for 16 måneder siden. Dog ikke sete, men ks. Håper du møter noen du kan snakke skikkelig med som det går an å ha en samtale med!
 
Det er vel en grunn til at de fleste sykehus har sluttet å prøve å snu de. Mange som ender opp i akutt ks, navlesnor rundt halsen eller som snur seg tilbake igjen. Jordmor her i kommunen er svensk og fortalte meg at de har sluttet helt med det i Sverige pga alle komplikasjoner. Så jeg var fast bestemt på ikke la de snu.
Jeg har aldri hørt om det før...man lærer stadig noe nytt. Da hadde jeg nok sagt nei til det også;)
 
Bmi på 39 før svangerskap her. Og beskjed om å gå ned 1-2 kg per uke gjennom svangerskapet

Det var da voldsomt til vektnedgang du fikk beskjed om! Trodde ikke det var anbefalt å gå ned så mye i uken om en ikke er gravid engang! [emoji15][emoji33]
Nå aner ikke jeg hvor mye bmi på 39 vil si, men jeg syns ikke at det høres klokt ut med et så stort vekttap gjennom et svangerskap!
 
Eg har to setefødsler bak meg (i 2012 og 2013). Første fødsel var ikkje "planlagt" sete, det fann dei ut først når fødselen var i gang. Så der blei det ikkje tatt noko mål av meg, men ul av ungen for å estimere størrelse. Det var ein "liten" unge (3100 g, 50 cm) så ks var ikkje eit tema. Eg fekk epidural og måtte faste sidan sjangsen for ks var høg. Fekk god info om kva som kom til å skje og det var alltid ei jordmor hjå meg. Eg blei godt fulgt opp heile veien og når ungen kom ut var det "fullt" rom. Dei brukte tang på slutten, men ein ukomplisert fødsel for så vidt. Andre fødsel var me forberedt på at det blei sete så då var eg på samtale og ul i veke 38 (?). Under fødselen fekk eg god oppfølging og det blei ganske likt som den første i grunn. Men den gangen slapp eg heldigvis å faste (anbefaler ikkje faste under fødsel der kroppen bruker/treng mykje energi!).
Setefødsel går ofte litt treigare enn vanleg, eg fekk drypp med begge og fødselen varte i 24 og 12 timer (7 og 12 dager over termin).
Dette var på KK (Bergen) der dei er ganske flinke på setefødsel, det var ikkje eit tema å prøve å snu og heller ikkje planlagt ks. I ettertid er eg glad for det, men var sjølvsagt bekymra både første og andre gangen...
Denne gangen (veke 35 no) ser det ut til at det blir vanleg fødsel, noko eg er veldig spent på
 
Jeg forstår deg veldig godt og tror jeg hadde nektet selv. Jeg hadde derimot ikke nektet at de prøve å snu, for vanlig fødsel er jo bedre for barnet stort sett.

Hovedgrunnen til at jeg hadde nektet er nok de erfaringene jeg har med venninner. De to av mine venninner som har hatt setefødsler har begge endt i akutt keisersnitt. Den ene litt kritisk. Jeg tenker at et planlagt keisersnitt er bedre enn ett akutt og hvis over 40% uansett ender med keisersnitt er det greit å gå for det. Men så må det jo finnes mange gode grunner til vaginal fødsel også, siden de fortsatt anbefaler det.

Det er vel en hvis risiko ved senere fødsler etter keisersnitt, begge mine venninner ble fortalt dette (var begges første barn), men kanskje nr 4 er sistemann?

Det er vel stort sett førstegangsfødende som ender opp med keisersnitt både vanlig fødsel og sete. Det er stor forskjell på å føde eit barn i sete når det allerede har vore tre barn samme vegen, enn om det er førstemann:)
Kjenner forresten tre stykker som hadde fine setefødsler uten komplikasjoner, barn nummer to, to og tre:)
 
Nå sniker jeg fryktelig her, men må bare dele.
Jeg fødte i sete (som ble oppdaget på overtidskontollen) og angrer ikke på det. Følte også jeg hele tiden hadde ett valg, men for meg var det aldri noe alternativ med keisersnitt heller, så mulig jeg hadde kjent annerledes på det hvis jeg egentlig ville det..
MEN i ettertid gikk jeg til osteopat med sønnen min som hadde mye låsninger i bl.a hofter og nakke som er ganske vanlig etter en så tøff fødsel, og hun fortalte at hun hadde kjempegod erfaring med å snu babyer som lå i sete. Babyen legger seg den veien det er best plass og det er ofte låsninger og spenninger i livmor, bekken som gjør at den blir liggende i sete. Løsner man opp i dette snur babyen seg ofte helt av seg selv (hun hadde til og med opplevd at babyer snudde seg under behandling :)) dette er noe helt annet en det de gjør på sykehusene hvor de faktisk snur manuelt og med "tvang".
Poenget mitt er bare at hvis du ender opp med baby i sete ville jeg oppsøkt en osteopat med erfaring med å snu og prøvd det :) (hvis du har mulighet da)
Jeg hadde mye låsninger i bekkenet mitt som jeg har løsnet opp i nå og håper nestemann kommer med hodet først :p
 
Bmi på 39 før svangerskap her. Og beskjed om å gå ned 1-2 kg per uke gjennom svangerskapet


Jeg hadde bmi på 40, og ikke fått noe beskjed om å slanke meg ..
Jeg har hatt 2 vekstestimeringer av baby, men trengte ikke flere nå, var på siste forrige uke.

Rart det er så forskjellig praksis!
 
Det er vel stort sett førstegangsfødende som ender opp med keisersnitt både vanlig fødsel og sete. Det er stor forskjell på å føde eit barn i sete når det allerede har vore tre barn samme vegen, enn om det er førstemann:)
Kjenner forresten tre stykker som hadde fine setefødsler uten komplikasjoner, barn nummer to, to og tre:)
Det er helt sikkert forskjellig, men selv kjenner jeg best på egne og de næreste sine opplevelser. Det ville i stor grad påvirket mitt valg i en slik situasjon.

Min andre fødsel var mye verre enn første, så personlig stoler jeg forøvrig ikke helt på det at det blir så mye enklere. Det er derimot bare av egenerfaring, jeg vet jo at det somoftest blir det. Klarer likevel ikke å styre følelsene i forhold til tredje runde. Jeg gruer meg mer, og er mer usikker nå.

Når det gjelder setefødsel generelt kan det godt hende at det er flere 1 gangs fødende som ender i hastekeisersnitt. Den statistikken kjenner jeg ikke til og har ikke les, men er det sånn syns jeg jo egentlig at det bør gå inn som en viktig faktor i vurderingen av anbefaling, for da er % andelen høy i den gruppa. Jeg syns uansett at det er høyt at over 40% av de som anbefales setefødsel ender i haste keisersnitt.
 
Jeg hadde bmi på 40, og ikke fått noe beskjed om å slanke meg ..
Jeg har hatt 2 vekstestimeringer av baby, men trengte ikke flere nå, var på siste forrige uke.

Rart det er så forskjellig praksis!
Ja, jeg reagerer også på at det er så forskjellig praksis!
 
Liten oppdatering etter sykehuset i dag : Han lå med hodet ned, men ikke langt ned så vi får håpe han blir liggende. Vekta er estimert til 3340 i dag (3310 for 6 dager siden) så de vil sette meg i gang 23 juni.

De kunne ikke tvinge noen til å føde i seteleie, så skulle han ligge i sete da, så blir det ks :)
 
Back
Topp