Mulig å få i seg vitaminer og mineraler igjennom kostholdet?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Sidensvans1

Blir kjent med forumet
Finnes det en god oversikt over hvordan en kan få i seg vitaminer og mineraler igjennom kostholdet, som grønnsaker, frukt og andre matvarer, fremfor å måtte kjøpe tilskudd i form av tabletter o.l.?

F.eks. gode kilder til

*Jod er - brunost, hvit fisk, melk og meieriprodukter
* Omega 3 - makrell i tomat
* Magnesium - mandler og kikerter

Osv? Det hadde vært supert om det fantes en fin oversikt på dette. :)
 
Finnes det en god oversikt over hvordan en kan få i seg vitaminer og mineraler igjennom kostholdet, som grønnsaker, frukt og andre matvarer, fremfor å måtte kjøpe tilskudd i form av tabletter o.l.?

F.eks. gode kilder til

*Jod er - brunost, hvit fisk, melk og meieriprodukter
* Omega 3 - makrell i tomat
* Magnesium - mandler og kikerter

Osv? Det hadde vært supert om det fantes en fin oversikt på dette. :)

Dette var et veldig bra spørsmål og jeg ser at du har god oversikt over mye allerede. De punktene du har skrevet opp er som du vet aldeles korrekt. Meg bekjent finnes det ikke noen slik enkel oversikt, men jeg skal prøve å lage en enkel variant her. Jeg skal definitivt lage en mer detaljert utgave som kiwi kan publiserer på sine nettsider etterhvert. Takk for god ide!

- Melkeprodukter (melk, ost og yoghurt) gir mye kalsium, jod, riboflavin, fosfor, B12, protein og tiamin
- Kjøtt er rikt på protein og jern
- Frukt, bær og grønnsaker inneholder masse vannløselige vitaminer; c-vitamin (særlig sitrusfrukter, kiwi, brokkoli og bær), antioksidanter (særlig mye i fargesterke grønnsaker og løk), folat (særlig mye i grønne grønnsaker), betakaroten (særlig mye i gulrot, søtpotet og mango), k vitamin (særlig i mørkegrønne grønnsaker) og kostfiber i alle typer frukt og grønt
- Fet fisk er rik på D-vitamin, omega-3-fettsyrer og protein
- Mager fisk er rik på jod og protein
- Oljer er rike på umettet fett og e-vitamin
- Egg inneholder som reklamen sier alle vitaminer og mineraler untatt c-vitamin
- Grove kornprodukter er rike på fiber, jern og magnesium.

Dette er bare en kortversjon og det vil komme en oppdatert versjon på kiwi.no etterhvert, takket være god ide fra deg!!!
 
Dette var et veldig bra spørsmål og jeg ser at du har god oversikt over mye allerede. De punktene du har skrevet opp er som du vet aldeles korrekt. Meg bekjent finnes det ikke noen slik enkel oversikt, men jeg skal prøve å lage en enkel variant her. Jeg skal definitivt lage en mer detaljert utgave som kiwi kan publiserer på sine nettsider etterhvert. Takk for god ide!

- Melkeprodukter (melk, ost og yoghurt) gir mye kalsium, jod, riboflavin, fosfor, B12, protein og tiamin
- Kjøtt er rikt på protein og jern
- Frukt, bær og grønnsaker inneholder masse vannløselige vitaminer; c-vitamin (særlig sitrusfrukter, kiwi, brokkoli og bær), antioksidanter (særlig mye i fargesterke grønnsaker og løk), folat (særlig mye i grønne grønnsaker), betakaroten (særlig mye i gulrot, søtpotet og mango), k vitamin (særlig i mørkegrønne grønnsaker) og kostfiber i alle typer frukt og grønt
- Fet fisk er rik på D-vitamin, omega-3-fettsyrer og protein
- Mager fisk er rik på jod og protein
- Oljer er rike på umettet fett og e-vitamin
- Egg inneholder som reklamen sier alle vitaminer og mineraler untatt c-vitamin
- Grove kornprodukter er rike på fiber, jern og magnesium.

Dette er bare en kortversjon og det vil komme en oppdatert versjon på kiwi.no etterhvert, takket være god ide fra deg!!!

Tusen takk for at du skrev denne fine lista, en aldri så "kortversjon" på stående fot. :) Glad jeg kunne bidra bittelitt tilbake som takk for din hjelp. ;) Gleder meg til å se den oppdaterte lista! :D
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp