Hva gjør dere for å ta vare på forholdet etter dere fikk barn?

  • Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet
M

Moderator Tone

Guest
Er dere flinke til å ha tid til hverandre?
Hva bruker dere å gjøre sammen for å ta vare på forholdet?
Del gjerne noen tips :)
 
Vi rekker følgende av og til:
-ser film mens jeg ammer eller om lille har lagt seg. Da benytter jeg sjansen til å lene hodet eller beina på mannen så det føles som gamle dager :happy:
- går tur sammen, bare at nå har vi med vogna. Stort sett er lille snill og sovner

Øh ja..det var de to tingene jeg kom på...:)
 
Vi pleier også å se film/serie mens jeg ammer eller etter Lillemor har lagt seg så det er litt roligere. Også prøver vi å finne på ting sammen i helgene som en familie. Blir mest å gå tur eller sette oss i parken, passer seg best sånn da vi har hund også :)
Måtte putte på litt til ; Kjæresten min sender meg også masse fine meldinger mens han er på jobb, og jeg sender snaps av baby! Og jeg har fått blomster veldig mange ganger :D
 
Last edited:
Passer på å gjøre småting i hverdagen som viser at vi er glade i hverandre. Et lite stryk over håret, en klem, et kyss, et kompliment. Bare det å passe på å si at vi er glade i hverandre. Kan fort bli glemt og erstattet med klage over hvor trøtt man er. Ellers ser vi en serie eller film når vi har mulighet med to sovende barn. :)
 
Her gjør vi visst ingenting om dagen. Mannen mener det er vanlig at det blir sånn når man får barn?! Er litt skuffa kjenner jeg. Han nekter å gjøre ting "alene" med meg om dagen, og ett forslag om at vi,altså familien, skulle reise på hytta nå i helgen ble tatt meget dårlig imot, hvor jeg fikk høre at jeg aldri gidder å være sosial. Så her føler jeg meg ofte alene om dagen, men klarer allikevel å nyte stort å ha en liten baby.
Håper dere andre har masse gode tips å komme med! ;)
 
Vi legger oss samtidig som minstemann her enn så lenge (eller han er våken til vi legger oss). På kveldene her går det i mot i brøstet-maraton sammen mens vi spiser og bytter på å bysse Anton i søvn (vi må se på noe artig som ikke krever stor konsentrasjon fra oss- Hehe). Blir omtrent som før, bare med en liten unge! På kveldene når vi har lagt oss, kryper ofte mannen inntil meg og holder rundt meg når Anton har sovnet i bedsiden <3 I kveld skal vi ut å spise mens svigermor passer han noen timer!

En annen ting er det at vi er ganske likestilte i det hverdagslige siden jeg ikke ammer, og dermed unngår vi de store konfliktene om hvem som skal gjøre hva. Vi tar han annenhver kveld/natt siden han sover hele natta, mater og skifter på stort sett likt, og deler på øvrig husarbeid. Det holder husfreden stabil merker jeg :p

Vi er også flinke til å la den andre få litt fri, han har vært et par fredager på fest og jeg har vært på en jentekveld allerede. Det har hjulpet på forholdet det også, for da kommer man tilbake mer motivert på en måte:) og så er det noe med det å unne den andre litt fri.

Alle disse små tingene gjør at forholdet er like sterkt som før. Eller, i bursdagskortet skrev han faktisk at han elsker meg mer enn noen gang- så det er jo bra da :)
 
Vi har vært overraskende gode til å ta vare på forholdet i denne overgangsfasen. Om morgenen spiller vi ofte kortspill mens babyen sover og på kvelden ser vi serier på netflix. I helgene går vi lange turer sammen med baby og hund :) Vi er også flinke til å vise at vi setter pris på hverandre. Han tar med blomster hjem, jeg legger små lapper oppi lunsjboksen hans. En av favorittingene mine er dog når vi bare drikker kaffe og prater sammen :)
 
Her er faktisk forholdet som før, om man ser bort fra at det er litt vanskeligere med armkosen på kveldene da hun vesla gjerne legger beslag på oss[emoji23] legger henne alltid i bedside'n når vi legger oss, så jeg og pappan får snakke sammen og klemme på hverandre når vi legger oss. Vi had snakket mye om dette på forhånd og jeg syns vi klarer oss veldig fint nå[emoji2]

Vi tenker også at det er viktig å være snille med hverandre nå, ikke prøve å konkurrere i hvem som er sliten osv. Jeg lar f.eks han sove når han kommer hjem fra tidligtidligvakt og han har babyen mens mor får dra inn til byen alene iblant. Ikke så mye som skal til[emoji173] Vi er flinke til å rose hverandre og klemmer og koser så ofte vi kan.
 
Her er det absolutt ingenting som skjer i forholdet, er vell mye mer foreldre enn kjærester, foruten at vi avslutter telefonsamtalene med "glad i deg".. har en superaktiv litt trassig storebror på 2, som har funnet ut at det er kjekt å bruke ca 1-2timer på å sovne om kvelden, pluss at han våkner tvert vi går å legger oss.. har da altså lillegutt på 2 og mini på 10 uker mellom oss, så det er så vidt vi får til en håndhilsen med godnatt.. har heller ikke så mye overskudd på dagtid når storebror krever sitt, pluss at mannen er stressa og mye sur.. så her har gnisten forsvunnet!
 
Her skjer det også temmelig lite. Mellomste på snart 3 år er i trassalder deluxe og minstemann er frimerkebaby, så er temmelig slitne både far og mor. Jeg fullammer og samsover med babyen, mens mannen sover hos hun på snart 3 fordi hun alltid våkner utpå natten og skal inn til oss, noe jeg ikke tør så lenge babyen ligger i senga vår. Fant ut at vi like gjerne flyttet gjestesenga inn på hennes rom, slik at han sover der og på denne måten får alle sove mest mulig. På kvelden når jentene har sovnet ser vi gjerne film eller på en serie mens babyen ligger på fanget mitt og enten sover eller ammer (legger jeg han fra meg når han har sovnet våkner han bare igjen). Vi forteller hverandre hver dag at vi elsker hverandre og kysser alltid når han drar på jobb eller vi skal legge oss, og klemmer/kysser ved anledning. Vet at dette bare er en periode i livet som bare er sånn hos oss, jeg forventer ikke så mye kjærestetid utover det akkurat nå. Føler meg derimot trygg på at det kommer til å ta seg opp etterhvert. :)
 
Synes det er ganske som før. Akkurat nå har vi jo nesten mer tid sammen siden jeg ikke jobber, og kunne jobbe tidvis mye før, og ofte rekker jeg både husarbeidet og å ha middag klart når han kommer hjem. Vi går tur sammen og ser ofte serie sammen på kveldene også legger vi oss samtidig. Hjelper på å ha rolig baby.
 
Her er faktisk forholdet som før, om man ser bort fra at det er litt vanskeligere med armkosen på kveldene da hun vesla gjerne legger beslag på oss[emoji23] legger henne alltid i bedside'n når vi legger oss, så jeg og pappan får snakke sammen og klemme på hverandre når vi legger oss. Vi had snakket mye om dette på forhånd og jeg syns vi klarer oss veldig fint nå[emoji2]

Vi tenker også at det er viktig å være snille med hverandre nå, ikke prøve å konkurrere i hvem som er sliten osv. Jeg lar f.eks han sove når han kommer hjem fra tidligtidligvakt og han har babyen mens mor får dra inn til byen alene iblant. Ikke så mye som skal til[emoji173] Vi er flinke til å rose hverandre og klemmer og koser så ofte vi kan.
Bare nysgjerrig :happy:
Pappan her tør ikke ha mini alene mens jeg drar til butikken. Med mindre han steinsover. Men nå har mini slutta å steinsove slik han gjorde de første ukene. Legger du igjen noe på flaske slik at pappan kan mate hvis småttis våkner? Våkner lille her så er han SULTEN eller TØRST og det er kun amming som gjelder.
Jeg har ikke pumpa noe særlig enda eller mme enda..kunne kanskje pumpa og lagt igjen..:D
 
Bare nysgjerrig :happy:
Pappan her tør ikke ha mini alene mens jeg drar til butikken. Med mindre han steinsover. Men nå har mini slutta å steinsove slik han gjorde de første ukene. Legger du igjen noe på flaske slik at pappan kan mate hvis småttis våkner? Våkner lille her så er han SULTEN eller TØRST og det er kun amming som gjelder.
Jeg har ikke pumpa noe særlig enda eller mme enda..kunne kanskje pumpa og lagt igjen..:D

Jepp, sørger alltid for at han har en flaske med morsmelk å gi henne, for sånn er hun her også[emoji23] det skal skje TVERT hun våkner.
 
Bare nysgjerrig :happy:
Pappan her tør ikke ha mini alene mens jeg drar til butikken. Med mindre han steinsover. Men nå har mini slutta å steinsove slik han gjorde de første ukene. Legger du igjen noe på flaske slik at pappan kan mate hvis småttis våkner? Våkner lille her så er han SULTEN eller TØRST og det er kun amming som gjelder.
Jeg har ikke pumpa noe særlig enda eller mme enda..kunne kanskje pumpa og lagt igjen..:D

Jeg har også alltid pumpet litt melk som er i kjøleskapet sånn at jeg kan gå ut alene. (Og masse i fryser)! Har vært ute en tur på kvelden de siste lørdagene og være med venninner og det har gått supert! Veldig deilig å ha hendene fri, ta seg en øl og hente seg inn litt, veldig deilig når man kommer hjem igjen også
 
Her er det rutiner på kjæresteforholdet. Hørtes super romantisk ut ikke sant? Men i overgangen nå er det godt med tryggheten man har opparbeidet i 12års ekteskap. Særlig når det ble langt sykehusopphold grunnet tidlig vannavgang og prematurt barn.
Vi er flinke til å avlaste hverandre og fordele oppgaver.Han tar langturen med hunden og jeg tar vesla. Om kveldene når Hannah Sofie kan være urolig bytter vi på å bysse. Han hjelper til med flasking ettersom hun delammes. Jeg pumper meg så gir kun brystmelk.
Jeg lar han dra på fotballtrening og ting han ønsker, han gjør det samme med meg. Vi går turer sammen, ringes og vet at den tiden vi er inni nå går over. Det blir roligere og mer kjærestetid etterhvert.
 
Back
Topp