Arvelig?

Lil-17

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Er det arvelig å gå over termin? Og er det arvelig å få store babyer? Tenker da arvelig fra mor til datter.
Min mor gikk over termin med alle (fem barn), så mye som 21 dager(!) med den ene, og alle vi barna har vært mellom 4200g - 5300g. Førstemann var lettest, så ble vi bare tyngre og tyngre :p
Jeg gikk selv 13 dager over termin og han som kom ut var 4600g og 57 cm (ble estimert til 3500g seks dager før fødsel, noe som virkelig ikke stemte!) Spiste sunt hele graviditeten, drakk kun 1 glass med julebrus på julaften, rørte verken snop, chips eller noe annet..
Litt redd for at dette barnet skal være enda større.. fødselen gikk jo noe lunde ok sist (hadde store blødninger etter fødsel, måtte ha flere blodoverføringer), så ja.. noen som vet eller har erfaring? :)

Jeg har helt andre fødselserfaringer enn mamma og farmor. Ingen likheter overhode! Men begge mine fødsler lignet hverandre, raske og smertefulle [emoji36]
Men eldste kom 3 uker før termin og minste kom til termin, ellers var de like.

Mamma hadde tre små babyer og fødte to for tidlig og ei til termin. Fødselen min var også annerledes enn alle hennes. Frøkna mi var både lang og godt innafor normalen på vekt. Så det trenger ikke å være arvelig. Ble født tre dager over termin.

Moren min gikk over med meg og søster. Meb ikke like lenge som jeg gjorde med mine, eldste på 8 år kom 3 uker over termin, mens yngste kom 14 dager over termin. 3780 og 3855 veide de :)

Med første så spurte jm om jeg visste hvordan fødslene til min mor hadde vært fordi det kunne være en pekepinne på hvordan min fødsel ble. Med hennes første fødsel gikk hun 4 dager over termin, var 9 timer i fødsel og fødte ei stor jente på over 4 kg (meg). Jeg gikk to dager over, 8,5 time i aktiv fødsel og fikk en gjennomsnittlig gutt. Så det var ganske likt:) Hun hadd mest sannsynlig uoppdaget svangerskapsdiabetes og det forklarer at jeg var stor. Med lillebroren min fikk hun bekrefta svangerskapsdiabetes og han var ikke så stor. Han kom også to uker før termin så jeg håper lille i magen slekter på onkelen;)

Tror både arv og hvor sunn/aktiv du er spiller en rolle. Min mor fikk store barn på nesten fem kilo og gikk over termin med begge. Jeg var veldig aktiv sist svangerskap og spiste sunt, jeg fikk en liten baby på rett over tre kilo, to uker før termin. Men fødselene våres har vært ganske like.

Tror ikke det er arvelig. Ingen likhet mellom mrg og min mor

Ingen likheter mellom min mor og min søster / meg. Mamma fikk tre barn tett med tre ganske ulike fødsler uten store komplikasjoner. Nr. en var forholdsvis liten av vekst før termin, nr. 2 var stor 2 uker etter termin og nr. 3 var medium på termin.

Min søster og jeg har begge hatt keisersnitt med nr. 1 pga. seteleie. Jeg hadde også keisersnitt med nr. 2 pga. seteleie mens min søster hadde en forferdelig fødsel nr. 2 som varte i over 24 timer og som endte med ruptur grad 3 og sugekopp. Hennes nr. 2 kom ut med ene armen langs hodet og det gikk nesten galt.

Mitt første keisersnitt endte nesten galt fordi min nr. 1 hadde navlesnoren 3 ganger rundt halsen og pustet ikke når hun kom ut. Planlagt KS, men da jeg kom til sykehuset fant de ikke hjertefrekvens og det endte med haste KS.

Så vi snakker ofte om at hvis det hadde vært før moderne medisin hadde sikkert både søsteren min og meg strøket med under en av våre fødsler, mens med mamma var det ingen problemer.

Min første var 2500g og andre var veldig normal. Min søsters har begge vært over 4500g.

Min mor er medium høy og slank, jeg er høy og slank og min søster er kort og slank.

Tror både arv og hvor sunn/aktiv du er spiller en rolle. Min mor fikk store barn på nesten fem kilo og gikk over termin med begge. Jeg var veldig aktiv sist svangerskap og spiste sunt, jeg fikk en liten baby på rett over tre kilo, to uker før termin. Men fødselene våres har vært ganske like.
Vanskelig å si synes jeg. Virker som at det er mange som har likheter, men også en del som ikke har noe likt. Jeg er 173 og var 74kg på det meste i graviditeten (58 kg før jeg ble gravid), aktiv og spiste sunt.. så ikke på den måten min gutt ble så stor iallfall. Min mor er lavere og rundere, så kan jo kanskje være derfor yngstemann var så tung?

Ingen likheter mellom min mor og min søster / meg. Mamma fikk tre barn tett med tre ganske ulike fødsler uten store komplikasjoner. Nr. en var forholdsvis liten av vekst før termin, nr. 2 var stor 2 uker etter termin og nr. 3 var medium på termin.

Min søster og jeg har begge hatt keisersnitt med nr. 1 pga. seteleie. Jeg hadde også keisersnitt med nr. 2 pga. seteleie mens min søster hadde en forferdelig fødsel nr. 2 som varte i over 24 timer og som endte med ruptur grad 3 og sugekopp. Hennes nr. 2 kom ut med ene armen langs hodet og det gikk nesten galt.

Mitt første keisersnitt endte nesten galt fordi min nr. 1 hadde navlesnoren 3 ganger rundt halsen og pustet ikke når hun kom ut. Planlagt KS, men da jeg kom til sykehuset fant de ikke hjertefrekvens og det endte med haste KS.

Så vi snakker ofte om at hvis det hadde vært før moderne medisin hadde sikkert både søsteren min og meg strøket med under en av våre fødsler, mens med mamma var det ingen problemer.

Min første var 2500g og andre var veldig normal. Min søsters har begge vært over 4500g.

Min mor er medium høy og slank, jeg er høy og slank og min søster er kort og slank.
Ja hjelpes, svangerskap er jo faktisk en stor risiko for mor. Glad vi bor der vi bor. Har tenkt tanken selv.. hadde jeg bodd i et annet land hadde jeg blødd i hjelp etter fødselen. Skremmende å tenke på.
Godt at det gikk bra både med deg og din søster tross alt!

Mamma har fått alle sine minst to uker før, og hun var helt sikker på at jeg også kom til å føde lenge før termin, men jeg ble satt i gang 12 dager over termin..

Ja hjelpes, svangerskap er jo faktisk en stor risiko for mor. Glad vi bor der vi bor. Har tenkt tanken selv.. hadde jeg bodd i et annet land hadde jeg blødd i hjelp etter fødselen. Skremmende å tenke på.
Godt at det gikk bra både med deg og din søster tross alt!
Jeg fikk faktisk beskjed fra jm etter fødselen blødning som min var den største årsaken til dødsfall under fødselen i andre land. Tenkte ikke så mye over det da, men merker jeg tenker en del på det nå som jeg skal gjennom deg igjen:/

Jeg fikk faktisk beskjed fra jm etter fødselen blødning som min var den største årsaken til dødsfall under fødselen i andre land. Tenkte ikke så mye over det da, men merker jeg tenker en del på det nå som jeg skal gjennom deg igjen:/
Oj! Det visste jeg ikke. Skummelt! Kan jeg spørre hvor mye du mistet?

Oj! Det visste jeg ikke. Skummelt! Kan jeg spørre hvor mye du mistet?
Mista heldigvis ikke så mye, da jeg fikk behandling svært raskt. Jeg hadde allerede venflon på grunn av epidural, heldigvis. De snakka vel om at det tok ca et minutt bare, og på den tiden mista jeg litt over en liter blod. Gutten min var ut, og jeg hadde fått han på brystet så det kom når morkaka skulle ut. Jeg var så opptatt av babyen at jeg ikke fikk med meg noe, men samboeren skjønte litt mer av dramatikken når det plutselig kom 3-4 stk stormende inn.

Mista heldigvis ikke så mye, da jeg fikk behandling svært raskt. Jeg hadde allerede venflon på grunn av epidural, heldigvis. De snakka vel om at det tok ca et minutt bare, og på den tiden mista jeg litt over en liter blod. Gutten min var ut, og jeg hadde fått han på brystet så det kom når morkaka skulle ut. Jeg var så opptatt av babyen at jeg ikke fikk med meg noe, men samboeren skjønte litt mer av dramatikken når det plutselig kom 3-4 stk stormende inn.
En liter er mye når det er snakk om blod. Jeg mistet 1500 ml, tror det var på samme måte som deg, etter gutten var ute. Men jeg var nesten bevisstløs pga. blødningen. Registrerte at det kom mange folk inn i rommet men skjønte ikke hvorfor. Hadde også epidural, så de fikk jo stoppet det relativt fort.

En liter er mye når det er snakk om blod. Jeg mistet 1500 ml, tror det var på samme måte som deg, etter gutten var ute. Men jeg var nesten bevisstløs pga. blødningen. Registrerte at det kom mange folk inn i rommet men skjønte ikke hvorfor. Hadde også epidural, så de fikk jo stoppet det relativt fort.
Har du snakket med jordmor eller noen inforhold til denne fødselen? Om det blir tatt noen forhåndsregler eller lignende nå? Fikk beskjed etter sist at alle framtidige fødsler skal foregå på sykehuset, men lurer på F.eks på fødsel i badekar, evetuellt om det er mulig å få satt inn veneflon uavhengig av epidural ol. Er kanskje litt tidlig å begynne å ta det opp allerede, men kontrollfriken i meg begynner allerede å tenke på fødsel:p

Har du snakket med jordmor eller noen inforhold til denne fødselen? Om det blir tatt noen forhåndsregler eller lignende nå? Fikk beskjed etter sist at alle framtidige fødsler skal foregå på sykehuset, men lurer på F.eks på fødsel i badekar, evetuellt om det er mulig å få satt inn veneflon uavhengig av epidural ol. Er kanskje litt tidlig å begynne å ta det opp allerede, men kontrollfriken i meg begynner allerede å tenke på fødsel:p
Jeg syns det høres lurt å ta det opp nå, dersom man hadde en skummel opplevelse tidligere. Både for å forberede helsepersonell og for å gi deg ro i sinnet.

Tenkt å snakke med fastlegen om det om en uke når jeg skal på svangerskapskontroll :) Jeg liker også å ha kontroll, tenkt å ta opp amming på første time hos jordmor :P

Jeg syns det høres lurt å ta det opp nå, dersom man hadde en skummel opplevelse tidligere. Både for å forberede helsepersonell og for å gi deg ro i sinnet.
Tenkt å snakke med fastlegen om det om en uke når jeg skal på svangerskapskontroll :) Jeg liker også å ha kontroll, tenkt å ta opp amming på første time hos jordmor :p
Så fint å høre at det er flere som tenker som meg:p;) Skal også på første kontroll om ei uke, og tenkte å ta det opp da. Men regner ikke med legen kan gjøre så mye annet enn å gå gjennom epikriser fra sist med meg, men at jeg må ta det opp med jm når jeg skal dit. Noe spesielt som gjør at du tenker å ta opp ammingen tidlig?

Back
Topp