Drikke alkohol på sydenferie med barn?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Vi skal til Kroatia i juli og har så klart med oss jenta vår på 2 år. Vi skal også reise med familien til samboeren min så vi blir en gjeng. Vi skal ha all inklusiv, og da er jo så klart alkohol også inkludert. Jeg vet at de fleste av de vi reiser med skal drikke litt alkohol, inkludert samboeren min og det gjør meg ingenting så lenge det ikke blir fyllefest siden vi har med et barn. Jeg kjenner litt på den at det ikke passer seg at jeg også drikker ett par øl på ferie siden de andre gjør det, så føler at noen må jo være edru siden vi har med jenta vår og er ikke helt komfortabel med å ta meg noe med alkohol med henne rundt, men det er jo fordi jeg føler at folk skal se stygt på det og se på meg som en dårlig mor hvis jeg også drikker litt alkohol på ferie med barn. Og det er jo så klart ikke snakk om mengder med alkohol.
Jeg skal så klart ikke drikke noe på ferie, bare sånn å ha sagt det. Vil bare høre deres mening! :)

Så jeg vil vite hva dere andre gjør på sydenferie med barn.

Er det greit at begge foreldrene drikker litt alkohol på sydenferie med barn?
Hvis ja, hvorfor?
Hvis nei, hvorfor ikke?
 
Først og fremst, all inclusive er ikke all inclusive når det gjelder alkohol[emoji51] kum lokale drikkevarer, så som regel kun lokalt øl, så mulig det begrenser seg selv.

Jeg tenker som jeg gjør hjemme jeg, en øl eller et glass til maten er helt innafor, men å drikke for å drikke syns jeg ikke noe om, det er alt for mange barn med direkte dritings foreldre å se i syden, ser det hvert år desverre og kan ikke skjønne hva folk tenker på.

Så for min/våres del, blir det et glass til maten ved behov ellers ingen drikking[emoji5]
 
Last edited by a moderator:
Ser faktisk i forskjellen på om det er på ferie eller ikke.
Syns det er helt greit at voksne ta en øl eller et glass vin sammen med barn (eller to dersom det er over tid).
Det er faktisk så lite at man vil være kjørbar ikke så lenge etter.
 
Først og fremst, all inclusive er ikke all inclusive når det gjelder alkohol[emoji51] kum lokale drikkevarer, så som regel kun lokalt øl, så mulig det begrenser seg selv.

Jeg tenker som jeg gjør hjemme jeg, en øl eller et glass til maten er helt innafor, men å drikke for å drikke syns jeg ikke noe om, det er alt for mange barn med direkte dritings foreldre å se i syden, ser det hvert år desverre og kan ikke skjønne hva folk tenker på.

Så for min/våres del, blir det et gøass til maten ved behov ellers ingen drikking[emoji5]

Jeg er helt enig med deg, og syns ikke noe om at man drikker seg dritings med barn rundt, hverken hjemme eller på ferie. Og det heller ikke snakk om at de vi reiser med, inkludert samboeren min, ikke skal drikke seg dritings på vår ferien vår for det syns jeg ikke er greit. Men jeg kommer ihvertfall til å være edru hele ferien så ingen fare [emoji846]
Vil bare høre andres mening rundt akkurat det, og høre hva andre gjør på ferie. [emoji4]
 
Har selv holdt meg unna alkohol på ferier med ett-åringen vår, mens mannen har tatt maks to øl mens lille er våken. Jeg har vokst opp med mye fyll og føler meg ikke komfortabel med å drikke sammen barnet selv, selv om jeg selvsagt ikke ville drukket meg hverken full el brisen så har jeg en mental sperre på det.
Syns det er helt innenfor å ta seg et glass el to til maten :)
 
Ser faktisk i forskjellen på om det er på ferie eller ikke.
Syns det er helt greit at voksne ta en øl eller et glass vin sammen med barn (eller to dersom det er over tid).
Det er faktisk så lite at man vil være kjørbar ikke så lenge etter.

Enig. Hadde nok gjort det slik selv. [emoji4]
 
Jeg drikker svært lite alkohol. Kanskje 1 eggeglass med baylies på kvelden, men ikke noe mer.
Drikker ikke alkohol til maten, da jeg uansett ikke kan drikke noe (alkohol eller brus,vann o.l) til mat.
Synes det er greit å ta seg 1 øl eller 1 glass vin til mat, men som sagt jeg holder meg unna det.
Ferie betyr ikke fri flyt av alkohol, uansett om man har med barn eller ikke!
 
Nå drikker vi ikke alkohol annet enn ved julebord /sommerfester med jobbene våre, og aldri på ferie.

I så tilfelle tenker vi at en av oss skal være edru, eller ikke drikke.

Blir som regel meg siden jeg har lappen. [emoji13]
 
Så lenge vedkommende ikke endrer oppførsel så er det greit. Spiller ingen rolle om det er ferie eller ikke.

Sambo endrer oppførsel etter et par øl. En går greit, ikke to. Så jeg drikker aldri hvis han gjør det. Jeg drikker aldri mer enn en halv/en enhet med ungene tilstede. Sambo er aldri ekkel/ufin eller noe i fylla, så det er ikke noe galt. Men endring i oppførsel i seg selv kan virke utrygt, derfor er jeg da edru.
 
Når jeg og min søster var til Tyrkia med mine barn så holdt vi oss unna alkohol på dagtid sammen med barna, men tok oss en øl hver på verandaen om kvelden.
Det er innafor for meg.
Mulig at det kunne vært ok med en øl/ett glass vin til middag, men for min del er det helt greit å la vær.
 
Jeg ser ikke forskjell på hjemme og ferie. Her tar vi øl/vin til mat også når ungene er våkne. Fordi vi liker det, men vi har alltid et moderat inntak, også i festlig lag. Aldri fyll her og det gjelder faktisk hele omgangskretsen vår. Heldigvis.
 
Gjør som regel som hjemme på ferie. Men vi reiser ikke til Syden og kommer ann på hvor vi er. Jeg liker at en av oss er edru frem til barna er lagt og selvfølgelig er en av oss edru hvis ett av barna ikke er i form. Men jeg drikker sjeldent så jeg blir full uansett. Mannen og svigerfar drakk litt i går på campingtur etter at barna var lagt/ eldste satt I svigers sin campingvogn med døra lukker og så på tv. Hu kom ut når hu ville legge seg og jeg la hu.
 
Ser ikke problemet med å ta seg en øl eller to, ferie eller hverdag.
 
Hadde holdt meg helt unna alkohol om jeg var i din situasjon :)
 
Har hatt all inclusive på familietur til Malta med svigers, oss ,svigers og svigerinne ..med barn på 2,3 og 5år.
Var bare familier på dette resortet-.

mange drakk en øl /vin til lunsjbuffeen kl 12
Kl 15 var det bar ved bassengområdet. noen drakk en øl andre drakk brus.
Kl 19 var det middag , da hadde vi også en enhet.
Her er det snakk om en enhet ..og 3 timer immellom hver (og ikke alle drakk alkohol heller)
Ikke snakk om å rekke å bli påvirket engang.
Såg ikke en eneste beruset person den uka, selv om man kunne drikke alkohol gratis
(var italienere og spanjoler mye)

Var også på en famileresturant i Barcelona engang..sånn midt på dagen -Lokal famile som hadde leid et bord , besteforelder og barnebarn. det sto både vin og brus på bordet. ingen var fulle.

Tror at Norge har et skambelagt forhold til alkohol.
Grisefylla fra vikingtiden vs det kristne pittoeriske at alkohol er synd.

Poenget er vel så lenge man kan kose seg med det ene glasset ved poolen ,og ikke dra det videre så kan ikke jeg se noe problem med det ;)
 
Ser ikke NOE problem i å ta seg en øl eller et glass vin til maten og/eller ved bassengkanten dersom du vil det. Jeg er selv vokst opp med en mor som har hatt problemer med alkohol og broren min og jeg fikk et veldig anstrengt forhold til alkohol på grunn av hennes fornektelse. Hun pleide å være veldig "imot" alkohol, men handlingene var motsatt. Jeg mener at barna ikke har vondt av å se at foreldrene tar seg et glass vin eller øl innimellom. Det er når misbruket starter og oppførselen endrer seg at problemet er et faktum.
Hvis foreldrene klarer å oppføre seg normalt og ikke gjør noe stor greie ut av det så blir det heller ikke noe problem. Mange vil vel si at "hvorfor skal man i det hele tatt ta den ølen da?", men hvorfor skal man ikke? Er man på ferie så må foreldrene også kunne kose seg med det de vil, men i begrensede mengder. Barn og rus hører ikke sammen, og dersom man oppnår rus av en øl eller et glass vin; da blir saken en annen og man bør holde seg unna.
Og hvorfor er det alltid mor som skal holde seg unna alkohol mens far kan ta seg en øl på ferie? Virker som det alltid er en selvfølge at det er den veien.
 
Ser ikke noe problem i å ta et glass (eller 2 over lengre tid) både hjemme og på ferie med barn tilstede. Så lenge man ikke blir full eller endrer adferd rundt barna tenker jeg at det nesten er en fordel at de ser at alkohol ikke alltid betyr fyll, men at det også kan nytes i moderate mengder[emoji4]
Nå ammer jeg fortsatt så for min del blir det nok lite i år...
 
Back
Topp