Svangerskapsforgiftning

Feyra

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sommerfuglene 2017
Målte blodtrykket idag av rutine når jeg var til vekstkontroll, og det var veldig høyt, har normalt sett vært på 130/80, idag var det 145/105. Målte opptil 6 ganger, både hos lege og jordmor, og alle gangene var undertrykket over 100.

Måtte da ta en urinprøve i tillegg og den viste +1 på protein. Fikk blodtrykksmedisiner nå som jeg skal gå på, og skal inn igjen til kontroll på fødeavdelingen på torsdagsmorgen.

Dette ble veldig kjapt funnet ut av, fordi jeg var til vanlig svangerskapskontroll igår hos fastlege, uten utslag på urinen og med normalt blodtrykk, så dette har hendt ila natten.

Hun virket veldig alvorlig legen, så det var vanskelig å bedømme hvilken grad dette er, nå hadde jeg ikke så høyt utslag på urinen, men veldig høyt blodtrykk. Fikk vite at jeg mest sannsynligvis ikke får gå til termin, og fikk også beskjed om å hvile mest mulig.

Er det andre som er i samme situasjon, eller har opplevd dette i tidligere svangerskap? Jeg regner med jeg får vite mer på torsdag, men timene går sakte nå synes jeg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kjente at jeg ble både stresset og engstelig etter idag. Den gode nyheten da er at hun er estimert til normal størrelse. [emoji4]
 
Kommer vel litt ann på hvilken uke du er også. Jo nærmere termin jo lettere er det å sette i gang. Jeg har samme trykk som deg hatt +1 på protein hele den siste tiden og hatt oppi 2. Får ikke medisin men følges opp. Har hodepine i tillegg og er veldig sliten.
 
Fikk du vite hva du skal kjenne etter av subjektive symptomer?
 
Kommer vel litt ann på hvilken uke du er også. Jo nærmere termin jo lettere er det å sette i gang. Jeg har samme trykk som deg hatt +1 på protein hele den siste tiden og hatt oppi 2. Får ikke medisin men følges opp. Har hodepine i tillegg og er veldig sliten.
Ok, så bra, det er godt å vite. Kjente jeg ble kjempebekymret, og ser at veldig mange flere har blitt forløst med KS med en gang de har fått diagnosen. Jeg ønsker jo selvfølgelig det beste for babyen, men ønsker jo aller helst å føde vanlig, helst uten å bli igangsatt. Er 36+4 idag. Men jeg fikk som sagt blodtrykkstmedisiner som jeg skulle starte på med en gang, og legen veide for og imot om jeg skulle bli innlagt til observasjon.
 
Fikk du vite hva du skal kjenne etter av subjektive symptomer?
Ja, hodepine i pannelappen og evt. øyeflimmer. Skulle ta kontakt med en eneste gang jeg kjente noe som helst. Heldigvis bor vi bare 5 min unna sykehuset, så det er også betryggende.

Men synes det er vanskelig med hodepinen, jeg har migrene, har hatt det hele livet, og har stort sett et konstant trykk i hodet, så jeg vet ikke helt hva eller hvordan jeg skal kjenne etter på den hodepinen, og hvor lett det er å skille fra den "vanlige" spenningshodepinen og migrenen.
 
Ja, hodepine i pannelappen og evt. øyeflimmer. Skulle ta kontakt med en eneste gang jeg kjente noe som helst. Heldigvis bor vi bare 5 min unna sykehuset, så det er også betryggende.

Men synes det er vanskelig med hodepinen, jeg har migrene, har hatt det hele livet, og har stort sett et konstant trykk i hodet, så jeg vet ikke helt hva eller hvordan jeg skal kjenne etter på den hodepinen, og hvor lett det er å skille fra den "vanlige" spenningshodepinen og migrenen.

Nei, det var det da... Men hvis du skulle kjenne noe så er det bare å ringe :) Håper blodtrykket blir bra regulert med blodtrykksmedisinene!
 
Nei, det var det da... Men hvis du skulle kjenne noe så er det bare å ringe :) Håper blodtrykket blir bra regulert med blodtrykksmedisinene!
Takk, håper jeg og! Får se på torsdag uansett, men kjenner det er så lenge til nå plutselig!
 
Så kjedelig Sadie! Det positive her er at de tar det alvorlig. For det hadde vært mye verre om de ikke gjorde det. Det virker som du blir godt ivaretatt. Håper du får bedre målinger på torsdag [emoji4]
 
Så kjedelig Sadie! Det positive her er at de tar det alvorlig. For det hadde vært mye verre om de ikke gjorde det. Det virker som du blir godt ivaretatt. Håper du får bedre målinger på torsdag [emoji4]
Takk! Håper også på bedre målinger på torsdag, går jo rundt å kjenner på vondt i hodet og allmenntilstanden hele tiden, kjenner jeg kan bli sprø av mindre [emoji28]

Men ja, føler virkelig jeg blir godt ivaretatt, det var jo helt tilfeldig at det ble oppdaget i det hele tatt! Var jo kontroll igår, og så målte de bare blodtrykket fordi maskinen var jo der og det var greit å bare gjøre det selv om det var fint igår.
 
Masse lykke til vennen! Skjønner godt du er urolig, føler liksom du har hatt nok.. Håper blodtrykket roer seg og at du blir litt beroliget i morgen :)
Så bra å høre at hun er normal str iallefall :)
God klem :Heartred
 
Masse lykke til vennen! Skjønner godt du er urolig, føler liksom du har hatt nok.. Håper blodtrykket roer seg og at du blir litt beroliget i morgen :)
Så bra å høre at hun er normal str iallefall :)
God klem :Heartred
Tusen takk! :Heartred Håper også på gode nyheter imorgen, men kjenner jeg pakker fødebagen idag bare i tilfelle :p
 
Tusen takk! :Heartred Håper også på gode nyheter imorgen, men kjenner jeg pakker fødebagen idag bare i tilfelle :p
Ja, det skader jo ikke ;) Men håper du får tatt eksamen først da! :)
Jeg blir satt i gang iløpet av neste uke om han ikke er kommet før på grunn av str.. Kjenner litt sånn skrekkblandet fryd :p
 
Ja, det skader jo ikke ;) Men håper du får tatt eksamen først da! :)
Jeg blir satt i gang iløpet av neste uke om han ikke er kommet før på grunn av str.. Kjenner litt sånn skrekkblandet fryd :p
Ja, håper og det! Men pakker med macen og bøkene også, flaks det er hjemmeeksamen [emoji28]

Og såpass! Så deilig å vite at han kommer snart da! Har du fått dato for igangsettelse?? Godt de passer på, synes de har vært så flinke her i Stavanger [emoji5]
 
Ja, håper og det! Men pakker med macen og bøkene også, flaks det er hjemmeeksamen [emoji28]

Og såpass! Så deilig å vite at han kommer snart da! Har du fått dato for igangsettelse?? Godt de passer på, synes de har vært så flinke her i Stavanger [emoji5]
Ikke fått dato annet enn at jeg skal på ny kontroll og avtale igangsettelse på onsdag 24. Mai :) Om blir på onsdagen, torsdagen,fredagen eller mandagen tror jeg de vurderer etter str på onsdagen -Er da 37+5 så han er jo ferdig. Han var 28% over gjennomsnittet sist onsdag og 3600gram.. :wideyed: De sa vi burde pakke en bag å ha med på kontrollen i tilfelle vi bare skulle bli der :p Hun regnet med at han ville være rundt 4 gode kg i neste uke og det er jo passelig tenker jeg, trenger ikke være større liksom :oops:
 
Ikke fått dato annet enn at jeg skal på ny kontroll og avtale igangsettelse på onsdag 24. Mai :) Om blir på onsdagen, torsdagen,fredagen eller mandagen tror jeg de vurderer etter str på onsdagen -Er da 37+5 så han er jo ferdig. Han var 28% over gjennomsnittet sist onsdag og 3600gram.. :wideyed: De sa vi burde pakke en bag å ha med på kontrollen i tilfelle vi bare skulle bli der :p Hun regnet med at han ville være rundt 4 gode kg i neste uke og det er jo passelig tenker jeg, trenger ikke være større liksom :oops:

Sniker litt på denne jeg. Er eneste grunnen til igangsettelse at barnet er stort? Jeg er nemlig så spent på hva de vil si på min neste vekstkontroll. Han var 3 kg i uke 32, og det tror jeg er over 20 prosent over? Og jeg er ganske redd for at han skal bli superstor og har begynt å tenke endel på fødselen i det siste. Så tenker at det beste kanskje hadde vært å bli i gangsatt tidligere...
 
Ikke fått dato annet enn at jeg skal på ny kontroll og avtale igangsettelse på onsdag 24. Mai :) Om blir på onsdagen, torsdagen,fredagen eller mandagen tror jeg de vurderer etter str på onsdagen -Er da 37+5 så han er jo ferdig. Han var 28% over gjennomsnittet sist onsdag og 3600gram.. :wideyed: De sa vi burde pakke en bag å ha med på kontrollen i tilfelle vi bare skulle bli der :p Hun regnet med at han ville være rundt 4 gode kg i neste uke og det er jo passelig tenker jeg, trenger ikke være større liksom :oops:
Oi, såpass! Ja da er det smart å ha med en bag! Og han er jo ferdig bakt uansett :p 4 kg er helt passelig, det er det vår er estimert til om jeg går til termin, tenker det er en helt fin størrelse! Forstår godt du vil ha han ut da :p

Jeg ble lagt inn idag til observasjon, de gjør ingenting med babyen enda, fordi hun har det fint, men jeg har begynt med skjelvinger som kunne enten være en reaksjon på medisinene eller en forverring av svangerskapsforgiftningen. Var heldig og fikk ha med mannen da! Tror de fant ut det var best, for jeg har bedt iherdig om å få dra hjem og heller komme inn til hyppige kontroller :p

Så vår 17. mai har bestått i å ligge på fødeavdelingen, mens gjestene våre som kom fra østlandet er hjemme og må ordne for seg selv :p
 
Sniker litt på denne jeg. Er eneste grunnen til igangsettelse at barnet er stort? Jeg er nemlig så spent på hva de vil si på min neste vekstkontroll. Han var 3 kg i uke 32, og det tror jeg er over 20 prosent over? Og jeg er ganske redd for at han skal bli superstor og har begynt å tenke endel på fødselen i det siste. Så tenker at det beste kanskje hadde vært å bli i gangsatt tidligere...
De mistenkte at min var for stor en liten stund, fordi de da målte til 21,5%. Men hun som målte da fikk ikke gode bilder, målte nå sist til 12,5% og da bestemte de at jeg skulle bli igangsatt 7 dager etter termin hvis hun ikke hadde komt til da. Dette fordi hun er ca. 4kg ved termin. Hadde hun vært enda større hadde de nok igangsatt før!

Dette ble jo selvfølgelig endret nå når de oppdaget svangerskapsforgiftning, nå får jeg nok trolig ikke gå til termin.
 
Målte blodtrykket idag av rutine når jeg var til vekstkontroll, og det var veldig høyt, har normalt sett vært på 130/80, idag var det 145/105. Målte opptil 6 ganger, både hos lege og jordmor, og alle gangene var undertrykket over 100.

Måtte da ta en urinprøve i tillegg og den viste +1 på protein. Fikk blodtrykksmedisiner nå som jeg skal gå på, og skal inn igjen til kontroll på fødeavdelingen på torsdagsmorgen.

Dette ble veldig kjapt funnet ut av, fordi jeg var til vanlig svangerskapskontroll igår hos fastlege, uten utslag på urinen og med normalt blodtrykk, så dette har hendt ila natten.

Hun virket veldig alvorlig legen, så det var vanskelig å bedømme hvilken grad dette er, nå hadde jeg ikke så høyt utslag på urinen, men veldig høyt blodtrykk. Fikk vite at jeg mest sannsynligvis ikke får gå til termin, og fikk også beskjed om å hvile mest mulig.

Er det andre som er i samme situasjon, eller har opplevd dette i tidligere svangerskap? Jeg regner med jeg får vite mer på torsdag, men timene går sakte nå synes jeg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kjente at jeg ble både stresset og engstelig etter idag. Den gode nyheten da er at hun er estimert til normal størrelse. [emoji4]

Hei, jeg er sniker, men har gått igjennom det du gjør. Veldig bra de fanget opp tegnene så raskt, og følger deg godt opp. Diagnoserte de deg, eller er det mistanke om at du er på vei til å utvikle preeklampsi? I noen tilfeller får man det som kalles svangerslapshypertensjon, altså at blodtrykket er forhøyet, men da uten andre tegn til preeklampsi. Det at du ikke har mer enn 1+ på protein er et godt tegn enn så lenge, men du vil nok følges veldig tett fremover. Protein kan i enkelte tilfeller også komme av forurensning, men om den vedvarer eller øker er det jo ofre snakk om en svangerskapsforgiftning, desverre. Dog kan man gå en god stund med dette så lenge det holder seg moderat. Jeg hadde økt blodtrykk fra uke 26. I uke 29 kom proteinene, men de holdt seg som spor og 1+. Det var først i uke 33 at utslagene begynte å bli høye, og de faktisk satt diagnosen. De ser ofre an trivsel hos baby, funksjon av morkake, og selvfølgelig din helse før de vurderer igangsettelse. Du har sikkert fått mye beskjeder fra sykehuset alt, men pass også på å kontakte føden ved kraftig hodepine, kvalme og/eller oppkast, og synsforstyrrelser. Også ved kraftige ødemer. Godt å lese at baby vokser normalt, det er et godt tegn på at morkaken har god funksjon og gjennomstrømningene er normale. Dette vil de også være nøye med å sjekke, fordi du har såppass høyt blodtrykk.

Hvor langt er du på vei? Og har de tatt preeklampsi blodprøver av deg? Jeg forstår du blir engstelig, og legene tar det alvorlig fordi høyt blodtrykk kan ofte indikere en svangerskapsforgiftning, og dette kan komme raskt. Men forsøk og pust, og still spørsmål du lurer på ved kontroll, så du vet litt hva de tenker og ser for seg. Jeg håper virkelig ikke du utvikler dette her. Klem til deg [emoji173]
 
Back
Topp