Hvordan valgte/fant du din psykolog?

MillaC

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Har etter litt sjelegransking og lang vurdering funnet ut at jeg vil/behøver/trenger å snakke med en 3. Person.

Jeg har tanker og følelser jeg ikke er komfertabel med å snakke med mine nærmeste om. Jeg vet jeg kan, og muligens også bør. Men jeg vil ikke. Jeg vil holde den delen kun for meg. Og en profesjonell fremmed jeg ikke kjenner.

Det tok mye av meg å komme frem til dette, å innrømme at jeg trenger hjelp med å sortere tankene. Men samtidig føler jeg det er et tiltak, nesten vanskelig å ta steget videre! Hvordan "velger" jeg rett person til å hjelpe meg? Jeg føler at det er utrolig slitsomt å starte behandling og finne ut at personen foran meg ikke er en "match".
Og så må man deretter bytte behandler og fortelle historien sin på nytt... har litt angst for dette.
Jeg er helt grønn her....
rotete innlegg.

Noen som vil dele sine erfaringer rundt dette?
 
Hvis du er komfortabel med det, er det kanskje enklest å få en henvisning fra fastlegen din.
 
Takk for svar! Men ja det vet jeg. Det jeg lurer mest på er tips til valg av behandler.
Skjønner. Vet ikke helt om jeg har noe svar, men tenker legen kan hjelpe deg videre? Om det er psykiatrisk sykepleier eller psykolog du trenger hjelp fra?
 
Fikk henvisning til dps fra fastlegen. De er ikke så mange der og ene er min gamle nabo. Så jeg visste jeg da ikke fikk hu. Begge jeg har gått til er veldig greie, men hu siste jeg gikk til var helt klart best for meg. Vi fungerte sammen.

Om det er vanskelig å fortelle, anbefaler jeg deg å skrive ned. Veldig fin måte å få alt ut på. Man kan gi det og si så utrolig mye, på samme måte som du ikke behøver bruke stemmen din med en gang.

Dere blir kjent. Det blir bedre og lettere å åpne seg. Alt jeg etterhvert klarte å si ut høyt, er ting jeg aldri trodde ville komme ut. Men herlighet så godt det gjorde og si det uten å bli dømt.

Jeg har fått prata med både dps og psykolog. Og han var kjekk han også. Men dps var der. De to snakka nok mer enn meg. For jeg nekta å snakke. Var mer på nikk og hils jeg. Jeg klarte ikke snakke. Dermed enda bedre med ett brev eller dagbok med. Så fikk de to snakke mer og jeg følge med i fra bobla mi.

De kom frem til utrolig mye. For de har garantert vært oppi slikt før og har erfaringer :)

Masse lykke til. Håper ting ordner seg ♡
 
Jeg vil anbefale å få henvisninen fra legen din. Hvis det er grunnlag for det kan du få mye dekt. Du vet dessverre ikke hvilken psykolog som vil være best før deg før du har møtt vedkommende. Man må rett og slett prøve seg fram. Lykke til!
 
Med mindre du velger å gå til en privat behandler tror jeg det er vanskelig å velge, det er i alle fall vanlig at henvisningene fordeles internt på f.eks dps eller i den kommunale tjenesten. Men om det er viktig for deg f.eks å ha en dame å snakke med kan du jo få det med i søknaden som et ønske. Lykke til, så flott at du tar tak i utfordringene dine og er motivert for hjelp utenfra. Håper du finner en god match!
 
Fikk fastlegen til å sende henvisning til alle kvinnelige avtalespesialister i mitt nærområde, da jeg ikke er syk nok nå til å havne under VPP. Er dessverre ikke stor nok kapasitet til at man kan velge og vrake, men nå står jeg i alle fall på venteliste hos en kvinne.
 
Jeg har heller aldri kunnet velge. Men hvor lenge jeg har giddet å gå til en psykolog har vært avhengig av kjemi. Nå er det syv år siden sist og så trengte jeg psykolog igjen for å takle svangerskapet nå. Da hadde jeg erfaring nok til å si litt i fra hva jeg trengte og hva som funker for meg.
 
Med henvisning, i hvert fall i større byer, får du ikke valgt psykolog dessverre. Men tildelt per DPS. Betaler man selv så kan man velge. Det som man skal ha i bakhodet når man "velger" psykolog" er at de som kanskje fungerer for andre ikke nødvendigvis ikke fungerer for deg da dette handler om kjemi og ofte må man prøve noen for å finne en god match. Bare ikke gi opp :)
 
Takk for svar! Men ja det vet jeg. Det jeg lurer mest på er tips til valg av behandler.

Fastlegen min skrev i korte trekk hva «saken» var og hva jeg trenger i en psykolog. Fikk en som hadde kunnskapet innenfor riktig felt. Var heldigvis match. Men det kan man ikke garantere.
 
Back
Topp