Kosthold og vekt i svangerskapet

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, i forhold til vektoppgang og hva man burde spise i løpet av en dag i svangerskapet. De siste par årene har jeg gått opp 13kg mer enn hva jeg har hatt som komfortvekt som voksen. Jeg er i dag 76kg og er 160cm høy. Normalvekt for meg har vært 63-64kg. Nå er jeg litt redd for at det skal bli for mye og har lyst til å prøve å begrense vektoppgangen på en sunn måte ved å spise sunt, og bevege meg mer, både for min helse og babyens. Kan jeg ha en sunn kostholdsendring nå som gravid som gjør at jeg kanskje går ned i vekt ellers på kroppen? Har dere noen tips til hvordan jeg burde gå frem eller hva jeg bør spise, kalorimessig?
 
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, i forhold til vektoppgang og hva man burde spise i løpet av en dag i svangerskapet. De siste par årene har jeg gått opp 13kg mer enn hva jeg har hatt som komfortvekt som voksen. Jeg er i dag 76kg og er 160cm høy. Normalvekt for meg har vært 63-64kg. Nå er jeg litt redd for at det skal bli for mye og har lyst til å prøve å begrense vektoppgangen på en sunn måte ved å spise sunt, og bevege meg mer, både for min helse og babyens. Kan jeg ha en sunn kostholdsendring nå som gravid som gjør at jeg kanskje går ned i vekt ellers på kroppen? Har dere noen tips til hvordan jeg burde gå frem eller hva jeg bør spise, kalorimessig?

Hei Ballettien.

Jeg syns det høres ut som du har gjort noen fornuftige tanker rundt dette med kostholdsendndring allerede. Det er jo en fordel både for deg og barnet i magen om du spiser sunt og er fysisk aktiv. Det anbefales derimot ikke at du går ned i vekt under savngerskapet. Som overvektig må du også regne med noe vektøkning for at fosteret skal utvikle seg og ha det bra (rundt 10 kg), men det du kan ha fokus på er å prøve å begrense hvor mye du går opp i vekt. Ha i bakhodet at du ikke skal spise for to. Noen gode tips på veien er å drikke mye vann, spis rikelig med bær, frukt og grønt og velg grove kornprodukter. Velg magre melk og meieriprodukter og prøv å spis en del fisk til middag. Unngå for mye småspising mellom måltidene. En god måltidsrytme kan hjelpe med dette. Og ikke minst ta deg tid til å være fysisk aktiv, pass på å bevege deg litt hver dag.

Her kan du lese litt mer om enkelte matvarer du bør spise når du er gravid.

I og med at alle svangerskap er ulike og både den fysiske og psykiske formen kan variere, vil jeg anbefale deg å snakke med jordmor om dette, så kan du få litt ekstra oppfølging og og støtte underveis.

Masse lykke til!
 
Hei Guro!
Du skriver her blandt annet, spise frukt.. jeg ble advart av jordmor å spise så mye frukt pga fruktsukkeret, og da spesielt banan, druer, epler osv. hva tenker du om det?
Skal selv unngå unødvendig vektoppgang, og prøver og spise så fornuftig som mulig
 
Hei Guro!
Du skriver her blandt annet, spise frukt.. jeg ble advart av jordmor å spise så mye frukt pga fruktsukkeret, og da spesielt banan, druer, epler osv. hva tenker du om det?
Skal selv unngå unødvendig vektoppgang, og prøver og spise så fornuftig som mulig

Hei Kath 1990.

Jeg er enig med jordmor om at du ikke skal spise ubegrenset med frukt, men litt er helt ok. Det er fordi frukt inneholder mye vitaminer og mineraler som er viktig for at vi skal holde oss friske. Anbefalingene sier at vi bør innta minst 5 porsjoner med frukt og grønt hver dag, hvor to av de fem porsjonene kan være frukt. Da er det også helt ok å velge både banan, druer eller epler, selv om du skal passe vekten. Utover det kan du spise så mye du vil og orker av grønnsaker og bær :)

Lykke til!
 
Back
Topp