Overvekt barn

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei!

Jeg har en sønn på 10 år som sliter med overvekt. Han er svært aktiv, tross tyngden. Han spiser 1 skive til frokost, 2 skiver + 1 knekkebrød på skolen, 1 knekkebrød når han kommer hjem fra skolen, middag og 2 skiver til kvelds. Pålegg varierer mellom leverpostei, kalkunfalukorv og en sjelden gang prim.
Ift aktivitetsnivået synes jeg ikke dette er avskrekkende? Unngår søtsaker i hverdagen og har nå fått inn et glass vann før måltid. Han er matglad, men vi begrenser. Ikke er han noen skapmus heller. Drikker i hovedsak vann og melk.

Familien på farsiden er alle kompakte og overvektige, kan det være arvelig? Far har 50% samvær og etter jul har Jan endret sine matvaner og jeg får inntrykk av at vi gjør det meste likt.

Har dere noen tips til hva mer vi kan gjøre for gutten vår slik at vi kan hjelpe han? Han fikser ikke frukt og grønnsaker, men vi jobber med saken. Skal sies at legen for et års tid siden sa at han skulle spise 1 brødskive til frokost, lunsj og kvelds, pluss middag. Det resulterte i en slapp gutt som ikke hadde energi... Tips mottas med takk!
 
Jeg er ikke ernæringsfysiolog, men håper det er lov å svare likevel? :)

Jeg synes absolutt ikke kostholdet hans høres avskrekkende ut! De skal jo ha nok drivstoff til å holde gjennom dagen.

Du har vel sikkert forsøkt det, men er det en mulighet for at han liker smoothie? I såfall får man jo lurt ganske mye oppi en sånn :) Smoothie kan også frysesog spises som is, da blir det jo litt mer moro å spise frukt og grønt.

Hva med bær, spiser han det? Havregrøt med bær og kabel er et bra alternativ til brødskiver.
 
Jeg er ikke ernæringsfysiolog, men håper det er lov å svare likevel? :)

Jeg synes absolutt ikke kostholdet hans høres avskrekkende ut! De skal jo ha nok drivstoff til å holde gjennom dagen.

Du har vel sikkert forsøkt det, men er det en mulighet for at han liker smoothie? I såfall får man jo lurt ganske mye oppi en sånn :) Smoothie kan også frysesog spises som is, da blir det jo litt mer moro å spise frukt og grønt.

Hva med bær, spiser han det? Havregrøt med bær og kabel er et bra alternativ til brødskiver.

Alle svar mottas med takk[emoji2] Han elsker havregrøt! Men da vil han gjerne ha sukker på, så den har vi lagt på is. Liker ikke bær heller... Og smoothie har vi prøvd, uten hell, men han smaker jevnlig!

Største suksessen nå er bananlapper, der jeg putter i gulrot uten at han vet det! Der er det kanskje mulig å putte inn eple, pære osv også! Det sjal jeg prøve. Men disse lappene ELSKER han :)

Jeg skal prøve å lage is av bærsaft! Godt forslag! Jeg må nok sile av klumper osv, men likevel er det mye næringsstoffer! Er de like næringsrike om man koker dem?
 
Hei!

Jeg har en sønn på 10 år som sliter med overvekt. Han er svært aktiv, tross tyngden. Han spiser 1 skive til frokost, 2 skiver + 1 knekkebrød på skolen, 1 knekkebrød når han kommer hjem fra skolen, middag og 2 skiver til kvelds. Pålegg varierer mellom leverpostei, kalkunfalukorv og en sjelden gang prim.
Ift aktivitetsnivået synes jeg ikke dette er avskrekkende? Unngår søtsaker i hverdagen og har nå fått inn et glass vann før måltid. Han er matglad, men vi begrenser. Ikke er han noen skapmus heller. Drikker i hovedsak vann og melk.

Familien på farsiden er alle kompakte og overvektige, kan det være arvelig? Far har 50% samvær og etter jul har Jan endret sine matvaner og jeg får inntrykk av at vi gjør det meste likt.

Har dere noen tips til hva mer vi kan gjøre for gutten vår slik at vi kan hjelpe han? Han fikser ikke frukt og grønnsaker, men vi jobber med saken. Skal sies at legen for et års tid siden sa at han skulle spise 1 brødskive til frokost, lunsj og kvelds, pluss middag. Det resulterte i en slapp gutt som ikke hadde energi... Tips mottas med takk!


Hei!

Først vil jeg si at det høres ut som du gjør mye riktig. Og det er veldig fint at du søker hjelp på vegne av gutten din! Jeg er enig med deg, i at mengden mat ikke høres for mye ut til en aktiv gutt. Blir han slapp og sliten får han for lite energi. Du skriver ikke noe om høyde og vekt, så jeg klarer ikke å være helt konkret her.

Overvekt er til dels være arvelig, men det betyr ikke at man ikke kan påvirke det. Ofte snakker vi mer om familiær disposisjon, som vil si at det er vaner innad i familien som man arver, og dermed fører overvekten videre. Kan det tenkes at han spiser på en annen måte eller er mindre i bevegelse i samvær med far? At det er en av grunnen til at han er stor? Sønnen din er enda ung, så dette kan rette på seg. Det aller viktigste nå, er at han ikke fortsetter å gå opp i vekt.

Det er veldig lurt som du sier å jobbe med å lære han å spise frukt og grønt. Ikke bare for vektens skyld, men for helsa sin skyld. Kanskje kan du prøve å lage smoothies til han? Eller la han skjære opp biter av frukt og grønt selv? Å fryse smoothies til is kan også være noe å prøve. Å mose grønnsaker i for eksempel kjøttsausen, eller å ha frukt i pannekaker og grøt er det også mange som gjør, for å få inn litt ekstra. Velg også magre meieriprodukt som skummet eller lett melk, og gjerne grovt brød.

Jeg vil råde deg til å snakke ordentlig med far, for å være sikker på at dere kjører samme linje når det kommer til mat og måltidrytme. Det kan også være en ide å snakke om dette med besteforeldre eller annen familie som evt er en del av guttens liv. Hvis dere ikke finner ut av det, og gutten din fortsetter å gå opp i vekt, kan du høre med legen om å bli henvist til sykehuset for oppfølging. Du kan også kontakte en ernæringsfysiolog i området hvor du bor, som kan hjelpe dere videre på veien.

Her kan du lese litt mer om problematikken og råd som kan være nyttig.

Jeg ønsker dere masse lykke til på veien videre.
 
Alle svar mottas med takk[emoji2] Han elsker havregrøt! Men da vil han gjerne ha sukker på, så den har vi lagt på is. Liker ikke bær heller... Og smoothie har vi prøvd, uten hell, men han smaker jevnlig!

Største suksessen nå er bananlapper, der jeg putter i gulrot uten at han vet det! Der er det kanskje mulig å putte inn eple, pære osv også! Det sjal jeg prøve. Men disse lappene ELSKER han :)

Jeg skal prøve å lage is av bærsaft! Godt forslag! Jeg må nok sile av klumper osv, men likevel er det mye næringsstoffer! Er de like næringsrike om man koker dem?

Så lurt med bananlapper der du smugler inn andre ting :) Jeg mener å ha lest at koking av bær kan redusere vitaminmengden noe, men det er jo likevel sunt :)

Kom på at du også kan skjule mye med stavmikser i for eksempel pasta- og pizzasaus, gryteretter, supper osv.

Kanskje frukt og grønnsaker smaker bedre med dip? Det finnes kesam med smak som er søte uten at de blir altfor usunne.

Lykke til, håper det løsner :)
 
Back
Topp