Jeg har alltid hatt forferdelig fødselsangst, har egentlig hatt det hele livet og har utsatt barn lengst mulig pga dette. Jeg gikk tilogmed til legen og ville sterilisere meg pga dette da jeg var 25.
Etter samtale med gyn på sykehuset i går hvor jeg endte opp med å sitte ristende og hyperventilerende i et hjørne fordi hun begynte å snakke om fødsler så er jeg altså henvist til en jordmor spesislisert på fødselsangst.
Jeg kan vel ikke egentlig se for meg at vaginal fødsel er aktuelt uansett, men er fullt villig til å prøve disse samtalene.
Vi ble enige om at jeg skulle være open minded til disse samtalene.
Og legen lovte meg at de ikke ville tvinge meg til no jeg ikke vil.
Jeg er ikke nødvendigvis redd for smertene, jeg takler ikke underlivsundersøkelser, og særlig ikke med flere mennesker i rommet. Da får jeg panikkanfall herfra til månen.
Jeg takler kun en kvinnelig lege alene. Og dette lar seg vanskelig kombinere med en fødsel, en fødsel er jo dønn uforutsigbar og hvis barnet feks sitter fast så vet jo jeg at det vil komme masse folk inn i rommet. Jeg har også svært liten tillitt til helsepersonal og stoler ikke på dem overhode.
Er det noen som har erfaring rundt disse samtalene? Hva kan jeg forvente meg?
Etter samtale med gyn på sykehuset i går hvor jeg endte opp med å sitte ristende og hyperventilerende i et hjørne fordi hun begynte å snakke om fødsler så er jeg altså henvist til en jordmor spesislisert på fødselsangst.
Jeg kan vel ikke egentlig se for meg at vaginal fødsel er aktuelt uansett, men er fullt villig til å prøve disse samtalene.
Vi ble enige om at jeg skulle være open minded til disse samtalene.
Og legen lovte meg at de ikke ville tvinge meg til no jeg ikke vil.
Jeg er ikke nødvendigvis redd for smertene, jeg takler ikke underlivsundersøkelser, og særlig ikke med flere mennesker i rommet. Da får jeg panikkanfall herfra til månen.
Jeg takler kun en kvinnelig lege alene. Og dette lar seg vanskelig kombinere med en fødsel, en fødsel er jo dønn uforutsigbar og hvis barnet feks sitter fast så vet jo jeg at det vil komme masse folk inn i rommet. Jeg har også svært liten tillitt til helsepersonal og stoler ikke på dem overhode.
Er det noen som har erfaring rundt disse samtalene? Hva kan jeg forvente meg?
, det er veldig nyttig for meg å lese om alternativer som finnes der ute! Folk pleier å gi meg sure svar når jeg åpner meg om mine følelser om temaet og jeg gruet meg litt for å gå inn og se på svarene. Men her var det mye bra