Tørke en 7 åring bak?

Eneste gangen jeg har gjort det med vesla i den alderen er om hun hadde veldig seig avføring og jeg tilfeldigvis var der og så at hun slet med å ta alt. Her er utfordringen at hun slurver litt, så vi oppfordrer og instruerer enda når vi er til stede.
 
Prøver å sette meg i hennes situasjon, og tror jeg ville syntes det var flaut å være tilstede. Men viktig at hun føler seg trygg ja!


Nei det tror jeg ikke :) hun er jo bare 7, og da har hun jo mulighet til å høre fra både deg og foreldrene at sånnt kan skje med alle, også får hun selv sakt hva hun føler rundt det :)

lykke til uansett hva det ender opp med <3 håper hun kommer masse på besøk tiltross for uhell
 
De sier bare at hun er ekstremt distré, så hun glemmer å tørke. Tenker at det er noe hun må lære nå jeg da.

Må da bli så sårt at hun burde huske det?! Hadde aldri falt meg inn å tørke en 7-åring.. Jeg syns det er ubehagelig å tørke min datters venninne på 6 år.. Syns de burde klare det selv! Da tenker jeg faktisk at det er helt greit at hun ikke blir med hjem, så får jeg bare være den slemme mammaen..
 
Ser ikke helt problemet her.
En unge som ber deg som voksen om hjelp burde få hjelp.
Her har vi ofte andre sine barn i hus, og de klarer å tørke seg selv, men har de bedt om hjelp så har de fått hjelp uten at jeg hadde tenkt at det var unormalt eller noe sånt :)
Barn er forskjellige på alle områder.
Ja, de skal klare seg selv når de er 7 år, men ikke alltid like enkelt.
Og de får hjelp på skolen hvis en voksen er i nærheten og hører dem.
Min sønn er 7 år og har tørket seg selv siden han var 4 år, men av og til trenger han hjelp og da får han hjelp uten noe mer snakk om det.
 
Det hender sånn ca annenhver måned at jeg "hjelper" min syvåring litt sånn, men det er stortsett fordi ellers så tørker han seg gang på gang på gang, og ikke blir fornøyd med renheten fordi han enten ikke tar hardt nok i, eller fordi avføringen er litt klissete. Da må jeg vise han litt hvor hardt han kan ta i, og forklare at han trenger ikke være gullerein, resten tar man når man dusjer. Hadde ikke villet at andre skulle hjulpet han, han kan det godt nok og ville ikke spurt andre om hjelp heller. Hvis han opplever uhell andre steder enn hjemme ordner han seg selv med papir, og så sier han at han vil rett i dusjen når han kommer hjem.

Vi har også opplevd at besøkende barn har hatt slike uhell, da har jeg hjulpet dem litt med klærne, men så bare sendt de i dusjen. Jeg ville ikke følt meg vel etter å bli vasket med klut f eks, så tenker de skal få bli helt ren når uhellet først har vært ute, men har også ringt og varslet foreldrene samtidig.
 
Det hadde nokk jeg også synes var veldig rart å skulle tørke en 7åring bak.

Ville snakket med moren.
 
Ser ikke helt problemet her.
En unge som ber deg som voksen om hjelp burde få hjelp.
Her har vi ofte andre sine barn i hus, og de klarer å tørke seg selv, men har de bedt om hjelp så har de fått hjelp uten at jeg hadde tenkt at det var unormalt eller noe sånt :)
Barn er forskjellige på alle områder.
Ja, de skal klare seg selv når de er 7 år, men ikke alltid like enkelt.
Og de får hjelp på skolen hvis en voksen er i nærheten og hører dem.
Min sønn er 7 år og har tørket seg selv siden han var 4 år, men av og til trenger han hjelp og da får han hjelp uten noe mer snakk om det.
Hadde mannen din tørket denne jenta?
 
Ser ikke helt problemet her.
En unge som ber deg som voksen om hjelp burde få hjelp.
Her har vi ofte andre sine barn i hus, og de klarer å tørke seg selv, men har de bedt om hjelp så har de fått hjelp uten at jeg hadde tenkt at det var unormalt eller noe sånt :)
Barn er forskjellige på alle områder.
Ja, de skal klare seg selv når de er 7 år, men ikke alltid like enkelt.
Og de får hjelp på skolen hvis en voksen er i nærheten og hører dem.
Min sønn er 7 år og har tørket seg selv siden han var 4 år, men av og til trenger han hjelp og da får han hjelp uten noe mer snakk om det.

Hun fikk selvfølgelig hjelp til å vaske og skifte etter uhellet. Men jeg hjalp henne ikke med å tørke etter dobesøk. Det føltes feil rett og slett.
 
Ser ikke helt problemet her.
En unge som ber deg som voksen om hjelp burde få hjelp.
Her har vi ofte andre sine barn i hus, og de klarer å tørke seg selv, men har de bedt om hjelp så har de fått hjelp uten at jeg hadde tenkt at det var unormalt eller noe sånt :)
Barn er forskjellige på alle områder.
Ja, de skal klare seg selv når de er 7 år, men ikke alltid like enkelt.
Og de får hjelp på skolen hvis en voksen er i nærheten og hører dem.
Min sønn er 7 år og har tørket seg selv siden han var 4 år, men av og til trenger han hjelp og da får han hjelp uten noe mer snakk om det.
Ser hellr ikke problemet
Selv om man burde klare seg seøv så gjør ikkr alle det
 
Jeg hadde tørket om de hadde bedt om hjelp, det er jo ikke ungen sin feil at hun er vant til at foreldrene gjør det hjemme. Men setter pris på om foreldre gir meg beskjed om det er slik, sånn at jeg er klar over det.
 
Ser hellr ikke problemet
Selv om man burde klare seg seøv så gjør ikkr alle det

Men hun kan jo. Foreldrene sier bare at hun er distré og glemmer det iblant. Hvis hun ikke kan det hadde vel foreldrene sagt ifra da hun spurte.
 
Jeg hadde tørket uten å lagd noe sak ut av det. Barn er forskjellige og noen lærer tregere en andre og motsatt. Men forstår hva du mener med at de BØR klare å tørke seg selv bak før skolestart
 
Det kan være noe de sier for å slippe kommemtarer da
Bare å lese i tråden her så ser man jo hva slags kommentarer som kommer

Bør en ikke bare være ærlig om det dersom jenta skal komme på besøk i framtiden? Slik at man kan være forberedt. Det hjelper ikke å lyve.

Hva som sies her er ikke relevant.
 
Hei dere!

Jeg har et litt rart spørsmål. Datteren min hadde med en venninne hjem fra skolen her om dagen, de er begge 7 år. Venninnen hadde et uhell og bæsjet på seg. Jeg hjalp henne å vaske og skifte og fikk klærne i en pose. Hun fikk selvsagt låne klær av datteren min. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det.

Senere på dagen er hun på do igjen, og roper at jeg må komme å tørke henne. Jeg svarer da at jeg er sikker på at hun klarer det selv. (Fordi jeg tenker at 7 åringer bør klare det, og fordi jeg hadde sur og sliten baby på armen). Hun tørket seg selv og de lekte videre.

Men nå sier hun at hun ikke vil være med datteren min hjem, fordi jeg er slem og ikke vil tørke henne bak.

Så... hva skal jeg gjøre? Si at jeg kan tørke henne likevel neste gang? Syns jo at det er leit at hun ikke føler seg trygg og ivaretatt hos oss. Men samtidig har jeg ikke tørket datteren min siden hun var 4. Føles bare litt feil å tørke et annet barn når hun er såpass stor.

Noen innspill?
Jeg hadde sagt til foreldrene at hun hadde sagt hun ikke ville fordi hun ikke ble tørket, men at du regner med skolebarn klarer det selv og at det er unaturlig for deg å tørke et så stort barn, å få hjelp til å vaske blir liksom noe annet, det skjønner man kan være vanskelig for henne å gjøre selv.
 
Jeg hadde sagt til foreldrene at hun hadde sagt hun ikke ville fordi hun ikke ble tørket, men at du regner med skolebarn klarer det selv og at det er unaturlig for deg å tørke et så stort barn, å få hjelp til å vaske blir liksom noe annet, det skjønner man kan være vanskelig for henne å gjøre selv.

Takk! Det var ordene jeg lette etter :)
 
Jeg husker jeg var veldig sen selv med å tørke, 7-8 år mener jeg. Det bunnet rett og slett i redselen av å ikke bli helt ren. Løste seg ved at jeg fikk bruke et håndkle med vann etter å ha brukt papir etter dobesøk. De stresset aldri med det hjemme, husker jeg.

Tror ikke jeg ville ha laget noe ubehag for noe besøk, men samboer ville nok ikke tørket noen andres unger. Han sliter nok med bæsjebleiene til frøkna :knegg:
 
Back
Topp