Tørke en 7 åring bak?

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Hei dere!

Jeg har et litt rart spørsmål. Datteren min hadde med en venninne hjem fra skolen her om dagen, de er begge 7 år. Venninnen hadde et uhell og bæsjet på seg. Jeg hjalp henne å vaske og skifte og fikk klærne i en pose. Hun fikk selvsagt låne klær av datteren min. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det.

Senere på dagen er hun på do igjen, og roper at jeg må komme å tørke henne. Jeg svarer da at jeg er sikker på at hun klarer det selv. (Fordi jeg tenker at 7 åringer bør klare det, og fordi jeg hadde sur og sliten baby på armen). Hun tørket seg selv og de lekte videre.

Men nå sier hun at hun ikke vil være med datteren min hjem, fordi jeg er slem og ikke vil tørke henne bak.

Så... hva skal jeg gjøre? Si at jeg kan tørke henne likevel neste gang? Syns jo at det er leit at hun ikke føler seg trygg og ivaretatt hos oss. Men samtidig har jeg ikke tørket datteren min siden hun var 4. Føles bare litt feil å tørke et annet barn når hun er såpass stor.

Noen innspill?
 
Jeg hadde nok spurt foreldrene. Helt unaturlig for meg.

Spurte mannen om han nå, om han hadde vært i din situasjon. Helt uaktuelt sier han.
 
Jeg hadde nok spurt foreldrene. Helt unaturlig for meg.

Spurte mannen om han nå, om han hadde vært i din situasjon. Helt uaktuelt sier han.

Ja, jeg spurte også mannen og han sa også at det var helt uaktuelt. Han tør jo nå nesten ikke å ha henne med hjem hvis jeg ikke er der.

Moren ringte meg den kvelden det hadde skjedd, men jeg oppfattet ikke da at det var sånn at hun ikke ville være med hit mer. Var mer at hun var litt flau på kvelden og moren lurte på hva som hadde skjedd.
 
Syns det hørtes litt spesielt ut. De får jo ikke hjelp til sånt på skolen, så hun bør strengt tatt kunne tørke seg selv.
 
Syns det hørtes litt spesielt ut. De får jo ikke hjelp til sånt på skolen, så hun bør strengt tatt kunne tørke seg selv.
Nei ikke sant. Jeg jobber i barnehage, og vi jobber jo veldig aktivt for at de skal være selvstendige til skolestart. Selvsagt er det noen som trenger mer tid, men jeg tror jeg som forelder faktisk heller hadde villet at barnet mitt skulle gått med "en litt dårlig tørking", og vasket ordentlig til kvelden, enn at andre foreldre skulle tørket henne.
 
Ville nok nevnt det for foreldrene jeg. Og nei, med mindre det er en medisinsk grunn så hadde jeg ikke tørka en 7 åring bak!
 
ville snakket med foreldrene :) og evnt med barnet tilstede så dere sammen kan komme frem til en enighet/forståelse som er grei, og som gjør at hun føler seg trygg :)
 
Snakk med foreldrene, syns dette høres veldig merkelig ut, kanskje hun har en diagnose? At hun sliter med å holde seg eller lignende, kan jo være en naturlig årsak.
 
ville snakket med foreldrene :) og evnt med barnet tilstede så dere sammen kan komme frem til en enighet/forståelse som er grei, og som gjør at hun føler seg trygg :)
Prøver å sette meg i hennes situasjon, og tror jeg ville syntes det var flaut å være tilstede. Men viktig at hun føler seg trygg ja!
 
Veldig rart. Om hun bare er distre, så skulle en tro at det gikk an å forklare denne jenta hva som er konsekvensen om hun ikke "gidder".
Men dette er selvsagt foreldrenes jobb, og ikke din da.
 
Nei eg hade ej gjorde det. Hade nog snakkat med førældrerna hennes
 
Jeg har en 7 åring, sluttet å tørke henne for mange år siden. Har aldri måttet gjøre det på hennes venninner. Ville reagert dersom det var tilfelle, da jeg synes de er for stor til å få hjelp med det. Ville snakket med foreldrene, dersom det er en årsak til det er det jo greit å få vite det.
 
Jeg har en 7 åring, sluttet å tørke henne for mange år siden. Har aldri måttet gjøre det på hennes venninner. Ville reagert dersom det var tilfelle, da jeg synes de er for stor til å få hjelp med det. Ville snakket med foreldrene, dersom det er en årsak til det er det jo greit å få vite det.

Ja, jeg husker ikke sist jeg tørket datteren min. Mange år siden. Jeg jobber i Bhg, så jeg vet at enkelte 6 åringer trenger hjelp, men jeg syns at ved skolestart så bør de klare det selv.

Jeg vet at det ikke er noen årsak til det i dette tilfellet. Bare at hun er vant til å få hjelp hjemme.
 
Back
Topp