Smertestillende under fødsel

Ville bare legge til at dette ikke var planlagt på forhånd, jeg har veldig sprøyteskrekk så.. men siden jeg hadde ryggproblemer og ble gravid mens jeg var på arbeidsrettet rehabilitering, slet også med korsryggen i forhold til bekkenløsning, og klarte ikke å verken sitte ligge eller stå under fødselen..
Denne gangen er ryggen mye bedre så satser på at jeg klarer meg uten
Syns bare det var bra at noen sa noe om at det kan gi komplikasjoner :)
 
Her har jeg og legen om epidural så hun har bestilt mr for meg før igangsetting siden det ikke er bare bare å sette den på meg. Og siden riksen har kuttet ut lystgass ble jeg beroliget med at om det ble spontan fødsel så får jeg remifentanyl [emoji1] gidder ikke leke helt og ha mer vondt enn jeg fikser!
Hva er remifentanyl? :)
 
sist gang brukte jeg lystgass, denne gangen skal jeg føde på st.olavs som ikke har lystgass.. så.. da tar jeg det som det kommer og det de anbefaler meg [emoji23] [emoji228]
Samme her! Er så nervøs for å føde raskt nå også, og i tillegg uten min gode venn lystgass. Håper bare de er flinke, og at jordmoren kommer med forslag, for jeg aner ikke hva som kan funke. Bortsett fra badekar, men det er jo ikke noe selvfølge å få i juni. ;)
 
Det er nok store forskjeller fra miljøer.
Av mine bekjente så er det "Jeg skal ha alt av smertestillende, iallefall epidural, jeg skal ikke ha vondt" akkurat som at det er helt risikofritt.

Her er det ikke inn å føde naturlig.
"At du gidder liksom.."

Det blir jo noe helt annet en det som flere her forteller om.

Mye kan nok komme litt feil ut ja, men jeg synes en bør være forsiktig med å dømme uten å vite noe om situasjon eller person. Du skriver for eksempel nå at det ikke er å føde naturlig hvis en får epidural..;) Har hørt mye rart, som at keisersnitt ikke er ekte fødsel, fødsel med smertestillende ikke er ekte fødsel, at hvis fødselen tar mer enn 3 timer så er en dårlig trent, prestisje i å ha flatest mage rett etter fødsel osv. Synes folk må slutte å konkurrere med alt, hver eneste fødsel er unik og en prestasjon uansett hvordan mener nå jeg. Helt enig i at alle som føder må være forberedt på at det vil være smerter involvert i en fødsel (både med og uten epidural):smug: Ser på kommentarene dine at du ikke mente vondt, men må bare få poengtere at vi må passe oss for hva vi sier og mener om andre sin situasjon.
 
Jeg skal i alle fall ha en plan på forhånd denne gangen. Sist gang var jeg åpen for alt av smertestillende, men også for å klare meg uten. Jeg ba aldri om å få noe som helst, men jordmor tok kontroll og bestilte likevel. Veldig glad for det. Epiduralen gjorde at jeg ikke fikk trykketrang, og det var ikke positivt! På den andre siden hadde jeg nok ikke klart mer smerte.
 
Jeg er åpen for alt egentlig. Tar det som det kommer [emoji5]
 
Mye kan nok komme litt feil ut ja, men jeg synes en bør være forsiktig med å dømme uten å vite noe om situasjon eller person. Du skriver for eksempel nå at det ikke er å føde naturlig hvis en får epidural..;) Har hørt mye rart, som at keisersnitt ikke er ekte fødsel, fødsel med smertestillende ikke er ekte fødsel, at hvis fødselen tar mer enn 3 timer så er en dårlig trent, prestisje i å ha flatest mage rett etter fødsel osv. Synes folk må slutte å konkurrere med alt, hver eneste fødsel er unik og en prestasjon uansett hvordan mener nå jeg. Helt enig i at alle som føder må være forberedt på at det vil være smerter involvert i en fødsel (både med og uten epidural):smug: Ser på kommentarene dine at du ikke mente vondt, men må bare få poengtere at vi må passe oss for hva vi sier og mener om andre sin situasjon.
Nei, nå syns jeg du leser litt vel mye inn i det jeg skriver :p Forstår at dette var en følsomt tema, men nå får det da være!
 
Hva er remifentanyl? :)

Sterkt smertestillende, anestesimiddel. Ligger i morfin-gata. Jeg skulle gjerne klart meg uten, men pga tidligere operasjoner og sykdom får jeg kraftige rier helt fra starten av og jeg føder treigt. Nytter liksom lite å ligge et døgn i fødsel når første rie er nesten like ille som siste [emoji15]
 
Jeg skal prøve lystgass siden det er på det sykehuset jeg skal føde, så vil jeg ha epidural om det er mulig. Vil ikke ha mer vondt enn nødvendig. Men vet jo at ting kan forandre seg når man kommer dit. Hva folk bestemmer seg for er opp til hver enkelt, syns ikke man skal rakke ned på de som ikke velger smertestillende fordi de vil gjøre det naturlig eller de som velger lindring. Alle gjør en bra jobb uansett :)
 
Fikk både lystgass og epidural sist! Følte epiduralen hjalp godt en stund men til slutt hjalp det nesten ikke i det hele tatt aå da ble det epidural! Ønsker egentlig å bruke kun lystgass denne gangen da jeg ikke kjente presserier og følte ikke at jeg hadde kontroll med epidural! Men herrefred det var veldig deilig å få hvilt seg og sove litt etter epiduralen begynte å virke
 
Mye kan nok komme litt feil ut ja, men jeg synes en bør være forsiktig med å dømme uten å vite noe om situasjon eller person. Du skriver for eksempel nå at det ikke er å føde naturlig hvis en får epidural..;) Har hørt mye rart, som at keisersnitt ikke er ekte fødsel, fødsel med smertestillende ikke er ekte fødsel, at hvis fødselen tar mer enn 3 timer så er en dårlig trent, prestisje i å ha flatest mage rett etter fødsel osv. Synes folk må slutte å konkurrere med alt, hver eneste fødsel er unik og en prestasjon uansett hvordan mener nå jeg. Helt enig i at alle som føder må være forberedt på at det vil være smerter involvert i en fødsel (både med og uten epidural):smug: Ser på kommentarene dine at du ikke mente vondt, men må bare få poengtere at vi må passe oss for hva vi sier og mener om andre sin situasjon.
Jeg må bare si at det stemmer at en fødsel ikke regnes som naturlig lengre etter man får epidural. Det er ikke synsing eller mening om prestasjonsevne, men legene gjør et medisinsk inngrep i fødselen, og øker dermed risikoen litt, og fra et medisinsk synspunkt ansees den ikke som naturlig lengre :) Det betyr ikke at den er mindre ekte eller prestisjefylt da :)

Til de andre tingene du skriver så må det være noe av det mest latterlige jeg har hørt, har noen sagt det til deg? Hvordan klarte du å holde deg alvorlig når noen sa at man var dårlig trent hvis man brukte mer enn tre timer?! :hilarious: Da må jeg være en av tidenes dårligst trente mødre :hilarious:
 
Rakk ikke smertestillende med første.
Brukte ikke smertestillende med nummer 2.

Vet jo ikke hvordan min tredje fødsel blir, så jeg får ta det som kommer.
 
Jeg må bare si at det stemmer at en fødsel ikke regnes som naturlig lengre etter man får epidural. Det er ikke synsing eller mening om prestasjonsevne, men legene gjør et medisinsk inngrep i fødselen, og øker dermed risikoen litt, og fra et medisinsk synspunkt ansees den ikke som naturlig lengre :) Det betyr ikke at den er mindre ekte eller prestisjefylt da :)

Til de andre tingene du skriver så må det være noe av det mest latterlige jeg har hørt, har noen sagt det til deg? Hvordan klarte du å holde deg alvorlig når noen sa at man var dårlig trent hvis man brukte mer enn tre timer?! :hilarious: Da må jeg være en av tidenes dårligst trente mødre :hilarious:

Kanskje de med styrtfødsler bak seg bare må slutte å bevege seg, for å komme i dårlig form og dermed rekke fram til sykehuset? ^^
 
Kanskje de med styrtfødsler bak seg bare må slutte å bevege seg, for å komme i dårlig form og dermed rekke fram til sykehuset? ^^
Ja det er nok løsningen :hilarious:
 
Jeg er en sånn "naturlig føder" :p
Har født raskt, og klarer uten problemer å beholde roen, så jeg regner med jeg skal føde uten for 3. gang :)

Hiver meg på denne, har gått så raskt at jeg ikke har rukket smertestillende de to andre gangene, så satser på det denne gangen også :happy:
 
Jeg er ikke spesielt redd for smerte, sånn i utgangspunktet, men jeg er veldig redd for å miste kontrollen. Så jeg har lyst til å unngå epidural. Jeg blir mer bekymret for tanken på at det kan minske styrken på riene og trekke ut fødselen, enn tanken på å ha vondt mens det varer. Om jeg kan være "med" og vet hva kroppen driver med, så er jeg fornøyd med det.

Men jeg har aldri født før, og om jeg etter en halvtime roper etter epidural eller mord, så anser jeg ikke det som et personlig nederlag. Mulig jeg skriker etter narkose før det hele er over, det tar jeg helt som det kommer. :D
 
Jeg er ikke spesielt redd for smerte, sånn i utgangspunktet, men jeg er veldig redd for å miste kontrollen. Så jeg har lyst til å unngå epidural. Jeg blir mer bekymret for tanken på at det kan minske styrken på riene og trekke ut fødselen, enn tanken på å ha vondt mens det varer. Om jeg kan være "med" og vet hva kroppen driver med, så er jeg fornøyd med det.

Men jeg har aldri født før, og om jeg etter en halvtime roper etter epidural eller mord, så anser jeg ikke det som et personlig nederlag. Mulig jeg skriker etter narkose før det hele er over, det tar jeg helt som det kommer. :D
Jeg er kontrollfreak og for meg var selve fødselen et tap av kontroll, der epidural var løsningen. Og det gikk fortere etter epidural hos meg fordi kroppen endelig slappet av. Men det finner du ut av når du kommer i fødsel selv, må ikke bestemme deg på forhånd [emoji5]
 
Back
Topp