Smertestillende under fødsel

Det høres herlig ut! Føler meg alt annet enn rolig som førstegangs og det FØR fødsel :shy:

Snakk med jordmor om det! Jeg gjorde ikke det, og jeg har skikkelig fødselsangst nå. Om det hadde hjulpet å snakke med henne vet jeg jo ikke, men det er jo klart at om man klarer å jobbe med kroppen så kan man få en langt bedre opplevelse enn om man kjemper imot :)
 
Jeg er livredd for sprøyter, så tviler sterkt på at epidural kommer i nærheten av meg engang. Vet at alle sier at man ikke tenker over det under fødselen, men jeg får virkelig angstanfall av nåler, hyperventilerer, besvimer, kaster opp osv.

Lystgass derimot har jeg tro på! Dette fungerer utmerket når jeg er hos tannlegen. [emoji28] I tillegg ønsker jeg veldig gjerne tilgang til badekar, samt muligheten til å føde på knærne, eller aller helst ikke liggende på rygg. Det virker ikke særlig hensiktsmessig mtp tyngdekraften. Men er der egentlig åpen for mye.
 
Snakk med jordmor om det! Jeg gjorde ikke det, og jeg har skikkelig fødselsangst nå. Om det hadde hjulpet å snakke med henne vet jeg jo ikke, men det er jo klart at om man klarer å jobbe med kroppen så kan man få en langt bedre opplevelse enn om man kjemper imot :)

Det skal jeg gjøre. Leit at du har fått fødselsangst nå, håper det går bedre enn du tror.
 
Hadde epidural og lystgass med den første og formen etter fødselen var dårlig.
Med nr 2 var det kun lystgass og formen var på topp etter fødselen[emoji1360] Var klar til å forlate sykehuset 2 timer etter fødselen[emoji28] Men de ville holde meg der over natta, så dro neste morgen[emoji4]

Så håper nå med nr 3 at jeg slipper noe form for smertelindring. Men altså den lystgassen[emoji12] Den hjalp iallfall meg veldig[emoji1360]
 
Ønsker i utgangspunktet å klare meg uten som sist, men er åpen for det meste skulle det bli behov for det.
 
Sist hadde jeg bestemt meg for å ikke ha noe. Fødselen gikk så fort at det ikke var tid uansett. Håper på det samme nå, hadde drømmefødsel sist. :)
Fikk masken med lystgass (kom bare ren oksygen ut) for å hjelpe meg å puste, da jeg fort begynner å hyperventilere :) masken hjalp meg med å puste :)
 
Vil bruke badekar som smertelindring, og vil gjerne føde i vann også :) Ellers er jeg åpen for akupunktur, men fikk det ikke mot smerter sist, fikk det fordi pressriene var for korte. Brukte lystgass sist, men det var helt bortkastet så det er ikke vits å bruke
 
Jeg fikk epidural forrige gang, den tar jeg ikke igjen samme søren..

Den funket den, hadde ingen smerter og kjente ikke riene. Ulempen var at disse kom aldri igjen, måtte få drypp osv men de kom aldri helt tilbake, og føler at selve utdrivningsfasen tok lengre tid enn den hadde gjort uten epidural. Derfor skal jeg klare meg uten denne gangen..
Nettopp dette...
Syns det er synd at så mange har bestemt seg for epidural før å en gang ha prøvd uten.
Alle kan klare det uten. Det er ikke optimalt med en medisinstyrt fødsel som går fra å være helt normal til å bli en risiko fødsel.

Jeg tror det går mye på redsel. At man må jobbe mentalt i forkant :) Alle damer kan dette!!
 
Nettopp dette...
Syns det er synd at så mange har bestemt seg for epidural før å en gang ha prøvd uten.
Alle kan klare det uten. Det er ikke optimalt med en medisinstyrt fødsel som går fra å være helt normal til å bli en risiko fødsel.

Jeg tror det går mye på redsel. At man må jobbe mentalt i forkant :) Alle damer kan dette!!

Syns det blir feil å si at alle kan klare seg uten. For mange så handler det nok om redsel men å skjære alle over samme kam blir feil. Jeg er ikke en som ville ha klart meg spesielt godt i fødsel for 100 år siden.

Jeg tenker at alle kvinner føder på sin måte. Enten det er med eller uten smertestillende, vaginalt eller ks. Uavhengig av hvor mye hjelp er jobben like stor.
 
Nettopp dette...
Syns det er synd at så mange har bestemt seg for epidural før å en gang ha prøvd uten.
Alle kan klare det uten. Det er ikke optimalt med en medisinstyrt fødsel som går fra å være helt normal til å bli en risiko fødsel.

Jeg tror det går mye på redsel. At man må jobbe mentalt i forkant :) Alle damer kan dette!!

Vel, må si meg veldig uenig i dette. Noen ganger er det mer forsvarlig å ta epidural, som min første fødsel. Jeg hadde bestemt meg for at jeg IKKE skulle ha epidural, for holdningene til mange var jo "at det er mye mer prestisje å føde uten", litt som din holdning her. Jeg var i aktiv fødsel (fra 4cm) i 18 timer, hadde bare utvidet åpningen 1cm og alt stoppet opp, jordmødrene sa at jeg måtte få epidural og drypp for at åpningen skulle øke og jeg skulle ha krefter til å føde. Det hadde blitt veldig alvorlig om jeg ikke hadde tatt epidural der og da. Før aktiv fødsel hadde jeg maserier uten søvn i to døgn. Så ikke kom her og si at "alle klarer det uten". Ja, jeg er sikker på at alle klarer det uten epidural hvis fødselen varer i 2 timer, men alle fødsler er ulike og noen varer (veldig) mye lenger enn andre. Synes kommentaren din var veldig arrogant.
 
Vel, må si meg veldig uenig i dette. Noen ganger er det mer forsvarlig å ta epidural, som min første fødsel. Jeg hadde bestemt meg for at jeg IKKE skulle ha epidural, for holdningene til mange var jo "at det er mye mer prestisje å føde uten", litt som din holdning her. Jeg var i aktiv fødsel (fra 4cm) i 18 timer, hadde bare utvidet åpningen 1cm og alt stoppet opp, jordmødrene sa at jeg måtte få epidural og drypp for at åpningen skulle øke og jeg skulle ha krefter til å føde. Det hadde blitt veldig alvorlig om jeg ikke hadde tatt epidural der og da. Før aktiv fødsel hadde jeg maserier uten søvn i to døgn. Så ikke kom her og si at "alle klarer det uten". Ja, jeg er sikker på at alle klarer det uten epidural hvis fødselen varer i 2 timer, men alle fødsler er ulike og noen varer (veldig) mye lenger enn andre. Synes kommentaren din var veldig arrogant.
Min kommentar er ikke rettet til din situasjon. Men mot førstegangsfødende som allerede har bestemt seg for at epidural er en "enkel" løsning.
Alt kan skje under en fødsel, men mange har valgt epidural allerde før de har kjent på en rie. Det syns jeg er synd.

Det var ikke ment som kritikk..
Men som motivasjon. Ville være positiv!

Jeg syns selv at jeg ikke har en slik holdning du beskriver. For både jeg og mine barn hadde død uten legehjelp (jeg har bare igangsatte fødsler)

Jeg ordla meg nok litt feil. Beklager :)
 
Syns det blir feil å si at alle kan klare seg uten. For mange så handler det nok om redsel men å skjære alle over samme kam blir feil. Jeg er ikke en som ville ha klart meg spesielt godt i fødsel for 100 år siden.

Jeg tenker at alle kvinner føder på sin måte. Enten det er med eller uten smertestillende, vaginalt eller ks. Uavhengig av hvor mye hjelp er jobben like stor.
Ja det var feil å si alle. Jeg tenkte det annerledes i hodet mitt en hvordan jeg nå ser at dere leste det...
Jeg tenkte ikke at det skulle treffe noen på den måten.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå før jeg skriver noe feil som gjør det verre. Ble litt usikker nå :p
 
Ja det var feil å si alle. Jeg tenkte det annerledes i hodet mitt en hvordan jeg nå ser at dere leste det...
Jeg tenkte ikke at det skulle treffe noen på den måten.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå før jeg skriver noe feil som gjør det verre. Ble litt usikker nå :p

Hehe det er farlig å komme med sånne uttalelser på et forum proppfullt av hormoner [emoji1] no hard feelings og så har vi alle fått sagt vårt [emoji4]
 
Hehe det er farlig å komme med sånne uttalelser på et forum proppfullt av hormoner [emoji1] no hard feelings og så har vi alle fått sagt vårt [emoji4]
Uff :p Det er dessverre ganske typisk meg å "tråkke i salaten" Godt at noen sier ifra
 
Min kommentar er ikke rettet til din situasjon. Men mot førstegangsfødende som allerede har bestemt seg for at epidural er en "enkel" løsning.
Alt kan skje under en fødsel, men mange har valgt epidural allerde før de har kjent på en rie. Det syns jeg er synd.

Det var ikke ment som kritikk..
Men som motivasjon. Ville være positiv!

Jeg syns selv at jeg ikke har en slik holdning du beskriver. For både jeg og mine barn hadde død uten legehjelp (jeg har bare igangsatte fødsler)

Jeg ordla meg nok litt feil. Beklager :)

Jeg leste det iallefall bare som motivasjon og i beste mening, og det virket på et vis litt beroligende (selv om jeg har stor angst om dagen) på meg som førstegangs :)
 
Jeg leste det iallefall bare som motivasjon og i beste mening, og det virket på et vis litt beroligende (selv om jeg har stor angst om dagen) på meg som førstegangs :)
Puh :p
Jeg tror iallefall at hvis man er redd så blir det mye verre! Så hvis du klarer å finne ro og samarbeide med kroppen så vil det ikke være like vondt :)
 
Vel, må si meg veldig uenig i dette. Noen ganger er det mer forsvarlig å ta epidural, som min første fødsel. Jeg hadde bestemt meg for at jeg IKKE skulle ha epidural, for holdningene til mange var jo "at det er mye mer prestisje å føde uten", litt som din holdning her. Jeg var i aktiv fødsel (fra 4cm) i 18 timer, hadde bare utvidet åpningen 1cm og alt stoppet opp, jordmødrene sa at jeg måtte få epidural og drypp for at åpningen skulle øke og jeg skulle ha krefter til å føde. Det hadde blitt veldig alvorlig om jeg ikke hadde tatt epidural der og da. Før aktiv fødsel hadde jeg maserier uten søvn i to døgn. Så ikke kom her og si at "alle klarer det uten". Ja, jeg er sikker på at alle klarer det uten epidural hvis fødselen varer i 2 timer, men alle fødsler er ulike og noen varer (veldig) mye lenger enn andre. Synes kommentaren din var veldig arrogant.

Veldig lik fødsel som meg. Og ungen ville ikke ned i bekkenet. I slutten hadde jeg 9 cm i 3 timer! Det hadde jeg ikke orket etter så mange døgn uten søvn eller mat, uten epidural. Jeg hadde faktisk ikke så mye valg, ble sterkt rådet til å ta det.

Denne gang har jeg bestemt meg på forhånd at jeg skal ha. Og jeg er ikke flau over å innrømme det.
 
Min kommentar er ikke rettet til din situasjon. Men mot førstegangsfødende som allerede har bestemt seg for at epidural er en "enkel" løsning.
Alt kan skje under en fødsel, men mange har valgt epidural allerde før de har kjent på en rie. Det syns jeg er synd.

Det var ikke ment som kritikk..
Men som motivasjon. Ville være positiv!

Jeg syns selv at jeg ikke har en slik holdning du beskriver. For både jeg og mine barn hadde død uten legehjelp (jeg har bare igangsatte fødsler)

Jeg ordla meg nok litt feil. Beklager :)

Jeg syns det er flott at du beklager, ting kan komme feil ut av og til :) Jeg har egentlig motsatt oppfatning; jeg syns det virker som at alle førstegangsfødende vil være "tøffe" og klare seg uten. Alle jeg kjenner i det minste. Og det er synd at de føler seg mislykket fordi de ikke klarer seg uten.
 
Min kommentar er ikke rettet til din situasjon. Men mot førstegangsfødende som allerede har bestemt seg for at epidural er en "enkel" løsning.
Alt kan skje under en fødsel, men mange har valgt epidural allerde før de har kjent på en rie. Det syns jeg er synd.

Det var ikke ment som kritikk..
Men som motivasjon. Ville være positiv!

Jeg syns selv at jeg ikke har en slik holdning du beskriver. For både jeg og mine barn hadde død uten legehjelp (jeg har bare igangsatte fødsler)

Jeg ordla meg nok litt feil. Beklager :)
Nettopp dette...
Syns det er synd at så mange har bestemt seg for epidural før å en gang ha prøvd uten.
Alle kan klare det uten. Det er ikke optimalt med en medisinstyrt fødsel som går fra å være helt normal til å bli en risiko fødsel.

Jeg tror det går mye på redsel. At man må jobbe mentalt i forkant :) Alle damer kan dette!!

Ville bare legge til at dette ikke var planlagt på forhånd, jeg har veldig sprøyteskrekk så.. men siden jeg hadde ryggproblemer og ble gravid mens jeg var på arbeidsrettet rehabilitering, slet også med korsryggen i forhold til bekkenløsning, og klarte ikke å verken sitte ligge eller stå under fødselen..
Denne gangen er ryggen mye bedre så satser på at jeg klarer meg uten
 
Jeg syns det er flott at du beklager, ting kan komme feil ut av og til :) Jeg har egentlig motsatt oppfatning; jeg syns det virker som at alle førstegangsfødende vil være "tøffe" og klare seg uten. Alle jeg kjenner i det minste. Og det er synd at de føler seg mislykket fordi de ikke klarer seg uten.
Det er nok store forskjeller fra miljøer.
Av mine bekjente så er det "Jeg skal ha alt av smertestillende, iallefall epidural, jeg skal ikke ha vondt" akkurat som at det er helt risikofritt.

Her er det ikke inn å føde naturlig.
"At du gidder liksom.."

Det blir jo noe helt annet en det som flere her forteller om.
 
Back
Topp