Smertestillende under fødsel

Studentmamma88

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Hei :) er det noen som har tanker om hvilken type smertelindring som dere ønsker å bruke under fødselen? Del gjerne erfaringer.
Sist fødsel rakk jeg kun lokalbedøvelse og lystgass. Lystgass var fantastisk, men denne gangen skal jeg føde på sykehus uten lystgass:/
 
Skal jeg føde vaginalt så skal jeg ha epidural!
Ellers vet jeg ikke hva som blir hensiktsmessig. Tar imot alt som funker. Har ingen tro på at akupunktur vil hjelpe meg noe særlig, og blir det som sist gang så blir det behov for sterk smertelindring. Så vi får se.
 
Sist fødsel hadde jeg vann fødsel var koblet til lystgass i badekaret, fikk steriltvannpappler var sykt vondt begynte faktisk å gråte... Før det fikk jeg morfin for å sove, stod i dusjen med varmt vann, brukte prekestol, fikk akupunktur (ble smertefri i 20min), den beste lindringen var faktisk å holde mannen i hånden. Hvergang han slapp fikk jeg panikk så det var den beste lindringen :)
Denne gangen skal jeg ha epidural hvis det lar seg gjøre, er egentlig open for det meste. Bortsett fra steriltvannpappler!!!
 
Her har jeg og legen om epidural så hun har bestilt mr for meg før igangsetting siden det ikke er bare bare å sette den på meg. Og siden riksen har kuttet ut lystgass ble jeg beroliget med at om det ble spontan fødsel så får jeg remifentanyl [emoji1] gidder ikke leke helt og ha mer vondt enn jeg fikser!
 
Jeg vil ha epidural viss jeg rekker det. Fødte på 3,5 time sist. Så får få de til å stå klar med nålen når jeg kommer inn denne gangen :p
Ser ikke poenget med å ha mer vondt enn nødvendig..
 
Fikk akupunktur, den spydde jeg bare av og hjalp ingenting :) Var i et smerteh******e med min første, hun satt bom fast og jeg lå i konstante smerter i nesten to timer før hun kom ut! Var så bortevekk at jeg ikke forstod noe som helst, så lystgassen glemte jeg. Hadde fått epidural, men hadde ikke mye effekt av den. Først når en ny jordmor kom og fikk meg opp på knærne og trykte lystgassen i trynet mitt så løsnet ungen og kom ut. Men kommer nok til å takke ja til epidural denne gang, samt lystgass og sikkert alt annet dem tilbyr meg.. hahahah
 
Jeg er en sånn "naturlig føder" :p
Har født raskt, og klarer uten problemer å beholde roen, så jeg regner med jeg skal føde uten for 3. gang :)
 
Sist fødsel hadde jeg vann fødsel var koblet til lystgass i badekaret, fikk steriltvannpappler var sykt vondt begynte faktisk å gråte... Før det fikk jeg morfin for å sove, stod i dusjen med varmt vann, brukte prekestol, fikk akupunktur (ble smertefri i 20min), den beste lindringen var faktisk å holde mannen i hånden. Hvergang han slapp fikk jeg panikk så det var den beste lindringen :)
Denne gangen skal jeg ha epidural hvis det lar seg gjøre, er egentlig open for det meste. Bortsett fra steriltvannpappler!!!

Jeg har ikke prøvd steriltvannpappler, og nå tror jeg ikke jeg gjør det heller! Har lest litt om det, høres jo grusomt ut :O
 
Blir nok bare lystgass. Tørr ikke epidural. Husker jeg fikk noe intravenøst 1 fødsel. Men vet ikke hva det heter. Det hjalp iallfall litt. Får høre hva de kan tilby
 
Jeg fikk epidural forrige gang, den tar jeg ikke igjen samme søren..

Den funket den, hadde ingen smerter og kjente ikke riene. Ulempen var at disse kom aldri igjen, måtte få drypp osv men de kom aldri helt tilbake, og føler at selve utdrivningsfasen tok lengre tid enn den hadde gjort uten epidural. Derfor skal jeg klare meg uten denne gangen..
 
Jeg fikk epidural forrige gang, den tar jeg ikke igjen samme søren..

Den funket den, hadde ingen smerter og kjente ikke riene. Ulempen var at disse kom aldri igjen, måtte få drypp osv men de kom aldri helt tilbake, og føler at selve utdrivningsfasen tok lengre tid enn den hadde gjort uten epidural. Derfor skal jeg klare meg uten denne gangen..

Samme her! Håper det ikke blir behov denne gangen.
 
Har fått epidural de andre to fødslene. To vidt forskjellige opplevelser. Første fødselen hadde vart i 18 timer og åpningen stoppet opp før jeg fikk epidural og drypp som funket som bare det. Da tok det bare 2 timer og hun var ute nesten uten smerter de siste 2 timene. Andre gangen fikk jeg epidural etter 3 timer, men den hadde ikke samme virkning som første fødsel. Jeg kjente riene like godt og synes ikke det var smertelindrende. Men fødselen gikk fortere enn første gang, 6,5 timer totalt. Denne gangen er jeg redd fødselen blir kort og intens, men jeg håper å få tid til epidural hvis jeg ønsker det der og da. Bestemmer meg ikke før jeg er i situasjonen, men er åpen for det denne gangen også! Vet at mange har den holdningen at har en fått epidural har en ikke hatt "ekte fødsel", som bare er tull og tøys.
 
Og lystgass skal jeg selvsagt ha, om ikke for virkningen så var det greit å konsentrere seg om noe konkret under smertetoppene!
 
Jeg har ikke prøvd steriltvannpappler, og nå tror jeg ikke jeg gjør det heller! Har lest litt om det, høres jo grusomt ut :O
Satt i badekaret og hadde 7cm åpning, jordmor spørte meg om jeg ville ha det mot smertene i ryggen og jeg sa ja uten å vite hva det var engang. Fikk 5 stikk på rad mens jeg prøvde å komme meg unna, det tokk kaka rett og slett. Men jeg tror om jeg ikke husker feil at riene ble mere "behagelige" etter det :p
Men om en tåler noen kraftige vepse stikk så er det å bare gå for det! :p
 
Ja takk til alt. Født de 2 andre uten epidural( satt på første mann, men de bommet så null effekt og kun dryppet på full styrke:confused:) så epidural skal gjøres klar med engang jeg entrer sykehuset, petedin ( om de fortsatt gir det) og lystgass....! Hvis det ikke blir keisersnitt :)
 
Tok "alt jeg kunne få" med første, ingenting med andre, og denne gangen er jeg ok med epidural om jeg måtte trenge det! Får ta det som det kommer [emoji87]
 
Jeg er en sånn "naturlig føder" :p
Har født raskt, og klarer uten problemer å beholde roen, så jeg regner med jeg skal føde uten for 3. gang :)

Det høres herlig ut! Føler meg alt annet enn rolig som førstegangs og det FØR fødsel :shy:
 
sist gang brukte jeg lystgass, denne gangen skal jeg føde på st.olavs som ikke har lystgass.. så.. da tar jeg det som det kommer og det de anbefaler meg [emoji23] [emoji228]
 
Back
Topp