6-ukers kontroll for mor

Lotus90

Andre møte med forumet
Lurte litt på hva jeg kan forvente meg på 6-ukers kontrollen, da jeg har inntrykk av at det kan variere litt hva som blir gjort? Tok legen din celleprøve? Ble du henvist til gynekolog? Ble du anbefalt et prevansjonsmiddel eller var det helt opp til deg selv?

Hva var din opplevelse av kontrollen? :)

Her var det ikke annet enn et kort spørsmål om jeg hadde det bra og følte meg frisk, samt spørsmål om prevensjon. Hadde lest meg opp på det på forhånd og funnet ut at Cerazette ville passe best for meg, og legen var enig for han anbefalte alltid å prøve det først. Og det var det. Var hos gynekolog på eget initiativ pga ugreie sting og sår etter klipping ca 3 uker etter fødsel, og holdt øye med det selv siden da (helt fin igjen nå mtp groing). Tok celleprøve for ett år siden, tenker å ta ny i løpet av dette året en gang - litt noia for det spekulumet (hater det!), blitt litt verre etter fødsel, så må bare manne meg litt opp først [emoji28]

Legen prata med meg om amming, prevensjon, hvordan jeg hadde det og slikt. Siden jeg hadde klipt og sydd så så hun på det, og så tok hun en celleprøve siden jeg ikke hadde tatt det før.

Fikk kjeft fordi jeg ikke ammet. Thats it... Skal til gynekolog for prevansjon.

Dropper det nå. Sist snakket vi gjennom fødselen, fikk spørsmål hvordan jeg har det. spørsmål om hin skulle sjekke om alt så bra ut nedentil spesielt etter stingene
beskjed om at alle over 25 bør ta celleprøve jeg er enda 24. og prevensjon. man kan ta opp det man lurer på. Vært til legen flere ganger etter fødselen for blodprøver,øyebetennelse og tilstoppede melkeganger og fått prevensjon på resept

Fikk kjeft fordi jeg ikke ammet. Thats it... Skal til gynekolog for prevansjon.

Uff, for en grusom lege:( opplevde litt det samme i 2014 når jeg bestemte meg for å slutte å fullpumpe. Var inne fordi jeg trodde jeg hadde fått brystbetennelse i forbindelse med nedtrapping av pumping. "Hvorfor skal du slutte, du vet det er anbefalt at baby får morsmelk det første året?". Visste ikke hva jeg skulle si og begynte bare å grine. Er tøft nok fra før liksom.

På min seksukerskontroll snakket vi stort sett bare om prevensjon, og jeg måtte forsvare at jeg ikke ønsker hormonpreparater (blir helt rar av det). Fikk mast meg til en henvisning til gynekolog da:p

Uff, for en grusom lege:( opplevde litt det samme i 2014 når jeg bestemte meg for å slutte å fullpumpe. Var inne fordi jeg trodde jeg hadde fått brystbetennelse i forbindelse med nedtrapping av pumping. "Hvorfor skal du slutte, du vet det er anbefalt at baby får morsmelk det første året?". Visste ikke hva jeg skulle si og begynte bare å grine. Er tøft nok fra før liksom.

På min seksukerskontroll snakket vi stort sett bare om prevensjon, og jeg måtte forsvare at jeg ikke ønsker hormonpreparater (blir helt rar av det). Fikk mast meg til en henvisning til gynekolog da:p
Jupp :( Er ikke noe lett valg! Pumper fremdeles da

Anbefaler foresten å sjekke jernnivået ditt! Mange som trenger tilskudd etter fødsel.

Dropper det nå. Sist snakket vi gjennom fødselen, fikk spørsmål hvordan jeg har det. spørsmål om hin skulle sjekke om alt så bra ut nedentil spesielt etter stingene
beskjed om at alle over 25 bør ta celleprøve jeg er enda 24. og prevensjon. man kan ta opp det man lurer på. Vært til legen flere ganger etter fødselen for blodprøver,øyebetennelse og tilstoppede melkeganger og fått prevensjon på resept
Kan være lurt å ta celleprøve før du er 25 når en har fått barn, for har en endringer så skjer disse mye raskere under graviditet, så en kan fortere få alvorlige celleforandringer pågrunn av hormoner.

Kan være lurt å ta celleprøve før du er 25 når en har fått barn, for har en endringer så skjer disse mye raskere under graviditet, så en kan fortere få alvorlige celleforandringer pågrunn av hormoner.
Tja kanskje, men tenkte å ta i løpet av noen måneder uansett,

Her sjekket legen om Alt var fint grodd og fikk satt inn en spiral. Resten av tiden snakket vi litt om hvordan det går og om vi har noe. Som stiller opp vis jeg skulle trenge litt avlastning :)

Var bare prat, kunne egentlig latt være å gå. Spurte hvordan det gikk (bra), hvordan fødselen gikk (normal, greit nok), om jeg ammet (ja), om jeg hadde tenkt på prevensjon (ja - skal ikke ha), og om det var noe jeg lurte på. Nevnte selv at jeg skulle hatt en celleprøve, som siste ledd i oppfølgingen etter konisering for to år siden, men det ble vi enige om at jeg skulle komme innom en gang om noen uker for å få tatt da.

Jupp!! Prøvde å forklare at jeg hadde vært lagt inn og fått anbefalt å bli kvitt melka, men det synes han bare var tull. Så gadd han ikke prate mer med meg.
For en sympatisk lege..!?:eek: Skulle tro de hadde noe bedre vett, spesielt med barselkvinner...

For en sympatisk lege..!?:eek: Skulle tro de hadde noe bedre vett, spesielt med barselkvinner...
Jupp :( Man er jo sårbar nok fra før av og alle gjør så godt de kan. Dette var en vikar vel å merke. Hastet med time for jeg måtte sjekke crp før jeg reiste på ferie. Har heldigvis en fantastisk helsesøster da, så jeg får evt spørre henne. Men tydeligvis at det ikke er noe fasit i hva som skal skje på en slik kontroll. Det burde det jo egentlig være!

Jupp :( Man er jo sårbar nok fra før av og alle gjør så godt de kan. Dette var en vikar vel å merke. Hastet med time for jeg måtte sjekke crp før jeg reiste på ferie. Har heldigvis en fantastisk helsesøster da, så jeg får evt spørre henne. Men tydeligvis at det ikke er noe fasit i hva som skal skje på en slik kontroll. Det burde det jo egentlig være!
Bra det bare var vikar da (selv om det aldri burde skjedd likevel), håper fastlegen din er hyggeligere! :) Burde vært mer standard ja.. Jeg skal på kontroll neste uke selv, og har rett og slett funnet frem en liste på en av disse mammasidene som jeg tenkte å si jeg ønsker gå gjennom, i tillegg til GU siden jeg ikke akkurat føler meg helt "top notch" der nede :P Så håper jeg legen min respekterer det (jeg fikk og vikar pga ferie...)

Bra det bare var vikar da (selv om det aldri burde skjedd likevel), håper fastlegen din er hyggeligere! :) Burde vært mer standard ja.. Jeg skal på kontroll neste uke selv, og har rett og slett funnet frem en liste på en av disse mammasidene som jeg tenkte å si jeg ønsker gå gjennom, i tillegg til GU siden jeg ikke akkurat føler meg helt "top notch" der nede [emoji14] Så håper jeg legen min respekterer det (jeg fikk og vikar pga ferie...)
Fastlegen er hyggelig, men håpløs å få time hos [emoji23] Lurt med liste! Er jo håpløst å komme på ting når man sitter dere. Lurt med kontroll hos gynekolog. Skal det selv om et par uker :)

Ser her at alle har kontroll hos legen, mens jeg har hos jordmor, de har vel mulighet til å sjekke like mye? Skal sette inn P-stav hos jordmor også, det er det eneste jeg vet kommer til å skje [emoji27]

Ser her at alle har kontroll hos legen, mens jeg har hos jordmor, de har vel mulighet til å sjekke like mye? Skal sette inn P-stav hos jordmor også, det er det eneste jeg vet kommer til å skje [emoji27]
Lurer å gå til jordmor spør du meg :) Eneste er om hun kan ta blodprøver?

Back
Topp