Atopisk Eksem

Bebis88

Betatt av forumet
Julimammaer 2016
Hei jenter lurer på om noen andre som sliter med eksem hos babyen. Lille har hatt eksem i kroppen siden hun var noen måneder og er 6 1/5 mnd nå, nå er eksemet nesten overalt i kroppen:( Får vondt av å se henne klø seg så mye:( hun har vært hos lege, helsesøster, barnelege, tatt allergitest, ingen allergi. fått kortison krem og fuktighetskrem( caniderm og miniderm) har prøvd så mye av fuktighetskremer som ble anbefalt, men ingen ting hjelper... hun klør og er rød og tørr i kroppen.. er det noen som har baby som sliter med det samme, hva gjør dere, hvilken fuktighetskrem bruker dere som gir god fuktighet. Forresten olje hjelper ikke.. hun blir bare verre av den.
 
Min eldste har hat det fra fødsel av.
Det som hjelper er å bade sjeldent 1-2 ganger i uka, samt smøre med Locobase repair morgen og kveld.
 
Smøre mye. Vi kjøpte akkurat aderma etter råd fra legen. (Tilbud nå på vitusapotek) Hun foreslo også repair, og rikshospitalets badeolje. Og hun foreslo å bytte litt på kremene for å se hva som hjelper.
Min har det ganske mildt på kroppen, men på han hjalp det utrolig å bade i klibad. Ta en neve kruskakli i et klede, jeg bruker engangsklut, og lukk med strikk. La den trekke i badevannet, evt i litt kokt vann som du så har i badevannet:) jeg trodde det bare var tull til jeg prøvde.
Gutten min har en skikkelig flekk på kinnet, den hjelper visst ingenting på:/
 
Vi bruker babyolje fra lykkeligsomliten og syns den hjelper mye bedre enn dr greve som eg hadde fra apoteket..
Ellers smører vi med canoderm eller larocheposay? En som heter cikaplast :)

Har og hørt at kokosolje kan være bra å bade i så d ska eg prøve :)

Ellers har vi sluttet med våtservietter, lager heller egne med babyolje eller kokosolje og vann på tørre engangskluter fra apoteket :)
Og så bruker vi tøybleier og mye bambusklær :)
 
Tusen takk for tips, skal prøves [emoji120]håper dette virkelig går over fordi hun har ikke det bra og klør veldig mye:/ det begynte bare i bak Øren og spredde i hele kroppen:/
 
Min mellomste hadde det.
Vi brukte repair med god effekt. I de verste periodene brukte vi Protopic. Viktig å få inn god smøre rutiner tidlig:)
Om du bruker "vanlig" vaske og skyllemiddel - bør du bytte til allergivennlig sort.
Wipes måtte vi droppe helt.
Min vokste eksemet av seg før 2 års alder:)
 
Hei.
Babyen min har heldigvis ikke eksem, men jeg har selv hatt det og en venninnes baby har.

Jeg selv er fan av "Locobase", mens jeg vet at babyen til venninnen min har hatt god effekt av Apobase. Den syns jeg blir rett og slett for tykk og fet - enn behandlende.
 
Tror det er viktig å ikke gi opp å finne rett krem:p be om tester på apoteket, evt gå der og test dem. Hvis det finnes noe du ikke har prøvd! På begge mine er decubal original og aderma emollient balm veldig fine:) og brukte apobase en stund på eldste, virket greit den og.
Unngå å bruke parfyme og kremer på deg selv og klesvask og mange tåler ikke ull mot huden.
Helsestasjonlegen nevnte at man kunne bruke elocon i stedet for hydrokortison hvis man må ha reseptlegemiddel.

Har forresten fått tips om å bruke bepanthen på den irriterte flekken i ansiktet. Får ikke såret bort foreløpig men det blir ikke verre i alle fall:) har troa. Kan være jeg ender med å kjøpe den.

Må bare si hva som skjedde med gutten min da vi badet i klivann. Han var helt tørr på armer og bein, ekstra ille i leddene. Etterpå var det nesten visket vekk!
 
Aderma balm. Bruker også aderma badeolje (ikke dusjolje). Min er nok ikke så hardt rammet, men eksemet forsvant på tre dager etter jeg begynte å bruke disse produktene. Du bør nok heller ikke bruke ull innerst mot kroppen hennes som noen andre skriver over her.
 
Kremer:
-Locobase repair
-Canoderm (kan få på blåresept, men kan svi på sår hud)
-Aderma

For kløe:
-naaf badeolje (eneste som ikke gjør det verre)
-aderma sinkspray
-kaliumpermanganatbad ved mye sår

Medisin:
-zyrtec
-vallergan
-masse ekstra omega 3

Andre tips:
-kaldt på rommet
-bambus, ikke ull!
-parfymefritt på alt som kan være parfymefritt
 
Jeg anbefaler noe som heter balanse oil, tran liknende men sammensetningen er annerledes. Kjenner mangen som går på denne, fks folk med atopisk eksem å de har blitt helt frisk etter noen måneder på denne oljen ;)
 
Jenta mi har fått det nå nylig. Vi fikk mild kortison som skal brukes når det er utbrudd, og Canoderm som skal smøres to ganger daglig og etter hver gang vi har vært i kontakt med vann. Vi fikk beskjed om å kun bade en gang i uka med olje i vannet og unngå svømmehall. Det er visst veldig varierende fra unge til unge om de reagerer på ull, mi har ikke reagert på ull ennå.
 
Lille og har det. Og her bader vi bare en gang i uken, med godt med olje i.
Bruker parfymefritt vaskemiddel på klærene. Også vasker jeg lille sine klær for seg selv.
Og så bruker vi en mild kortisonkrem, og veksler på å bruke repair og miniderm. Liker best lacobase repair. Og ingen ull. Og nå har han bare noen få tørre flekker igjen:)
 
Agh. Denne flekken i fjeset.. setter seg støv fra klærne i den hele tiden. Så blir det skorpe og han klør den av. Aldri hel hud:( har bestilt time igjen til legen. Har kjøpt ny sårsalve fra aderma. Den er god men ser ingen forskjell på flekken dessverre. Og den (flekken) brer seg utover. Begynte som ca 2cm og nå er den 3-4cm. Mannen tror at det blir arr men det er jeg egentlig ikke redd for. Noen som vet om det blir arr av langvarig eksem?
Det kan jo være vi burde prøve å behandle det så vi slipper denne kampen mot såret:p jeg er fornøyd om hun sier at vi bare må leve med det. Men trenger å få bekreftet at vi bare skal lindre plagene og prøve å unngå infeksjon.
På den lyse siden så er det egentlig bare der han har dårlig hud, så lenge vi smører beina og armene nå og da.
 
Agh. Denne flekken i fjeset.. setter seg støv fra klærne i den hele tiden. Så blir det skorpe og han klør den av. Aldri hel hud:( har bestilt time igjen til legen. Har kjøpt ny sårsalve fra aderma. Den er god men ser ingen forskjell på flekken dessverre. Og den (flekken) brer seg utover. Begynte som ca 2cm og nå er den 3-4cm. Mannen tror at det blir arr men det er jeg egentlig ikke redd for. Noen som vet om det blir arr av langvarig eksem?
Det kan jo være vi burde prøve å behandle det så vi slipper denne kampen mot såret:p jeg er fornøyd om hun sier at vi bare må leve med det. Men trenger å få bekreftet at vi bare skal lindre plagene og prøve å unngå infeksjon.
På den lyse siden så er det egentlig bare der han har dårlig hud, så lenge vi smører beina og armene nå og da.
Stakkars liten. Ikke noe gøy med eksem. Jeg har eksem på hånden og i hånden, som sprekker opp å blir til store sår, og har ikke fått arr der. Men er jo mye hardere hud der, så kanskje litt anderledes i fjeset.

Lille og er sår i fjeset, men han har mange små sprekker. Og hvergang det begynner å se bra ut, må vi ut også er det på an igjen. Føler jeg har prøvd alt. Så må vel til legen igjen.
Håper det blir litt bedre når det blir litt varmere ute.

Også etter vi var ferdig med kortison så har eksemet blusset opp igjen flere steder på kroppen. Men virker heldigvis ikke som det plager han :)
 
Mini her har fått en del på kroppen, så vi bruker mildison og canoderm. Har kuttet ut ull, vasker kun kler med vaskemidler uten parfyme og bader henne i olje en gang i uken.
Har også fått tips om favn krem på helsekost og å kutte ut melk. Ellers har prøver jeg nå å kutte ut di smoothiepakkene, for min søster reagere på noen frukter. Så jeg tenkte jeg tilsetter litt etter litt for å se hva som gjør det verre :)
 
Vært hos legen og tatt baktprøve av såret. Men i dag ser det ikke ut som sår lenger:p men spennende å se om dette hjelper. Har fått fusidin å smøre med i tillegg til olje. :)
 
Back
Topp