Ynskjer du smertelindring under fødselen?

Jeg vet at badekar, akupunktur og massasje kun tilbys på fødeloftet 7H på SUS, epidural gis ikke på fødeloftet, det må fås på fødeavd. I 1. etasje. Lystgass har de på fødeloftet, men vet ikke om de har det på fødeavdelingen i 1. Etg. Så håper jeg er "frisk nok" før fødsel til å føde på fødeloftet :) Har ikke født der før, kun vært hos jordmor på sus. Ellers står det mye nyttig informasjon på nettsidene deres :-D


Endte i 1.etasje sist pga svake rier, måtte få drypp. Og endte til slutt med epidural. De hadde lystgass der også :)
 
Førstegangs så vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere [emoji4] håper på å klare med uten epidural da [emoji4]
 
Jeg vil få satt inn epidural med en gang jeg kommer på kk og de tenker fødsel er i gang, pga høy bmi, Men går det fort så er det jo ikke sikkert de rekker slå den på.

De to forrige fødslene har tatt mange timer, så da fikk jeg epidural pga det.

Har to venninner som begge skulle føde "ekte" uten smertelindring, men da de begge hadde mange fødsler, så ble det epidural gitt ;)

Man får vondt uansett om man får noe smertelindring, og jeg har ikke noe stort behov for å slite meg ut når jeg kan få det litt roligere for en kort periode :p

Epidural pga høy bmi? Fortell! Er det noen større grunn til å ta pga bmi? Ble så nysgjerrig nå.
 
Haha!! :hilarious::hilarious: Men sånn helt seriøst, igangsetting er noe helt annet! Ble satt i gang første gang og det følte som om jeg aldri fikk pause, hadde ikke klart meg uten epiduralen!! Med nr. 2 startet det av seg selv og det var noe heeeelt annet og klarte meg fint uten.
Er villig til å gå ganske mange dager på overtid for å slippe igangsetting!!

Obs obs...Det kan bli tette og sinnsyke rier selv om det starter av seg selv. Vannet mitt gikk og det var rett på så tette rier at det ikke gikk å ta tiden mellom. Trodde jeg skulle stryke med og jordmor fikk lite kontakt :p Epidural er fantastisk!
 
Epidural pga høy bmi? Fortell! Er det noen større grunn til å ta pga bmi? Ble så nysgjerrig nå.


Det er økt risiko for keisersnitt dess høyere bmi man har, så har man over en viss bmi så vil man få veneflon og epidural klart tidlig i fødsel.
 
Det er økt risiko for keisersnitt dess høyere bmi man har, så har man over en viss bmi så vil man få veneflon og epidural klart tidlig i fødsel.

Vet du hvor høy bmi det gjelder for? Og vet du hva som gjør at det er økt risiko for keisersnitt?
 
Vet du hvor høy bmi det gjelder for? Og vet du hva som gjør at det er økt risiko for keisersnitt?


Vet ikke hva grensen er på nå, men er snakk om over 30 ihvertfall, sikkert mer også. Da skal man henvises til sykehuset for samtale med anestesilege og slikt for å planlegge fødsel.

Litt usikker for hvorfor det er økt risiko, men de har vel forsket på det, og sett at kvinner med høy bmi har støtte sjangs to at f.eks barnet kan sitte fast, svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Er vel en økt sjangse for at barnet blir stort , som igjen kan føre til komplikasjoner.

Jeg opplevde sist at legen rett og slett sa med en gang jeg var kommet inn på føden at her var det stor sjangs for keisersnitt, noe jeg synes var veldig unødvendig av henne da jeg hadde da hatt en normal vaginal fødsel, med høyere bmi

Er veldig spent på hva de sier denne gang, for nå har jeg 2 fødsler bak meg uten noe komplikasjoner, men vet de vil ha epidural og veneflon klart for å være føre var.
 
Vet ikke hva grensen er på nå, men er snakk om over 30 ihvertfall, sikkert mer også. Da skal man henvises til sykehuset for samtale med anestesilege og slikt for å planlegge fødsel.

Litt usikker for hvorfor det er økt risiko, men de har vel forsket på det, og sett at kvinner med høy bmi har støtte sjangs to at f.eks barnet kan sitte fast, svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Er vel en økt sjangse for at barnet blir stort , som igjen kan føre til komplikasjoner.

Jeg opplevde sist at legen rett og slett sa med en gang jeg var kommet inn på føden at her var det stor sjangs for keisersnitt, noe jeg synes var veldig unødvendig av henne da jeg hadde da hatt en normal vaginal fødsel, med høyere bmi

Er veldig spent på hva de sier denne gang, for nå har jeg 2 fødsler bak meg uten noe komplikasjoner, men vet de vil ha epidural og veneflon klart for å være føre var.

Her er det i alle fall ikke slike rutiner på bmi rundt 30 men muligens ved høyere. Jeg forstår egentlig ikke at risikoen skal være så høy for komplikasjoner pga vekt alene, for de med høy bmi får jo flere vekstkontroller med ultralyd underveis slik at man vet om baby er stor eller ikke. Diabetes og forgiftning blir også sjekket underveis.
Og som du sier, når du har født normalt før så er vel sjansen god for at det går bra nå også :) Alle jeg kjenner som har hatt litt vanskelige/dramatiske fødsler har vært slanke mennesker, men men...statistikk er statistikk :) Man får vel bare følge "reglene" :)
 
Her er det i alle fall ikke slike rutiner på bmi rundt 30 men muligens ved høyere. Jeg forstår egentlig ikke at risikoen skal være så høy for komplikasjoner pga vekt alene, for de med høy bmi får jo flere vekstkontroller med ultralyd underveis slik at man vet om baby er stor eller ikke. Diabetes og forgiftning blir også sjekket underveis.
Og som du sier, når du har født normalt før så er vel sjansen god for at det går bra nå også :) Alle jeg kjenner som har hatt litt vanskelige/dramatiske fødsler har vært slanke mennesker, men men...statistikk er statistikk :) Man får vel bare følge "reglene" :)


Rutinene er vist endret for ikke så lenge siden, jeg ble ikke fulgt opp sist svangerskap, selv om bmi var den samme.
Jeg tenker at de i noen tilfeller heller bør se på tidligere fødsler også, men jormdoren åmin og de på oul insisterte på at jeg måtte på en samtale om fødsel, litt unødvendig bruk av resurser synes jeg men :p. Er jo bra at de tar forhåndsregler sånn sett, men det skaper jo også gjerne litt unødvendig bekymring hos mange gravide..
 
Rutinene er vist endret for ikke så lenge siden, jeg ble ikke fulgt opp sist svangerskap, selv om bmi var den samme.
Jeg tenker at de i noen tilfeller heller bør se på tidligere fødsler også, men jormdoren åmin og de på oul insisterte på at jeg måtte på en samtale om fødsel, litt unødvendig bruk av resurser synes jeg men :p. Er jo bra at de tar forhåndsregler sånn sett, men det skaper jo også gjerne litt unødvendig bekymring hos mange gravide..

Samtale om fødsel nummer tre høres ganske unødvendig ut ja, spesielt hvis de andre to har vært rimelig like og problemfrie.
 
Obs obs...Det kan bli tette og sinnsyke rier selv om det starter av seg selv. Vannet mitt gikk og det var rett på så tette rier at det ikke gikk å ta tiden mellom. Trodde jeg skulle stryke med og jordmor fikk lite kontakt :p Epidural er fantastisk!

Jeg kan jo bare snakke av egen erfaring :) Hadde en intens fødsel som varte totalt 1 time og 20 min så det var ikke tullerier for å si det sånn :p
 
Har de massasje også,?

Det er ingen fødeavdeling som stiller med massasje som et smertelindrende tilbud, altså at det er jordmødre som masserer eller har noe som masserer, det er det mennene/partnere som må stille opp med. Men det er absolutt anbefalt!!
Og det er nok lurt å snakke med mannen om dette og øve litt på på forhånd, spesielt punkt nr. 2 i korsryggen!

http://hjemmefodsel.blogspot.no/2009/09/akupressur-illustrasjonsvideoer.html
 
Helst ingenting. Epidural var supert under igangsetting fødselen. Hadde ike mye valg heller, da de var redde for evt å måtte ta KS. Men det kjedelige var jo at fødselen stoppet opp, tok enda lengre tid osv.. så om jeg slipper igangsetting så vil jeg ikke ha! De har ikke lystgass der jeg skal føde heller, og jrg liker heller ikke lystgass. Siste fødselen ble uten noen ting, og det ble en flott fødsel. Men man vet aldri hvilken fødsel man får, så jeg bør ha et åpent sinn føler jeg
 
Back
Topp