Svømmedyktig

Kengu

Forumet er livet
VIP
Ifølge den nye læreplanen skal en elev på fjerde trinn «Vere svømmedyktig ved å falle uti på djupt vatn, symje 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg); så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land".

Hvem sitt ansvar er det at barna da klarer dette i løpet av 4.klasse?
Skolen, foreldre eller en kombinasjon av skole og foreldre?
 
Det er en del forutsetninger som skal være til stede for at foreldre/foresatte kan være delaktige mtp. å oppnå denne målsettingen, hvilket dessverre ikke er tilstede for alle. For at flest mulig barn skal ha et grunnlag for å bli likestilte i hht. læreplanen, hadde det vært best at skolen hadde vært hovedansvarlig om ikke annet for svømmeopplæringen.
 
Så lenge det står i læreplanen så er det jo skole mener jeg. Men det er urealistisk for med tomme basseng og liten tid så har ikke barna dette tilbudet mange steder.
Min sønn har hatt 5 svømmetimer tilsammen i 2 og 3, han vil aldri nå de målene som står i læreplanen. Vi skal prøve å få presset frem ett svømmekurs, for det å svømme er viktig, men det er vanskelig å få tid til i hverdagen vår :)
 
Selv mener jeg vel at både foreldre og skole har ansvar selv om det står i læreplanen og burde være skolens ansvar.
Lite penger, tomme basseng osv gjør sitt til at mange skoler ikke når det læremålet.

Å kunne svømme er viktig for vål del hvertfall så vi har prioritert å ta med kengubarnet til badeland hver uke i mange år
 
både foreldre å skole har ansvar for det som står i læreplanen..
Vi lærer jo barna om tall og bokstaver, lærer de å lese, så det er jo en selvfølge at vi som foreldre skal lære dem å svømme også.
 
Selv mener jeg vel at både foreldre og skole har ansvar selv om det står i læreplanen og burde være skolens ansvar.
Lite penger, tomme basseng osv gjør sitt til at mange skoler ikke når det læremålet.

Å kunne svømme er viktig for vål del hvertfall så vi har prioritert å ta med kengubarnet til badeland hver uke i mange år

Kengubarnet er veldig heldig, som har så gode foreldre som både kan avse tid og økonomi til å ta det med til badeland hver uke i mange år. En drømmesituasjon for mange, men dessverre en uoppnåelig ønsketenkning for flere.
 
Kengubarnet er veldig heldig, som har så gode foreldre som både kan avse tid og økonomi til å ta det med til badeland hver uke i mange år. En drømmesituasjon for mange, men dessverre en uoppnåelig ønsketenkning for flere.
Vel god økonomi kan diskuteres men det prioriteres likevel , da må vi spare inn på noe annet bare
Det finnes også svømmekurs man få gjennom gjensidige helt gratis
 
både foreldre å skole har ansvar for det som står i læreplanen..
Vi lærer jo barna om tall og bokstaver, lærer de å lese, så det er jo en selvfølge at vi som foreldre skal lære dem å svømme også.

Det koster ikke så mye og krever så mye å lese og regne med barna, som å skulle følge opp med svømmetrening. Da kreves det mer tid, ressurser og ikke minst økonomi for at dette skal være gjennomførbart. Vi har riktignok hele sommerhalvåret hvor vi kan lære barna å svømme utendørs, og mange benytter seg av denne muligheten da, men det forutsetter også at den/de voksne også har svømmeferdigheter. Hvilket faktisk ikke er en selvfølge for alle.
 
Vel god økonomi kan diskuteres men det prioriteres likevel , da må vi spare inn på noe annet bare
Det finnes også svømmekurs man få gjennom gjensidige helt gratis

Det hørtes jo helt supert ut med gratis svømmekurs! Denne infoen burde ha blitt videreformidlet til alle. :D
 
Det koster ikke så mye og krever så mye å lese og regne med barna, som å skulle følge opp med svømmetrening. Da kreves det mer tid, ressurser og ikke minst økonomi for at dette skal være gjennomførbart. Vi har riktignok hele sommerhalvåret hvor vi kan lære barna å svømme utendørs, og mange benytter seg av denne muligheten da, men det forutsetter også at den/de voksne også har svømmeferdigheter. Hvilket faktisk ikke er en selvfølge for alle.
Nei det koster kanskjw ikke så mye men jo det krever .mye altså.
For oss som har barn som havnet bakpå i matte allerede i 1 klasse pga dårlige lærere så har det kostet blod svette og tårer i flere år for å få han dit han skal være.
Svømming tre ger heller ikke koste noe, jeg tålte ikke klor så kunne ikke være i svømmehall , lærte derfor å svømme ute
 
Nei det koster kanskjw ikke så mye men jo det krever .mye altså.
For oss som har barn som havnet bakpå i matte allerede i 1 klasse pga dårlige lærere så har det kostet blod svette og tårer i flere år for å få han dit han skal være.
Svømming tre ger heller ikke koste noe, jeg tålte ikke klor så kunne ikke være i svømmehall , lærte derfor å svømme ute

Beklager, ordla meg litt feil, vet absolutt at det kreves å lære barn både å lese og regne (er utdannet pedagog og jobbet med barn på barneskole). :) Jeg mente det krevdes å ta med barn på svømmetrening mht. komme seg fra A-B (type badeland), innkjøp av utstyr, bruk av dette, vedlikehold osv. At det derfor kreves litt mer, enn å sette seg ned med boka fra skolen/hjemme og lese/regne.

Leit å høre at barn må betale for de voksne, ansvarliges udugelighet. Dere høres ut som supre foreldre, som følger opp barna deres så godt! Skulle ønske flere kunne og ville følge dere som eksempel! <3
 
Jeg har jo en tredjeklassing som har hatt 5 av de 8 svømmetimene han skal ha på skolen i år. Neste gang de skal ha svømming er 5. Klasse.

Min er minst to, kanskje tre private svømmekurs (1300 kr, 10 ganger siden man nå trakk inn økonomi) fra å nå den svømmedyktigheten der.

Vi gikk et da han var seks. Og han måtte ta trinnet ned fra første kurs til å gå snåbarnsavømming (med foreldre i vannet) sammen med søstra på fire. Vannskrekk.

Vi har gått privat i svømmehallen og nå mestrer han å dusje. Han kan dukke hodet under vann.

Men han flyter ikke. Følgelig langt fra å svømme 100 meter.

Vi har mye jobb igjen.

Dette er skolens kompetansemål for fullført fjerde klasse. Da skal skolen lære dem det.

Men det gjør de ikke, så det faller på oss. Vi hjelper dem med å regne og lese også (dvs. Tilrettelegger. Den delen kommer langt lettere for ham) men det er langt mer krevende å lære ham å svømme.

Tilgangen på basseng og instruktør, kommuneøkonomi. Skolen har de fleste steder ikke det som skal til for å nå det kompetansemålet det offentlige sier at de skal.

Egentlig er det politikerene sitt ansvar.

Men sånn praktisk blir det jo vårt ansvar å sørge for at våre barn lærer å svømme
 
Svømming er en kjempeviktig ting å mestre, og syns i all hovedsak foreldre burde lære barna dette selv. Om ikke akkurat det som står i læreplanen, så iallefall gi de basiskunnskapene.
Men er kjempeviktig at de får et reelt svømmetilbud via skolen og, da det er mange foreldre som av forskjellige grunner ikke klarer følge opp dette.
Her har de hatt 2x8 økter svømmekurs, én runde i 3. og en runde i 4. Hadde helst sett at de hadde en økt i uka gjennom hele året, men det er nok ikke gjennomførbart mtp tid og økonomi. Men er flere i klassen til eldste som ikke kunne svømme da de begynte på kursene, kystby til tross.
Vi lærte henne å svømme sommeren da hun var 4. Jeg tåler ikke klor, så måtte ta det på sommeren. Gikk veldig greit, mannen er jevnlig i svømmehallen med henne og hun har og dykka med tank etc. Stor stas. :)
 
Som all annen læring er det hovedsakelig foreldrenes ansvar. Dette fremgår av opplæringsloven også, at ansvaret for læring ligger på hjemmet.
Anyway, dette med svømmeopplæringen har vi nettopp diskutert på vår skole, fordi de har så kort tid i bassenget per svømmetime at de umulig kan oppnå slike mål. Derfor anbefaler skolen at elvene på generelt nivå kan svømme før de begynner med svømming på skolen, så det eneste de skal gjøre der er å øve inn akkurat målene, med elever som allerede har gode svømmeferdigheter.

Min sønn skal begynne med svømming om et halvt år, og kan ikke nesten svømme engang! Jeg tror kanskje vi har vært i badeland fire-fem ganger i hans liv, han har vært ekstremt plaget med ørene og fått totalforbud på bading i basseng. I tillegg har jeg klorallerig, så det ble ikke mange turene før forbudet kom. Så bor vi i nord, og er velsignet med iskalde somrer, ikke nok varme til å lære å svømme i havet. Da må vi isåfall kjøpe våtdrakt :p

Snart er vi nødt til å komme oss i bassenget, for jeg tør ikke sende han på skolesvømming uten ferdigheter selv, lærerne har verken tid eller nok hender til å følge med på alle hele tiden :(
 
Beklager, ordla meg litt feil, vet absolutt at det kreves å lære barn både å lese og regne (er utdannet pedagog og jobbet med barn på barneskole). :) Jeg mente det krevdes å ta med barn på svømmetrening mht. komme seg fra A-B (type badeland), innkjøp av utstyr, bruk av dette, vedlikehold osv. At det derfor kreves litt mer, enn å sette seg ned med boka fra skolen/hjemme og lese/regne.

Leit å høre at barn må betale for de voksne, ansvarliges udugelighet. Dere høres ut som supre foreldre, som følger opp barna deres så godt! Skulle ønske flere kunne og ville følge dere som eksempel! <3
Jeg ser hva du mener men det er jo ikke alle det kreves mye for heller :)
Trenger i grunn bare en badebukse :)
 
Foreldre er ansvarlig for å lære barnet sitt svømme.
Vår snart 3 åring kan veldig snart svømme og det er vår fortjeneste (og selvsagt henne som elsker å være i vann).

Hun har vært i svømmehallen hver uke siden hun var 6 uker.
 
Skulle virkelig ønske det var basseng nærmere enn 40 minutter herfra, og at det ikke ble dyrt i lengden å dra dit..

Men skulle så absolutt hatt henne med på noen bassengturer innimellom..
 
Både foreldre og skole har et ansvar der. Det jeg tenker er at foreldre i alle fall har et ansvar for at barnet er svømmedyktig, mens resten som beskrives i målet er en konkretisering av hvilket nivå skolen skal etterstrebe at de ligger på i svømmeundervisningen.
 
Back
Topp