Hvorfor er det sånn? (Kropp)

• Trådstarter Trådstarter Sukkerungen
  • Opprettet Opprettet
S

Sukkerungen

Guest
hvorfor er det ofte sånn at når ei tynn dame legger ut lettkledde bilder av seg selv så fremmer hun et usunt kroppsideale... mens når en tykk dame gjør det samme så skal hun hylles fordi hun er så tøff og modig, ofte blir det også snakket om de sunne kurvene hennes og hvor kvinnelig og flott hun er. "Real woman" er liksom noe som går igjen...
er det sånn at det er så mye sunnere å være tykk enn tynn? Er man mer "real woman" når man er litt overvektig? Er det mer akseptert at de som har litt mer på kroppen enn oss som ikke har noe som helst, viser seg frem?
Dette er helt enkelt noe jeg opplever som en sannhet. Men er det greit? Har du en annen opplevelse?

Btw, dette er spørsmål jeg stiller og mine opplevelser og oppfatninger bare så det skal være understreket. Kropp er et sensitivt tema for mange forståelig nok. Jeg har alltid vært veldig tynn og har opplevd å få slengt div kommentarer om spiseforstyrrelser og det som værre er gjennom hele livet. For meg Har det alltid virket som det er akseptert å snakke sånn til de tynne mens man skal vokte seg vel for hva man sier i de mer fyldige damers nærvær.

Det er vel så enkelt som at å være tynn er idealet. Det er tynne damer i reklamer etc etc. Derfor er man modig og hylles når man som overvektig tør å vise seg fram. Det er ikke modig å vise fram en kropp som er idealkroppen. Har ingenting med hvilken kropp som er finest eller sunnest å gjøre.

Det er vel så enkelt som at å være tynn er idealet. Det er tynne damer i reklamer etc etc. Derfor er man modig og hylles når man som overvektig tør å vise seg fram. Det er ikke modig å vise fram en kropp som er idealkroppen. Har ingenting med hvilken kropp som er finest eller sunnest å gjøre.

Tenker at det ikke er så enkelt som det når det blir så store kontraster i hvordan folk oppfører seg kun mtp vekt. Er ikke så enkelt når det er akseptert å ytre seg om vekten til undervektige men ikke overvektige... å er det virkelig den tynne kroppen som er idealkroppen når den blir nærmest hetset, den er jo et usunt forbilde. Det er jo ikke en "real woman"

Vel jeg synes ikke store damer hylles så veldig heller jeg da
Kommentarer på sånne bilder rundtomkring florerer jo av det er ekkelt, usunt, gir barna usunne kroppsverdier, man er lat, hvordan kan man se sånn ut ++++
I dagens bilde skal hverken være for tynn eller for tykk for da hagler det med nedsettende kommentarer

Det idealet som mange strever mot er usunt, det er det ikke tvil om.

At mange er naturlig slanke og at man dessverre da får negative kommentarer på vekt fordi det er "lov" å kommentere tynne, men ikke tykke, har ikke noe med det å gjøre. frodige "real women" er noe helt annet enn det sykelig tynne idealet som ikke er oppnåelig uten sykdom.
Det sunneste er nok en plass mellom

Men det et flere ulike tema som blandes sammen her. At det er "lov" å mobbe tynne har ikke noe sammenheng med om det tynne idealet er sunt eller ei

Jeg tenker det har med at "alle" vil jo være tynne og det er idealet. Tykke folk blir hyllet fordi de stikker seg ut i et samfunn der kun tynne mennesker blir brukt i reklamer osv. Jeg har aldri sett en lubben person i en parfyme-reklame for Dior, for eksempel.
Tynne mennesker som da legger ut bilder av seg selv blir oppfattet som skrytete fordi dette er dessverre en konkurranse... Det blir om å vise mer tykke mennesker og da går det en automatikk i å trykke de tynne ned.

Veldig trist at det er sånn. :( Og jeg tar meg selv i å se litt stygt på bilder av kvinner med flotte kropper, men dette kommer av mitt eget selvbilde og det er noe jeg jobber med. :) Jeg hadde aldri i livet kommentert stygge ting på bilder av slike kvinner for jeg vet at det er meg det er noe "galt" med. Nå er ikke jeg tykk lenger, men svært misfornøyd meg kroppen likevel.

For min del blir jeg mye mer provosert av at de med strekkmerker og hengemage må gjemme seg i skam mens det vrimler av bilder av de med fantastisk hud. På reklamer har ikke kvinnene porer engang! Det er så klart ikke de med bra hud sin feil. Skulle ønske samfunnet ikke var slik. :(

Jeg opplever det motsatte. Tynne kvinner blir hedret og får gode responser opp i skyene, mens de som er tykke får pekefingeren rettet mot seg, og skal helst gjemmes bort.

Jeg ønsker at det har vært en normalkropp med både kviser, arr, strekkmerker osv som har vært det store. Men desverre skal det være om å gjøre å være tynnest mulig, med store juksepupper som det vises lang vei at det er silikon i, og man skal ikke ha arr, strekkmerker osv.

Jeg var tynn da jeg var 19-20, men desverre har jeg ikke klart å beholde den tynne kroppen etter mye sykdom o.l. Noe jeg får påpekt i dag av blant annet han jeg bor sammen med.

Har lurt på det samme mange ganger jeg Ts, bare se hetsen fotballfrue fikk for hun la ut ett bilde av seg selv etter fødsel, mens en dame som ikke ser slik ut blir hedret. Begge damene som la ut bilde av seg selv ønsket oppmerksomhet, men det er ikke greit om du er tynn ;)
Jeg opplevde i julen at jeg fikk utdelt en marsipangris på gaten, fikk beskjed om å ta to for jeg kunne trenge litt ekstra. Jeg er helt sikker på at de som har litt ekstra får ikke beskjed om at de ikke får en gris for de har allerede nok på kroppen.
Tynne mennesker har det alltid vært greit å hetse,med en unnskyldning som skrives over her. For det er ideal kroppen ;)

Har lurt på det samme mange ganger jeg Ts, bare se hetsen fotballfrue fikk for hun la ut ett bilde av seg selv etter fødsel, mens en dame som ikke ser slik ut blir hedret. Begge damene som la ut bilde av seg selv ønsket oppmerksomhet, men det er ikke greit om du er tynn ;)
Jeg opplevde i julen at jeg fikk utdelt en marsipangris på gaten, fikk beskjed om å ta to for jeg kunne trenge litt ekstra. Jeg er helt sikker på at de som har litt ekstra får ikke beskjed om at de ikke får en gris for de har allerede nok på kroppen.
Tynne mennesker har det alltid vært greit å hetse,med en unnskyldning som skrives over her. For det er ideal kroppen ;)

Jeg fikk beskjed av en lege en gang jeg var gravid at jeg måtte gå hjem å spise wienerbrød fordi det ikke var bra for fosteret med en mor som var så tynn. Hva godt fosteret hadde fått ut av wienerbrødene hun snakket om vet ikke jeg :-p fikk også beskjed i alle tre svangerskapene mine at jeg ikke kom til å ha energi etter fødsel og at jeg ikke kom til å produsere melk. Dette stemte ikke og jeg har alltid vært sunn og frisk poenget er måten man tillater seg å snakke.
Det spørs om det ikke ville blitt reaksjoner ja om et litt større menneske ble nektet marsipangris :-p

hvorfor er det ofte sånn at når ei tynn dame legger ut lettkledde bilder av seg selv så fremmer hun et usunt kroppsideale... mens når en tykk dame gjør det samme så skal hun hylles fordi hun er så tøff og modig, ofte blir det også snakket om de sunne kurvene hennes og hvor kvinnelig og flott hun er. "Real woman" er liksom noe som går igjen...
er det sånn at det er så mye sunnere å være tykk enn tynn? Er man mer "real woman" når man er litt overvektig? Er det mer akseptert at de som har litt mer på kroppen enn oss som ikke har noe som helst, viser seg frem?
Dette er helt enkelt noe jeg opplever som en sannhet. Men er det greit? Har du en annen opplevelse?

Btw, dette er spørsmål jeg stiller og mine opplevelser og oppfatninger bare så det skal være understreket. Kropp er et sensitivt tema for mange forståelig nok. Jeg har alltid vært veldig tynn og har opplevd å få slengt div kommentarer om spiseforstyrrelser og det som værre er gjennom hele livet. For meg Har det alltid virket som det er akseptert å snakke sånn til de tynne mens man skal vokte seg vel for hva man sier i de mer fyldige damers nærvær.

Opplever akkurat det samme som deg! Nei, det er ikke sunt å være overvektig. Det er sunt å være normal vektig. Selvfølgelig mye annet som bidrar til sunnhet, som trening, kosthold, blodtrykk, kolesterol etc.

Er også tynn, og alltid folk som påpeker det. Liksom greit å si i fra til tynne :o Samme da jeg var gravid med liten mage og liten vektoppgang. Jeg trente og spiste sunt (men ikke hysterisk). Hadde helt flat mage etter han kom, og da påpekte folk at jeg hadde slanket meg under svangerskap, at jeg sultet ungen og masse annet tull som selvfølgelig ikke var sant! Tror de rett og slett er misunnelige ;)

Å joda det finnrs folk som får beskjed om det også
Folk som får stygge blikk om de spiser åå mcdonads, om de kjøper godteri osv

Å joda det finnrs folk som får beskjed om det også
Folk som får stygge blikk om de spiser åå mcdonads, om de kjøper godteri osv

Vet du ingen i min omgangskrets har opplevd å få kommentarer på dagligbasis om sin kropp for de har litt ekstra.
Jeg jobbet tidligere samme en som var stor på ett utested i over 6 år, jeg fikk kommentarer hver eneste dag, hun fikk sneket inn ett kort i hånden der det stod om slanking på de 6 årene vi jobbet sammen. Jeg har ikke tro på at de som har ekstra på kroppen får daglig beskjed av andre at de er tykke, slank deg, dette burde ikke du spise osv. Det å si at noen er tykk blir sett på som både slemt og stygt det å kommentere enn tynn kropp er lov og helt greit i vårt land.
Og jeg har både tykke og tynne i omgangskretsen, og de opplever ikke hets til daglig.

Jeg har hele oppveksten min fått vite at jeg må spise mer for jeg er så tynn. Det har bestandig såret meg siden jeg prøvde febrilsk å legge på meg i ungdomstiden. Jeg er spinkel og uten særlige former men jeg har bestandig vært sunn og hatt riktig bmi. Helt fram til jeg ble mamma i 2013 så har mat vært vom fyll og kun det -jeg fikk en form for spiseforstyrrelse og ble super fokusert på å komme opp i vekt. Hver gang vekta viste 57kg ble jeg på gråten og kom jeg opp til 60 så var jeg fornøyd. Selvom 55 er ideal vekta mi. Men dette kom av alle kommentarene jeg fikk av kjente og ukjente som synes det var helt greit å påpeke hvor slank jeg var.
Etter jeg født datteren min har jeg ikke samme fokus på det for det ble ikke lenger viktig dor meg men jeg blir fortsatt forbanna når noen påpeker det og jeg legger ikke skjul på at jeg blir forbanna heller! Jeg sier ikke til naboen at hun må slanke seg så da kan hun f*%n la være å påpeke at jeg 'må spise mer' :D

Lagd en sånn tråd før. Men nå er jeg tynn. Men nå har jeg gått ned så mye etter siterer svangerskap og litt hoven på halsen til tider så tok blodprøver i går for å sjekke om jeg har høyt stoffskifte. Ikke altid man er tynn på frivillig basis heller. Jeg føler meg vel sånn jeg er nå og vil ikke gå ned mer. Aner ikke hvor mye jeg veier og bryr meg heller ikke. Min største frykt er å veie 39 kg igjen. Passer ikke meg. Jeg ser syk ut selv om jeg ikke er sykelig undervektig med den vekten. Er for kort til det. Men har høye kinnbein og på 70 kg så har jeg fortsatt innhuling i ansiktet, er også brei over hoftene uansett vekt. Poenget mitt er at vi er forskjellige og det med vekt osv blir på en måte litt tåpelig. Vi kan ikke se på andre og si at sånn vil vi se ut, vi er bygd opp forskjellig og har forskjellige kroppsformer. Jeg ligger ett sted mellom timeglass og cello form, så jeg kan aldri se ut som fotballfrue. Dette må man bare godta. Desverre trur jeg dette ligger mye i forrige generasjon også. Min mor slanker seg hele tidde og svigermor kommer med rare kommentarer. Som at det plutselig er moderne å være brei over hoftene siden hennes 3 svigerdøtre er det. Vi kan da ikke bestemme sånt. Hu ble kalt for Olivia når hu var ung fordi hu ikke har former og var utrolig slank. Nå er hu ett eple med masse overkropp med beina er tynne som streker. Vi er født med en kroppen vi har og får ikke gjort så mye med det. Alle er fine med sin vekt uansett hvilket tall som står.

Vet du ingen i min omgangskrets har opplevd å få kommentarer på dagligbasis om sin kropp for de har litt ekstra.
Jeg jobbet tidligere samme en som var stor på ett utested i over 6 år, jeg fikk kommentarer hver eneste dag, hun fikk sneket inn ett kort i hånden der det stod om slanking på de 6 årene vi jobbet sammen. Jeg har ikke tro på at de som har ekstra på kroppen får daglig beskjed av andre at de er tykke, slank deg, dette burde ikke du spise osv. Det å si at noen er tykk blir sett på som både slemt og stygt det å kommentere enn tynn kropp er lov og helt greit i vårt land.
Og jeg har både tykke og tynne i omgangskretsen, og de opplever ikke hets til daglig.
Vel da har dere vært heldig da

Vel da har dere vært heldig da

Så de har vært heldige?
Jeg tror heller at det er ikke like normalt å kommentere de som er tykke som de som er tynne. Det er mer respektert at man sier ikke noe om de som har tykk kropp. Selv om noen gjør det, de som jeg kjenner er også helt enig i dette. Fedme kommenteres mer i det skjulte enn rett til personene, selv om ikke alle gjør det.

Jeg spyr av alle som på død og liv må legge ut bilder av seg selv med så lite klær som mulig. Samme om det er tynne eller tjukke. Hvorfor har folk så stort behov for å vise seg fram?

Så de har vært heldige?
Jeg tror heller at det er ikke like normalt å kommentere de som er tykke som de som er tynne. Det er mer respektert at man sier ikke noe om de som har tykk kropp. Selv om noen gjør det, de som jeg kjenner er også helt enig i dette. Fedme kommenteres mer i det skjulte enn rett til personene, selv om ikke alle gjør det.
Ja som ikke har fått kommemtarer
Selv om du ikke har opplevd det så finnes det mange overvektige som får det

Back
Topp