Ønsker å ikke amme

Hadde jeg fått til ammingen, hadde jeg ikke fått så alvorlig fødselsdepresjon. Følte jeg mistet den nære kontakten med datteren min. Jeg kjempet og hadde dessverre ikke HS på min side.
Huff det høres ikke noe godt ut :(
Bare av nysgjerrighet, hva mente du med at hs ikke var på din side? Hjalp hun deg ikke, eller fikk hun deg til å føle at det var galt at du ikke fikk til?
 
UFF!
Denne lange diskusjonen deres kunne dere virkelig tatt en annen plass av respekt for TS! Det er jo overhode ikke relevant til hennes innlegg!
 
Huff det høres ikke noe godt ut :(
Bare av nysgjerrighet, hva mente du med at hs ikke var på din side? Hjalp hun deg ikke, eller fikk hun deg til å føle at det var galt at du ikke fikk til?
De ønsket at jeg skulle slutte å amme og heller gå over til kun mme. Ba til og med mannen min om å gi barnet mme. Vi byttet hs, men da var det for sent.
 
Ja der kom personangrepet. Det er et tydelig tegn på mangel på argumenter når man må ty til personangrep.

Amming er ikke bare naturlig for meg, det er naturlig. Eller påstår du at en av kroppens funksjoner, som har bidratt til vår og alle andre pattedyrs overlevelse helt frem til moderne tid er unaturlig? For det er kun i moderne tid at vi har erstatning. Før den erstatningen var tilgjengelig brukte vi en tid andre mødres melk, enten av vår eller andre arter, uansett er det selve ammingen som har holdt liv i alle. Så det skal godt gjøres at det er mer naturlig enn det. Hvis man da føler at det er unaturlig har man kanskje blitt for påvirket av den moderne verdens syn på kropp og kroppsfunksjoner. Hva som ligger bak følelsen av at det er unaturlig er meg egentlig hoppende likegyldig, men de som sliter med de følelsene burde virkelig ta i et tak for å bearbeide de følelsene. De kan ha negativ påvirkning på andre steder i livet deres også.

Det jeg sier om problemer er at om noen lar seg bli tråkket på av fakta har de problemer med sitt syn på verden. Her tar du for eksempel mildt sagt helt av fordi du føler deg så støtt av mitt innlegg. Det er jo da ditt problem at du ikke kan styre dine egne følelser, det er da virkelig ikke mitt. Jeg har ikke sagt noe som er slemt eller feil, jeg har bare sagt noe du er uenig i. Det kan ikke jeg klandres for, du må ta ansvar for dine egne følelser. Kanskje føler du at noe jeg sa var et angrep på deg, eller noe du har sagt eller gjort?

Hvor var fakta når du bruker eksempelet "om noen skulle kalt meg stygg" ingen fakta der vel? Så at jeg bruker det tilbake til deg bør vel da ikke tolkes som et personangrep? Så jeg spør igjen, om noen roper hore etter deg! Er det da ditt problem? Eller har personen som føler et så stort behov for å krenke/såre og påtvinge andre sin mening et problem?

Og nei! Jeg mangler ikke argumenter, jeg bare gidder ikke diskutere med så ensporede mennesker.

Sånn tilslutt, ja jeg påstår at amming ikke er naturlig for alle, for det er det faktisk ikke ;) folk har forskjellige følelser og grenser rundt kropp, det skal respekteres, Du kan prate så mye du vil om arter og pattedyr, kunne ikke brydd meg, jeg lever på 2000tallet jeg, så hva folk følte var naturlig for mange tusen år siden er for meg likegyldig.
 
UFF!
Denne lange diskusjonen deres kunne dere virkelig tatt en annen plass av respekt for TS! Det er jo overhode ikke relevant til hennes innlegg!

Mange av innleggene er jo på en måte ment til henne, syns det er supert jeg at noen tar ansvar og sier ifra til de som kommer med kommentarer om at hun mangler innstinkter osv...slike kommentarer har da ingenting i denne tråden å gjøre når ts spør om råd til hvordan hun skal gå frem når hun ikke ønsker å amme :(
 
Hvor var fakta når du bruker eksempelet "om noen skulle kalt meg stygg" ingen fakta der vel? Så at jeg bruker det tilbake til deg bør vel da ikke tolkes som et personangrep? Så jeg spør igjen, om noen roper hore etter deg! Er det da ditt problem? Eller har personen som føler et så stort behov for å krenke/såre og påtvinge andre sin mening et problem?

Og nei! Jeg mangler ikke argumenter, jeg bare gidder ikke diskutere med så ensporede mennesker.

Sånn tilslutt, ja jeg påstår at amming ikke er naturlig for alle, for det er det faktisk ikke ;) folk har forskjellige følelser og grenser rundt kropp, det skal respekteres, Du kan prate så mye du vil om arter og pattedyr, kunne ikke brydd meg, jeg lever på 2000tallet jeg, så hva folk følte var naturlig for mange tusen år siden er for meg likegyldig.
Nå er det enda et eksempel på en fantastisk dårlig tolkning, ditt problem. Som sagt, skrev et par faktasetninger, brukte noen eksempler, gjentok det ts og andre skrev, ikke bland og tolk etter egen mening. Skal man diskutere med noen bør man klare å lese det som blir skrevet, ikke legge det man selv tror finnes der mellom linjene. Et eksempel er et eksempel.
Hvis noen kaller meg en hore er det deres problem ja, du har jo forstått poenget mitt da! Akkurat som når du sier at jeg må vokse opp osv, det personangrepet trykker bare deg selv ned.

Okey deg om det, påstår du i samme slengen at vaginal forløsning er unaturlig da, bare fordi et alternativ er tilgjengelig nå? Du kan mene og påstå akkurat det du vil, men det endrer ikke fakta, det er det innlegget mitt handler om.

Btw, vi lever i det 21 århundret. En tid da vi har all mulig kunnskap tilgjengelig, men folk har muligheten til å nekte å ta til seg kunnskap og sitte å protestere når noen tilbyr de informasjon og fakta. En tid der vi fortsatt er skapt nesten helt likt som for flere tusen år siden. Det eneste som har endret seg er våre muligheter til å tilby barna våre kunstig erstatning, noe som selvfølgelig er bra for alle som ikke kan gi barna sine egen melk. Uansett hva noen føler endrer det ikke naturen, det er bare enkeltpersoners meninger.

Så når noen som er helt blank på erfaring, ingen negative hendelser med amming, kan de godt få svar som ikke bare støtter deres valg basert på negative følelser. Det er dessverre risikoen når man skriver et spørsmål på et åpent forum. Det betyr heller ikke mangel på respekt.Ingen har angrepet henne eller sagt slemme ting til henne. (Såvidt jeg har fått med meg i hvertfall, ganske sikker på at jeg har lest alle innlegg.)
Respekt er ikke ensbetydende med blind enighet, jeg kan fint være uenig med noen og likevel respektere dem.
 
De ønsket at jeg skulle slutte å amme og heller gå over til kun mme. Ba til og med mannen min om å gi barnet mme. Vi byttet hs, men da var det for sent.
Mens du ønsket å amme? Så trasig at du møtte en så lite støttende hos da. Tror du du ville klart det med mer støtte og hjelp da?
 
Nå er det enda et eksempel på en fantastisk dårlig tolkning, ditt problem. Som sagt, skrev et par faktasetninger, brukte noen eksempler, gjentok det ts og andre skrev, ikke bland og tolk etter egen mening. Skal man diskutere med noen bør man klare å lese det som blir skrevet, ikke legge det man selv tror finnes der mellom linjene. Et eksempel er et eksempel.
Hvis noen kaller meg en hore er det deres problem ja, du har jo forstått poenget mitt da! Akkurat som når du sier at jeg må vokse opp osv, det personangrepet trykker bare deg selv ned.

Okey deg om det, påstår du i samme slengen at vaginal forløsning er unaturlig da, bare fordi et alternativ er tilgjengelig nå? Du kan mene og påstå akkurat det du vil, men det endrer ikke fakta, det er det innlegget mitt handler om.

Btw, vi lever i det 21 århundret. En tid da vi har all mulig kunnskap tilgjengelig, men folk har muligheten til å nekte å ta til seg kunnskap og sitte å protestere når noen tilbyr de informasjon og fakta. En tid der vi fortsatt er skapt nesten helt likt som for flere tusen år siden. Det eneste som har endret seg er våre muligheter til å tilby barna våre kunstig erstatning, noe som selvfølgelig er bra for alle som ikke kan gi barna sine egen melk. Uansett hva noen føler endrer det ikke naturen, det er bare enkeltpersoners meninger.

Så når noen som er helt blank på erfaring, ingen negative hendelser med amming, kan de godt få svar som ikke bare støtter deres valg basert på negative følelser. Det er dessverre risikoen når man skriver et spørsmål på et åpent forum. Det betyr heller ikke mangel på respekt.Ingen har angrepet henne eller sagt slemme ting til henne. (Såvidt jeg har fått med meg i hvertfall, ganske sikker på at jeg har lest alle innlegg.)
Respekt er ikke ensbetydende med blind enighet, jeg kan fint være uenig med noen og likevel respektere dem.

Rister oppgitt på hue... da er vel mobbing mobbernes feil og da :rolleyes:

Jeg slutter denne diskusjonen her for min del, det å kunne påpeke fakta betyr ikke at man skal skru av den sosiale antenna.
 
Rister oppgitt på hue... da er vel mobbing mobbernes feil og da :rolleyes:

Jeg slutter denne diskusjonen her for min del, det å kunne påpeke fakta betyr ikke at man skal skru av den sosiale antenna.
Regner med det er en skrivefeil, og at du skulle skrive mobbeofrene? Men for å si det sånn, det er ikke offerets feil at det blir mobbet, men det er offerets feil at det lar seg påvirke av det. Eventuelt foreldrene, som ikke har lært barna og kontrollere følelsene sine i større grad. Mobbernes foreldre er skyld i at de mobber, og har også feilet i hvordan de har lært barna å oppføre seg. Dette er faktisk et utrolig interessant tema som jeg var på kurs med i forhold til mabbing på arbeidsplassen, så morsomt at du dro frem den parallellen nå :)
Ja greit da er vi ferdig diskutert da
 
Helsemyndighetene har bestemt at alle mme-produsenter skal ha "morsmelk er best" på pakkene sine, sammen med at helsepersonell skal informere mor om mme skal taes i bruk og ikke. De har tydeligvis ikke sosiale antenner de da.........
 
Helsemyndighetene har bestemt at alle mme-produsenter skal ha "morsmelk er best" på pakkene sine, sammen med at helsepersonell skal informere mor om mme skal taes i bruk og ikke. De har tydeligvis ikke sosiale antenner de da.........

Regner med det er meg du sikter til....

å påstå at om noen kaller noen dum, hore eller andre skjellsord så er det personen som får slengt dritt etter seg som har ansvaret for å ikke ta seg nær av det, det er mangel på sosiale antenner etter min mening, å skrive at et menneske som velger og ikke amme mangler instinkter og bør søke hjelp for å få bukt med problemene sine vitner også om mangel på sosiale antenner, igjen etter min mening.

Når man informerer om fakta eller bare er i en sosial sammenheng for den saks skyld så har vi alle et ansvar for å tenke før vi snakker, ikke bare tenke at man kan si det man vil fordi det er andres ansvar om de tar seg nær av det eller ikke.
 
TS vil ikke amme, hun sier hun er åpen til tiden kommer, hun har fått råd til hva hun kan gjøre/si til jordmødre, hs osv. Tråden har sporet av etter dette og blitt en diskusjonstråd for aktive medlemmer med sterke meninger. Er det ikke på tide å stoppe?
 
Regner med det er meg du sikter til....

å påstå at om noen kaller noen dum, hore eller andre skjellsord så er det personen som får slengt dritt etter seg som har ansvaret for å ikke ta seg nær av det, det er mangel på sosiale antenner etter min mening, å skrive at et menneske som velger og ikke amme mangler instinkter og bør søke hjelp for å få bukt med problemene sine vitner også om mangel på sosiale antenner, igjen etter min mening.

Når man informerer om fakta eller bare er i en sosial sammenheng for den saks skyld så har vi alle et ansvar for å tenke før vi snakker, ikke bare tenke at man kan si det man vil fordi det er andres ansvar om de tar seg nær av det eller ikke.

Orker ikke gå inn på sammenligningen med å rope hore etter noen engang, den er for drøy! Da har du rett og slett ikke skjønt det hun prøver å forklare. Noen kan reagere helt forskjellig på et utsagn, fordi noen legger personlige meninger i det.

Det er mange ting som er naturlig og instinktivt når man får barn. Feks det å elske sitt barn. Skal man ikke be mødre med fødselsdepresjon og manglende følelser for baby oppsøke hjelp da eller? Er det manglende sosiale antenner?
 
Orker ikke gå inn på sammenligningen med å rope hore etter noen engang, den er for drøy! Da har du rett og slett ikke skjønt det hun prøver å forklare. Noen kan reagere helt forskjellig på et utsagn, fordi noen legger personlige meninger i det.

Det er mange ting som er naturlig og instinktivt når man får barn. Feks det å elske sitt barn. Skal man ikke be mødre med fødselsdepresjon og manglende følelser for baby oppsøke hjelp da eller? Er det manglende sosiale antenner?

Det var ikke jeg som startet sammenligningene her, den sto hun for selv ;) jeg er som nevnt før ikke imot å informere. Men jeg tenker man kan vurdere hvordan man bør gjøre det.
 
Det var ikke jeg som startet sammenligningene her, den sto hun for selv ;) jeg er som nevnt før ikke imot å informere. Men jeg tenker man kan vurdere hvordan man bør gjøre det.

Sorry da har det gått litt fort i lesinga.
 
Regner med det er meg du sikter til....

å påstå at om noen kaller noen dum, hore eller andre skjellsord så er det personen som får slengt dritt etter seg som har ansvaret for å ikke ta seg nær av det, det er mangel på sosiale antenner etter min mening, å skrive at et menneske som velger og ikke amme mangler instinkter og bør søke hjelp for å få bukt med problemene sine vitner også om mangel på sosiale antenner, igjen etter min mening.

Når man informerer om fakta eller bare er i en sosial sammenheng for den saks skyld så har vi alle et ansvar for å tenke før vi snakker, ikke bare tenke at man kan si det man vil fordi det er andres ansvar om de tar seg nær av det eller ikke.
Det var ikke jeg som startet sammenligningene her, den sto hun for selv ;) jeg er som nevnt før ikke imot å informere. Men jeg tenker man kan vurdere hvordan man bør gjøre det.
Hvis du skal si deg ferdig med å diskutere med meg, får du også holde deg for god til å fortsette å argumentere mot meg til andre.
 
Hvis du skal si deg ferdig med å diskutere med meg, får du også holde deg for god til å fortsette å argumentere mot meg til andre.

Når andre lager et innlegg basert på mine uttalelser er det vel bare naturlig å forklare hva jeg mente!
 
Hei
Jeg er av de som ønsker å ikke amme. Jeg er veldig privat ifht kroppen min, jeg misliker sterkt tanken på å amme offentlig, og jeg synes ikke det føles som en naturlig ting for meg å gjøre. Jeg tenker veldig mye på dette og føler at jeg bruker MYE av min tid på å søke og Google om dette, og om dette er noe som aksepteres. Da tenker jeg mest på lege, jordmor, på føden på sykehuset osv.
Hvordan går jeg frem for at dette skal bli mest mulig akseptert? Og hvordan går jeg frem for å informere lege/jordmor/sykehus om dette?
Jeg følte det på akkurat samme måte og valgte å Ikkje amme, de spurte meg når han var født om jeg ville ha han til brystet, da svarte jeg at eg ikke ville amme, da smilte jordmor og sa det er helt i orden vi skal ordne med mme.. jeg var kjempe nervøs for at de skulle rynke på nesen eller komme med en negativ kommentar, men ingen av delene skjedde [emoji6]
 
Jeg snakket med jordmor og lege om det fra starten av - og jeg fikk full forståelse og støtte av de. For meg ville det blitt en så stor belastning psykisk at jeg da heller ville latt være å få baby om mme ikke var alternativ.
Sykehuset fikk skriv om det og jeg var der på privat omvisning med jordmorsamtale hvor de skrev det ned .
Etter fødsel fikk jeg barnet opp på brystkassa men hadde bh på. De kom med en flaske med mme etterhvert som han tok umiddelbart. Etter det tilberedte vi og ga alle flasker selv uten problem.
Desverre var det en par sykepleiere der som viste en nedlatende tone for at vi ikke prøvde å amme, men jeg ga blaffen.
Det kjedeligste var å ikke få noe hjelp og råd mot brystsprengen som kom, jeg satt og gråt 3.dagen og fikk nesten ikke puste pga smertene. Da fikk jeg hjelp av ei gammel jordmor til å bandasjere stramt og bruke varmeposer oppå.
Synes det var vanskelig å finne informasjon om temaet men ble med i en facebookgruppe for de med flaskebarn og fant mye info der samt på flaskehjelpen. Mengde pr måltid var vanskelig i starten før vi lærte han å kjenne - nå etter 4mnd er det enkelt.
Synes ikke det er stress med flasker i hele tatt - vi har 6 flasker og vasker de og kjører i sterilisatoren på kvelden.

Det triste er alle som spør om hvorfor jeg ikke ammer og som skal komme med råd om hvordan jeg kan amme likevel, eller fordømme meg som dårlig mor og stakkars unge.

Ingen har rett på å få vite slike grunner om man ikke vil dele - ei heller dømme noen utfra hva man tror.
Jeg sier bare det er personlig og komplisert. Til og med min mor presterteå si stakkar unge - da rabla jeg.

Ta gjerne kontakt på pm om du vil vite mer eller prate med noen.
 
Hei
Jeg er av de som ønsker å ikke amme. Jeg er veldig privat ifht kroppen min, jeg misliker sterkt tanken på å amme offentlig, og jeg synes ikke det føles som en naturlig ting for meg å gjøre. Jeg tenker veldig mye på dette og føler at jeg bruker MYE av min tid på å søke og Google om dette, og om dette er noe som aksepteres. Da tenker jeg mest på lege, jordmor, på føden på sykehuset osv.
Hvordan går jeg frem for at dette skal bli mest mulig akseptert? Og hvordan går jeg frem for å informere lege/jordmor/sykehus om dette?

Jeg ammet i 8mnd og har ALDRI ammet offentlig så med litt planlegging kan du fint unngå det og samtidig gi barnet melken den så sårt trenger for å være mindre utsatt for allergier, overvekt som voksen m.m. Morsmelken din er det beste forsvaret babyen har mot å bli syk så selv om du er privat vil jeg ikke anbefale deg å ikke amme barnet ditt..
Mvh Undre.
 
Back
Topp