Noen som har mann eller foreldre med ms?

DrømmerOmTreSmå

Forelsket i forumet
Tirsdag fikk vi en vond og uventet beskjed. Mannen min var forrige uke på mr fordi de trodde han hadde en nerve i klem. Armen er nummen og nakken vond. Tirsdag ringer legen og vil ha han rett inn på sykehuset, mr bildene tyder på ms. I går fikk vi svar på alle prøver og nye mr. Mannen min på 28 år har fått ms.

Kunne vært fint å kommet i prat med andre i lignende situasjon. Vi har to barn fra før på 8 og 5 år, og prøver på nr 3. Om jeg ble gravid denne pp er for tidlig å si..
 
Tirsdag fikk vi en vond og uventet beskjed. Mannen min var forrige uke på mr fordi de trodde han hadde en nerve i klem. Armen er nummen og nakken vond. Tirsdag ringer legen og vil ha han rett inn på sykehuset, mr bildene tyder på ms. I går fikk vi svar på alle prøver og nye mr. Mannen min på 28 år har fått ms.

Kunne vært fint å kommet i prat med andre i lignende situasjon. Vi har to barn fra før på 8 og 5 år, og prøver på nr 3. Om jeg ble gravid denne pp er for tidlig å si..

Hei! Så leit å lese. Vi er ikke i samme situasjon, men jeg har ei kusine (32 år) som fikk diagnosen for fire år siden. Vha medisiner er hun bedre nå enn hva hun var da hun fikk diagnosen. Hun har hatt god effekt av førstelinjebehandlingen hun tar. Hun fungerer i 100% arbeid, hvilket hun ikke gjorde da hun fikk diagnosen, og har to små barn. Det er vel med ms som med mange andre sykdommer at graden og funksjonsevnen varierer fra person til person.

Heldigvis er ms en sykdom som det forskes mye på, og det kommer stadig nye behandlinger på banen. Blant annet stamcellebehandling.

Håper du kan få kommet i kontakt med andre i samme situasjon, og så håper jeg at sykdommen stagnerer/ikke forverrer seg kraftig.
 
Hei! Så leit å lese. Vi er ikke i samme situasjon, men jeg har ei kusine (32 år) som fikk diagnosen for fire år siden. Vha medisiner er hun bedre nå enn hva hun var da hun fikk diagnosen. Hun har hatt god effekt av førstelinjebehandlingen hun tar. Hun fungerer i 100% arbeid, hvilket hun ikke gjorde da hun fikk diagnosen, og har to små barn. Det er vel med ms som med mange andre sykdommer at graden og funksjonsevnen varierer fra person til person.

Heldigvis er ms en sykdom som det forskes mye på, og det kommer stadig nye behandlinger på banen. Blant annet stamcellebehandling.

Håper du kan få kommet i kontakt med andre i samme situasjon, og så håper jeg at sykdommen stagnerer/ikke forverrer seg kraftig.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Det er jo forløbig på ett tidlig stadie nå, men man vet jo at det høyst trolig kommer til å komme mange nye attaker som kan være langt verre enn denne.

Vet du noe årsaken til at hun ikke klarte jobbe før?

Det som er litt ubehagelig er jo at man rett og slett vet veldig lite om fremtiden, en kan jo leve ganske tilnærmet normalt men man kan jo også bli helt funksjonshemmet etterhvert. Det kommer jo ann på hvor attakene slår til og hvor hardt de rammer.

Det er jo fint å vite at med medisin så stagner det noe og jeg vet det forskes mye på dette feltet.
Men en så lenge vet de ikke hvorfor det oppstår og det er nok en lang vei å gå før de har funnet ut av hele mysteriet.

Jeg får jo selvsagt veldig vondt av mannen min og jeg ser han bekymrer seg mye. Redd for at det skal gå riktig ille og redd for å ikke kunne følge opp familie, barn og "lesse" andre med sine problemer. Stakkars
 
Så kjedelig å høre, ikke noe greit med ms nei..
Min mor fikk konstatert ms da jeg ennu gikk på barneskolen(tror jeg, husker ikke helt). Til henne gikk det mye opp og ned, men jeg husker hun mistet alt av følelse i hendene(som forøvrig endte i mange brannsår ved matlaging). Hun ikke skrive, bruke redskaper eller tegne skikkelig på lenge.
Husker også at hun var på rehabilitering en gang iblant.
Men nu har det brutt ut igjen og hun måtte begynne(få nye?) medisiner.
Mistet nesten synet og ble veldig dårlig..
 
Hei!

Jeg har en mann som fikk diagnostisert attakkvis MS for 1.5 år siden.. og vi venter nå barn nr 2.

Send PM om du vil prate litt :)

For øvrig så er MS ikke det samme som det MS var for 10-15 år siden. I dag er det mange flere som klarer seg bra på medisiner, og om man har hatt ett attakk, så betyr ikke det at det kommer nye attakker hele tiden. Bremsemedisiner funker på mange, og mange lever i mange, mange år i full jobb. Det handler om å finne sin måte, og være åpen til de rundt seg. Slappe av når man blir sliten, lytte til kroppen..
 
Tirsdag fikk vi en vond og uventet beskjed. Mannen min var forrige uke på mr fordi de trodde han hadde en nerve i klem. Armen er nummen og nakken vond. Tirsdag ringer legen og vil ha han rett inn på sykehuset, mr bildene tyder på ms. I går fikk vi svar på alle prøver og nye mr. Mannen min på 28 år har fått ms.

Kunne vært fint å kommet i prat med andre i lignende situasjon. Vi har to barn fra før på 8 og 5 år, og prøver på nr 3. Om jeg ble gravid denne pp er for tidlig å si..
Jeg ser at denne tråden er ganske gammel, men lurer på hvordan det går? :) mamma fikk diagnosen ms for ca 12år siden, men de tror at hun har hatt lette symptomer på det siden hun var 19-20 år (synsforstyrrelser deriblant, hun er nå 61).
Hun sliter med gangen, men hendene/armene er i full vigør heldigvis, da hun elsker å holde på med håndarbeid :)
 
Hei!

Jeg har en mann som fikk diagnostisert attakkvis MS for 1.5 år siden.. og vi venter nå barn nr 2.

Send PM om du vil prate litt :)

For øvrig så er MS ikke det samme som det MS var for 10-15 år siden. I dag er det mange flere som klarer seg bra på medisiner, og om man har hatt ett attakk, så betyr ikke det at det kommer nye attakker hele tiden. Bremsemedisiner funker på mange, og mange lever i mange, mange år i full jobb. Det handler om å finne sin måte, og være åpen til de rundt seg. Slappe av når man blir sliten, lytte til kroppen..

Hei,
ser dette er en gammel tråd og at ts ikke har vært på forumet på ganske lenge, men at du har vært i samme situasjon som vi er i nå. Samboeren min fikk diagnosen forrige uke (etter flere attakker de siste 2 årene), og skal begynne med bremsemedisiner. Hadde det vært mulig å sende deg en PM?
 
Back
Topp