Vitamin D-mangel, noen som har det?

Krösa Maja

Forumet er livet
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?
 
En nær meg hadde det og ble ganske kjapt bedre med en hestekur med D-vitamin :)
 
Merker lett når jeg mangler D-vitamin gitt. Nå er jeg deprimert i perioder uansett, men det er på en annen måte. Har derimot ikke merket smerter i kroppen ved mangel. Magevondt har jeg uansett, så det er vanskelig å si om det blir verre. Men jeg merker bedring innen svært kort tid. Mener å huske at det dreier seg om dager :)
Vil tro vi kan reagere forskjellig da.
 
Merker lett når jeg mangler D-vitamin gitt. Nå er jeg deprimert i perioder uansett, men det er på en annen måte. Har derimot ikke merket smerter i kroppen ved mangel. Magevondt har jeg uansett, så det er vanskelig å si om det blir verre. Men jeg merker bedring innen svært kort tid. Mener å huske at det dreier seg om dager :)
Vil tro vi kan reagere forskjellig da.

Ja, det er vi. Så er det kanskje forskjell på hvor lenge man har gått slik og hvor lave verdier man har?
Jeg har de to siste månedene blitt veldig dårlig, og dro derfor til legen nå. Så håper det er så enkelt som en mangel :p
Så fint å høre du merker bedring så fort, håper det gjelder meg også :D
 
Ja, jeg hadde alvorlig mangel. Kan ha gått det i ett års tid. Skyldte på eksamensstress
Mye syk, deprimert, sliten hele tida, hjertebank,konstant trøtt og mye annet.
Startet på d vitamin, og merket bedring etter kort tid.

Tar fast d vitamin hver dag
 
Jeg har alvorlig vitamin mangel, men har jernmangel i tilegg så vanskelig å skille hva som er hva, men jeg røyter noe helt sinnsykt, kan ikke ha håret løst for da føler jeg at jeg etterlater meg en sti av hår uansett hvor jeg går, jeg er stiv i ledd og muskler hver morgen, noe som gjør det vanskelig å komme seg opp. Jeg er også veldig sliten, energiløs og mye svimmel/kvalm.
 
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?

Vi har alle vitamin D mangel og hjelper ikke med tilskudd, men vi tar likevel mye. Vi tar dobbel dose.

Merker ikke noe forskjell annet enn at vi har skjøre bein i kroppen. Jeg har alltid innbilt meg at det er derfor jeg har så kraftig bekkenløsning når jeg er gravid, men vet ikke 100% sikkert.

Jeg har, min far har og ungene.
Min eldste var hjulbent (rakitt)
Hun måtte ha oppfølging på sykehus.
 
Jeg har alvorlig vitamin mangel, men har jernmangel i tilegg så vanskelig å skille hva som er hva, men jeg røyter noe helt sinnsykt, kan ikke ha håret løst for da føler jeg at jeg etterlater meg en sti av hår uansett hvor jeg går, jeg er stiv i ledd og muskler hver morgen, noe som gjør det vanskelig å komme seg opp. Jeg er også veldig sliten, energiløs og mye svimmel/kvalm.


Bruker du tilskudd?
 
Vi har alle vitamin D mangel og hjelper ikke med tilskudd, men vi tar likevel mye. Vi tar dobbel dose.

Merker ikke noe forskjell annet enn at vi har skjøre bein i kroppen. Jeg har alltid innbilt meg at det er derfor jeg har så kraftig bekkenløsning når jeg er gravid, men vet ikke 100% sikkert.

Jeg har, min far har og ungene.
Min eldste var hjulbent (rakitt)
Hun måtte ha oppfølging på sykehus.

Hvorfor virker ikke tilskudd? Og hva gjør dere da? Jeg har aldri blitt sjekket før, så aner ikke hvor lenge jeg hat gått med dette.
Men jeg har i perioder vært litt slik som dette, men nå er det verre enn noen gang. Føler meg syk rett og slett, fikk vite i dag at nivået var på 10. Så i dag har jeg startet med tilskudd :)
 
Bruker du tilskudd?

Var hos legen i går og venter nå på nye prøvesvar for å se hva jeg blr gjøre videre men har brukt tilskudd før med god virkning på noen av symptomene, syns hårtapet og hodepinen ble borte men slapphet og hjertebank ble igjen desverre, men det kan skyldes jernmangel også...
 
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?

Ja. Jeg har det. Verdien min va 19. Noe som er fryktelig lavt. Mye samme Symtomene som deg. De har mistenkt og utredet for nervefeil og mistenk fibromyalgi. Noe det ikke er. Prøvd medisiner for de. ME er nevnt. Prøvd medisin for restless legs. Jeg har enorme smerter konstant i armene og beina.

Dobla dosen for 2 uker siden. 2000IE om dagen. Skal ta blodprøver om 2 uker for å se om det er økning. Håper det er så "enkelt" som at svaret er d vitamin.. at jeg får livet tilbake. 25 år og hatt dette som bare blir verre og verre siste 8-10 årene..
 
Hadde mangel på D-vitamin i fjor sommer. Følte meg ordentlig syk. Trodde det var noe alvorlig med meg. Hjalp veldig med tilskudd på meg.
 
Jeg fikk beskjed fra legen om at mine svar antydet mangel på Vitamin D og folsyre. Tar nå tilskudd og skal ta nye prøver om 30 dager ca.
Men kan ikke si jeg har merket mye plager. Ei heller merket noe bedring, det er early days så en får se det an
 
Jeg hadde det. Hadde hyppige migreneanfall, trøtt, sliten, dårlig matlyst, "hjertebank" (det var ikke det, men føltes som om hjerte liksom slo litt raske dobbeltslag innimellom på en måte). Husker ikke alt i farta. Men jeg husker ikke hvor fort jeg ble bedre... Men var det 3-4 mnd kanskje?! Jeg fikk ikke sprøyte, men fikk noen tabletter på resept. Legen mente det var å anbefale med tabletter for meg. Mulig man merker raskere bedring med injeksjon, men det vet jeg ikke noe om. Nå vet jeg ikke hvordan du skal komme opp på normalt nivå heller, men ;)
 
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?

Ja! Fikk påvist tidligere i uken faktisk.

Vondt i magen - check
Smerte i kroppen - check (spes skuldre)
Mye syk - veldig check
Trøtt - veldig check
Veldig dårlig humør og lett sint
Mye hyppigere og værre migrene nå i det siste

Vet ikke om det hjelper ennå, må skaffe tilskuddet i morgen
 
Jeg fikk påvist d vitamin mangel i vår. Var konstant trøtt, forskjølet hele tiden ble likssom ikke helt kvitt det og noen andre symptomer. merket bedring på formen og hvor uthvilt jeg var ganske fort. har glemt å ta de i 3 mnd nå og kjenner formen hangler og blir ikke bedre.
 
Ja, jeg har svært lave nivåer av både D- og B-vitaminer konstant i tillegg til ferritin og Hb. Umulig å få opp B-vitaminnivåene ved hjelp av tabletter hos meg, dessverre. Har trolig mangel på noe som kalles intrinsic factor som medfører at kroppen ikke vil ta opp vitaminet fra tilskudd (mangelen på intrinsic factor henger sammen med andre autoimmune sykdommer jeg har). Det eneste som hjelper litt, er B-vitamininjeksjoner. Her bruker jeg faktisk slik lyslampe vinterstid for å få mest mulig dagslys. Det er en viktig faktor for å få opp D-vitaminnivået. Likevel ligger jeg langt, langt under normalnivåene. Har noen sykdommer i grunnen som gjør det umulig å skille symptomene fra hverandre og ettersom jeg uansett ikke får opp nivåene kan jeg jo ikke si at tilskudd med D-vitamin har revolusjonerende effekt, dessverre ;). Normalt sett har tilskudd god effekt, så begynn umiddelbart og få så mye dagslys som mulig (det er jo ikke enkelt vinterstid, få timer med dagslys).
 
Back
Topp