Gravid på cipralex

Kaktus_86

Elsker forumet
Hei damer!

Befinner meg i en vanskelig situasjon. Ble gravid i august, og planen var å slutte på medisinen jeg står på. Desverre fikk jeg tilbakefall av depresjon, og har igjen måttet starte samtaler hos behandler. De anbefaler meg sterkt å stå på medisinen for å unngå at depresjonen blir værre.

Problemet er at babyen kan få abstinenser når den er født. Og jeg kan ikke amme. Dette skremmer meg.

Har noen erfaringer med dette? Gravid og depresjon, medisiner...

Jeg gikk på cipralex da jeg ble gravid med førstemann.. Min løsning ble å trene.. Masse. Hver dag. Alltid ha noe å fokusere på.. Jeg trente, strikka og var mye på besøk hos folk.. Gikk veldig fint å slutte på de for min del, og jeg får heller ikke tilbakefall om jeg er flink til å holde på med det som funker for meg..

Jeg gikk på cipralex da jeg ble gravid med førstemann.. Min løsning ble å trene.. Masse. Hver dag. Alltid ha noe å fokusere på.. Jeg trente, strikka og var mye på besøk hos folk.. Gikk veldig fint å slutte på de for min del, og jeg får heller ikke tilbakefall om jeg er flink til å holde på med det som funker for meg..
Takk for svar. Jeg kjenner jo at jeg helst vil slutte på de. Blir helt feil å skulle utsette den lille i magen for de bivirkningene :-( hvor tidlig i svangerskapet slutta du?

Jeg er nå i uke 22 og spiser generisk bytte av cipralex. Escotilopram. Legen min henvise til en større studie som var gjort, hvor det eneste de fant var noe mindre fødselsvekt hos de nyfødte. Det skulle heller ikke være noe problem med amming.

Hvis du søker på "Cipralex pregnancy research" på Google får du opp resultater fra studiene.

Jeg stod på 15mg ved start og prøver nå 10mg. Enten går det bra eller så må jeg opp igjen.

Er ikke bekymret for fosteret, alt var perfekt på UL. Husk at felleskatalogen er laget sv produsentene, så de må skrive ned alt for å sikre seg. Det høres mye mer ille ut enn det egentlig er! Legen min sa også at hun hadde hatt flere pasienter hvor ingen hadde hatt problemer.

Selvsagt er det sikkert aller best å ikke bruke noe og være frisk. Men tror det er værre for babyen å ha en deprimert mor enn å få så lite overført.

Jeg er nå i uke 22 og spiser generisk bytte av cipralex. Escotilopram. Legen min henvise til en større studie som var gjort, hvor det eneste de fant var noe mindre fødselsvekt hos de nyfødte. Det skulle heller ikke være noe problem med amming.

Hvis du søker på "Cipralex pregnancy research" på Google får du opp resultater fra studiene.

Jeg stod på 15mg ved start og prøver nå 10mg. Enten går det bra eller så må jeg opp igjen.

Er ikke bekymret for fosteret, alt var perfekt på UL. Husk at felleskatalogen er laget sv produsentene, så de må skrive ned alt for å sikre seg. Det høres mye mer ille ut enn det egentlig er! Legen min sa også at hun hadde hatt flere pasienter hvor ingen hadde hatt problemer.

Selvsagt er det sikkert aller best å ikke bruke noe og være frisk. Men tror det er værre for babyen å ha en deprimert mor enn å få så lite overført.
Jeg står på 20mg, så da blir det visst fort litt værre. Jeg fikk amme på 10 da jeg starta med dem, siden mini da ikke spiste så mye morsmelk lengre. Får vel spørre om en orntlig infotime ang dette. Ønsker deg masse lykke til fremover :-)

Jeg gikk på det sist gang jeg ble gravid. Seponerte mot fødsel og slutta pga amming. Begynte igjen da amminga var over.
Det samme nå igrunn, men gikk mest på sånn "vedlikeholdsdose". Har sluttet helt, fødte for 12 dager siden og det går fint. Skal ikke begynne med det igjen. Er iallefall planen.
Men du får jo hjelp fra lege?

Er det et alternativ med en annen type medisin?
Jeg har både vært gravid og ammet med Zoloft. (har OCD) Fikk beskjed om at det var det beste alternativet for babyen...

Takk for at dere deler. Ble så ut av meg i går og bekymret. Satt og googla litt og ble beroliget av det. Mannen er super også. Så vi skal ta en time med lege og få orntlig info om begge alternativene.

Har tidligere stått på sarotex oga spenningshodepine, og den seponeringen var grusom :-( tenker at det ikke vil være bra for babyen hvis det blir like ille på ciprlalex.

Jeg står på 20mg, så da blir det visst fort litt værre. Jeg fikk amme på 10 da jeg starta med dem, siden mini da ikke spiste så mye morsmelk lengre. Får vel spørre om en orntlig infotime ang dette. Ønsker deg masse lykke til fremover :-)

Jeg stod på 20mg før jeg ble gravid. Prøvde å trappe ned til 10mg, men gikk ikke. Så måtte opp til 15mg igjen. Og nå er jeg nede på 10mg. Tenker jeg prøver å stå på det en stund før jeg våger meg enda mer ned. Legen sa også når jeg var på 20mg at det er ganske liten dose, selv om det er maks vanlig døgndose.

Tror mange leger sier ulikt. Fant du de studiene jeg snakket om?

Jeg gikk på cipralex da jeg var gravid, sluttet tvert. Synes det er dumt at de er så opptatt av medisinering, terapi er viktigere og hjelper mer tror jeg.

Jeg stod på 20mg før jeg ble gravid. Prøvde å trappe ned til 10mg, men gikk ikke. Så måtte opp til 15mg igjen. Og nå er jeg nede på 10mg. Tenker jeg prøver å stå på det en stund før jeg våger meg enda mer ned. Legen sa også når jeg var på 20mg at det er ganske liten dose, selv om det er maks vanlig døgndose.

Tror mange leger sier ulikt. Fant du de studiene jeg snakket om?
Som du selv sier så er 20 mg maks anbefalt dose. Så å si at den er liten er jo bare tullete! 5 mg er lite...
Leger sier forskjellig, men jeg snakket med både psykiater, lege og psykolog. Alle sa jeg måtte seponere før fødsel! Så ufarlig for foster og baby er det definitivt ikke...

Jeg gikk på cipralex da jeg var gravid, sluttet tvert. Synes det er dumt at de er så opptatt av medisinering, terapi er viktigere og hjelper mer tror jeg.
Jeg liker heller ikke medisiner og var meget skeptisk da det ble foreslått. Men på det tidspunktet var jeg villig til å prøve, og har hatt samtaler med behandler i tillegg hele veien altså :-) medisiner alene er ikke noen "kur".

Jeg liker heller ikke medisiner og var meget skeptisk da det ble foreslått. Men på det tidspunktet var jeg villig til å prøve, og har hatt samtaler med behandler i tillegg hele veien altså :-) medisiner alene er ikke noen "kur".
Ja, jeg fikk medisiner med en gang, men ble satt på venteliste for å få psykolog. Skulle være max 2 måneders ventetid, men fikk ikke før i august. Og da var det for sent, for da hadde jeg flytta.

Som du selv sier så er 20 mg maks anbefalt dose. Så å si at den er liten er jo bare tullete! 5 mg er lite...
Leger sier forskjellig, men jeg snakket med både psykiater, lege og psykolog. Alle sa jeg måtte seponere før fødsel! Så ufarlig for foster og baby er det definitivt ikke...

Vanlig maks døgndose, er flere som spiser enda mer enn 20mg.
Var legen som sa det ikke var mye, tenkte ikke noe mer over det.

Er sikkert ikke helt ufarlig for fosteret, men studier viser at det ikke er så ille. Velger å tro på de:)

Vanlig maks døgndose, er flere som spiser enda mer enn 20mg.
Var legen som sa det ikke var mye, tenkte ikke noe mer over det.

Er sikkert ikke helt ufarlig for fosteret, men studier viser at det ikke er så ille. Velger å tro på de:)
Jeg valgte å ikke ta den sjansen :) fikk også klar beskjed på føden for 13 dager siden da de så i papirene mine, at jeg IKKE kunne amme om jeg stod på cipralex. Har heldigvis klart meg fint i 2 uker nå :)

Jeg gikk på en sterkere anti dep medisin før jeg fant ut jeg var gravid. Legen mente jeg ikke burde slutte med tanke på hvor dype nedganger jeg får hvis jeg ikke tar medisin fast.
Men jeg hadde ikke samvittighet til å utsette med selv eller babyn for evnt skader, så jeg sluttet.

Er i uke 37 straks å har kjent de siste ukene at jeg begynner å bli mer å mer sliten å lei å føler meg mild deppa over enkelte perioder.

Jeg kan ikke si hva du burde gjøre, men jeg har "overlevd" i snart hele svangerskapet, noen jeg selv ikke trudde jeg skulle klare.

Utrolig hva vi klarer for babyene våre når det gjelder :)
Vi kan være utrolig sterke psykisk hvis vi har trua på at vi gjør det som er best for babyen.

Heisann :) kan jeg spørre hvordan det gikk med baby etter fødsel når dere gikk på cipralex?:) jeg går på 5 mg, og fødselslege anbefaler meg fortsette.

Finnes det ikke andre alternativer enn medisiner? Jobber dere for eksempel?

Back
Topp