Nye retningslinjer for blodprøver?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Jeg var hos legen i dag på første svangerskapskontroll, 13+4. Hun ville ikke ta blodprøver eller ta imot urinprøve fordi hun da at det hadde kommet nye retningslinjer for blodprøver under svangerskap. Disse skulle visst tas mellom uke 14-16. Flere som har fått beskjed om det?

Det innebar også at jeg ikke fikk tatt influensavaksinen nå. Synes vel egentlig ikke at jeg fikk noe ut av legetimen i dag (fikk heller ikke kort).

Jeg var hos legen i dag på første svangerskapskontroll, 13+4. Hun ville ikke ta blodprøver eller ta imot urinprøve fordi hun da at det hadde kommet nye retningslinjer for blodprøver under svangerskap. Disse skulle visst tas mellom uke 14-16. Flere som har fått beskjed om det?

Det innebar også at jeg ikke fikk tatt influensavaksinen nå. Synes vel egentlig ikke at jeg fikk noe ut av legetimen i dag (fikk heller ikke kort).

Hæ? Så rart! Jeg fikk beskjed om at nye retningslinjer var at prøvene skulle tas fra uke 12, men at de helst ville at jeg skulle komme før uke 14.

Merkelig. På mitt ark for blodprøver sto det at prøvene skulle tas mellom uke 12 og uke 14.

Jeg hadde min første svangerskapskontroll den dagen jeg var i uke 10. Skulle ha med urinprøve, og tok masse blodprøver, og fylte ut det gravidkortet vi skal ha med oss over alt :P Dette er bare 3 uker siden!

Jeg var 11+5 da jeg tok blodprøver og fylte ut helsekort.

Jeg syntes det var rart selv, og finner ikke noen nye retningslinjer på nett. Ja ja, jeg får da alltids tatt prøvene selv om det blir noe senere enn normalt:)

Hadde første svangerskapskontroll i uke 11. Da leverte jeg bare urinprøven. Fikk beskjed om å bare droppe inn på laboratoriet og levere blodprøver når jeg er 13+ uker på vei.

Tok også blodprøver i uke 12, fikk beskjed ved første kontroll at siden jeg da var i uke 12 kunne jeg ta blodprøvene da jeg var der...

Her får vi ikke ta noe før du har bikket 12 uker, da Haukeland ikke tar imot blodprøver før det.

Jeg har tatt mange prøver allerede.. jordmor missforsto noe jeg sa å hun brøt ut med "hææææ?? Har ikke du tatt blodprøver enda??" Så om der er nye retningslinjer så har ikke ålesund fått det med seg ;p er 14+2 :) og jeg tok influensavaksinen 13 +0

Fikk beskjed av jordmor at det var nye retningslinjer da jeg var på første kontrollen ang blodprøver:) blodprøvene måtte man ta etter uke 12 fordi det var noe med at kroppen ikke produserte antistoffer (før etter uke 12) mot et eller annet jeg ikke kommer på

Jeg tok blodprøver i uke 9 og når resultatet kom så sto det at prøven var tatt svært tidlig og at jeg måtte ta nye prøver i uke 12-13. Dette pga at antistoffer kanskje ikke oppdages før etter uke 12. Dette var ikke legen min klar over så det er sikkert noe nytt?

Jeg fikk beskjed om at de nye retningslinjene gjaldt mellom uke 12 og 16. Jeg skulle egentlig ta blodprøver i uke 11, men måtte komme tilbake i uke 13.

Da har jeg tydeligvis en fastlege som har misforstått/tatt feil. Jeg syntes det var litt rart, og influensavaksina visste jeg at man kunne ta etter uke 12.

Jeg tok blodprøvene 11+1, og fikk beskjed i går om at alle prøvene var veldig fine :)

Tror retningslinjene egentlig sier etter uke 12 (altså 12+0), men enkelte leger tar det tidligere..
Jeg kan ikke ta før uke 12 da jeg er rhesus negativ (O-), så de må sjekke for antistoffer. Må derfor også ta nye prøver i uke 26 (om jeg ikke husker feil)..

Back
Topp