Vi får ikke sende med leverpostei i barnehagen lenger

Status
Stengt for ytterligere svar.
Hadde ikke akseptert det jeg heller...
Kanskje de andre foreldrene deler mening med deg, men at de syns det er vanskelig å si i fra? Ville tatt det opp med barnehagen. Hva barna har på matpakken må vel være en privatsak, så lenge det ikke er snakk om allergier eller andre helsemessige årsaker.
Signerer denne.
 
Hva med vår religion? Hva med den kulturen vi er oppvokst med i Norge? Skal Norges kultur sakte men sikkert viskes ut fordi vi har mennesker med andre kulturelle bakgrunner enn vi har? Nei, dette er det dummeste jeg noensinne har lest! Hadde aldri i verden akseptert det. Helt i orden at muslimer ikke spiser svin, jeg respekterer det - for all del! Men mine barn liker svin, og ikke har vi noen restriksjoner ifht kostholdet basert på religion, så hvorfor skal vi leve uten svin fordi nabogutten gjør det? Dette blir jo faktisk det samme som å kreve at muslimene i barnehagen spiser svin for sånn gjør vi det i Norge... Helt feil!

Mitt eldste barn går på en skole hvor det er total nøtteforbud (blant både elever og lærere), pga allergi. Det er selvfølgelig helt i orden, for her er det snakk om at noen kan dø dersom de i det hele tatt lukter nøtter. Muslimene dør ikke om vi ikke-muslimer spiser svin!
Veldig bra skrevet! Fullstendig enig med deg.
 
Du skyldte jo på muslimene. Det er slik med fordommer at de som har dem ikke nødvendigvis vet at det er det de har:).
Du må faktisk slutte med den pekefingeren din på alle og hverman som du mener har fordommer og er rasistiske opp i mente. Du peker ut feile folk uansett. :p Nei, du får krangle på deg noen som er villige til å gå i fellen din.
 
Synd at noen får denne tråden til å handle om rasisme isteden for det den egentlig handler om.
Beste er kanskje å overse slike innlegg?

Jeg hadde ikke akseptert dette TS, jeg hadde sagt til barnehagen at jeg ble såpass paff på foreldremøte så fikk ikke sagt hva jeg mente.
Og at det er uaktuelt at man ikke ska l få spise noe slikt pga andres religion.
Håper det ordner seg for dere :)
 
Men så er det noen ganger muslimenes skyld også - naturlig å skylde på de da. Altså de muslimene som krever svinefri barnehage, ikke hele landets muslimer. For de fleste muslimer synes det er helt greit med svin i bhg så lenge egne barn får alternativer.

Her synes jeg barnehagen har like mye skyld. Eller all skyld. Enten så har de gitt etter for noen foreldres ønske. Eller satt denne regelen selv for å unngå "uhell".
Å
Du må faktisk slutte med den pekefingeren din på alle og hverman som du mener har fordommer og er rasistiske opp i mente. Du peker ut feile folk uansett. :p Nei, du får krangle på deg noen som er villige til å gå i fellen din.
krangle? Nei. Bli irritert og gi tydelig beskjed? Ja;-)
 
Synd at noen får denne tråden til å handle om rasisme isteden for det den egentlig handler om.
Beste er kanskje å overse slike innlegg?

Jeg hadde ikke akseptert dette TS, jeg hadde sagt til barnehagen at jeg ble såpass paff på foreldremøte så fikk ikke sagt hva jeg mente.
Og at det er uaktuelt at man ikke ska l få spise noe slikt pga andres religion.
Håper det ordner seg for dere :)
Overse gjerne om du føler deg truffet :)
 
Herregud, dette hadde eg ikkje godtatt!!! Priser meg lykkelig for at bhg serverer alle måltider så vi slipper tenke på slikt !
 
Det har desverre blitt veldig vanlig at de som er innvandrer"kritiske", bruker argument om at enkelte kaster rasismebeskyldninger rundt seg i tide og utide. Det er desverre denne gruppen som sprer innlegg som dette , som deles
og deles på Facebook av ukritiske, og som til slutt ender opp som en "sannhet" på Document.no. Og igjen; hva er det med at flere og flere damer har slike holdninger?

Lurer noen ganger på om dere som gjør slik, tenker over verdien i menneske. Selv når dere blir forklart hvordan det påvirker de som rammes av det, stopper dere ikke opp og tenker. heldigvis er dere i fåtall, men dere finnes her inne, og dere er i andre kommentarfelt. Dere deler ukritisk slike innlegg videre, uten tanke på hvem som måtte lese det- og kun fordi det er deres mening!

Forskning sier at innvandrere står i fare for å utvikle miniorietsstress; dvs stress som følge av å ikke passe inn, som følge av å hele tiden bli nedvurdert eller til stadighet skrevet nedsettende om . Deres barn må gå rundt med lavere selvfølelse fordi enkelte mener de har førsterett og definisjonsmakt på hvordan det skal være her i norge.

De som aktivt tar et oppgjør med egne holdninger, vil nok ikke svare på dette, men heller tenke seg om to ganger neste gang de pubiliserer eller deler innlegg som dette.

Dere få andre vil svare med stor kraft, be meg se på meg selv istede, oppfordre meg til å gå ned av min høye hest, beskylde meg for å se rasisme i alt etc etc etc til det kjedsommelige. Dere kan spare kommentarene deres. Jeg vet allerede hva dere vil si. Jeg kjenner igjen den sterke stemmen "deres" i kommentarfeltene rundt omkring hver eneste dag.
Og dere kjenner ingen. Eller dere kjenner noen, men innser ikke at det dere skriver/ytrer, sårer.

Så vil jeg sikkert få et par -tre spydige kommentarer om hva jeg gjør i dette fora om jeg ikke vil diskutere, og respekterer jeg ikke ytringsfriheten?

Enkelt; for å stoppe slike tendenser. Det vil jeg ALDRI slutte med!
Du ser tydeligvis bare en side av saken.

Jeg kjenner flere hyggelige muslimer som lever etter de samme prinsippene som den kristne tro (islam er tross alt en avgrening og den yngste religionen), men det er mange som sier en ting og gjør noe annet.
Tro ikke at alle muslimer er som den snille søte kompisen din.

Jeg har blitt kaldt hore på Grønland av muslimer fordi jeg er blond og skulle handle salat på Meny. Jeg har fått ropt haram etter meg enda jeg ikke er forfengelig å bruker sminke engang. Gikk med vid pologogenser og langt skjørt til nedfor anklene fordi jeg var redd for å bli trakasert da jeg bodde på Grønland.
Jeg har blitt antastet på det groveste fordi jeg ikke er muslim, det er tillatt.
Både muslimske kvinner og menn har snakket nedsettende til meg uten grunn.
Jeg har fått mitt barn skremt av en dame i niqab( ja, med vilje og hun lo hjertelig ala cruella de vil og satt å hylte på en buss og ingen turte å be henne slutte av fare for å bli kaldt rasist. Jeg GRÅT for mitt da 3 år gamle barn som ble hysterisk redd og fikk masse støtte fra fremmede når denne damen gikk av)

Likevel velger jeg å behandle alle med den respekt jeg mener de fortjener fordi ikke alle er like. Men når man utsletter seg selv og de norske innarbeidede verdiene for å tekkes en religion som oppfordrer til sharia, da er det ikke greit. Nordmenn generelt er for naive i sin søken på å være politisk korrekt.

Det er ikke bare "vi" mot dem her. Det er MANGE som ikke vil tilpasse seg og krever at norge tilpasser seg. Ikke alle er like selv om du tilsynelatende bare har gode erfaringer. Verden er ikke svart hvit og jeg synes ditt syn er for lite nyansert.
 
Du ser tydeligvis bare en side av saken.

Jeg kjenner flere hyggelige muslimer som lever etter de samme prinsippene som den kristne tro (islam er tross alt en avgrening og den yngste religionen), men det er mange som sier en ting og gjør noe annet.
Tro ikke at alle muslimer er som den snille søte kompisen din.

Jeg har blitt kaldt hore på Grønland av muslimer fordi jeg er blond og skulle handle salat på Meny. Jeg har fått ropt haram etter meg enda jeg ikke er forfengelig å bruker sminke engang. Gikk med vid pologogenser og langt skjørt til nedfor anklene fordi jeg var redd for å bli trakasert da jeg bodde på Grønland.
Jeg har blitt antastet på det groveste fordi jeg ikke er muslim, det er tillatt.
Både muslimske kvinner og menn har snakket nedsettende til meg uten grunn.
Jeg har fått mitt barn skremt av en dame i niqab( ja, med vilje og hun lo hjertelig ala cruella de vil og satt å hylte på en buss og ingen turte å be henne slutte av fare for å bli kaldt rasist. Jeg GRÅT for mitt da 3 år gamle barn som ble hysterisk redd og fikk masse støtte fra fremmede når denne damen gikk av)

Likevel velger jeg å behandle alle med den respekt jeg mener de fortjener fordi ikke alle er like. Men når man utsletter seg selv og de norske innarbeidede verdiene for å tekkes en religion som oppfordrer til sharia, da er det ikke greit. Nordmenn generelt er for naive i sin søken på å være politisk korrekt.

Det er ikke bare "vi" mot dem her. Det er MANGE som ikke vil tilpasse seg og krever at norge tilpasser seg. Ikke alle er like selv om du tilsynelatende bare har gode erfaringer. Verden er ikke svart hvit og jeg synes ditt syn er for lite nyansert.
Skulle trykket hjertelig i tillegg, synes synd på barnet ditt. Dette var veldig bra formulert jeg er fullstendig enig med deg fordi dette er sant. Helt vilt at man er "lovlig vilt" fordi man ikke er muslim!
 
Skulle trykket hjertelig i tillegg, synes synd på barnet ditt. Dette var veldig bra formulert jeg er fullstendig enig med deg fordi dette er sant. Helt vilt at man er "lovlig vilt" fordi man ikke er muslim!
Vel, som jeg sa jeg kjenner heldigvis til mange folk jeg ser opp til og respekterer som er muslim og.
Men når noen sitter å sier stakkars muslimer som må tåle så mye urettmessig. Det blir helt feil. Hver og en er ansvarlig for seg selv og det er nok like mange meninger blant muslimene som "andre" og muslimene må selv ta et oppgjør med uønskede holdninger innad på lik linje med alle trossamfunn som har særegne retningslinjer. Vi må ha såpass respekt for hverandre at vi kan omgås uten at religion skal utgjøre et problem.

:)
 
Vel, som jeg sa jeg kjenner heldigvis til mange folk jeg ser opp til og respekterer som er muslim og.
Men når noen sitter å sier stakkars muslimer som må tåle så mye urettmessig. Det blir helt feil. Hver og en er ansvarlig for seg selv og det er nok like mange meninger blant muslimene som "andre" og muslimene må selv ta et oppgjør med uønskede holdninger innad på lik linje med alle trossamfunn som har særegne retningslinjer. Vi må ha såpass respekt for hverandre at vi kan omgås uten at religion skal utgjøre et problem.

:)
Ja, absolutt! Kjenner også både muslimer og folk innen andre religioner. Respekten må gå i flere retninger, ikke bare en vei.
 
Lurer på når barnehagene skal forby kjøttpålegg, hvis noen foreldre&barn er vegetarianere..
 
Lurer på når barnehagene skal forby kjøttpålegg, hvis noen foreldre&barn er vegetarianere..

<--veggis :p

Her er barnehagen livredd for å gjøre noe feil. De ringte meg til og med når de ved en feil hadde gitt ungen vaffelrøre med egg.

Døde hun, spurte jeg? Ne-ei?! Men så fint, da gikk det jo bra. :) Staakkars ped.lederen lo litt nervøst da. MEn hun tok poenget :)

Vi spiser ikke kjøtt, melk og egg hjemme, men jeg ser ikke noe poeng i å begynne å korsfeste noen for å ved en uhell ha gitt ungen mat med egg. Hun er tross alt ikke allergisk og 1. å være vegetarianer er et personlig valg, og 2. hun er et barn som ikke kan stilles til ansvar for sine handlinger. Barn utforsker. Det er lov :)

Og skulle hun stjele den kokte skinka fra matpakken til naboen, ja så kan jeg ikke gjøre noe med det heller og jeg dør ikke selv om vi har tatt et valg om at vi ikke spiser dyr og prøver å begrense bruken av døde dyr for både sjelero og miljø. :)
 
Hadde ikke godtatt det. Hadde tatt hensyn om det ble opplyst om kraftig allergi, men ikke ellers. Mitt barn spiser da sin egen matpakke!
 
Hei jeg jobber som pedagog i en barnehage midt i byen og der er det barn fra forskjellige kulturer og religioner. Det er foreldrene som bestemmer på hvilket pålegg barna skal ha på brødskivet sitt. Men vi informerer foreldre på foreldremøte og samtaler vi har to ganger i året at barn trenger sunne matpakker. Det vil si grovbrød, sunt pålegg og masse frukt og grønnsaker. Barnehagen kan ikke bestemme hva barna skal ha som pålegg. Jeg er muslim og spiser ikke svin men leverpostei er en sunn pålegg og barna elsker det og når du sier at det er pga. Av en muslimsk barn så tenker jeg at det er ikke det muslimske barna som spiser og det gjør ingenting hvis hun befinner seg i samme rom. Hvorfor tar bhg hensyn til det ene barna men ikke andre barna som vil ha leverpostei i bhg.
Det synes jeg at du skal ta en prat med pedagogisk lederen eller med styren.
 
Jo, de kan nekte barn å ha med søtt i barnehagen. Her var det økologisk og sukkerfri barnehage og ungene fikk ikke lov å ha med søtt.
Kan vel ikke KREVE at all mat dere sender med ungene skal være økologisk og sukkerfri. Da må de da ha et mattilbud i BHG. Altså nå syns jeg det er helt greit å unngå for mye sukker og hadde ikke hatt noe i mot at BHG ikke ønsket sukker i maten. Sender heller ikke nevneverdig mye sukker med mine egne unger på skolen. Det blir en youghurt innimellom. Men hadde gått en grense for meg hvis de ville at all mat vi sendte med i BHG skulle være økologisk. Men det var uansett leverposteien jeg reagerte mest på. Kan ikke skjønne at BHG kan bestemme noe sånt.
 
Kan vel ikke KREVE at all mat dere sender med ungene skal være økologisk og sukkerfri. Da må de da ha et mattilbud i BHG. Altså nå syns jeg det er helt greit å unngå for mye sukker og hadde ikke hatt noe i mot at BHG ikke ønsket sukker i maten. Sender heller ikke nevneverdig mye sukker med mine egne unger på skolen. Det blir en youghurt innimellom. Men hadde gått en grense for meg hvis de ville at all mat vi sendte med i BHG skulle være økologisk. Men det var uansett leverposteien jeg reagerte mest på. Kan ikke skjønne at BHG kan bestemme noe sånt.
Nå var dette en bhage der barna sjeldent hadde med mat, kun mat til turdager. da trengte ikke maten være økologisk, men den skulle være sukkerfri. Betalte litt ekstra i kostpenger, men hadde glatt gjort det igjen. Men den leverpostei greia er sær, og da hadde jeg satt meg på bakbeina (så fremt allergi ikke var grunnen).
 
<--veggis :p

Her er barnehagen livredd for å gjøre noe feil. De ringte meg til og med når de ved en feil hadde gitt ungen vaffelrøre med egg.

Døde hun, spurte jeg? Ne-ei?! Men så fint, da gikk det jo bra. :) Staakkars ped.lederen lo litt nervøst da. MEn hun tok poenget :)

Vi spiser ikke kjøtt, melk og egg hjemme, men jeg ser ikke noe poeng i å begynne å korsfeste noen for å ved en uhell ha gitt ungen mat med egg. Hun er tross alt ikke allergisk og 1. å være vegetarianer er et personlig valg, og 2. hun er et barn som ikke kan stilles til ansvar for sine handlinger. Barn utforsker. Det er lov :)

Og skulle hun stjele den kokte skinka fra matpakken til naboen, ja så kan jeg ikke gjøre noe med det heller og jeg dør ikke selv om vi har tatt et valg om at vi ikke spiser dyr og prøver å begrense bruken av døde dyr for både sjelero og miljø. :)
Dere har et sunt syn på det:) godt å lese.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp