Vi får ikke sende med leverpostei i barnehagen lenger

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det hadde jeg ikke akseptert! Muslimene må bare finne seg i at nordmenn er nordmenn, på samme måte som vi må finne oss i at de er muslimer! Måte på til særbehandling da! Virker som at mange ikke forstår integrering.
 
Det hadde jeg ikke akseptert! Muslimene må bare finne seg i at nordmenn er nordmenn, på samme måte som vi må finne oss i at de er muslimer! Måte på til særbehandling da! Virker som at mange ikke forstår integrering.
Åhh, visste det måtte komme. Les mitt innlegg foran. Du klarer å skylde på muslimene, når det er de dustete pedagoger som gjør det i god tro. Så for tusene gang: det er IKKE muslimene som ønsker slike tiltak, og de KAN være i rom med noen som spiser leverpostei.
Orker rett og slett ikke å lese en slik kommentar til! Education .
 
Helt urimelig. De deler da ikke nisteboksen sin. ??! Vi sender ikke med noe nøtter pga allergi, helt fint, men å ikke kunne sende med svineprodukter pga religion blir for drøyt. Lenge leve sunn fornuft!
 
Det her må dere ikke godta.

Der jeg jobber har vi både leverpostei og kyllingpostei osv. Og vi har barn som skal ha halal, kan spise kylling, cøliaki, melkeallergi osv

Vi serverer det vi har, men vi vet hvem som skal ha hva. Vi kutter ikke ut mat med innhold av svin. Vi bare tilpasser.
 
Jeg hadde sagt klart i fra at min unge fikk svin på maten. Hadde også klaget dersom barnehagen ikke serverte leverpostei og andre ting med svin pga dette. Det er mange som ikke ønsker å spise kylling og kalkun som gjerne da er alternativet, og det må også taes hensyn til.

Der jeg jobbet før tok vi en vurdering på det og ønsket ikke å kutte ut leverpostei å bare ha kyllingpostei eller kutte ut falukorv til fordel for bare kalkunpølse. Mange voksne sa de ikke synes kyllingpostei kan erstatte leverpostei i smak. Styrer var muslimsk og mente det ikke var noe grunn til å kutte ut svinekjøtt, men bare ha alternativer uten svinekjøtt i tillegg.

Allergier er en selvfølge! Men det blir noe helt annet!
 
Hadde ikke godtatt det der.
Allergier er greit, frivillige forbud mot matvarer og lignende tar jeg ikke hensyn til. Deres valg, og det skal ikke mine barn lide under.
 
Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.
dette har de ikke lov til! Det står tydelig i rammeplanen at barna SKAL få kjennskap til norske tradisjoner og høytider.
 
Jeg hadde sendt leverpostei hver jævla dag. For noe piss! Greit at noen ikke spiser svin altså, men det får være greit at noen spiser svin.
 
Kjenner jeg blir mektig provosert. De kunne prøvd seg på å innføre et slikt forbud i bhg til sønnen min, eller på skolen der jeg jobber som lærer. Heldigvis så er jeg rimelig sikker på at det ikke blir aktuelt (på mange år). Jeg skulle også likt å sett barnehagen referere til loven som tillater de å innføre en slik regel.

Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.

Jeg hadde klikka. Syns det er en selvfølge å lære om norsk kultur i Norge.
 
Jeg er virkelig for inkludering og integrering, men dette er da virkelig å strekke det langt over grensa....!
 
lurer på om alle kan ta seg to minutter ut av sin egen trygge boble og forsøke å tenke på hvordan det må være å være muslim i Norge. Kanskje er du født og oppvokst her og følger alle lover. du går på skole, jobber og skatter. Allikevel må du ta på deg skylden . For IS. For voldtekter. For nedsettende kvinnesyn , for at barnehager nekter leverpostei, for at styrere tar bort jul.
Ta deg et øyeblikk og tenk deg en hverdag der uansett hva du gjør, blir du kritisert. Jobber du, tar du andres jobber. Jobber du ikke, er du snylter. Lærer du barna dine norsk, skulle det bare mangle. Lærer du dem ikke, har du ikke noe her å gjøre.

En jeg går på master med, er den fineste muslimske gutten man kan tenke seg. Han spyttes på, konfronteres høylytt på fest over temaer som hvorfor muslimer ikke vil ha norske tradisjoner (eks i Bhg), hvorfor de bare voldtar, og hvorfor de ikke lar seg integrere. Han opplever gamle damer stramme vesken i hans nærvær, og konfronteres med mødre som skriver innlegg på innlegg om muslimske barn i Bhg og skole som ikke vil gå i bursdag, nekter svin, ikke vil feire bursdag osv.

Hva gjør dette med identiteten over tid? Når man skriver et innlegg som dette, må man vite at man gjør det i en tid hvor muslimer er utsatt for hets og mobbing. Om man tror man ikke bidrar til rasisme ved å bare "kommentere" tar man feil. Det man skriver er kanskje ikke rasisme, men sammen med alle kommentarfelt, åpen mobbing på gata, generell nedvurdering og politiske ledere som går offentlig ut med at de " er redd for sine barn", gir det samme resultat.

Jeg er så lei så lei av sånne kommentarfelt. Hvorfor publiserer man disse? Er det for å få støtte for hvor ille det er med disse muslimene? Eller hva er motivasjonen? Er det dumt at det ikke blir leverpostei? Ja, så klart. Hva gjør man? Ta det opp i Bhg.

Så er det helt sikkert noen som med en gang vil kaste seg på uten refleksjon og si at det må da være lov å skrive hva man vil, det var bare et uskyldig spørsmål, jeg er så lei av å bli kalt rasist etc .

Prøv å forstå hvordan det må være for dem å lese en slik diskusjon her og alle andre steder. Uten å kunne forsvare seg. Det er kanskje ikke rasisme, men i den store sammenheng så bidrar slike innlegg til det. Det verste synes jeg, er at det er en stadig økende kvinnelig andel her inne som har en slik holdning.
Typiske tradisjonelle kvinnelige verdier som empati, nestekjærlighet og omsorg ser ut til å være forduftet.

For en leverpostei ? Come on!!!
 
Last edited:
Jeg er virkelig for inkludering og integrering, men dette er da virkelig å strekke det langt over grensa....!
Inkludering og integrering betyr like mye å legge til rette for andre, som å tilpasse seg selv. Altså begge veier
 
lurer på om alle kan ta seg to minutter ut av sin egen trygge boble og forsøke å tenke på hvordan det må være å være muslim i Norge. Kanskje er du født og oppvokst her og følger alle lover. du går på skole, jobber og skatter. Allikevel må du ta på deg skylden . For IS. For voldtekter. For nedsettende kvinnesyn , for at barnehager nekter leverpostei, for at styrere tar bort jul.
Ta deg et øyeblikk og tenk deg en hverdag der uansett hva du gjør, blir du kritisert. Jobber du, tar du andres jobber. Jobber du ikke, er du snylter. Lærer du barna dine norsk, skulle det bare mangle. Lærer du dem ikke, har du ikke noe her å gjøre.

En jeg går på master med, er den fineste muslimske gutten man kan tenke seg. Han spyttes på, konfronteres høylytt på fest over temaer som hvorfor muslimer ikke vil ha norske tradisjoner (eks i Bhg), hvorfor de bare voldtar, og hvorfor de ikke lar seg integrere. Han opplever gamle damer stramme vesken i hans nærvær, og konfronteres med mødre som skriver innlegg på innlegg om muslimske barn i Bhg og skole som ikke vil gå i bursdag, nekter svin, ikke vil feire bursdag osv.

Hva gjør dette med identiteten over tid? Når man skriver et innlegg som dette, må man vite at man gjør det i en tid hvor muslimer er utsatt for hets og mobbing. Om man tror man ikke bidrar til rasisme ved å bare "kommentere" tar man feil. Det man skriver er kanskje ikke rasisme, men sammen med alle kommentarfelt, åpen mobbing på gata, generell nedvurdering og politiske ledere som går offentlig ut med at de " er redd for sine barn", gir det samme resultat.

Jeg er så lei så lei av sånne kommentarfelt. Hvorfor publiserer man disse? Er det for å få støtte for hvor ille det er med disse muslimene? Eller hva er motivasjonen? Er det dumt at det ikke blir leverpostei? Ja, så klart. Hva gjør man? Ta det opp i Bhg.

Så er det helt sikkert noen som med en gang vil kaste seg på uten refleksjon og si at det må da være lov å skrive hva man vil, det var bare et uskyldig spørsmål, jeg er så lei av å bli kalt rasist etc .

Prøv å forstå hvordan det må være for dem å lese en slik diskusjon her og alle andre steder. Uten å kunne forsvare seg. Det er kanskje ikke rasisme, men i den store sammenheng så bidrar slike innlegg til det. Det verste synes jeg, er at det er en stadig økende kvinnelig andel her inne som har en slik holdning.
Typiske tradisjonelle kvinnelige verdier som empati, nestekjærlighet og omsorg ser ut til å være forduftet.

For en leverpostei ? Come on!!!



Tror du barnehagen har bestemt dette på eget initiativ?
Tro om igjen...

Dette hadde jeg ikke godtatt, uansett hvilket hold det kom fra.

Man skal ikke måtte ta på seg ansvaret for stigmatiseringen som skjer av "sin" gruppe, men man velger som muslim faktisk å følge en religion som legitimerer, ja faktisk oppfordrer til, vold, voldtekt, pedofili, drap, homofili osv.
(Neida, neida, kristendommen er ikke noe bedre, jeg vet det, slapp helt av.)

Du synes ikke det er greit å ha fordommer mot muslimer, men mot "grisgrendte strøk" er det helt greit, sant?
Og altså, du etterlyser empati, nestekjærlighet og omsorg? ..jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Det er du som trenger "education."
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp