Vi får ikke sende med leverpostei i barnehagen lenger

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det mener jeg å, så lenge det ikke er pga allergi/sykdom.
Men hva kan jeg gjøre da? Alle satt jo som dumme nikkedukker på foreldremøtet i går.
Hvis ungen din er glad i leverpostei, så send med og lat som ingenting. Min spiser nesten ikke annet.
 
Det hadde jeg ikke godtatt.
 
Så hvis ett barn i barnehagen hadde vært vegetarianer, kunne ingen av de andre barna spist kjøtt? Det er forskjell på et valg man selv (eller foreldrene i dette tilfellet) har tatt og allergier man ikke kan noe for og kan bli direkte syk av
 
I alle dager!!! Nei, det hadde jeg ikke gått med på og jeg hadde virkelig sagt ifra på møtet!
 
Kjenner jeg blir mektig provosert. De kunne prøvd seg på å innføre et slikt forbud i bhg til sønnen min, eller på skolen der jeg jobber som lærer. Heldigvis så er jeg rimelig sikker på at det ikke blir aktuelt (på mange år). Jeg skulle også likt å sett barnehagen referere til loven som tillater de å innføre en slik regel.

Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.


Utrolig trist :(
 
Var på foreldremøte i barnehagen til 2 av barna mine i går. Vi fikk utlevert ett ark med NEI-mat.
På listen står blant annet egg, pga av allergi. Men det står også at vi fra og med i dag ikke får lov til å sende med barna våre leverpostei på matpakka. Eller andre produkter som inneholder svin. Begrunnelsen er på relgiøst grunnlag. Er det bare meg eller er dette litt sært? Mitt barn må vel få lov å spise leverpostei på skiva si selv om ett barn på en annen avdeling er muslim? For eneste ett barn i barnehagen som er muslim nemlig!
Egg forstår jeg, og respekterer virkelig. Barnet med eggallergi kan bli alvorlig sykt om noen har med egg. Men en muslim blir da ikke syk om mitt barn spiser leverpostei?? Galskap!!
En annen ting jeg også reagerer på er at alle foreldre på møtet i går bare godtok dette uten å si ett ord. Skal vi bare godtta at det er slik da?

Hadde ikke godtatt det med leverposteien!! Eggallergi tar man selvsagt hensyn til om det er alvorlig. Vi sender kun med frokost, de får lunch og ettermiddagsmat. Men min gutt spiser nesten bare leverpostei. Min gutt tåler ikke melk og enkelte andre ting, så mye pålegg han ikke kan ha. Og må ha lite salt på grunn av nyrene og høyt blodtrykk, så kaviar er utelukket. Når leverpostei er et av få pålegg han kan ha, så hadde vi virkelig fått problem med et sånt forbud. Vår gutt er ikke så allergisk at ikke andre kan spise melk rundt han, så vi nekter jo ikke andre å spise melk!
 
Nei, det hadde jeg ikke godtatt. Hvis jeg valgte å bli vegetarianer, skulle jeg kreve at alle rundt meg skulle leve vegetariansk for ikke å støte meg? Nei, det er ikke bare urimelig, det er latterlig!
 
Kjenner jeg blir mektig provosert. De kunne prøvd seg på å innføre et slikt forbud i bhg til sønnen min, eller på skolen der jeg jobber som lærer. Heldigvis så er jeg rimelig sikker på at det ikke blir aktuelt (på mange år). Jeg skulle også likt å sett barnehagen referere til loven som tillater de å innføre en slik regel.

Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.

Det er jo så sykt snevert tenkt da! For de som ikke tror, så er det jo bare grøt, kaker og hjerter! :eek: er da mange som feirer jul uten at det nødvendigvis et noe religiøst involvert, bare en tradisjon. Likte så godt son hun muslimske moren skrev i fjor i forhold til at hun lot barna sine gå i gudstjeneste i kirka: de ble da ikke mindre muslim av å lære om jesus eller å gå i kirka.
 
Allergi tar man hensyn til.

At andre velger å ikke spise det ja så får de se til at barna ikke bytter matpakke da men ikke nekte alle mat med svin
 
Kjenner jeg blir mektig provosert. De kunne prøvd seg på å innføre et slikt forbud i bhg til sønnen min, eller på skolen der jeg jobber som lærer. Heldigvis så er jeg rimelig sikker på at det ikke blir aktuelt (på mange år). Jeg skulle også likt å sett barnehagen referere til loven som tillater de å innføre en slik regel.

Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.

Forferdelig trist...
 
Synes det er utrolig teit.. Jeg er ikke typen selv som tar opp ting jeg er misnøyd med, men synes heller ikke at dette bør godtas uten videre..
 
Jeg som muslim hadde reagert om noen hadde sagt noe sånt her!

Men nå er det ikke lenge siden vi hadde overnattingsgjester som hadde med seg pålegg av svin, de fikk selvsagt lov til å ha det i kjøleskapet og spise det i leiligheten vår, det med å ikke spise gris er vårt valg og å nekte andre og spise pga våres valg blir feil!
 
Last edited:
Men er det egentlig lov for BHG å nekte slikt? Greit med allergier, der går det ho faktisk på liv og helse. Man kan også anbefale å unngå typ nugatti på skiven og kaker osv. Men de kan vel strengt tatt ikke nekte noe.
Jo, de kan nekte barn å ha med søtt i barnehagen. Her var det økologisk og sukkerfri barnehage og ungene fikk ikke lov å ha med søtt.
 
Å kutte ut leverpostei av religiøse grunner syns jeg høres helt urimelig ut. I fjor var det en gutt med ekstrem fiskeallergi i barnehagen til datteren min, da måtte alle kutte ut leverpostei fordi den veldig ofte inneholder ansjos (i tillegg til pålegg som makrell i tomat og kaviar selvfølgelig), men det blir jo noe helt annet og var selvfølgelig helt ok .
 
Jo, de kan nekte barn å ha med søtt i barnehagen. Her var det økologisk og sukkerfri barnehage og ungene fikk ikke lov å ha med søtt.
Ikke ned loven i hånd, nei. :)
De kan gi retningslinjer, men ikke mer enn det.
 
Hadde ikke akseptert det jeg heller...
Kanskje de andre foreldrene deler mening med deg, men at de syns det er vanskelig å si i fra? Ville tatt det opp med barnehagen. Hva barna har på matpakken må vel være en privatsak, så lenge det ikke er snakk om allergier eller andre helsemessige årsaker.
Enig!
 
Det er jo så sykt snevert tenkt da! For de som ikke tror, så er det jo bare grøt, kaker og hjerter! :eek: er da mange som feirer jul uten at det nødvendigvis et noe religiøst involvert, bare en tradisjon. Likte så godt son hun muslimske moren skrev i fjor i forhold til at hun lot barna sine gå i gudstjeneste i kirka: de ble da ikke mindre muslim av å lære om jesus eller å gå i kirka.

Veldig enig med deg:)
 
Var på foreldremøte i barnehagen til 2 av barna mine i går. Vi fikk utlevert ett ark med NEI-mat.
På listen står blant annet egg, pga av allergi. Men det står også at vi fra og med i dag ikke får lov til å sende med barna våre leverpostei på matpakka. Eller andre produkter som inneholder svin. Begrunnelsen er på relgiøst grunnlag. Er det bare meg eller er dette litt sært? Mitt barn må vel få lov å spise leverpostei på skiva si selv om ett barn på en annen avdeling er muslim? For eneste ett barn i barnehagen som er muslim nemlig!
Egg forstår jeg, og respekterer virkelig. Barnet med eggallergi kan bli alvorlig sykt om noen har med egg. Men en muslim blir da ikke syk om mitt barn spiser leverpostei?? Galskap!!
En annen ting jeg også reagerer på er at alle foreldre på møtet i går bare godtok dette uten å si ett ord. Skal vi bare godtta at det er slik da?
Hæ? Nok et elendig bevis på misforstått forståelse av muslimer. Stakkars muslimer som igjen tar støyten. La det være sagt EN gang for ALLE: det er IKKE muslimene som ønsker en slik ordning, det er snillistiske pedagoger som tror de vet hva integrering er. Og for TUSENDE gang; muslimer KAN være rundt ikke muslimer som spiser svin. Regner med denne Bhg er avsideliggendes i grisgrendt strøk, og får sin informasjon kun gjennom tv.

Her i Oslo har man ihvertfall nok erfaringer med muslimer , så man vet at det ikke er nødvendig med slike tiltak. Fordummende og misforstått. Og gir næring til uopplyste rasistspirer .
Tommelen ned mot den ledelsen!! PS. Stakkars foreldrene til det ene barnet. Blir nok ikke det mest populære i flokken framover.
 
Last edited:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp