Vi får ikke sende med leverpostei i barnehagen lenger

Status
Stengt for ytterligere svar.
P

Persienna

Guest
Var på foreldremøte i barnehagen til 2 av barna mine i går. Vi fikk utlevert ett ark med NEI-mat.
På listen står blant annet egg, pga av allergi. Men det står også at vi fra og med i dag ikke får lov til å sende med barna våre leverpostei på matpakka. Eller andre produkter som inneholder svin. Begrunnelsen er på relgiøst grunnlag. Er det bare meg eller er dette litt sært? Mitt barn må vel få lov å spise leverpostei på skiva si selv om ett barn på en annen avdeling er muslim? For eneste ett barn i barnehagen som er muslim nemlig!
Egg forstår jeg, og respekterer virkelig. Barnet med eggallergi kan bli alvorlig sykt om noen har med egg. Men en muslim blir da ikke syk om mitt barn spiser leverpostei?? Galskap!!
En annen ting jeg også reagerer på er at alle foreldre på møtet i går bare godtok dette uten å si ett ord. Skal vi bare godtta at det er slik da?
 
Jeg hadde ikke godtatt det. Hva dere sender med barna er egentlig en privatsak.
 
Jeg hadde ikke godtatt det. Hva dere sender med barna er egentlig en privatsak.
Det mener jeg å, så lenge det ikke er pga allergi/sykdom.
Men hva kan jeg gjøre da? Alle satt jo som dumme nikkedukker på foreldremøtet i går.
 
Det synes jeg ikke noe om, urimelig grunnlag, spør du meg!:eek:
 
Det mener jeg å, så lenge det ikke er pga allergi/sykdom.
Men hva kan jeg gjøre da? Alle satt jo som dumme nikkedukker på foreldremøtet i går.
Hadde ikke akseptert det jeg heller...
Kanskje de andre foreldrene deler mening med deg, men at de syns det er vanskelig å si i fra? Ville tatt det opp med barnehagen. Hva barna har på matpakken må vel være en privatsak, så lenge det ikke er snakk om allergier eller andre helsemessige årsaker.
 
Den beskjeden fikk vi på vår første foreldremøte i bhg for noen år siden.
Det ble ikke godt mottatt av oss eller de andre, og vi fikk lov etter en stund å sende med det pålegget vi ville gi ungen vår.
Siden det er bhg som serverer lunsj og ettermiddagsmat/frukt så var det kun frokost det gjaldt.
De serverte ikke pølser eller leverpostei.
Nå når min gutt har begynt på skolen har vi heldigvis ikke fått noen restriksjoner på lunsjen vi sender med ungen.
 
Men er det egentlig lov for BHG å nekte slikt? Greit med allergier, der går det ho faktisk på liv og helse. Man kan også anbefale å unngå typ nugatti på skiven og kaker osv. Men de kan vel strengt tatt ikke nekte noe.
 
Mitt barn går i en barnehage med mange forskjellige kulturer og religioner og vi har aldri fått beskjed om noe sånt. Jeg hadde aldri godtatt det, da kan man jo heller ikke ha pålegg av okse går jeg ut ifra siden hinduister ikke spiser det? Kan ikke ta spesifikt hensyn til en religion og ikke andre. Bare tull. Kan egentlig ikke tro at de har lov til å komme med restriksjoner på et så tamt grunnlag, en ting er allergier men religiøse grunner? Det står faktisk i lovforskriftene at både barnehage og skole skal være religionsnøytralt og da må dette være et lovbrudd.
 
Barnehagen kan ikke med loven i hånd si hvilket pålegg som er lov eller ikke.
Just saying :)
 
Mitt barn går i en barnehage med mange forskjellige kulturer og religioner og vi har aldri fått beskjed om noe sånt. Jeg hadde aldri godtatt det, da kan man jo heller ikke ha pålegg av okse går jeg ut ifra siden hinduister ikke spiser det? Kan ikke ta spesifikt hensyn til en religion og ikke andre. Bare tull. Kan egentlig ikke tro at de har lov til å komme med restriksjoner på et så tamt grunnlag, en ting er allergier men religiøse grunner? Det står faktisk i lovforskriftene at både barnehage og skole skal være religionsnøytralt og da må dette være et lovbrudd.

Var litt kjapp der til å påpeke at bhg skal være religionsnøytralt, men det står at bhg skal bygge på kristne og humanistiske grunnleggende verdier, med unntak av private bhg som kan bestemme selv.
Å forby svin er allikevel i mot normal praksis i bhg vil jeg si!
 
Hadde aldri godtatt det! Eneste ungen min spiser. Og vår bhg har stor andel barn med utenlandsk bakgrunn, en del muslimer. Ikke noe problem hos oss. Bare at det er på religiøst grunnlag hadde gjort at jeg satte meg på bakbeina!
 
Kjenner jeg blir mektig provosert. De kunne prøvd seg på å innføre et slikt forbud i bhg til sønnen min, eller på skolen der jeg jobber som lærer. Heldigvis så er jeg rimelig sikker på at det ikke blir aktuelt (på mange år). Jeg skulle også likt å sett barnehagen referere til loven som tillater de å innføre en slik regel.

Dette blir for øvrig et litt annet tema, men venninnen min har barn i en kommunal Oslo-barnehage hvor de bevisst unngår å snakke jul. De har fjernet julegrøt, desemberbakingen og julepyntlagingen av hensyn til andre religioner. Personlig synes jeg det er fryktelig trist at tradisjoner som vi har hatt i Norge i årevis skal forsvinne fordi man er redd for å støte andre kulturer.
 
Last edited:
Hadde jeg aldri godtatt så lenge det ikke er snakk om allergi eller andre helsemessige årsaker.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp