Lekser i grunnskolen

Jeg er for lekser. De trenger repetisjon.

Jeg synes ikke de har mye lekser heller jeg, når eldste her bare kommer igang tar det toppen 10 min.

Her er leksene for kommende uke: 1473632139780.jpg

Dette synes jeg er helt overkommelig
 
Heller lengre skoledag.
 
Dere som er så sterkt imot lekser, er dere like mye imot å følge opp deres egne unger med tanke på det de skal lære gjennom hvert skoleår?
Hvis dere ikke har lekser, hvordan vil dere da følge opp og hjelpe ungene til å bli bedre? F.eks leselekser og repetert lesing som er viktig de første årene? Tallog telling?
Læreren kan ikke sitte 1 til 1 med hvert barn hver dag og det er ikke bare skolens ansvar for at ungene skal kunne nå målene etter læreplanen. Det er faktisk også vi som er foreldre sitt ansvar.

Ikke ment som kritikk, men jeg er veldig nysgjerrig :)
 
Dere som er så sterkt imot lekser, er dere like mye imot å følge opp deres egne unger med tanke på det de skal lære gjennom hvert skoleår?
Hvis dere ikke har lekser, hvordan vil dere da følge opp og hjelpe ungene til å bli bedre? F.eks leselekser og repetert lesing som er viktig de første årene? Tallog telling?
Læreren kan ikke sitte 1 til 1 med hvert barn hver dag og det er ikke bare skolens ansvar for at ungene skal kunne nå målene etter læreplanen. Det er faktisk også vi som er foreldre sitt ansvar.

Ikke ment som kritikk, men jeg er veldig nysgjerrig :)


Jeg har ikke barn, men jeg er i mot lekser. Både fordi jeg godt husker selv hvor mange timer i uken jeg kranglet med mamma og gråt i fortvilelse hver gang jeg ikke forstod oppgavene. Samme med broren min nå den dag i dag. Jeg mener leselekser og pugging av små ord eller gangetabell, alfabet eller tall er 100 % overkommelig hjemme, men større lekser burde man kunne gjøre i skoletiden. En liten time ekstra på skolen skader vel ikke. Synes barna trenger fritid også. Voksne er sjelden villig til å ta med seg jobben hjem, så hvorfor må barna? Mange av disse barna bruker mer tid på skolearbeid på en uke enn voksne gjør på jobb.
 
Jeg har ikke barn, men jeg er i mot lekser. Både fordi jeg godt husker selv hvor mange timer i uken jeg kranglet med mamma og gråt i fortvilelse hver gang jeg ikke forstod oppgavene. Samme med broren min nå den dag i dag. Jeg mener leselekser og pugging av små ord eller gangetabell, alfabet eller tall er 100 % overkommelig hjemme, men større lekser burde man kunne gjøre i skoletiden. En liten time ekstra på skolen skader vel ikke. Synes barna trenger fritid også. Voksne er sjelden villig til å ta med seg jobben hjem, så hvorfor må barna? Mange av disse barna bruker mer tid på skolearbeid på en uke enn voksne gjør på jobb.
Men du svarer ikke på spørsmålet. Hvordan vil du hjelpe barnet med å nå målene i læreplanen? Det er ikke bare skolens ansvar... Da nytter det ikke at de er en time eller to ekstra på skolen.
 
Men du svarer ikke på spørsmålet. Hvordan vil du hjelpe barnet med å nå målene i læreplanen? Det er ikke bare skolens ansvar... Da nytter det ikke at de er en time eller to ekstra på skolen.

Nå har ikke jeg oversikt over læreplanen og vet derfor ikke hva målene er heller, men leksene tar deg ikke nødvendigvis lenger i læreplanen. Det er jo når læreren går igjennom stoff at du kommer videre i læreplanen. Alt annet blir repetisjon og utvikling av forståelse. De kan jo ikke få stoff de ikke har lært noenting om i lekser. Det er jo heller ikke alltid like lett å få hjelp hjemmefra med lekser, om foreldrene ikke kan noe spesielt om temaet. Jeg var hvertfall avhengig av hjelp fra lærer i spesielt matte. Jeg kom aldri noen veg med mattelekser, fordi jeg absolutt ikke forstod det uansett hvor mange timer jeg satt med det.

Men for å hjelpe barnet med å nå læremålene, kan man alltids ha gjennomgang muntlig, høre hva de kan, eventuelt lese litt mer eller øve. Men å sitte i flerfoldige timer med lekser, er jeg i mot. Selvom noen bruker 10-15 minutter, betyr ikke det at alle gjør det. Jeg vet ikke hvor utfyllende svar du er ute etter og det er begrenset hvor mye jeg kan si om læremål når jeg ikke har en læreplan å forholde meg til.
 
Men du svarer ikke på spørsmålet. Hvordan vil du hjelpe barnet med å nå målene i læreplanen? Det er ikke bare skolens ansvar... Da nytter det ikke at de er en time eller to ekstra på skolen.
Jo det er skolens ansvar å.nå målene
Det sier hverfall lærerne til kb
 
http://www.godskole.no/samarbeid-skole-hjem

Dette virker det som om mange ikke er klar over. Vi som foreldre har ansvar for barnets opplæring, men det er skolen som skal fylle opplæringa med innhold. Men det vil jo si at vi som foreldre også et ansvarlige for å følge opp ungene og hjelpe dem til å nå målene.

Dette kan gjøres lettere ved å ha repeteringslekser og leselekser hjemme. Men hvilke qndre metoder er det man kan bruke?
 
Jeg skjønner at det kan være frustrerende med lekser og å få tiden til å strekke til. Min erfaring er at det er overkommelig. Blir det for mye må man vurdere om det er for mange andre aktiviteter som tar tiden. Skole er noe av det viktigste for en god fremtid med flere valgmuligheter. Barn har godt av å trenes opp til repetisjon og studere på egen hånd. Face it; De har mange år foran seg med studier og gode vaner læres tidlig. Jeg vil heller ikke gi fra meg alt ansvar til en institusjon jeg ikke er 100 % fornøyd med (en helt annen diskusjon..), men jeg ønsker å delta og følge med på mitt barns utvikling. Så ja, jeg er helt klart for lekser og jeg gjør alt jeg kan for at det skal være lystbetont og morsomt. Det blir ikke noe stas med lekser hvis foreldrene tydelig viser at de er i mot og ser på det som et ork å bidra.
 
Det er vel å si fra seg all ansvar for ditt eget barns opplæring og faglig utvikling?
Nei ikke u det hele tatt
Skolen hwr var forresten lekseredusert før.
Skolener pliktig til å lære barna og få de til å komme seg gjennom målene.
 
Forresten sikkkert fint med lekser for de som har ok mengde wller foreldre som hjelper til
Alle har ikke det !
 
Jeg skjønner at det kan være frustrerende med lekser og å få tiden til å strekke til. Min erfaring er at det er overkommelig. Blir det for mye må man vurdere om det er for mange andre aktiviteter som tar tiden. Skole er noe av det viktigste for en god fremtid med flere valgmuligheter. Barn har godt av å trenes opp til repetisjon og studere på egen hånd. Face it; De har mange år foran seg med studier og gode vaner læres tidlig. Jeg vil heller ikke gi fra meg alt ansvar til en institusjon jeg ikke er 100 % fornøyd med (en helt annen diskusjon..), men jeg ønsker å delta og følge med på mitt barns utvikling. Så ja, jeg er helt klart for lekser og jeg gjør alt jeg kan for at det skal være lystbetont og morsomt. Det blir ikke noe stas med lekser hvis foreldrene tydelig viser at de er i mot og ser på det som et ork å bidra.
For dg er det overkommelig ja
For andre kan det være altfor mye uten at det er pga aktiviteter!
Stor forskjell på hvor mye lekser man har
 
For dg er det overkommelig ja
For andre kan det være altfor mye uten at det er pga aktiviteter!
Stor forskjell på hvor mye lekser man har
Nei, det er ikke stor forskjell på hvor mye lekser man har. Det er ganske likt i skoleplanen. Men det er forskjell på foreldrenes ressurser og det er jeg helt med på. Hvis man ikke har mulighet til å følge opp pga egne utfordringer (eks dysleksi, etc) bør man få tilgang til hjelp, evt bli fritatt. Men hvis det går på tid eller lyst, så er det vanskelig for meg å forstå.
 
Nei, det er ikke stor forskjell på hvor mye lekser man har. Det er ganske likt i skoleplanen. Men det er forskjell på foreldrenes ressurser og det er jeg helt med på. Hvis man ikke har mulighet til å følge opp pga egne utfordringer (eks dysleksi, etc) bør man få tilgang til hjelp, evt bli fritatt. Men hvis det går på tid eller lyst, så er det vanskelig for meg å forstå.
Jo det er stor forskjell
Du kan gjerne nekte men der tar du feil
Vi har dovbelt så mye lekser som en annen skole i kommunen feks
 
Jo det er stor forskjell
Du kan gjerne nekte men der tar du feil
Vi har dovbelt så mye lekser som en annen skole i kommunen feks
Det kan jeg ikke uttale meg om, men sånn skal det jo ikke være. Da må man jo spørre om hvorfor den ene skolen velger å ha mer.
 
Nei, det er ikke stor forskjell på hvor mye lekser man har. Det er ganske likt i skoleplanen. Men det er forskjell på foreldrenes ressurser og det er jeg helt med på. Hvis man ikke har mulighet til å følge opp pga egne utfordringer (eks dysleksi, etc) bør man få tilgang til hjelp, evt bli fritatt. Men hvis det går på tid eller lyst, så er det vanskelig for meg å forstå.
Det er veldig stor forskjell på hvor mye lekser det et. Det et ikke gitt i skoleplanen hvor mye lekser det skal være. Vi har mye, mye mindre enn Kengu f.eks
 
Back
Topp