Prim

Mammalykken

Flørter med forumet
Kan datteren min på 9 mnd spise prim eller er det for mye melk i? Blir litt kjedelig med bare leverpostei :) evt noen andre forslag som hun kan ha på skiva?
 
Skinkeost, ost, makrell i tomat, moste bær... Finnes mer enn bare leverpostei og prim, heldigvis :D
 
De sier melkeprodukter fra ca 10 mnd. Men er det ikke noen allergi i familien eller reflux så er det jo ikke akkurat dødelig. Men de kan få vondt I magen hvis tarmen ikke er klar for det. Jeg hat en sønn på 8 mnd som skal holde seg unna alt av melkeprodukter pga reflux og han kan gulpe mye av det. Men selv han begynner å bli bedre på melkeprodukter. Han hat en storesøster og er ikke alt vi rekker å stoppe av ting hu dytter i han. Men ville nok prøvd litt forsiktig og kanskje hatt svisker i skapet i tilfelle hu blir hard i magen. Men most banan er godt på brødskive, min er storfornøyd med bare leverpostei, eldste på 3 år elsker det enda selv om hu har prøvd mye annet.
 
Ville evt prøvd et tynt lag. er kanskje litt sterkt i store mengder.
Most banan, avokado, bær er fine pålegg.
 
Mi på ni mnd har fått litt prim. I små
mengder går det bra tenker jeg.
 
Sviskemos og aprikosmos har alltid vært veldig populært pålegg her. Moste bananer, makrell i tomat, kaviar.
Smør og ost, smør og skinke. Eggerøre.
 
Det går nok helt fint med et tynt lag.
Er ikke behov for å være ekstrem heller. Her begynte vi med yogurt dda hun var 9 1/2 mnd :)
 
Jeg tenkte kjøpe sprett prim. For oss som ikke har allergi å tenke på dreier det med melk seg mest om jern. Sprett sin prim er mild og dessuten jernberiket. Men min er bare 8,5 mnd så jeg venter litt. Ungene skal få spise opp den vanlige først.
 
En baby kan spise skinkeost ol med melk, men de skal ikke drikke konsentrert kumelk :)
Mine spiste mye kaviar, makrell i tomat, skinkeost, leverpostei :)
 
Jeg tenkte kjøpe sprett prim. For oss som ikke har allergi å tenke på dreier det med melk seg mest om jern. Sprett sin prim er mild og dessuten jernberiket. Men min er bare 8,5 mnd så jeg venter litt. Ungene skal få spise opp den vanlige først.

Herkules har både jern og vitamin d. Og den er veldig god :D
 
Herkules_prim.png


Jeg fant den på Kiwi :)
 
Sett herkules på rema også :)
 
Er det ikke veldig mye sukker i prim da? Mine har aldri fått smake det..
 
Er det ikke veldig mye sukker i prim da? Mine har aldri fått smake det..

8% tilsatt sprett sin, men så er det jo melk, så det er jo mye melkesukker, som brunost. Konsentrert melk på et vis, så mye mer enn i melk i seg selv i samme kvanta.

Men altså, mine barn får nå smake både sjokade og brunost og prim de. Til og med syltetøy. Bare ikke på hver skive/hver dag.

(Ja, og babyen får ikke sjokade. Og bruker fruktmos som syltetøy. Men en og annen smak av prim av og til får hun etterhvert. Enn så lenge er hun på tilvenning av leveposte. Og kjøttpostei som mannen har kjøpt blir neste forsøk)
 
Ja, du kan gi litt prim, men jeg ville heller funnet på et bedre pålegg til en så liten en om du tenker å servere ofte innimellom leverposteien. Mange gode forslag i denne tråden, ser jeg. Selv har jeg brukt mye sviske/aprikos/daddelmos, skinkeost og makrell i tomat.
 
Angående dette med melkeprodukter så skal de ikke ha det før ti måneder på grunn av at det hemmer opptaket av jern, noe de trenger mye av etter 6 måneder, men det er ganske begrenset hvor stor skade en tynn stripe på skiva til en på ni måneder kan gjøre. Her må man se på kostholdet i sin helhet og unngå å gi melkeprodukter sammen med jernrik mat i samme måltid.
 
Back
Topp