Lekser i grunnskolen

Jepp.

Men de kommer gjennom pensum. Og ikke noe er ukjent stoff, de har gått gjennom leksen i plenum på skolen i forkant også.


Så man må ikke ha ekstreme mengder lekser som er ukjent stoff foreldre må lære barna for å komme gjennom stoffet, det var poenget mitt.

Han kunne. Og burde. Definitivt hatt leselekse utenom. Leselekse er den ene side i norskboka. Fem ganger. De har allerede lest den på skolen. Han kan den utenat...
Vi har ekstremt mye lekser og hatt det siden 2.klasse tross lekseredusert skole
 
Har da også skrevet at skoler gjør det forskjellig fra sted til sted, men ja generelt her jeg bor er mengden lekser ett problem. Vi har forskjellig syn på lekser, verre er det ikke.
Ingen av oss sitter på fasiten av hva som er riktig, for barn er forskjellige og det er det som er problemet til den norske skolen. Alle skal passe inn i den samme boksen, det gjør de ikke.
Jeg er i mot lekser, mener det er noe ordentlig tull. Andre foreldre synes det er flott med lekser!
Enug med deg ja !
Det er noe tull
 
Vi har ekstremt mye lekser og hatt det siden 2.klasse tross lekseredusert skole
Da kan de ikke ha redusert helt fornuftig. Og må ha vært hinsides?

Det skal ikke være sånn at man må ha ekstreme mengder lekse. Bare jobbe litt med repetisjon. Og Særlig lesing. Akkurat det er vår skole elendig på. Vi burde hatt leselekser. Det følger vi opp utenfor leksene men det er det jo ikke alle som gjør eller har kapasitet til. Minst et sett foreldre kan ikke norsk heller.
 
Da kan de ikke ha redusert helt fornuftig. Og må ha vært hinsides?

Det skal ikke være sånn at man må ha ekstreme mengder lekse. Bare jobbe litt med repetisjon. Og Særlig lesing. Akkurat det er vår skole elendig på. Vi burde hatt leselekser. Det følger vi opp utenfor leksene men det er det jo ikke alle som gjør eller har kapasitet til. Minst et sett foreldre kan ikke norsk heller.
Nei lekserefusert skole kan de bare ta bort i grunn , lærer der jeg jobbet før var jo sjokkert over mengden kb hadde og hun var lærer for samme klassetrinn
 
Så mye er for mye. Hvilke klassetrinn er dette??

Her får vi beskjed av læreren at 30 minutter effektivt arbeid med leksene er max. Og det holder til å få ferdig alt om man ikke sitter å somler.

Hun går i 4 klasse, ny lærer i år og hun har ikke klart å tilrettelegge eller sette makstid. Har ei som sliter med tallforståelsen, og når da leksene ikke er repetisjon men helt nye ting tar det fryktelig mye tid og krefter for ett lite barn.
 
Jeg er for lekser, men syns at lærere må redusere mengden og bli flinkere til å samarbeide seg i mellom slik at det ikke blir for mye og tar opp annen verdifull tid for barna.

Jeg vokste opp med å komme tidlig hjem fra skolen. Finne meg brødmat, gjøre lekser og dermed bruke resten av dagen på andre ting. Med gode ukesplaner kunne jeg gjøre mesteparten av leksene på mandag og ha leksefri resten av uken. Lekser lærte meg mye om forpliktelser, forberedelser og prioritering.
 
Hun går i 4 klasse, ny lærer i år og hun har ikke klart å tilrettelegge eller sette makstid. Har ei som sliter med tallforståelsen, og når da leksene ikke er repetisjon men helt nye ting tar det fryktelig mye tid og krefter for ett lite barn.

Har dere kontaktet læreren og forklart hvordan situasjonen er? Foreslå en maksgrense eller noe? Hvis man bare har dialog og er løsningsorientert og ikke i "angrepsmodus" så bør en normal person se fornuften i det. :)
 
Har dere kontaktet læreren og forklart hvordan situasjonen er? Foreslå en maksgrense eller noe? Hvis man bare har dialog og er løsningsorientert og ikke i "angrepsmodus" så bør en normal person se fornuften i det. :)

Jeg jobber med å få ordnet en samtale med lærer. Det er bare ikke alltid like lett å få tak i og få ett møte til å passe hennes timeplan og minste som har hvert mer syk enn i barnehagen.

De har tidligere hatt maksgrense, tilpassede lekser og 2 lærere inne i alle allmenfagene slik at de barna som har hatt behov for det. Har blitt tatt ut i mindre grupper, dessverre er det ikke slik i år.

Så jeg håper jo at lærer skjønner at det for enkelte av barna blir fryktelig mye. Deriblant at det er helt absurd at frøkna skal bli sittende i 2 timer bare for å komme seg gjennom matte, og da er det norsk, engelsk, gloser, diktat og 8 og 9 gangen de skal kunne utenat også.
 
Så hvordan skal det da gå med barn som ikke har lekser og ikke lærer seg å jobbe alene. Hvordan skal det gå når dem studerer?

Det er jo stor forskjell på små skolebarn og 20 åringer☺️ man finner nok utav det omsider☺️ det kunne faktisk vært et fag på skolen...
 
Jeg er tilhenger av lekser, vanskelig å få nok mengdetrening i f.eks matte dersom man ikke har lekser. Jeg tror også at det i en del tilfeller kan hjelpe barnet å få flere/ulike forklaringer av det samme konseptet - noen ganger skjønner de lærerens forklaring best, andre ganger er det kanskje foreldrenes hjelp som skal til for at det glir inn. Jeg mener også at det er bra å få inn gode studievaner tidlig.

MEN nå så dette er sagt, så mener jeg også at *mengden* lekser er viktig - for 1.-3. klasse mener jeg at en halvtimes effektiv jobbing med leksene hver dag bør være nok, for 4.-7. trinn burde 45 minutter konsentrert lekselesing være nok.
 
Eg er imot lekser. Trur det gjer forskjellen større mellom elevar som har god oppfølging heimefrå og dei som ikkje har det. Det er òg mange elevar som har veldig lange dagar (i verste fall 7-16.30 inkl sfo), og så tar leksene ein halvtime kanskje... Det er lite nok tid til familiekos og mat og leik og fritidsaktivitetar utan lekser.

Og med det same vi er i gang, kan vi gjerne utvide skuledagen som kompensasjon for ikkje å ha lekser, få inn eit skikkelig måltid og litt ekstra fysisk aktivitet kvar dag. Så slepper vi sfo, som ofte er ei ikkje tilfredsstillande "oppbevaring" av ungane.
Som jeg skulle ha sagt det selv!
 
Har dere kontaktet læreren og forklart hvordan situasjonen er? Foreslå en maksgrense eller noe? Hvis man bare har dialog og er løsningsorientert og ikke i "angrepsmodus" så bør en normal person se fornuften i det. :)
Det kan nok hende du er sånn men mange lærere er dessverre ikke det.
 
Ikke alle gidder å kjempe i flere år for å bli hørt :)

Neida, men det skal jo heller ikke være nødvendig. Blir rett og slett provosert av det flere her forteller, :eek:
 
Ville helt klart stemt for lekser!

Det er noen ting som ikke er lett å gjennomføre i hel skoleklasse. Repetisjon er også viktig. Og uten lekser måtte skoledagen vært lenger. Og som forelder ønsker jeg innblikk og deltakelse i den farlige utviklingen.
 
I utgangspunktet mot lekser og for lenger skoledag, men leselekser synes jeg er helt fint.
 
Back
Topp