Lekser i grunnskolen

Huldra88

Elsker forumet
Hva er dine tanker rundt lekser i grunnskolen? Dersom det skulle gjennomføres en avstemning om hvorvidt barn skulle ha lekser eller ikke, ville du stemt for eller i mot? Hvorfor? :)
 
Jeg har mest positiv erfaring med det både som lærer og forelder. De elevene som gjør lekser og blir fulgt opp hjemme har kjempegod nytte av det, og det vises! De som ikke jobber eller følges opp hjemme gjør det ingen forskjell for fra eller til om man får over til leksefritt. Så jeg stemmer for å beholde lekser. På ungdomskole og sånt er det fint at elevene selv får begynne å disponere tid selv og må planlegge hvor mye de må jobbe hjemme.
 
Eg er imot lekser. Trur det gjer forskjellen større mellom elevar som har god oppfølging heimefrå og dei som ikkje har det. Det er òg mange elevar som har veldig lange dagar (i verste fall 7-16.30 inkl sfo), og så tar leksene ein halvtime kanskje... Det er lite nok tid til familiekos og mat og leik og fritidsaktivitetar utan lekser.

Og med det same vi er i gang, kan vi gjerne utvide skuledagen som kompensasjon for ikkje å ha lekser, få inn eit skikkelig måltid og litt ekstra fysisk aktivitet kvar dag. Så slepper vi sfo, som ofte er ei ikkje tilfredsstillande "oppbevaring" av ungane.
 
Som ansatt i skolen er jeg helt klart for. Men som mamma er jeg imot, lekser er ikke for alle, noen barn takler det fint mens andre trenger dem fritiden de kan få.
 
Jeg er for :) Synes det er en fin ting å ha en slik forpliktelse, og det kan gi barn og foreldre kvalitetstid og barnet har absolutt mye å vinne på det.
Derimot er det mange lærere som ikke samarbeider om hvor mye lekser de gir og da kan det fort bli for mye, i tillegg til at de har prøver osv.
 
Eg er imot lekser. Trur det gjer forskjellen større mellom elevar som har god oppfølging heimefrå og dei som ikkje har det. Det er òg mange elevar som har veldig lange dagar (i verste fall 7-16.30 inkl sfo), og så tar leksene ein halvtime kanskje... Det er lite nok tid til familiekos og mat og leik og fritidsaktivitetar utan lekser.

Og med det same vi er i gang, kan vi gjerne utvide skuledagen som kompensasjon for ikkje å ha lekser, få inn eit skikkelig måltid og litt ekstra fysisk aktivitet kvar dag. Så slepper vi sfo, som ofte er ei ikkje tilfredsstillande "oppbevaring" av ungane.
Fullstendig enig med deg. Jeg tror mange barn kan få en bedre hverdag av dette.
 
Hva er dine tanker rundt lekser i grunnskolen? Dersom det skulle gjennomføres en avstemning om hvorvidt barn skulle ha lekser eller ikke, ville du stemt for eller i mot? Hvorfor? :)

Jeg er sikker i min sak der altså. Jeg er imot lekser. Jeg mener barna skulle hatt en time eller en og halv lenger på skolen. Få fri etter skolen,til aktiveter og venner. Lesing og litt pyssel er greit,men vet det er mange som sliter. Gråt og krangling kveld etter kveld med slitne små barn som ikke vil gjøre lekser. Ser på gutten min sine lekser og elsker å sitte med han,men seriøst det er mye lekser for de små og det er på et annet nivå enn da vi var barn. Uff,nei det er for mye for de.
 
Jeg ønsker ikke at min datter skal måtte ha enda lengre skoledager for å gjøre "lekser" der i stedet for hjemme, men for barn som uansett skal være i SFO, synes jeg det kunne vært en type leksehjelp for de som kanskje ikke kan få det hjemme (vet ikke hvordan det fungerer i dag)
 
Imot
Heller litt lengre skoledager så de er ferdig når de går hjem

Enig i den

Men mener også at lesing er noe vi foreldre skal bidra med. Ikke nødvendigvis som lekser men og lese for/sammen med barna :)
 
Enig i den

Men mener også at lesing er noe vi foreldre skal bidra med. Ikke nødvendigvis som lekser men og lese for/sammen med barna :)
Einig i det. Og det blir gjerne og meir tid og overskudd til å lese bøker både for foreldre og barn viss ein ikkje først har kjempa seg gjennom ein time eller to med lekser (sidan ein gjerne har fleire barn som treng hjelp).
 
Hva er dine tanker rundt lekser i grunnskolen? Dersom det skulle gjennomføres en avstemning om hvorvidt barn skulle ha lekser eller ikke, ville du stemt for eller i mot? Hvorfor? :)
Er helt klart for lekser. Barna har godt av å lære seg å gjøre skolearbeid alene og foreldre må følge opp og involvere seg.
 
Jeg er sikker i min sak der altså. Jeg er imot lekser. Jeg mener barna skulle hatt en time eller en og halv lenger på skolen. Få fri etter skolen,til aktiveter og venner. Lesing og litt pyssel er greit,men vet det er mange som sliter. Gråt og krangling kveld etter kveld med slitne små barn som ikke vil gjøre lekser. Ser på gutten min sine lekser og elsker å sitte med han,men seriøst det er mye lekser for de små og det er på et annet nivå enn da vi var barn. Uff,nei det er for mye for de.
Så hvordan skal det da gå med barn som ikke har lekser og ikke lærer seg å jobbe alene. Hvordan skal det gå når dem studerer?
 
På vår skole får barna leksehjelp en dag i uken enten på sfo og de som er eldre får det i klasserom med lærer :)
 
Fullstendig i mot lekser, utdatert system som tar i fra barn gleden ved å lære. Vi har krangel og gråt hver dag pga lekser, barnet er klar for andre aktiviteter når skoledagen er ferdig. Barn får liksom ikke tid til å være barn i dag. 1-2 timer med lekser hver dag etter skolen betyr at skoledagen er for kort.
 
Einig i det. Og det blir gjerne og meir tid og overskudd til å lese bøker både for foreldre og barn viss ein ikkje først har kjempa seg gjennom ein time eller to med lekser (sidan ein gjerne har fleire barn som treng hjelp).


Helt sant.
En lesestund skal være koselig ikke stress og mas.
 
Fullstendig i mot lekser, utdatert system som tar i fra barn gleden ved å lære. Vi har krangel og gråt hver dag pga lekser, barnet er klar for andre aktiviteter når skoledagen er ferdig. Barn får liksom ikke tid til å være barn i dag. 1-2 timer med lekser hver dag etter skolen betyr at skoledagen er for kort.

Eller at de får for mye lekser... Er jo bare å ta det opp med lærerne og fortelle om hvordan dere opplever det og hvor mye tid det tar. Det kan være behov for å justere over hele fjøla (kan være veldig vanskelig å vurdere hvor lang tid noe vil ta for elevene), eller det kan være dere burde hatt tilpasset mengde til deres situasjon.

Er ganske sikker på at skoledagen ikke kommer til å bli lengre i alle fall, slik flere nevner. Opplever det som at elevene er stort sett mettet når siste økta går mot slutten, da er det fint med et avbrekk før man eventuelt kommer tilbake til leksene, etter middag eller derom. Lekser skal være repetisjon av ting man har jobbet med på skolen, og er det slik du beskriver, så funker det ikke.
 
Eller at de får for mye lekser... Er jo bare å ta det opp med lærerne og fortelle om hvordan dere opplever det og hvor mye tid det tar. Det kan være behov for å justere over hele fjøla (kan være veldig vanskelig å vurdere hvor lang tid noe vil ta for elevene), eller det kan være dere burde hatt tilpasset mengde til deres situasjon.

Er ganske sikker på at skoledagen ikke kommer til å bli lengre i alle fall, slik flere nevner. Opplever det som at elevene er stort sett mettet når siste økta går mot slutten, da er det fint med et avbrekk før man eventuelt kommer tilbake til leksene, etter middag eller derom. Lekser skal være repetisjon av ting man har jobbet med på skolen, og er det slik du beskriver, så funker det ikke.

Dette er noe de må gjennom for å holde pensumet som er satt, vi har snakket masse med lærer om dette. Lærer er helt enig at det er mye, men for å holde tritt må elevene gjøre dette. Mitt barn er en av de som er langt foran i klassen, vi har en kamp hva da med de som sliter.
Opplever heller ikke leksene som en repetisjon, men fortsettelse på det man har begynt på.
Lenger skoledager hadde vært flott. Hvorfor slutte 12 om man ikke kommer gjennom pensumet?
Hvorfor ha barn på SFO i 4 timer, når skolen heller skulle vært til 14 hver dag med en god lunsj og fysisk aktivitet midt på dagen. Mye bedre for elevene mener jeg, var for lekser helt til jeg så hvor mye tid det stjeler av fritiden til mitt barn.
 
Jeg er for lekser. Da med tanke på hva lekser egentlig skal være; repetisjon av kunnskap barnet er tenkt å kunne. Dersom barnet har fått det med seg, og lærere er flinke til å moderere skal ikke et barn sitte i lang tid med lekser. Hvis man opplever at lekser er en kamp og tar veldig lang tid tenker jeg at man som forelder bør gå i dialog med lærer/skolen og forklare situasjonen. Mye mulig at leksene da er for vanskelig for barnet, og må tilpasses eller at det må modereres. Tilbakemelding på lekser er jo også en viktig del av dialog og felles ansvar for opplæring mellom hjem og skole, tenker jeg :)
 
Back
Topp