Svimete barn...

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Flere som strir med det?
Pleier å være påpasselig med at 9åringen får med seg det hun skal både hit og dit. Allikevel glipper det litt av og til, typisk hvis lillebror gråter akkurat når det er tid for å gå på skolen eller lignende, så får derfor ikke spurt om hun har husket ditt og datt.
Det skjedde i dag, så idag har jeg vært nede med gymtøy til henne. Tidligere i uka var jeg nede med en skolebok og nistepakka...
Flere som har det slik? Noen lure tips?
Mener jo i bunn og grunn at hun er stor nok til å som regel klare å få med seg det hun skal. Hun glemmer jo alt fra jakke til vannflaska liksom.
Har i perioder prøvd å la henne bare ta ansvar selv, og la henne "ta støyten", hvis ikke det er noe veldig viktig. Men det hjalp ingenting. Eneste som funker, er å ramse opp alt hun må huske før hun går, noe som er litt upraktisk og til tider slitsomt. :p
Hvor mye kan man forvente av en 9åring egentlig?
 
Min er 8. Og får ikke sekken med seg fra stua til gangen engang.

Men så er mora relativt like ille da. Bill mrk: Jentungens regntøy til tørk på badet og vannflaska en eller annen plass for å vaskes. (Men hun har skalltøy i bhg og det er ikke turdag så hun trenger ikke flaske i sekken før i morgen)
 
En tavle på veggen i gangen med en huskeliste som er skrevet dagen i forveien? Eller å pakke klart og legge frem alt om kvelden? Det kan jo være hennes oppgave :) Hilsen svimete mamma med svimete barn :joyful:
 
Føler jeg gjør han en bjørnetjeneste med å pakke sekken hver dag, men gutten er en svimete 9-åring og mora like ille. Så for å slippe en hel masse mas om alt som skal med pakker jeg sekken. Senest i går var vi på skolen og henta 2 gensere som lå igjenslengt på fotballbana... Men..det handler vel om planlegging. I kveld skal han få pakke sekken selv slik at kun matboks og drikkeflaske står igjen til i morgentidlig. Takk for spark i rompa ;)
 
En tavle på veggen i gangen med en huskeliste som er skrevet dagen i forveien? Eller å pakke klart og legge frem alt om kvelden? Det kan jo være hennes oppgave :) Hilsen svimete mamma med svimete barn :joyful:
Idag lå gymbagen foran sekken i gangen, allikevel klarte hun å glemme den. :D men tavle var kanskje ikke så dumt! Takk for tips!
 
Min er 8. Og får ikke sekken med seg fra stua til gangen engang.

Men så er mora relativt like ille da. Bill mrk: Jentungens regntøy til tørk på badet og vannflaska en eller annen plass for å vaskes. (Men hun har skalltøy i bhg og det er ikke turdag så hun trenger ikke flaske i sekken før i morgen)
Haha, godt det ikke bare er her. :p
 
En tavle på veggen i gangen med en huskeliste som er skrevet dagen i forveien? Eller å pakke klart og legge frem alt om kvelden? Det kan jo være hennes oppgave :) Hilsen svimete mamma med svimete barn :joyful:
Tenkte jeg også, en checklist som er det siste hun ser før hun går. Da er det vel kanskje håp for at hun kommer på ting og henter det?
 
Tenkte jeg også, en checklist som er det siste hun ser før hun går. Da er det vel kanskje håp for at hun kommer på ting og henter det?
Mulig det kan funke altså! Skal kikke litt rundt etter en slik tavle. :D
 
Her har vi sjekkliste på badet og i gangen :p drastisk men praktisk :p

Her glemmes alt fra tannpuss til matpakke.
 
Hva slags tavle bruker dere?

Vi har krittavle bare. Sånn interiørgreie ;) på badet står det:

-vaske seg
-skifte undertøy
-gre håret
-pusse tenner

I gangen:

-mobiltelefon
-nøkler
-sekk
-matpakke
-jakke
 
Her er både svimete barn og mamma:p Vi ordner det meste klart kvelden i forveien. Men det er alltid noe som glemmes allikevel. I dag løp 9-åringen fra jakken sin hjemme... Tøflene til mini ligger på stuebordet her, de skulle vært i barnehagen...
 
Hun er nok litt svimete ja, kan ikke gi mer enn én beskjed av gangen, glemmer at det jeg sa var at hun skulle gå i gangen og ta på skoene når vi skal dra om morgenen, setter seg heller i stua liksom. Og tar hun med ting på fotballtrening, venninnebesøk osv, glemmer hun ofte selv å få med seg tingene sine.
 
Min erfaring er å ha faste rutiner så det er lettere å huske.
 
Vi er svimete begge to. Skriver i blant post-it-lapper til henne :p
Siste var vel noe ala; "den sorte genseren skal på FØR den rosa"..
 
Mini har blitt max svimete det siste året.
I går sa jeg til sambo at han ikke skulle gi mini yoghurt til frokost fordi jeg la det i skolematen.
Sambo lager frokost mens jeg ammer, når jeg kommer ned en times tid senere vil mini ha mer mat for han har bare spist litt yoghurt sier han.
Nevner det for sambo, men han hadde laget to skiver til mini han :p
Sånn går det når man ser tv og ikke enser hva man spiser
 
Min 7-åring er omtrent som du beskriver. Han var utrolig mye mer svimete for et par år siden, så jeg er optimistisk på at dette skal gå over. :) I første klasse kunne han gå ut uten sko, og uten å oppdage at han ble våt på bena. Når han nå ikke husker svømmebagen i tredje klasse, så tar jeg det med ro, for han har jo i det minste tatt på støvlene på eget initiativ.:p Fast rekkefølge på alt han skal huske er alfa og omega her. Vi øver inne en og en vane, så blir det nok til slutt. Men jeg må lære ham det i detalj altså. F.eks. så har vi øvd på å pakke sekken og sette den klar når han er ferdig med leksene. Nå øver vi på å se over gulvet etter at han har pakket sekken, for det er jo alltid et eller annet han har mistet ned under pulten.:p Slik går det framover med musesteg.
 
Back
Topp