Glukosebelastningstest

Novemberskatten

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Noen som har tatt denne?
Det er det vel sikkert garantert, virker som det er ganske vanlig

Jeg har slitt med hyperemesis siden uke 6 og har ikke lagt på meg pga dette, har gått ned 3 kg siden jeg ble gravid. Jordmor i går mente at jeg måtte ta denne nå for å utelukke at kvalmen er en grunn til svangerskaps diabetes!

Er det flere som har hatt hyperemesis i dette svangerskapet evt tidligere som likevel har fått påvist svangerskap diabetes?
Ser for meg at visst jeg får utslag på den pga høy BMI så blir det streng kost fremover pga dette og da vil jeg jo hvertfall ikke legge på meg? Det er jo det som er første prioritet til legene på kk og fastlegen min, det er bare at det er jordmor jeg går til som mener noe helt annet. Jeg venter som sagt to stk og fikk ca vekt på de i går men legen jeg snakket med i dag var ikke bekymret i det hele tatt. De har gitt meg klarsignal til å spise burger king mat flere ganger i uken om jeg ønsker det ja fast food generelt 

Noen med erfaringer?

Synes det er litt rart å skulle ta belastningstest basert på kvalme. Har de funnet sukker i urinen din? Det ville vært mer grunn i mine øyne. Du har helt klart ikke overvekt heller. Rare greier

Synes det er litt rart å skulle ta belastningstest basert på kvalme. Har de funnet sukker i urinen din? Det ville vært mer grunn i mine øyne. Du har helt klart ikke overvekt heller. Rare greier

Eneste overvekt er jo høy BMI at den er basert på det og at det er derfor jeg må ta den:-) Jordmoren lurte på om grunnen til at kvalmen var der var pga svangerskaps diabetes men kan ikke skjønne den jeg heller.

Jeg tok den igår! Tok 3 stk i forje svangerskap ifjor men lå bare på grensen! Altså litt under! Men igår så var den 5,2 når jeg kom til legen fastene! Og det er jo fint! Men to timer etter var den 8,7så kk ringte meg idag og ville ha meg opp på fredag på samtale og opplæring i å måle blodsukker, og ta noen prøver på laben! Jeg var 60 kg da jeg ble gravid med nr 3 som kom.ifjor men la på meg 26 kg! Gikk bare ned 11 da jeg ble gravid med nå da han var 9 mnd! Så har jo den overvekten fra forje igjen! Lagt på meg 5 kg til nå og jeg klikker om de begynner og henge seg opp i bmien min nå for kroppen min fikk jo ikke tid til og gå det ned igjen før jeg ble gravid!

Det er vanlig at tvillinggravide tar glukosebelastning, uansett om de har tegn på svangerskapsdiabetes eller ikke

Har ingen erfaring med det, siden de kom så tidlig at jeg ikke rakk å ta den sist. Men det var funnet spor av sukker i urinen min så de vil ha meg inn på mandag å ta det. Jeg gikk ikke ned noe som helst etter forrige svangerskap og har hittil bare lagt på meg 6 kg. Så jeg har 26 kg mer enn normalvekten min, så jeg er jo "overvektig" i den forstand. Har ingen som helst tegn på diabetes annet enn sukker i urinen. Gruer meg til å ta den testen...

Har ingen erfaring med det, siden de kom så tidlig at jeg ikke rakk å ta den sist. Men det var funnet spor av sukker i urinen min så de vil ha meg inn på mandag å ta det. Jeg gikk ikke ned noe som helst etter forrige svangerskap og har hittil bare lagt på meg 6 kg. Så jeg har 26 kg mer enn normalvekten min, så jeg er jo "overvektig" i den forstand. Har ingen som helst tegn på diabetes annet enn sukker i urinen. Gruer meg til å ta den testen...
Helt likt som meg :( 26 kg mer en normalt vekten pga graviditeten fjor og nå! Får vel kjeft for det

Jeg tok den igår! Tok 3 stk i forje svangerskap ifjor men lå bare på grensen! Altså litt under! Men igår så var den 5,2 når jeg kom til legen fastene! Og det er jo fint! Men to timer etter var den 8,7så kk ringte meg idag og ville ha meg opp på fredag på samtale og opplæring i å måle blodsukker, og ta noen prøver på laben! Jeg var 60 kg da jeg ble gravid med nr 3 som kom.ifjor men la på meg 26 kg! Gikk bare ned 11 da jeg ble gravid med nå da han var 9 mnd! Så har jo den overvekten fra forje igjen! Lagt på meg 5 kg til nå og jeg klikker om de begynner og henge seg opp i bmien min nå for kroppen min fikk jo ikke tid til og gå det ned igjen før jeg ble gravid!

Jeg skal ta den på fredag og da er fastlegen der så da får jeg vite med en gang etter de to timene om det er noe eller ikke. Tenkte å gå fortest mulig å få gjort det sånn at jeg da får begynt en evt endring visst det er nødvendig, da er jeg 26+1 :-)

Hverken legen eller jordmoren jeg var på ved første jordmorkontroll nevnte denne testen i det hele tatt... mens jordmoren jeg var hos ved uke 24 lurte på om jeg hadde tatt det, og sa de anbefalte å ta det når man ble gravid, rundt uke 28 og i uke 30ognoe... Hun var veldig på at man burde ta denne testen... urinprøvene har ikke gitt noe utslag på glucose, men får vel høre på jordmoren og bestille time til å ta den testen da :p

Jeg skal ra glukosebelastningstest neste uke pga bmi og overvekt. Var til jordmor i dag og urinprøven var helt fin, så hun hadde ikke noen mistanke om at det skulle gi noe utslag på testen. Har slitt med Hyperemesis i alle svangerskap, dette er mitt fjerde. Gikk den 8 kg og har kun lagt på meg 2 kg. Er i uke 27 nå.

Gleder meg allerede til å henge på legekontoret i 2 lange timer....

Tok en slik på fredag. Snakk om langtekkelige greier. Vi har kontor rett i nærheten av legekontoret, men neiggu om jeg fikk rusle ned på kontoret og gjøre noe meningsfylt i mellomtida. Gah.

Jeg skal ra glukosebelastningstest neste uke pga bmi og overvekt. Var til jordmor i dag og urinprøven var helt fin, så hun hadde ikke noen mistanke om at det skulle gi noe utslag på testen. Har slitt med Hyperemesis i alle svangerskap, dette er mitt fjerde. Gikk den 8 kg og har kun lagt på meg 2 kg. Er i uke 27 nå.

Gleder meg allerede til å henge på legekontoret i 2 lange timer....
Blæ. Skal ta denne sjølv tirsdag. Får vel finne ei bok å ta med...
Tok en slik på fredag. Snakk om langtekkelige greier. Vi har kontor rett i nærheten av legekontoret, men neiggu om jeg fikk rusle ned på kontoret og gjøre noe meningsfylt i mellomtida. Gah.

Jeg tok denne testen på fredag og etter en time ble jeg så dårlig, varm i kroppen, kvalm og følte jeg mistet litt kontrollen så jeg fikk ligge på sykestuen den siste timen pga dette. Men langdryge greier ja, absolutt. Men nå er testen tatt så får jordmor være fornøyd med det:-)

Jeg sliter fortsatt med kvalme og til tider oppkast, så veldig spent på om jeg får ned og klare å holde på den væsken. Kommer til å rigge meg til i bilen utenfor legekontoret. Ikke søren om jeg sitter inne på venterommet i 2 timer på utstilling.

Jeg sliter fortsatt med kvalme og til tider oppkast, så veldig spent på om jeg får ned og klare å holde på den væsken. Kommer til å rigge meg til i bilen utenfor legekontoret. Ikke søren om jeg sitter inne på venterommet i 2 timer på utstilling.

Den var ikke så søt som jeg først trodde og jeg har slitt med hyperemesis siden uke 6. Var ikke kvalm på fredag før jeg kom til legen men jeg kjente det godt når jeg skulle drikke dette ned. Det beste var å drikke det så fort jeg kunne for å så ta en ny dose og drikke det. Er i sånne små glass man får det og den er kald å drikke, hvertfall var min det. Også tror jeg det kommer litt ann på om den som lager det til rører godt eller slurver med det, hun som ordnet den til meg var flink. Tror grunnen til at man skal sitte i ro er for at ikke blodsukkeret skal variere så mye de to timene, så jeg ser ikke problemet i at du går rett ut i bilen og sitter der :-) Jeg satt på det innerste rommet og der er det omtrent ingen på det legekontoret jeg hører til:-) Lykke til :-)

Går man rundt omkring kan jo kroppen forbrenne det fortere, så det er vel om å gjøre at alle som tar den testen tar den mest mulig likt.

Legekontoret mitt ligger i tredje etasje, pg jeg tar alltid trappene. Kan jo spise litt av glucogenlagrene det, og kanskje gi kunstig lave resultater om man spaserer rundt og trimmer litt ekstra også.

Fikk forresten sms fra legen i dag om at prøvene var normale, så det var jo fint. Føler meg helt fin også, så det var egentlig som forventet iom at jeg spiser nokså vanlig sunt med lite sukker i kosten til hverdags. Kun frukt, juice og yoghurt jeg vanligvis får i meg sukker fra om det ikke er noe spesielt (bursdag etc).

Den var ikke så søt som jeg først trodde og jeg har slitt med hyperemesis siden uke 6. Var ikke kvalm på fredag før jeg kom til legen men jeg kjente det godt når jeg skulle drikke dette ned. Det beste var å drikke det så fort jeg kunne for å så ta en ny dose og drikke det. Er i sånne små glass man får det og den er kald å drikke, hvertfall var min det. Også tror jeg det kommer litt ann på om den som lager det til rører godt eller slurver med det, hun som ordnet den til meg var flink. Tror grunnen til at man skal sitte i ro er for at ikke blodsukkeret skal variere så mye de to timene, så jeg ser ikke problemet i at du går rett ut i bilen og sitter der :-) Jeg satt på det innerste rommet og der er det omtrent ingen på det legekontoret jeg hører til:-) Lykke til :-)

Uff... Får håpe drikken er kald ja. Det har jeg ikke tenkt på. Satser på at jeg kan sitte i bilen, like 'langt' å gå dit som å gå til venteværelset. Alt man skal igjennom for den lille.

Hurra! Da er eg i gang med min glukosebelastningstest. Var fin første prøve, så satser på fin andre prøve :)

Eg måtte ta test på fredag, då jordmor fann spor av sukker i urinen min på forrige sjekk!:) Venter på telefon frå legen med resultata, veldig spent!

Back
Topp