Arbeidsgiver

Anki

Forelsket i forumet
Januar 2017
Marsipanene 2019
Hei!
Noen arbeidsgivere/tidligere gravide som som vet noe om regelverket rundt oppfølging? Førstegangs, og lurer på hva jeg kan forvente av arbeidsgiver av samtaler/oppfølging fremover og hva jeg må beregne å finne ut av selv!

Vi har jordmor på jobben. 3 samtaler gjennom graviditeten i forhold til å være trygg på jobb, evt tilrettelegging og svangerskapspenger :) men tror det er et tilbudvog ikke noe alle bedrifter er pålagt.

Tror ikke alle bedrifter har det som newbie skrev.
Ofte er det ikke noe oppfølging, enn eventuelt tilrettelegging og hvis farlig jobb da blir nok tidlig sykemelding . Må nok ta opp med sjefen / hr om det er noe oppfølging og lese litt i regelebok dere har på jobben hva det står om graviditet. :)

Tror ikke det kan gjøres annen tilrettelegging for meg enn evt å slippe turer om bekkenet skrangler, evt slippe/kutte ned på inspeksjoner (opp og ned trapp og mye stress og gåing), og å få gradert sykemelding evt om det trengs. Må selv ta ansvar for å si ifra og snakke med sjef/kollegaer om hva som kan gjøres.

Hva du kan forvente kommer ann på arbeidsgiver, eneste de er pliktig til er å tilrettelegge viss de kan og du har behov for det. Eller er det store forskjeller ute å gå, noen arbeidsgivere kjører deg hardere/ like hardt mens andre får jordmor og samtaler ofte :) spørs hvor heldig du er:p

Tenkte ikke så mye på tilrettelegging, har vært i fin form og håper på å være der fremover også. Tenkte mer på informasjon om permisjon, svangerskapspenger, eventuelle søknader osv. Går dette av seg selv gjennom jordmor/fastlege, eller er det arbeidsgiver som har skjemaer, informasjon osv om dette?

Tenkte ikke så mye på tilrettelegging, har vært i fin form og håper på å være der fremover også. Tenkte mer på informasjon om permisjon, svangerskapspenger, eventuelle søknader osv. Går dette av seg selv gjennom jordmor/fastlege, eller er det arbeidsgiver som har skjemaer, informasjon osv om dette?

Jobber i kommunen og her må jeg egentlig finne ut av sånt selv, evt spørre arbeidsgiver. Men du kan nok få litt info av jordmor/lege også

Får ikke noe informasjon om dette fra arbeidsgiver. Må finne ut selv. Evt hør med lege/jordmor om du er usikker. Papirene må du uansett fylle ut å sende inn selv. Les deg frem på Nav.no

Papirmølla tar man seg av selv dessverre, evt undersøke på nav. Jeg gikk på nav med første og gikk med mer spørsmål enn da jeg gikk inn, Hehe..

Som milla skriver... Det er lite å hente hos arbeidsgiver. Jordmor er best i det tilfelle. Foreldrepenger må du søke om selv, finner mye nav.no men det er en jungel der ute :p mitt beste tips er å få hjelp av ei vennine eller noen som har vært igjennom det før :) de vet ofte hva man fyller ut "feil" osv..

Sist jeg var gravid og jobbet på sykehus fikk jeg skjemaet fra lederen min :happy:
Denne gangen jobber jeg fortsatt på sykehus og jeg regner med å få utdelt dette skjemaet her oxo. Mener arbeidsgiver uanz jobb, skal kunne gi deg disse skjemaene, da. Ellers står det garantert noe på NAV sine hjemmesider :happy:
Jeg skal først på OUL før jeg fyller i skjemaene, da man etter dette har en så nøyaktig termin som mulig.

Sist jeg var gravid og jobbet på sykehus fikk jeg skjemaet fra lederen min :happy:
Denne gangen jobber jeg fortsatt på sykehus og jeg regner med å få utdelt dette skjemaet her oxo. Mener arbeidsgiver uanz jobb, skal kunne gi deg disse skjemaene, da. Ellers står det garantert noe på NAV sine hjemmesider :happy:
Jeg skal først på OUL før jeg fyller i skjemaene, da man etter dette har en så nøyaktig termin som mulig.
Du kan ikke sende inn søknad om foreldrepenger før etter uke 26, de må ha attest fra lege/jordmor om at du fortsatt er gravid og med termin. Firkanta nav system :| men sikkert greit å begynne å planlegge permisjon og fylle ut, det tar jo sin tid det der :)

Henger søknad om permisjon fra jobb og foreldrepenger fra nav sammen, eller kan jeg søke om permisjon fra jobb så fort jeg vet terminen? Vet at man ikke kan søke foreldrepenger før uke 26.

Dette må du ordne selv :) har aldri hatt samtaler med arbeidsgiver om svangerskapet, utenom den hvor jeg har fortalt at jeg er gravid ;)

Du har og opplysningsplikt til arbeidsgiver om permisjon. Om arbgiver betaler lønn må man jo og gå i dialog om hvordan man gjør uttaket av permisjonen og ikke bare hvor lenge man skal ha permisjon.

Viktig å melde endringer underveis ikke bare til nav, men og til arbgiver ;)

Alt med søknader osv må du ordne selv, men de fleste arbeidsgivere er jo behjelpelige dersom du lurer på noe. I forhold til tilrettelegging så skal alle gjøre det så langt det lar seg gjøre, jeg har heldigvis en kontorjobb men begynner å få bekkenløsning og trenger å bevege meg mer enn det jeg får gjort foran pulten hele dagen så her har bedriftshelsen vært inne å planlagt øvelser som kan hjelpe meg, samt at vi har treningsrom på jobb som jeg kan bruke til å utføre øvelsene på når jeg får behov for det. I tillegg anbefalte bedriftshelsen svømming, så bedriften har kjøpt sesongkort i nærmeste svømmehall til meg <3
Permisjon kan man gjerne søke samme tid som man søker foreldrepenger. De fleste bedrifter trenger jo litt tid på seg til å finne ut om de må ansette en vikar, eller om det er oppgaver som kan fordeles blant de andre ansatte med mer.

Alt med søknader osv må du ordne selv, men de fleste arbeidsgivere er jo behjelpelige dersom du lurer på noe. I forhold til tilrettelegging så skal alle gjøre det så langt det lar seg gjøre, jeg har heldigvis en kontorjobb men begynner å få bekkenløsning og trenger å bevege meg mer enn det jeg får gjort foran pulten hele dagen så her har bedriftshelsen vært inne å planlagt øvelser som kan hjelpe meg, samt at vi har treningsrom på jobb som jeg kan bruke til å utføre øvelsene på når jeg får behov for det. I tillegg anbefalte bedriftshelsen svømming, så bedriften har kjøpt sesongkort i nærmeste svømmehall til meg <3
Permisjon kan man gjerne søke samme tid som man søker foreldrepenger. De fleste bedrifter trenger jo litt tid på seg til å finne ut om de må ansette en vikar, eller om det er oppgaver som kan fordeles blant de andre ansatte med mer.
Wow, for en god tilrettelegging. Her får eg ingenting. Fikk ingenting sist så endte i full sykemelding :( Ikke bare bare å stå/løpe på betong gulv hele dagen

Wow, for en god tilrettelegging. Her får eg ingenting. Fikk ingenting sist så endte i full sykemelding :( Ikke bare bare å stå/løpe på betong gulv hele dagen

Nei, er ganske heldig der. Og hadde jeg jobbet i produksjon nå, så hadde de flyttet meg inn på kontoret i steden, men her er jeg jo alt, så da er det jo greit. Men du har jo krav på tilrettelegging dersom det er mulig?

Nei, er ganske heldig der. Og hadde jeg jobbet i produksjon nå, så hadde de flyttet meg inn på kontoret i steden, men her er jeg jo alt, så da er det jo greit. Men du har jo krav på tilrettelegging dersom det er mulig?
Vet, spurte sist om å få halve dagene på kontoret, men de har ikke nok jobb der til mer enn to stk og sjefen selv er der fordi hun ikke gidder å være i produksjonen mer. Er avdelingsleder så pågrunn av stress og det å stå på hardt underlag i samme stilling hele dagen fikk eg faktisk godkjent 50% svangerskapspenger. Hadde fint klart litt kontor arbeid om eg fikk lov. Gikk så over på 100% sykemelding da det ikke funket med 50% (ble alltid til at eg sto lengre dager)

Back
Topp