SFO bare i 1. klasse?

Enig.
Tenker at det kommer naturlig at søsken passer på hverandre fordi de er glad i hverandre og bryr seg om hverandre. Eldste på 8 passer spontant på lillesøster på 2 dersom det trengs. Hvis han ser det kommer bil der vi går. Henter vann til henne om hun er tørst. Osv.
Man er sammen som en familie, tenker ikke nødvendigvis på det som en "jobb" og et "voksenansvar".

Samme er det her hjemme, min 8 åring tar ansvar for de små. Han gleder seg til lillebror begynner på skolen for da kan de jo dra sammen hjem og han kan hjelpe med lekser.
Greit at de store kan bli litt lei av å drasse på de små hele tiden, men søsken har i alle år passet på hverandre ikke en ny trend det. Det er jo en del av søskenkjærligheten :)

Samme her. Elsker å passe barn, begynte som 12-åring. Det beste var en familie som ikke ga noen instruksjoner om noe, de bare stolte på at jeg fikset alt.

Enig, var så godt at de hadde tiltro til meg og som jeg vokste med oppgaven :)
 
Skjønner at vi er utrolig heldig med vår SFO. De har opplegg og godt med voksne. Min 7åring storkoser seg. I år skal han ha SFO 3 dager i uka. To dager skal han gå hjem selv og blir da alene halvannen time :)
 
Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)
Da jeg gikk på barneskolen var det ikke Sfo en gang, men jeg mener å huske at selve skoledagen var mye lenger?

Jeg vokste opp med at jeg ble satt på skolebussen fra jeg begynte i bhg som 3-åring, og det var samme buss som skoleelevene kjørte. :p

Så hvis skoledagene da var lengre så var man jo ikke så lenge alene hjemme heller som det vil være for noen nå ;-)

Jeg hadde alltid foreldrene mine hjemme.
 
Da jeg gikk på barneskolen var det ikke Sfo en gang, men jeg mener å huske at selve skoledagen var mye lenger?

Jeg vokste opp med at jeg ble satt på skolebussen fra jeg begynte i bhg som 3-åring, og det var samme buss som skoleelevene kjørte. :p

Så hvis skoledagene da var lengre så var man jo ikke så lenge alene hjemme heller som det vil være for noen nå ;-)

Jeg hadde alltid foreldrene mine hjemme.

Det er nok forskjell fra skole til skole, men min sønn er hjemme mellom 14-15 har ganske lange dager egentlig :)
Jeg husker at vi delte klassen i to når jeg gikk på småtrinnet, den ene begynte litt senere og sluttet senere, mens den delen som begynte tidlig sluttet tidligere. Jeg var ofte tidligere hjemme enn min søster som sluttet senere enn meg :)
Ikke noe SFO når jeg var liten heller, (føltes seg gammel:p hihi )og mine foreldre hadde ikke noen andre valg enn at jeg var alene etter skoletid :)
Det gikk bra med oss også, selv om vi tenker det er galskap i dag :)
 
Altså jeg har barn med 2 års mellomrom og yngste sluttet på SFO i løpet av 1. klasse og dro hjem sammen med broren. Selvom de var/er hjemme sammen så passer jo ikke eldste på søsteren sin. Hun passer på seg seg selv, men de er to om å være hjemme sammen. Skulle det skjedd noe så hadde jeg ikke lagt ansvaret på broren liksom.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er nok forskjell fra skole til skole, men min sønn er hjemme mellom 14-15 har ganske lange dager egentlig :)
Jeg husker at vi delte klassen i to når jeg gikk på småtrinnet, den ene begynte litt senere og sluttet senere, mens den delen som begynte tidlig sluttet tidligere. Jeg var ofte tidligere hjemme enn min søster som sluttet senere enn meg :)
Ikke noe SFO når jeg var liten heller, (føltes seg gammel:p hihi )og mine foreldre hadde ikke noen andre valg enn at jeg var alene etter skoletid :)
Det gikk bra med oss også, selv om vi tenker det er galskap i dag :)
Ja da er han jo ferdig sent.

Her er de ferdige 12.45, så han ville vært hjemme ca 13. Og hvis vi da ikke er hjemme før 16.30 så blir det lenge synes jeg..
 
Da jeg gikk på barneskolen var det ikke Sfo en gang, men jeg mener å huske at selve skoledagen var mye lenger?

Jeg vokste opp med at jeg ble satt på skolebussen fra jeg begynte i bhg som 3-åring, og det var samme buss som skoleelevene kjørte. :p

Så hvis skoledagene da var lengre så var man jo ikke så lenge alene hjemme heller som det vil være for noen nå ;-)

Jeg hadde alltid foreldrene mine hjemme.
Min tar skolebussen 13.40, er hjemme i huset 14.10 4 dager i uken fra i år.
Jeg var ferdig før det da jeg gikk på barneskolen
 
Skjønner at vi er utrolig heldig med vår SFO. De har opplegg og godt med voksne. Min 7åring storkoser seg. I år skal han ha SFO 3 dager i uka. To dager skal han gå hjem selv og blir da alene halvannen time :)
Her er det innspsringer i kommunen så fea i år er det 1 voksen pr 20 barn..
 
Hvis foreldre kommer tidlig hjem så forstår jeg det. Men min erfaring er at 2. Klassinger er umodne. Skal de gå alene langs veien kan de ble påkjørt. De kan stikke avgårde uten at foreldre vet hva. Når jeg jobbet i Sfo så hadde vi en del barn fra 1-4. Klasse som gikk sammen hjem. Da gikk det liksom.veldig fint. Å hvis det er flere barn som er sammen etter skoletid med voksne i nærheten så er det fint..

Jeg har ei som snart er 7,5 år og skal begynne i andre klasse. Drar du alle over en kam og sier de er UMODNE? Hun har gått sammen med venninner til skolen fire dager i uken siden de begynte på skolen. Den siste dagen har hun gått alene siden dag to på skolen. De to første ukene fulgte vi foreldre de hver sin dag, men så var jentene klare selv. De går helt alene, ingen er påkjørt og drept enda. Det er rett over 1 km til skolen og deler av veien går de i veien, da altså veien i et byggefelt.

Når jeg hører om andre som blir kjørt og levert i bil eller med foreldre så tenker jeg de SYR puter under armene på de. vet om fler barn (andre steder i landet enn vi bor) som først uti tredje klasse slipper ungene ut alene på skoleveien. Hallelujah, glad jeg ikke overbeskytter ungene mine så mye. Jeg var 7,5 år når jeg begynte på skolen men jeg tok buss fra dag en da det var et stykke til skolen. ALDRI tenkte min mor på at det var et alternativ å kjøre meg, hun måtte jo rekke sin jobb en annen retning. Rett nok var jeg ikke alene da det var mange andre fra samme område som gikk til bussen og tok bussen----

Kan stikke avgårde uten at foreldre vet hva? Jeg stoler virkelig på jenta mi så mye at det gjør hun ikke. Grusom som jeg er har jeg i tilleg hver mandag i et halvt år sendt henne helt alene til fritidsaktivitet en kveld i uka, fra fire til fem. Hun har gått deler av samme veien som til skolen HELT ALENE!!! Hun er ikke påkjørt og drept her, ei heller kidnappa.

Og ikke tror jeg ungen min er ekstremt moden heller. Men vi stoler på henne og bygger opp at hun klarer ting selv. Vi har til dags dato ALDRI kjørt henne til skolen. Hvorfor? Fordi hun har to bein som virker helt fint.

Nå har ikke jeg barn på SFO fordi vi (heldigvis) har noen hjemme her når skolen er ferdig. Men begge ungene har venner som går og har gått på SFO og alle har gått hjem alene enten til foreldrene kommer hjem eller de er alene en time før de kommer.
 
Jeg har jobbet på sfo selv og stnes 1 voksen på 20 barn er altfor lite. Flr var 1 på 14 barn
Ja, enig at det egentlig er dårlig uansett. Selv håper vi å inngå å bruke sfo i det hele tatt når den tid kommer.
Har besteforeldre i nærheten som er pensjonister og flere naboer å samarbeide med. Heldigvis er det barnehage i 4 år til:)
 
Ja, enig at det egentlig er dårlig uansett. Selv håper vi å inngå å bruke sfo i det hele tatt når den tid kommer.
Har besteforeldre i nærheten som er pensjonister og flere naboer å samarbeide med. Heldigvis er det barnehage i 4 år til:)
Heldige dere da , godt med besteforeldre i nærheten :)
 
Back
Topp