SFO bare i 1. klasse?

Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)
Det kommer veldig ann på trafikkbildet. Jeg begynte på skolen da jeg var 7.5 år, og mamma fulgte meg hver dag til skolen. Vi bodde rett ved, så vi gikk. Men jeg måtte krysse en vei, og det er klart mamma var redd for at jeg skulle bli påkjørt.
 
Samme her i første klasse. Jeg var hjemme men 2 ettermiddager var han der for å være sosial.
Men fra andre fikk han ikke fortsette å gå, rett og slett unødvendig å bruke penger på. Viste seg at 3-4 av klassekammeratene også sluttet, så de ble med hverandre hjem eller gikk til hverandre etter leksene var ferdig.

Her har han ikke hatt noen kompiser i nærheten av oss.. Men nå i sommer har han funnet seg 2 han kan sykle til, så ser for meg at vi kan avslutte SFO til jul nå egentlig
 
Min 2 klassing skal på SFO, og de aller fleste i hennes klasse går på SFO. Hos vår skole er ikke SFO noen oppbevaringsplass. De har variert opplevd for barna med ulike kurs og idretter. I fjor hadde de svømmekurs, fotballkurs hele vinteren, friidrett bare for å nevne noen.
Ho kan fint gå hjem og være alene noen timer, men barn er da forskjellige. Ikke alle er modne nok til å gå hjem langs trafikkerte veier. Det er ikke alle som har trygg skolevei.
 
Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)

Tenker litt det samme, men det er nok stor forskjell på både foreldre og barn. Og ikke minst veien.
SFO eksisterte ikke på min skole da jeg gikk 1-3 klasse og jeg begynte da jeg var jeg 6,5 år. Vi gikk ofte hjem fra skolen, 3 km ca, men med gangvei hele veien. Også hadde mamma avtale med en nabo at jeg kunne gå dit :)

Nå er jenta mi bare 1 år, så er noen år til her, men vi kommer til å bo et sted hvor veien er traffikert og foreløpig er det ihvertfall ingen gangvei der. Samboer fikk gratis skolebuss der pga farlig skolevei. Hva vi kommer til å gjøre da, har jeg ikke tenkt på enda siden det er en del år til. Og jeg vet jo heller ikke hvordan ungene mine blir, eller hvordan jobbsituasjonen min osv er :p
 
Her skal min 3.klassing på sfo. Kun 5 timer i uken, men jeg har inntrykk av at de voksne er flinke til å aktivisere barna og å finne på ting. (De reiser på tur, i idrettshallen, leker med dem osv)
 
Ja, i slike tilfeller er det helt annerledes enn her. Jeg er usikker på hvor mange det er på Sfo, men det er ikke flust av unger i nærområdet i alle fall.
Rundt oss er det mye barn . I tillegg svtalte de å bli med andre hjem som også var hjemme
 
Hvis foreldre kommer tidlig hjem så forstår jeg det. Men min erfaring er at 2. Klassinger er umodne. Skal de gå alene langs veien kan de ble påkjørt. De kan stikke avgårde uten at foreldre vet hva. Når jeg jobbet i Sfo så hadde vi en del barn fra 1-4. Klasse som gikk sammen hjem. Da gikk det liksom.veldig fint. Å hvis det er flere barn som er sammen etter skoletid med voksne i nærheten så er det fint..
Di kan jo ikke si at alle 2.klassinger er umodne. Stpr forskjell på barn
 
Vi hadde nettopp besøk av et vennepar med en sønn som skal begynne på skolen nå.
De bor i samme skolekrest som der datteren vår skal begynne om noen år.
Vi snakket om SFO og de fortalte at de bare har tenkt å ha han i SFO i 1.klasse. Fra 2. klasse skal han være alene hjemme etter skolen.
Jeg ble ganske overrasket, men de sa at de aller fleste på den skolen er alene hjemme i 2.klasse.

Er det dette som er "trenden" nå?
Er det bare jeg som synes det er for ungt å være alene hjemme i flere timer hver dag når man er 7 år?
For å ikke snakke om ensomt? På SFO har man jo andre barn å leke med.
Her skal min datter gå ut iallefall til 3 klasse, hva vi gjør etter på er eg usikker.

I mine øyner så mener eg det er feil og bruke eldre søsken som barnepass for å spare penger. Som regel er det jo ikke mer en 2 til 3 år i forksjell og i mine øyner alt for liten aldersforskjell til den eldste skal passe sine små søsken i mangen timer alene. Alt for stor ansvar. Eg er overrasket over hvor normalt dette har blitt.

Vi venter vår andre barn nå, min datter som er 7 år har faktisk gitt klar beskjed om at hun ønsker ikke å ha et voksen ansvar for ungen sånn så mange andre av hennes venninner har til sine 3-4 år mindre søsken. Nå blir jo min datter 14 år når vårt andre barn begynner på skolen og kan strengt talt ha et sånn ansvar men i mine øyner er det veldig uaktuelt med mindre hun fikk betaling for det og at hun ønsket dette selv. Men dette mener eg og eg blander meg ikke inn hvordan andre gjør det.
 
På sfo her er det en god blanding av barn fra 1-4 trinn. Ser mange her som lar barna prøve seg hjemme alene når de begynner i 3-4 klasse.
 
Det er nok en trend blitt ja. Sfo er såpass dyrt for så lite, at flere velger å la barna sine være "nøkklebarn".
 
noen steder er det billigere. Andre steder dyrt. Noen steder mye bra opplegg. Andre steder oppbevaring.

De stedene som kombinerer dyrt og oppbevaring fører nok til at flere slutter tidlig
 
noen steder er det billigere. Andre steder dyrt. Noen steder mye bra opplegg. Andre steder oppbevaring.

De stedene som kombinerer dyrt og oppbevaring fører nok til at flere slutter tidlig
Nettop
Her var det dyrt og dårlig
 
Her er det både dyrt og dårlig så jeg kjenner noen som lot 1. klassinger slutte, da hadde det i tillegg vært rømminger også, så personalet hadde ikke oversikt over barna. Vi løste det med å ha en venninne her, så fikk de mat og gjorde lekser før de lekte resten av dagen. Her er det stort sett alltid en voksen tilgjengelig.
 
Her skal min datter gå ut iallefall til 3 klasse, hva vi gjør etter på er eg usikker.

I mine øyner så mener eg det er feil og bruke eldre søsken som barnepass for å spare penger. Som regel er det jo ikke mer en 2 til 3 år i forksjell og i mine øyner alt for liten aldersforskjell til den eldste skal passe sine små søsken i mangen timer alene. Alt for stor ansvar. Eg er overrasket over hvor normalt dette har blitt.

Vi venter vår andre barn nå, min datter som er 7 år har faktisk gitt klar beskjed om at hun ønsker ikke å ha et voksen ansvar for ungen sånn så mange andre av hennes venninner har til sine 3-4 år mindre søsken. Nå blir jo min datter 14 år når vårt andre barn begynner på skolen og kan strengt talt ha et sånn ansvar men i mine øyner er det veldig uaktuelt med mindre hun fikk betaling for det og at hun ønsket dette selv. Men dette mener eg og eg blander meg ikke inn hvordan andre gjør det.

Normalt det har blitt, har da alltid vært sånn. Jeg og min mann er minst i en søskenflokk og helt normalt da også at de eldste hjelper til med små. Hva er galt med å gi barn ansvar? Hvordan blir barn som voksene om de aldri har tatt ansvar for noe eller noen i sitt liv.
Her er vi en familie og familien drar lasset sammen store som små :)
 
Normalt det har blitt, har da alltid vært sånn. Jeg og min mann er minst i en søskenflokk og helt normalt da også at de eldste hjelper til med små. Hva er galt med å gi barn ansvar? Hvordan blir barn som voksene om de aldri har tatt ansvar for noe eller noen i sitt liv.
Her er vi en familie og familien drar lasset sammen store som små :)
Altså eg er enige at man skal ha ansvar men til et vis grad... I mine øyner mener eg å legge ansvar for små søsken på eldste barna når aldere forskjellen er liten er feil, barn skal ikke passe barn eller ha et ansvar som vi voksne skal ha. Min store søster passet oss, et år i forskjell mellom meg og henne, 3 mellom den minste og ho. Eg husker godt hvordan det var og hun har sagt i etter tid at dette var et ansvar hun ikke ville ha. Ikke kjekt for henne da eg hele tiden ikke ville høre etter eller når eg faktisk nesten satt fyr i ovnen for eg skulle lage mat og glemte meg av.

Tømme søpla, rydde bore, se etter lille søster når mamma dusjer ellet lage middag ja for all del men dette er i mine øyner et helt aent ansvar.
 
Altså eg er enige at man skal ha ansvar men til et vis grad... I mine øyner mener eg å legge ansvar for små søsken på eldste barna når aldere forskjellen er liten er feil, barn skal ikke passe barn eller ha et ansvar som vi voksne skal ha. Min store søster passet oss, et år i forskjell mellom meg og henne, 3 mellom den minste og ho. Eg husker godt hvordan det var og hun har sagt i etter tid at dette var et ansvar hun ikke ville ha. Ikke kjekt for henne da eg hele tiden ikke ville høre etter eller når eg faktisk nesten satt fyr i ovnen for eg skulle lage mat og glemte meg av.

Tømme søpla, rydde bore, se etter lille søster når mamma dusjer ellet lage middag ja for all del men dette er i mine øyner et helt aent ansvar.

Vi får være uenig for jeg satt frivillig barnevakt fra jeg var 13 år, elsket ansvaret å vokste masse på det.
Jeg mener barn kan fint kan ta ansvar for småsøsken en time eller to etter skoleslutt, lage middag, dekke på osv.
Vi har en tenåring som sitter hos oss, og hun også elsker ansvaret og den tilliten vi gir :)
 
Vi får være uenig for jeg satt frivillig barnevakt fra jeg var 13 år, elsket ansvaret å vokste masse på det.
Jeg mener barn kan fint kan ta ansvar for småsøsken en time eller to etter skoleslutt, lage middag, dekke på osv.
Vi har en tenåring som sitter hos oss, og hun også elsker ansvaret og den tilliten vi gir :)
Ja vi alle er forskjellige :) eg vet at min datter ikke har lyst å passe på lille søster sånn så de andre venninne hennes gjør og da skal ikke vi tvinge det gjennom heller pga eg også er enig i at det er feil :) ansvarfølsen og tilliten kan man heldigvis få av andre ting :)
 
Her blir det i starten sfo inntil 10 timer i uka. En dag i uka har de kort dag, da skal hun ta skolebussen, og gå til mormor, som bor like ved. Er 1.5 km fra bussen og hjem, 900 m til mormor. Så får vi se hvordan det blir etterhvert, hun er 100% til å stole på, og liker rolige aktiviteter. Så kanskje vi kan begynne med å ta buss en ekstra dag i uka der hun går hjem og låser seg inn til jeg kommer hjem, etter jul.

Fra våren som førsteklassing og til sommerferien etter 2. har vi permisjon med baby, så regner med hun som 3. klassing ikke trenger sfo, så fremt hun ikke vil selv da.
 
Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)
Enig.
Det er selvfølgelig forskjell på barna skolevei rundt om i landet. Men jeg bor der jeg selv vokste opp med samme trygge skolevei. Alle gikk da jeg var lita, nesten ingen går nå. Akkurat den veien er helt trygg, ingen veier å krysse ol. Men foreldrene synes det er for langt (er det rart barn i dag er mer overvektig?) og at de mener barna ikke klarer å ta ansvar for seg selv på veien. At noen ikke er modne skjønner jeg, men det kan ikke gjelde alle. Merkelig at liksom alle er mer umodne...
 
Her er vi en familie og familien drar lasset sammen store som små :)
Enig.
Tenker at det kommer naturlig at søsken passer på hverandre fordi de er glad i hverandre og bryr seg om hverandre. Eldste på 8 passer spontant på lillesøster på 2 dersom det trengs. Hvis han ser det kommer bil der vi går. Henter vann til henne om hun er tørst. Osv.
Man er sammen som en familie, tenker ikke nødvendigvis på det som en "jobb" og et "voksenansvar".

Vi får være uenig for jeg satt frivillig barnevakt fra jeg var 13 år, elsket ansvaret å vokste masse på det.
Jeg mener barn kan fint kan ta ansvar for småsøsken en time eller to etter skoleslutt, lage middag, dekke på osv.
Samme her. Elsker å passe barn, begynte som 12-åring. Det beste var en familie som ikke ga noen instruksjoner om noe, de bare stolte på at jeg fikset alt.
Ja vi alle er forskjellige :) eg vet at min datter ikke har lyst å passe på lille søster sånn så de andre venninne hennes gjør og da skal ikke vi tvinge det gjennom heller pga eg også er enig i at det er feil :) ansvarfølsen og tilliten kan man heldigvis få av andre ting :)
Mye kan forandre seg på 7 år da:)
Det kan falle seg helt naturlig for henne. Når minste er 7 kan det hende hun ofte tar kontakt med storesøsteren i det daglige om det er noe, selv når dere foreldre er til stede, og det ikke vil bli forskjellig når dere er borte.
Stor forskjell på en syvåring som må passe på, enn en 14-åring som teoretisk sett kunne vært mor selv.
 
Back
Topp