SFO bare i 1. klasse?

De er jo forresten ikke ensom så lenge andre i nabolaget er hjemme

Det avhenger av hvilket nabolag man bor i. Vi bor ikke egentlig i et slikt nabolag. Eldste har ikke klassekamerater i slik avstand at han går dit alene (må over hovedveien) mens mellomste får jo nabojenta da, men ellers er det ikke venner av dem direkte i nabolaget, og et stykke borti veien er det vel og merke noen eldre unger, men de har de ikke noe med å gjøre.

Min eldste hadde vært ensom. Min mellomste også trolig siden nabojenta nok ikke hadde vært hjemme. Men hun hadde hatt broren da.

Her går de fleste på sfo til 3-4 klasse tror jeg. Usikker på fjerde, vet noen men ikke hvor mange. Skal høre med ham når skolen er i gang hvor mange fra hans klasse som har sfo i år. Det kan jo ha blitt redusert.

Vi trenger det egentlig ikke i år ettersom jeg er hjemme med yngste, men han vil gjerne fordi det er der han har vennene sine på den tiden av døgnet.
 
Her slutter de fleste til jul i 3.klasse.
Min eldste skal begynne i 2.klasse nå og kommer til å ha SFO på ettermiddagen selv om jeg skal være i permisjon. Dette fordi alle kompisene hans går der, og han har selv sagt at han vil være der. Hadde jeg jobbet, hadde han likevel vært på SFO da han ikke er så glad i å være alene hjemme. Men han skal øve seg på å gå til og fra dette året.

Her er det ingen som jeg vet om som slutter etter 1.klasse
 
SFO er spinndyrt.. Er nokk derfor folk kutter det ut. Alle hadde nokk gått 4 år om det var gratis. Er nokk mangen som prioriterer det bort. Her slutter eldste i 3 klasse. Da eg er i permisjon. Ho kommer ikkje til og begynne til våren når er skal jobbe heller. Er litt pga prisen og litt for eg ønsker at ho skal bli mer selvstendig. Og eg veit at ho klarer seg fint. Håper ho kan passe på søsken når dei begynne på skolen så vi slipper mer SFO.
 
Her blir SFO uaktuelt. Alltid noen hjemme på gården enten hos oss eller svigers som er nabo, så å bruke penger på det er uaktuelt.
 
Her vi bor er de aller fleste hjemme alene fra 1 klasse, men de fleste foreldre er ferdig på jobb og hjemme 40 minutter etter skolen er ferdig. Men til gjengjeld begynner de på jobb 2 timer før skolen begynner.

Synes kanskje 1 klassingene er for små, men alle barn er forskjellige.
Så tenker jeg før hadde de ikke SFO og barna var hjemme alene hver dag før og etter skolen. Nå har vi i allefall mobiltelefoner å kan nås.
 
Her har vi SFO 6 timer i uka KUN fordi gutten vår synes det er artig å få leke litt etter skolen. Bruker å være der 2 ettermiddager i uka. Han fikk fortsette etter eget ønske nå i 2! Men får se hvordan det blir utover året!

Min har ikke noe problem med å være hjemme alene noen timer altså!
 
Jenta vår slutta halveis i 1 klasse og var da alene hjemme ;) flere barn i samme gata på samme alder så det gikk strålende pluss at vi har bestemor i underetasjen. Ingenting led trend å gjøre. Men det var slik mini ønsket det.
 
Her har vi SFO 6 timer i uka KUN fordi gutten vår synes det er artig å få leke litt etter skolen. Bruker å være der 2 ettermiddager i uka. Han fikk fortsette etter eget ønske nå i 2! Men får se hvordan det blir utover året!

Min har ikke noe problem med å være hjemme alene noen timer altså!
Samme her i første klasse. Jeg var hjemme men 2 ettermiddager var han der for å være sosial.
Men fra andre fikk han ikke fortsette å gå, rett og slett unødvendig å bruke penger på. Viste seg at 3-4 av klassekammeratene også sluttet, så de ble med hverandre hjem eller gikk til hverandre etter leksene var ferdig.
 
Det avhenger av hvilket nabolag man bor i. Vi bor ikke egentlig i et slikt nabolag. Eldste har ikke klassekamerater i slik avstand at han går dit alene (må over hovedveien) mens mellomste får jo nabojenta da, men ellers er det ikke venner av dem direkte i nabolaget, og et stykke borti veien er det vel og merke noen eldre unger, men de har de ikke noe med å gjøre.

Min eldste hadde vært ensom. Min mellomste også trolig siden nabojenta nok ikke hadde vært hjemme. Men hun hadde hatt broren da.

Her går de fleste på sfo til 3-4 klasse tror jeg. Usikker på fjerde, vet noen men ikke hvor mange. Skal høre med ham når skolen er i gang hvor mange fra hans klasse som har sfo i år. Det kan jo ha blitt redusert.

Vi trenger det egentlig ikke i år ettersom jeg er hjemme med yngste, men han vil gjerne fordi det er der han har vennene sine på den tiden av døgnet.
Nå snakket jeg om drh hvor det var få på sfo som hun feks skreiv i førstr innlegg og hvor man bor et sted med barn i nærområdet :)
 
SFO er spinndyrt.. Er nokk derfor folk kutter det ut. Alle hadde nokk gått 4 år om det var gratis. Er nokk mangen som prioriterer det bort. Her slutter eldste i 3 klasse. Da eg er i permisjon. Ho kommer ikkje til og begynne til våren når er skal jobbe heller. Er litt pga prisen og litt for eg ønsker at ho skal bli mer selvstendig. Og eg veit at ho klarer seg fint. Håper ho kan passe på søsken når dei begynne på skolen så vi slipper mer SFO.
Tror ikke alle gått om det var gratis heller jeg. Så lenge noen sfo er så dårlig dom de dr så kan barna like gjerne være hjemme så lenge venner også er det
 
På skolen vi hører til går de fleste på sfo som går i klassen med våres eldste, begynner i 4 klasse nå. Og de fleste som begynner i 1 klasse med det andre barnet våres skal også på sfo. På bestevenninnen min sine barn sin skole så er omtrent ingen på sfo, verken 2 klassinger eller 4 klassinger, de går hjem og er hjemme. Det er en skole rett i nærheten av oss. Så tror det er forskjellig fra sted til sted virker det som. Men nabolaget er ikke mindre barn i der de bor enn her så kan ikke ha noe med det å gjøre heller
 
Nå snakket jeg om drh hvor det var få på sfo som hun feks skreiv i førstr innlegg og hvor man bor et sted med barn i nærområdet :)
Ja, i slike tilfeller er det helt annerledes enn her. Jeg er usikker på hvor mange det er på Sfo, men det er ikke flust av unger i nærområdet i alle fall.
 
Hvis foreldre kommer tidlig hjem så forstår jeg det. Men min erfaring er at 2. Klassinger er umodne. Skal de gå alene langs veien kan de ble påkjørt. De kan stikke avgårde uten at foreldre vet hva. Når jeg jobbet i Sfo så hadde vi en del barn fra 1-4. Klasse som gikk sammen hjem. Da gikk det liksom.veldig fint. Å hvis det er flere barn som er sammen etter skoletid med voksne i nærheten så er det fint..
 
Har selv 2 stykker som skal begynne på skole nå om en uke. Mye kan skje på 1 år i den aldern men synes likevel at en 2 klassing er litt liten til å gå alene hjemme i mange timer om der ikke er en snill nabo eller noe som passer på. Har også inntrykk av at andre har barna sine i sfo til de er 4 klassinger og ser det ann deretter. Vi skal ikke ha våre i sfo siden vi skal ha permisjon dette året og ellers jobber vi turnus og det er alltid en voksen som kan være hjemme på dagtid.
 
Hvis foreldre kommer tidlig hjem så forstår jeg det. Men min erfaring er at 2. Klassinger er umodne. Skal de gå alene langs veien kan de ble påkjørt. De kan stikke avgårde uten at foreldre vet hva. Når jeg jobbet i Sfo så hadde vi en del barn fra 1-4. Klasse som gikk sammen hjem. Da gikk det liksom.veldig fint. Å hvis det er flere barn som er sammen etter skoletid med voksne i nærheten så er det fint..

Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)
 
Har ikke så store barn, men jeg husker jeg sluttet på sfo i 4.klasse og da var jeg hjemme med min lillesøster som er 3 år yngre. Så om dem har eldre barn så kan jeg skjønne det, men om ikke så syns jeg det hørtes veldig tidlig ut å være hjemme alene så lenge..
 
Det har da vært normalt i alle år at 7 åringer går hjem fra skolen? Svært få foreldre kjørte barna til skolen når jeg var 7 år. Hvorfor er barna mer umodne nå enn før? Er det vi foreldre som har for lave forventninger til barna? Jeg synes ikke 7 åringer er for umodne til å gå alene hjem og de vokser på oppgaven og blir mer selvstendige :)
Det er veldig stor forskjell på barn på samme alder. Men små barn er uforutsigbare og gjør spontane ting som kan sette dem i fare. Noen er litt vimsete. Derfor er det en risiko å sende dem langs veien alene. Sammen i en gruppe og med andre barn kan det være tryggere. Ikke alle veier er like trygge heller. Har barnet 5 min gange langs 30-40 vei er noe annet enn gå 15 min langs 50-60 vei.

Jeg tror nok det er veldig stor forskjell på hvor man bor. Men ja det er mange barn som får alt opp i hendene som gjør det vanskelig å bli selvstendige. Det er nok også foreldre som er veldig flinke til at barna skal gjære alt selv.

Men jeg vet at mange 7 åringer ville det vært farlig å sende ut i trafikken helt alene. Der jeg er vokst opp har det vært veldig vanlig med Sfo frem til 4. Klasse. Mange begynner ikke å gå alene før de er mellom 3.-4. Klasse. Mange blir hentet, eller går sammen til skolebuss.

Men jeg syntes det er veldig fint om barna er moden nok og får passende utfordringer. Men foreldre kjenner som regel barna sine godt, selv om noen har for høye eller for lave forventinger til barna.
 
Har ikke skolebarn selv enda men har jobbet på sfo. Der gikk de fleste på sfo 1. og 2. klasse. De som sluttet i 2. klasse hadde gjerne eldre søsken hjemme. En del fortsatte i 3je klasse men flere sluttet til jul eller gikk redusert. I 4je klasse var det kun noen få som gikk
 
Sjekket lista i dag, 17 av 20 i klassen til eldste som går i 3. klasse er på SFO. Og det så ut til at de resterende klassene lå på omtrent det samme.

Men SFO her er ingen oppbevaringsplass - de har svømming en dag i uka, lek i gymsal, formingsrom, masse spill og leker, ballrom med klatrevegg, datarom (har hentet henne der en dag og det var som å være på et godt, gammeldags LAN-Party ;)), er masse ute osv. Jeg synes vi får mye for pengene, og siden vi ikke slutter på jobb før 3-4 timer etter skoleslutt og begge har minst 30 min reisevei, så blir det lenge å være hjemme alene. Ikke kryr det av unger i gata heller.
 
Back
Topp