SFO bare i 1. klasse?

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Vi hadde nettopp besøk av et vennepar med en sønn som skal begynne på skolen nå.
De bor i samme skolekrest som der datteren vår skal begynne om noen år.
Vi snakket om SFO og de fortalte at de bare har tenkt å ha han i SFO i 1.klasse. Fra 2. klasse skal han være alene hjemme etter skolen.
Jeg ble ganske overrasket, men de sa at de aller fleste på den skolen er alene hjemme i 2.klasse.

Er det dette som er "trenden" nå?
Er det bare jeg som synes det er for ungt å være alene hjemme i flere timer hver dag når man er 7 år?
For å ikke snakke om ensomt? På SFO har man jo andre barn å leke med.
 
Har de flere barn? Her som vi bor vet jeg at mange som har eldre barn som ikke går på SFO, er hjemme med småsøsken fra 2 eller 3 klasse.
 
Ikke vanlig her. De fleste er på SFO ut andre klasse, og starter i tredje, mellom tredje og fjerde klasse er det noe "frafall". Men jeg tror rundt halvparten går på SFO i fjerde klasse og.
 
Vår eldste er eneste skolebarn i familien enda, og begynner i tredje klasse nå og går på Sfo.
Neste år begynner søstra og det er mulig hun slutter på Sfo, i alle fall får redusert plass, mye tidligere enn ham fordi de kan gå hjem sammen.
Yngste er såpass mye yngre enn se to at hun trolig får noen år på Sfo da, hun begynner i bhg når mellomste begynner på skolen.
 
Her sluttet flere i 2.klasse, ikke vits å betae for elendig tilbud.
Min hadde hadde 60 % plassr alene hjemme maks 2 t og det gikk helt fint
 
Last edited:
Tror ikke noen her lar så unge barn være alene hjemme uten at de evt har eldre søsken som er sammen med dem. Andreklassingen vår er i alle fall ikke klar for det, hun er litt nervøs for å være alene, så vi må trene det inn mer forsiktig.
 
Tenker det kommer veldig an på situasjonen. Mange har jo venner som ikke heller går på SFO, og da kan SFO bli kjedelig å være på. Man ønsker heller å være hjemme å leke med venner der. Noen har hjemmeværende naboer/foreldre som man allierer seg med etc :)
 
I første gikk hele klassen på SFO utenom 2 stk. Min hadde bare kvart plass.
Fra andre klasse var det nok bare 1/4 som hadde SFO. Fra tredje ingen.

Min gikk til og fra skolen 2 km og noen ganger dro vi før han gikk hjemmefra. Som oftest kom han hjem til tomt hus. Tok fort litt tid med å rydde ut av sekk, henge fra seg klær, gå på do, ordne seg noe å spise, spise, gjøre lekser, rydde bøker. Pluss at han brukte 45 min på å gå hjem.

Var han ferdig kl 14 var han hjemme litt før 15. Et par dager var han hjemme 13 eller 14. Da var en av oss hjemme i 14 og 15 tiden, altså bare en time alene.
 
Last edited:
SFO er som oftest oppbevaring og mange barn blir ekstremt sliten av bråk, full fres og ikke mulighet til å roe ned. Vi hadde ikke SFO i 2 klasse og jo barnet vårt klarte seg helt fint alene hjemme, mulighet for ro, koble av, sitte å slappe av etter å ha konsentrert seg på skolen.
En 7 åring klarer fint å være alene i 2-3 timer om foreldrene legger til rette for det, og det gir en god mestringsfølelse:)
Ser ikke hvorfor man skal betale mange tusen i året for bare noen timer hver dag, og nei man MÅ ikke ha SFO heldigvis :)
 
SFO er som oftest oppbevaring og mange barn blir ekstremt sliten av bråk, full fres og ikke mulighet til å roe ned. Vi hadde ikke SFO i 2 klasse og jo barnet vårt klarte seg helt fint alene hjemme, mulighet for ro, koble av, sitte å slappe av etter å ha konsentrert seg på skolen.
En 7 åring klarer fint å være alene i 2-3 timer om foreldrene legger til rette for det, og det gir en god mestringsfølelse:)
Ser ikke hvorfor man skal betale mange tusen i året for bare noen timer hver dag, og nei man MÅ ikke ha SFO heldigvis :)
Veldig enig!
 
Her gikk de aller fleste ut av sfo når 2klasse var ferdig for året. Inkl vår. Så når hu begynte i 3. gikk hu hjem selv og var hjemme i noen timer alene. Ser for meg likt med minste. Hu skal på sfo nå når hu begynner i første da. Men er forskjell på de. Eldste var 6.5 år når hu begynte på skolen. Minsta er kun 5.5 år når hu begynner. Så må jo først se ann selvstendigheten og om hu er moden for det når hu blir eldre.
 
SFO er som oftest oppbevaring og mange barn blir ekstremt sliten av bråk, full fres og ikke mulighet til å roe ned. Vi hadde ikke SFO i 2 klasse og jo barnet vårt klarte seg helt fint alene hjemme, mulighet for ro, koble av, sitte å slappe av etter å ha konsentrert seg på skolen.
En 7 åring klarer fint å være alene i 2-3 timer om foreldrene legger til rette for det, og det gir en god mestringsfølelse:)
Ser ikke hvorfor man skal betale mange tusen i året for bare noen timer hver dag, og nei man MÅ ikke ha SFO heldigvis :)

Kjedelig at det er et så dårlig tilbud andre steder da. Her er sfo sammen med barnehagen (liiten skole med barnehage i samme bygg), så sfo er trivelig og en viktig del av overgangen mellom barnehage og skole. Man beholder kontakten mellom barna, det er en fordel for de som skal begynne på skolen at de kjenner de fleste ungene godt gjennom kontinuerlig samvær, og barna får komme tilbake til den trygge barnehagen etter skoletid. Kjenner litt på hvor heldige vi er der :)
 
Har de flere barn? Her som vi bor vet jeg at mange som har eldre barn som ikke går på SFO, er hjemme med småsøsken fra 2 eller 3 klasse.
De har en 3 åring også, men han går jo i barnehagen. Var ikke akkurat denne familiens valg jeg reagerte på, men at de sa at det var nesten ingen 2. klassinger som gikk på sfo.
Det er jo den samme skolen som jenta vår skal begynne på om noen år.
 
Kjedelig at det er et så dårlig tilbud andre steder da. Her er sfo sammen med barnehagen (liiten skole med barnehage i samme bygg), så sfo er trivelig og en viktig del av overgangen mellom barnehage og skole. Man beholder kontakten mellom barna, det er en fordel for de som skal begynne på skolen at de kjenner de fleste ungene godt gjennom kontinuerlig samvær, og barna får komme tilbake til den trygge barnehagen etter skoletid. Kjenner litt på hvor heldige vi er der :)
Men dette gjelder vel bare første klasse? Veldig fin ordning da, men her er det mange barnehager og flere barneskoler ungene er fordelt på så det går dessverre ikke.

Men uansett så er vel ikke større unger i barnehagen før/etter skolen? Altså fra andre og opp?
 
Kjedelig at det er et så dårlig tilbud andre steder da. Her er sfo sammen med barnehagen (liiten skole med barnehage i samme bygg), så sfo er trivelig og en viktig del av overgangen mellom barnehage og skole. Man beholder kontakten mellom barna, det er en fordel for de som skal begynne på skolen at de kjenner de fleste ungene godt gjennom kontinuerlig samvær, og barna får komme tilbake til den trygge barnehagen etter skoletid. Kjenner litt på hvor heldige vi er der :)

SFO er nedprioritert veldig mange steder i Norge, for det er jo kommunene som står for tilbudet og vi vet jo hva sparekniven gjør i mange kommuner :(
Her samlet de over 100 barn inn to små klasse rom, de var 6 ansatte og de strekker ikke til selvfølgelig.
Vi betaler nesten 3000 i måneden og det blir dyrt når man har barn i barnehage i tillegg.
Så ja da er dere heldige som har en kommune som prioriterer SFO, for det er nok heller unntakene dessverre:(
 
Men dette gjelder vel bare første klasse? Veldig fin ordning da, men her er det mange barnehager og flere barneskoler ungene er fordelt på så det går dessverre ikke.

Men uansett så er vel ikke større unger i barnehagen før/etter skolen? Altså fra andre og opp?

Jo, er unger helt opp til fjerde klasse som benytter seg av sfo. Har vel vært mest snakk om på frionsdagene (har fulle dager og fri annenhver onsdag), Mest 1-2 klasse som har brukt det nå, men tilbudet er for hele småtrinnet.
 
SFO er nedprioritert veldig mange steder i Norge, for det er jo kommunene som står for tilbudet og vi vet jo hva sparekniven gjør i mange kommuner :(
Her samlet de over 100 barn inn to små klasse rom, de var 6 ansatte og de strekker ikke til selvfølgelig.
Vi betaler nesten 3000 i måneden og det blir dyrt når man har barn i barnehage i tillegg.
Så ja da er dere heldige som har en kommune som prioriterer SFO, for det er nok heller unntakene dessverre:(

Er vel ikke snakk om at kommunen prioriterer sfo så mye som at barnehagen er eneste mulige løsning. Men vi er godt fornøyde med det, er så få barn det er snakk om uansett. egen sfo hadde vært uaktuelt for 3-4 barn, og det har mange fordeler slik det er nå. :)
 
Har i grunnen ikke tenkt tanken på at vår som skal begynne i 2 klasse nå ikke skal ha Sfo. Han hadde ikke villet være alene hjemme så lenge en gang. Går greit med en halvtimes tid.

Vi har i grunnen tenkt at det skal han ha ut 4 klasse, da begynner lillesøster på skolen og de kan ha ett år sammen der de kan gå selv til og fra. Men jeg aner jo ikke hvordan det blir.

Sfo her er veldig bra da, skolen har ca 400 elever, der halvparten er på Sfo.
De finner også på mye bra.
 
Mi hadde SFO på morgenen i første, men brukte det sjeldent. Gikk hjem selv etter skolen, og var alene alt fra 0-1 time 4 dager i uka( fri onsdag, og det har jeg og) skal sies at hun er veldig moden for alderen, og jeg stoler 100 % på at hun gjør som forventa. Hun har og telefon hjemme, og jeg jobber to min fra huset! Hun kom alltid innom meg på jobben på vei hjem, så hadde kontroll på at hun kom seg trygt hjem. Var også med på jobben min innimellom. Bor også på " landet" - hadde nok ikke blitt aktuelt om vi bodde i byen. Nå i 2. Er det ikke noe å tenke på en gang, siden jeg er hjemme i permisjon. Men tror vi hadde droppa det uansett.
 
Back
Topp