Barneønsket

Nimmelim

Glad i forumet
Jeg blir 28 år om noen dager, og samboer blir 27 i høst.
Det var litt tilfeldig i starten. Kartla syklusen for å ha oversikt over når jeg ventet mensen. Tenkte etter hvert at det kanskje hadde vært greit å prøve sånn forsiktig på fruktbare dager,og at det som skjer det skjer. Etter et par mnd bestemte vi oss for å prøve på ordentlig.

Fikk kartlagt eggløsning med tester og temping. Viser seg at el er ganske regelmessig på cd 16. Etter to ordentlige pp'er uten resultat gikk jeg till innkjøp av en cbfm for å få testene i system.

Jeg begynner å bli bekymret etter pp5 uten noe resultat. Har en historie med smertefulle cyster på eggstokkene, og da jeg var 16 sprakk blindtarmen min før noen leger skjønte hva som feilet meg. Har alltid hatt en mistanke om at noe ikke er som det skal etter det.

Etter pp5 tar jeg kontakt med fastlege ang mange bekymringer om min fruktbarhet. Han tviler på at det er noe galt, men ser min bekymring og sender forespørsel til fertilitetsklinikken på St Olavs om gjennomgang av mine journaler. To uker etterpå får jeg brev med innkalling, rekvisisjon for blodprøver og sædprøve fra mannen. Rett inn i systemet med andre ord.

Prøver fremdeles aktivt i 2 pp'er før timen på fertilitetsklinikken, men uten resultat.

På fertilitetsklinikken får vi først vite at mannen har få svømmere; 2mill/ml. Mine prøver ser veldig fine ut, men med hans svømmere må det mest sannsynligvis ivf til for å få til noe. Jeg blir undersøkt med innvendig ul, og ting ser tipp toppers ut, frem til venstre eggleder blir undersøkt. Den er full av vann, og vises som en gigantisk boble på skjermen. Legen sier at jeg ikke kommer til å bli gravid så lenge den egglederen er der, da væske kan lekke ut og lage et ugunstig miljø for eventuell befruktning i livmor. Det er også lite sannsynlig at kun én eggleder er affisert, så vi må nok ha ivf om vi skal ha barn i hele tatt. Til gjengjeld ser eggstokkene mine kjempefine ut med gode egg, og livmor er i skjønneste orden :) venter nå på å få innkalling til lapraskopi i Mai for fjerning av eggleder(e).

Var en tur på Spiren i Trondheim på Mandag for å få bekreftet situasjonen og berolige meg selv. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt der, og gynekolog sa at vi kunne starte ivf bare én mnd etter fjerningen av egglederne. Så forhåpentlig vis kan vi starte ivf allerede i Juni. Jeg syns det er lenge til, men er takknemlig for at vi ikke har forsøkt et helt år enda, og allerede har fått tilbud om hjelp!

Så langt har vi kommet per dags dato. Veien mot ønskebarnet tok plutselig en helt annen sti enn forventet, men vi løfter haken og er spent på hvilket eventyr vi er på veg inn i :)
 
Så trist å høre at ikke ting er som det skal, samtidig som det er helt supert at du har stolt på eget instinkt og allerede er godt i gang i systemet! Man skal stole på instinktet, det har jeg lært :) Masse lykke til med ivf. Håper spiren sitter så fort muligheten kommer :happy:
 
Så trist å høre at ikke ting er som det skal, samtidig som det er helt supert at du har stolt på eget instinkt og allerede er godt i gang i systemet! Man skal stole på instinktet, det har jeg lært :) Masse lykke til med ivf. Håper spiren sitter så fort muligheten kommer :happy:
Ja, det er litt merkelig det der instinktet :) jeg har en god følelse om at det sitter med litt hjelp nå, så lenge jeg får bort den vannfylte egglederen. Takk for lykkeønskningen! :D blir veldig spennende fremover.. Selv om Mai ikke kan komme fort nok :)
 
Fikk mensen i forigårs. Helt forventet selvsagt, men.. Det har gått opp for meg nå at jeg sitter mer eller mindre i et tomrom fram til Mai. Vet at det ikke er noen vits i å prøve denne syklusen her, heller ikke den neste.. Føles ganske kjipt nå, men jeg vet jo at det blir :) god helg alle sammen!
 
Fikk mensen i forigårs. Helt forventet selvsagt, men.. Det har gått opp for meg nå at jeg sitter mer eller mindre i et tomrom fram til Mai. Vet at det ikke er noen vits i å prøve denne syklusen her, heller ikke den neste.. Føles ganske kjipt nå, men jeg vet jo at det blir :) god helg alle sammen!
Kan trøste deg med at det går fort til mai nå! Når paska er over, så er vi straks i april og den måneden pleier å suse unna, i hvert fall for min del :) Hold deg opptatt med andre ting, så går det nok fort skal du se :) Nyt helgen din!
 
Mye tanker for tiden. Skulle egentlig vært i ny pp nå, men det er jo meningsløst. Føler jeg befinner meg i en ufruktbar boble, og fremtiden avhenger av St.Olavs.. Er mange rundt meg som er gravide, med termin når som helst. Jeg er så glade på deres vegne, men jeg skulle så gjerne vært en av dem. Ringte fertilitetsklinikken i går, for å få lagt inn ønske om tidspunkt for lapraskopi. Den som intet våger, intet vinner! Mai er innspurt for bacheloroppgaven og lesing til eksamen. Jeg er utålmodig og ønsker ingen utsettelse pga kræsj med innlevering.. Krysser fingrene for at ting skjer før heller enn senere! Natt til i går drømte jeg at jeg fikk time til lap 1. Mai, og ble gravid med en gang! :p usannsynlig selvfølgelig, men.. Drøm er drøm.
 
Tiden går sakte.. Er spent hver gang jeg går for å hente posten. Håper det kommer innkalling fra St Olavs snart, så jeg får fjernet den væskefylte egglederen, og får klarhet i om den andre virker. Har bestemt oss for å bruke privat klinikk for ivf i første omgang, for å slippe ventetid.. Så forhåpentlig blir Juli min måned! :)
 
Føler meg nesten litt apatisk rundt hele opplegget nå. Forsto det slik at jeg skulle få innkallelse ila April, men her sitter jeg og postkassa er alltid tom! :confused:

Teller pp enda og er aktive, men ser vel egentlig at det er ganske fåfengt.. Ganske sikker på at begge eggledere er tette. Har søkt på en del forskning ang tette eggledere og hydrosalpinx etter sprukket blindtarm, og det ser ikke lyst ut. Har fått bekreftet at det er sjeldent kun én som er problemet.

Men! Når innkallelsen endelig er her vil jeg nok føle på en stor lettelse og håpet vil stige igjen :) det blir min tur omsider..
 
Hurra!!

Jeg har endelig fått innkalling til sykehuset for lap! Det ble 7. Juni. Litt senere enn jeg hadde tenkt, men har siste eksamen 6. Juni så da passet det egentlig ganske bra allikevel :) litt kjedelig å starte ny jobb med sykmelding i noen dager, men det ordner seg!

Nå kjenner jeg det har begynt å løsne litt, og det er ganske deilig :)
 
I morgen er det dags! Endelig. Har for det meste gledet meg til operasjon. Et skritt i riktig retning. Håper det holder å fjerne kun den ene egglederen, og at den andre er inntakt. Tanken på å fjerne begge kjenner jeg er litt skummel.
Men nå går det endelig fremover! :) spennende
 
Da er det gjort. Nå har jeg fire små sår på magen, noe luftsmerter og en haug med smertestillende :p

Vil bare si at jeg er veldig fornøyd med gjengen på gyn dagpost på St.olavs. Følte meg svært godt ivaretatt hele vegen fra innkomst, mottagelse på operasjonsstuen, oppvåkningen og tilbake på dagposten. For en fantastisk og flott gjeng!

Nå vet jeg ikke egentlig hva som ble gjort, annet enn at alt gikk fint. Kirurgen hadde nemlig dratt da jeg kom tilbake til dagposten. Han skulle ringe meg i morgen, og jeg må si jeg er veldig spent :)
 
Jeg ble akutt værre i natt. Store smerter i livmor. Ble henta i ambulanse og lagt inn på nytt. Er mulig jeg har en liten indre blødning etter operasjonen, så ligger nå neddopa og venter på CT.

Pratet med kirurgen også i dag. De måtte fjerne begge egglederne mine. Eller, de fjernet det de fikk til av dem, da de var deformerte og ville være i veien ved ivf.

Men han sa at også at han nå har satt oss i system, og oppstart med IVF kan begynne allerede i August! :) hurra!
 
Ble reoperert i dag. Hadde blødd en del innvendig. Smertene kom fra et hematom på 400ml. Formen er mye bedre nå som den er borte.

Håper virkelig at alt dette er verdt det, og at ivf blir kjempesuksess nå!
 
Kom hjem etter nesten to uker på ferie i dag. I postkassa lå det brev fra St olavs :eek: det blir ICSI, og det står at vi skal ringe inn når vi vil begynne. Skal ringe i morgen. Nå går det virkelig fremover! Det er så godt å ikke leve i uvitenhet lengre. Vi vet hva som er galt, og hva som må gjøres. Dette er sykt spennende! Kjenner jeg er_litt_ nervøs nå..
 
Last edited:
Masse lykke til!! Du får flytte dagboken din inn til oss på assistert om du vil :)
 
Kom hjem etter nesten to uker på ferie i dag. I postkassa lå det brev fra St olavs :eek: det blir ISCI, og det står at vi skal ringe inn når vi vil begynne. Skal ringe i morgen. Nå går det virkelig fremover! Det er så godt å ikke leve i uvitenhet lengre. Vi vet hva som er galt, og hva som må gjøres. Dette er sykt spennende! Kjenner jeg er_litt_ nervøs nå..
Så spennende! Krysser fingrene for at det nå går deres vei :)
 
Back
Topp