Katt til besvær *frustrert som FY*

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Det har seg sånn at den ene katten vår bestemte seg for å flytte hjemmefra på nyåret i fjor... VI hentet han i første omgang hjem etter 2 mnd´er, så etter 1 mnd bort igjen, også 7 måneder.... Katten er fin i pelsen og tykk og god, så mat får den - så ett annet hjem er vi rimelig sikker på at den har.

Nå har det se sånn at når vi har den hjemme så bæsjer og tisser den overalt og hyyyyler fordi den vil ut.. Den vil altså IKKE bo her, og stikker av tvert den får ut (aldri kommet hjem selv, vi må hente). VI har hatt kontakt med naboer rundt der han går, så når de har observert han så har vi vært der å forsøkt å få han hjem.

I forrige uke ble jeg kontaktet av noe "alla" dyrebeskyttelsen her vi bor om at noen hadde katten vår. Jeg snakket med vedkommende og vi ble enige om at vi skulle ta kontakt når vi hadde fått avtale med dyrlege som vi kunne kjøre han direkte til, for avlivning (da vi ikke ønsker at han skal gå rundt vill). Har ikke hørt noe fra vedkommende før han idag mens vi er borte kjører katten hit i sinne og dumper han utenfor dørene her. VI var ikke hjemme, men kom hjem rundt 5 minutter etterpå, og katten er ikke å se selv om vi har satt ut mat og har leitet etter han. Katten har nok gått tilbake til det han anser som hjemme... og nå får vi jo ikke avlivet han likevel da vi ikke vet hvor han er...

Altså - ER DET MUUULIG?? kjører da ikke dyret LANGT unna og dumper det?
det er ikke vi som har bedt om at han mater katten og tar den inn.... og i følge mattilsynet så er det faktisk HAN som er ny dyreeier pga nettopp dette!!

Fjott hele menneske...

Skjønner at du blir frustrert!

Her opplevde vi noe sånt for 3 år siden, men da forsvant katta over hovedveien til naboen der. Hjalp ikke at de hadde vindu åpent til kjeller med mat og drikke liggende fremme til sin katt. Her ble vi enig om at de skulle overta katten, hvis ikke så hadde vi avlivet den.

Helt ærlig syns jeg det er en tynn unnskyldning for å avlivet et dyr.
MEN han som har gitt katten mat og vann burde absolutt ta sitt ansvar her og ta til seg katten! Man kan ikke bare mate fremmede katter som ikke tydelig trenger hjelp!

Helt ærlig syns jeg det er en tynn unnskyldning for å avlivet et dyr.
MEN han som har gitt katten mat og vann burde absolutt ta sitt ansvar her og ta til seg katten! Man kan ikke bare mate fremmede katter som ikke tydelig trenger hjelp!

Hva mener du er en god løsning da?? Han mistrives stort med å være inne så noe innekatt er ikke aktuelt.. Da har ikke katten det noe godt! Og når det går opptil 7 mnd uten at vi ser han så aner vi jo virkelig inne hvordan katten har det? Har forsøkt å få tak i nye eiere i det området han holder til men ingen er interesserte...
2 av gangene vi har hentet han har han hatt skader som har behøvd dyrlege.. Hadde vi ikke vært heldige og funnet han da så hadde han nok dødd med store smerter..., det synes ikke jeg er greit ihvertfall...

Vedkommende ønsker ikke å ha katten, så da forstår jeg ikke hvorfor han har tatt INN katten og matet...

Katter kan bli forvirret av å komme til en som mater for så å bli plassert en annen plass.
De mener at den plassen er deres. Dermed går han dit.

Snakk med vedkommende og forklar han at katten tror den hører til der pga han har matet den. Ergo så er han ansvarlig for den og får ta et standpunkt til hvorvidt han vil beholde den eller ei.

Hadde ikke tvunget en katt på noen som ikke vil ha den! Hva med å finne ny eier i en annen by/fylke? Så den lan få en ny start.

Katter kan bli forvirret av å komme til en som mater for så å bli plassert en annen plass.
De mener at den plassen er deres. Dermed går han dit.

Snakk med vedkommende og forklar han at katten tror den hører til der pga han har matet den. Ergo så er han ansvarlig for den og får ta et standpunkt til hvorvidt han vil beholde den eller ei.

Har snakket ned han.. Han var tydeligvis ikke enig siden han dumpet han her idag?!!

Nå fant vi pusen igjen og har han hjemme for ett siste forsøk på å få han til å bli... Han er jo verdens finest katt så det er fryktelig trist å tenke på å avlive også :S

Hva mener du er en god løsning da?? Han mistrives stort med å være inne så noe innekatt er ikke aktuelt.. Da har ikke katten det noe godt! Og når det går opptil 7 mnd uten at vi ser han så aner vi jo virkelig inne hvordan katten har det? Har forsøkt å få tak i nye eiere i det området han holder til men ingen er interesserte...
2 av gangene vi har hentet han har han hatt skader som har behøvd dyrlege.. Hadde vi ikke vært heldige og funnet han da så hadde han nok dødd med store smerter..., det synes ikke jeg er greit ihvertfall...

Vedkommende ønsker ikke å ha katten, så da forstår jeg ikke hvorfor han har tatt INN katten og matet...
Helt enig med deg, jeg hadde og avlivet katten.

Er han kastrert? Det er det første som slår meg fordi hannkatter som ikke er steriliserte stikker av og blir lenge vekke osv. Men når det er sagt så er det forferdelig synd at dere ikke får katten til å bli hos dere og veldig feil av denne andre mannen å mate katten og spesielt når han ikke kan adoptere katten. Syns du som eier av katten faktisk gjør det riktige med å avlive med mindre han ikke er kastrert og du vil gi det en sjanse først. Ellers får dere kanskje prøve å ha han inne som om at den kommer til dere for første gang og gjøre han vant med deres sted igjen. Er ikke sikkert det hjelper men kanskje verdt ett forsøk?

Er han kastrert? Det er det første som slår meg fordi hannkatter som ikke er steriliserte stikker av og blir lenge vekke osv. Men når det er sagt så er det forferdelig synd at dere ikke får katten til å bli hos dere og veldig feil av denne andre mannen å mate katten og spesielt når han ikke kan adoptere katten. Syns du som eier av katten faktisk gjør det riktige med å avlive med mindre han ikke er kastrert og du vil gi det en sjanse først. Ellers får dere kanskje prøve å ha han inne som om at den kommer til dere for første gang og gjøre han vant med deres sted igjen. Er ikke sikkert det hjelper men kanskje verdt ett forsøk?

VI har forsøkt å ha han inne over lengre tid men han begynner å bæsje og tisse overalt, hyyyyler konstant og mistrives utrolig mye! Skikkelig utekatt som hater å være inne...

Katten er også kastrert, men det fungerte tydeligvis motsatt for oss :O Han er tilstede på gården nå, men hyler etter å ut etter å ha vært inne å fått litt kos... så vi får nå se hvor lenge han blir her..

Vel si ifra at vedkommende faktisk har et ansvar og om han ikke er villig til å ta ansvaret sitt burde han få en skikkelig lærepenge!
Man leker ikke gud med livet til dyr som faktisk ikke har gjort mer enn å følge etter mat!

Om han virkelig ikke ville hadde jeg kontaktet dyrebeskyttelsen og forklart saken og hørt om de eventuelt kunne overtatt han eller legge dette ut på finn, skrive bakgrunnen til at dere dessverre ikke greier å ha han og om noen ville hatt han.

Syns alle muligheter burde bli prøvd før man går til steget med å avlive!

Kjenner noen som hadde samme problemet. Endte opp med at de tok kontakt med dyrebeskyttelsen som hjalp dem med å omplassere katten til nabofylket, 2 timer unna. Katten har det kjempefint hos ny eier nå. :)

Vel si ifra at vedkommende faktisk har et ansvar og om han ikke er villig til å ta ansvaret sitt burde han få en skikkelig lærepenge!
Man leker ikke gud med livet til dyr som faktisk ikke har gjort mer enn å følge etter mat!

Om han virkelig ikke ville hadde jeg kontaktet dyrebeskyttelsen og forklart saken og hørt om de eventuelt kunne overtatt han eller legge dette ut på finn, skrive bakgrunnen til at dere dessverre ikke greier å ha han og om noen ville hatt han.

Syns alle muligheter burde bli prøvd før man går til steget med å avlive!

Har snakket med mattilsynet idag som faktisk har skrevet noe om dette med at den som mater katten er ansvarlig ,men de kunne jo ikke gjøre noe som helst. Synes også de skulle ha gått inn der, for vedkommende har 2 katter fra før, og jeg blir bekymret når han da synes det er helt greit å dumpe en katt han har hatt selv LENGE, på denne måten.

Dyrebeskyttelsen har ikke kapasitet til å ta imot katter som har eiere slik jeg har forstått det. Vi har også noe lignende lokalt her vi bor, men heller ikke der har de kapasitet. Det er fryktelig vanskelig å få gitt bort voksne katter her vi bor, så det ser dessverre mørkt ut - har prøvd!

Har snakket med mattilsynet idag som faktisk har skrevet noe om dette med at den som mater katten er ansvarlig ,men de kunne jo ikke gjøre noe som helst. Synes også de skulle ha gått inn der, for vedkommende har 2 katter fra før, og jeg blir bekymret når han da synes det er helt greit å dumpe en katt han har hatt selv LENGE, på denne måten.

Dyrebeskyttelsen har ikke kapasitet til å ta imot katter som har eiere slik jeg har forstått det. Vi har også noe lignende lokalt her vi bor, men heller ikke der har de kapasitet. Det er fryktelig vanskelig å få gitt bort voksne katter her vi bor, så det ser dessverre mørkt ut - har prøvd!
Men har du snakket med dyrebeskyttelsen? Og har du annonse på finn?
Dette er hva som er viktig, faktisk prøve og ikke gå på hva rykter sier for dyrebeskyttelsen vil alltid rangere hvor viktig hjelpen dems er, og mange kan derfor tro de ikke hjelper om de har lite kapasitet men de har ofte noe kapasitet!

VI har forsøkt å ha han inne over lengre tid men han begynner å bæsje og tisse overalt, hyyyyler konstant og mistrives utrolig mye! Skikkelig utekatt som hater å være inne...

Katten er også kastrert, men det fungerte tydeligvis motsatt for oss :O Han er tilstede på gården nå, men hyler etter å ut etter å ha vært inne å fått litt kos... så vi får nå se hvor lenge han blir her..

Ikke noe grei situasjon å være i for deg så håper dere finner en løsning som funker for dere og katten uavhengig om det blir dyrebeskyttelsen eller avlivning som løsning. Er ikke sikkert denne ville fått ett fint liv ett annet sted heller

Ikke noe grei situasjon å være i for deg så håper dere finner en løsning som funker for dere og katten uavhengig om det blir dyrebeskyttelsen eller avlivning som løsning. Er ikke sikkert denne ville fått ett fint liv ett annet sted heller

Jeg tror ikke den hadde fått det fint ett annet sted dessverre... Ser han har blitt veldig nervøs og skvetten nå, og det har han aldri vært før! Heller aldri når vi har hentet han før.... Tror nok vedkommende som har matet har vært meget brå...

Jeg ville prøvd å omplassere til et sted der han kan være mye ute. Men de må ha han inne i minst 4 uker så han ikke bare vandrer avgårde.

Blir så irritert på folk som ukritisk mater andres katter!

Jeg ville absolutt prøvd å omplassere den. Og søke hjelp/råd hos dyrebeskyttelsen, evt ett kattehus.

Back
Topp