Tidlig skolestart

Karma27

Forumet er livet
Noen her som har barn som har begynt på skolen ett år før? Hvorfor? Hvordan var prosessen? Fordeler? Ulemper? Angrer dere på avgjørelsen?
 
Jeg tenker at du må være sikker barnet er modent og ikke bare skoleflink, noen er flinke på skolen og ikke sosialt også motsatt...
 
Jeg har på mine mange år i skolen ikke opplevd dette... En ting er å være skoleflink men det sosiale er noe helt annet, det er faktisk stor forskjell på den alderen og et år har mye å si for det sosiale. Det er ihverfall min erfaring så jeg ville aldri vurdert det. Det er også svørt sjelden og veldig vanskelig å få slikt godkjent.
 
Jeg vet om noen som fikk det anbefalt fra barnehage og skole men droppet det fordi de meter barnet ikke var modent nok
 
Det var nok mer vanlig før når man var 7 år når man begynte på skolen. Hadde ei i klassen min som var født tidlig i januar året etter oss og hun var jo bare 3 uker yngre enn hun som var yngst født samme år som meg.
 
Det er noen år til uansett.. Jentungen er født helt i starten av januar14, og går stort sett bare sammen med høst13-barn.. Mentalt og sosialt er de alle på samme sted. Det kan jo selvfølgelig endre seg, jeg er klar over det. Tenker jo bare litt at hadde hun vært født ei uke før, så hadde hun vært født i 13.. Kjipt om alle hennes venner i bhg begynner på skolen året før.. Neste 14-barn i bhg, er et halvt år yngre, og ikke samme sted mentalt og sosialt... Er jo lenge til, men tenker støtt på det!
 
Tror det må mye til for å få noe slikt igjennom. Svigerbror var eneste i sitt klassetrinn, og da han gikk på uskolen søkte foreldrene om å få ham flyttet opp fordi han både faglig og sosialt fulgte trinnet over. Alle testene viste at det hadde gått helt fint, men de fikk nei fra kommunen likevel.
 
Vi ville prøvd om han var født tidligere på året (de må være født før 1. april), men gutten min var født for sent dessverre.
 
Det er noen år til uansett.. Jentungen er født helt i starten av januar14, og går stort sett bare sammen med høst13-barn.. Mentalt og sosialt er de alle på samme sted. Det kan jo selvfølgelig endre seg, jeg er klar over det. Tenker jo bare litt at hadde hun vært født ei uke før, så hadde hun vært født i 13.. Kjipt om alle hennes venner i bhg begynner på skolen året før.. Neste 14-barn i bhg, er et halvt år yngre, og ikke samme sted mentalt og sosialt... Er jo lenge til, men tenker støtt på det!
Ta det opp med barnehagen. Og kontakt skolelederen i kommunen å hør hva mulighetene er for å begynne før.
 
Det er noen år til uansett.. Jentungen er født helt i starten av januar14, og går stort sett bare sammen med høst13-barn.. Mentalt og sosialt er de alle på samme sted. Det kan jo selvfølgelig endre seg, jeg er klar over det. Tenker jo bare litt at hadde hun vært født ei uke før, så hadde hun vært født i 13.. Kjipt om alle hennes venner i bhg begynner på skolen året før.. Neste 14-barn i bhg, er et halvt år yngre, og ikke samme sted mentalt og sosialt... Er jo lenge til, men tenker støtt på det!
Det kan jo komme flere barn nærmere hennes alder innen skolestart ;-) Ikke uvanlig det.

Og mye skjer på de årene frem til skolestart, så det barnet som ifølge deg nå ikke er sosialt og mentalt på høyde med din datter kan fint ta henne igjen før de er 6 ;-)

Frøkna mi er både et halvt år yngre og eldre enn flere på hennes alder, men leker like fint med dem alle, og er hverken "dårligere" eller "bedre" enn de andre.

Jeg hadde ikke brukt energi på å tenke på dette nå, hun er bare 2.5 år.
Barn skifter venner ofte, og de tilpasser seg veldig godt.

Faren er at hun ikke vil henge med på skolen siden hun faktisk også vil være året yngre enn de 13-barna som er født i januar 13. Det er ganske stor forskjell i den alderen, både mentalt, faglig og sosialt. Og det er ingen positiv erfaring for henne heller og oppleve at hun ikke henger med.

Er mye bedre å være av de eldste året etter, og dra nytte av å være født tidlig på året.

Men det er min mening :)
 
Som sagt, jeg er fullt klar over at ting kan endre seg, jeg bare lurte på om noen hadde erfaring selv :)
Hun leker fint med både eldre og yngre, men de er liksom et trekløver da ;)
 
Ei i klassen til min datter er et år yngre enn alle i klassen. Man merker det overhode ikke på henne, hverken mentalt eller psykisk ..hun er like stor og like utviklet både sosialt og faglig...hun er veldig sterk på begge disse områdene
 
Du får ikke starte på skolen ett år før fordi vennene er født året før. Du må gjennom tester og vise at du er moden både sosialt og faglig. Og selvom hun skulle score høyt på en eller begge så skal det likevel mye til for å få ja.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Som sagt, jeg er fullt klar over at ting kan endre seg, jeg bare lurte på om noen hadde erfaring selv :)
Hun leker fint med både eldre og yngre, men de er liksom et trekløver da ;)

Hvis du er bekymret for det med venner så ville jeg aktivt gått inn for å få henne til å leke med barn i hennes år. Som flere her sier så endrer det seg ganske mye hvor modne barna er. Veldig stor forskjell på å være nesten 2 år og 2,5 år i forhold til å være 5 og 5,5 år ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har hatt flere tilfeller som ansatt i bhg, hvor foreldrene mener barnet enten er modent nok, eller har sosiale grunner for å begynne tidligere.
(Noen har til og med prøvd seg på tidlig skolestart fordi det ville lettet reiseveien til foreldrene..)
Jeg har aldri sett et tilfelle gått igjennom.
Det betyr jo ikke at det aldri gjør det, men det skal veldig mye til.

Jeg skulle selv begynt et år før, i følge skolen, men foreldrene mine ville ikke.
I stedet fikk jeg bruke bøker for alderstrinnene over, og jeg fikk en-til-en undervisning når det ikke var mulig å tilrettelegge godt nok for meg i fellestimene.
I dag er de jo mye flinkere på tilrettelegging. :)

Husk at det ikke er så mye lek i skoletimene lenger, og at mesteparten av det sosiale skjer i friminuttene, og på sfo/hjemme.
Det vil være et år hvor hun ikke ser disse vennene på dagtid, men hun ser dem jo ellers, og hun vil få mange nye venner innen skolestart. ;)
 
Det er noen år til uansett.. Jentungen er født helt i starten av januar14, og går stort sett bare sammen med høst13-barn.. Mentalt og sosialt er de alle på samme sted. Det kan jo selvfølgelig endre seg, jeg er klar over det. Tenker jo bare litt at hadde hun vært født ei uke før, så hadde hun vært født i 13.. Kjipt om alle hennes venner i bhg begynner på skolen året før.. Neste 14-barn i bhg, er et halvt år yngre, og ikke samme sted mentalt og sosialt... Er jo lenge til, men tenker støtt på det!
Når dei er blitt så store at dei skal begynne på skulen er eit halvt år stort sett ikkje merkbart lengre, er kun når dei er så små at eit halvt år er mykje:)
 
Back
Topp