SE HIT! Smerter øverst i magen når man er gravid?!



Hun forklarer smertene som om de ligger "under ribbaina". Vondt på begge sider og ekstra intens i midten.
Det er ikke babyspark hun kjenner, det er hun 100 % sikker på.



Her kjennes det litt sånn ut når halsbrannen kommer om kveldene. Føler alt bare blir trykt oppi ribbeina. Men det hjelper med et stooort glass melk da. Sier laaangtfra at det er det venninna di har, men det kan jo være noe sånt. Føler hvertfall at det setter seg skikkelig midt imellom ribbeina, og det gjør vondt å legge seg ned (sånn er det igrunn hver gang jeg nettopp har spist noe).

Med eldste hadde jeg skikkelig vondt i høyre ribbein, og kunne ikke sove på den siden etter uke 28. Men hun lå hele tiden med hodet ned og beina godt planta oppi de ribbeina. Så de var rimelig mørbanket hver morgen..


Men det er nok greit å få det sjekket av legen, i tilfelle det er noe alvorlig!!
 
ORIGINAL: Frk.Keller

Har hun hodepine i bakhodet? Når hun reiser seg eller gjør noe tungt, ser hun stjerner i sideblikket da?


Hun svarte...
"Hodepiine kommer og går. Var mye plaget en periode. men blitt noe bedre. Men reagerer fortere om d er lyst/dårlig luft.. Har blodtrykksfall innimellom å da ser jeg jo litt stjerner om jeg reiser meg for fort. Men ikke ellers."

ORIGINAL: Selveste Kråka

Spør om hun har mest vondt på høyre siden, og om det føles som et belte som bare strammer og strammer seg og gjør det vanskelig å puste.
Isåfall vil jeg holde en knapp på gallesteinsanfall.  Snakker av erfaring....



Hun svarte...
"Hmm har igrunn ikke no mer vondt på noen av sidene..
en dag er det mest på venstre, og en annen dag på høyre. Men standar er at d er værst i midten..
blir ofte vanskelig å puste ja.."
 
ORIGINAL: 3 små bøller



Hun forklarer smertene som om de ligger "under ribbaina". Vondt på begge sider og ekstra intens i midten.
Det er ikke babyspark hun kjenner, det er hun 100 % sikker på.



Her kjennes det litt sånn ut når halsbrannen kommer om kveldene. Føler alt bare blir trykt oppi ribbeina. Men det hjelper med et stooort glass melk da. Sier laaangtfra at det er det venninna di har, men det kan jo være noe sånt. Føler hvertfall at det setter seg skikkelig midt imellom ribbeina, og det gjør vondt å legge seg ned (sånn er det igrunn hver gang jeg nettopp har spist noe).

Med eldste hadde jeg skikkelig vondt i høyre ribbein, og kunne ikke sove på den siden etter uke 28. Men hun lå hele tiden med hodet ned og beina godt planta oppi de ribbeina. Så de var rimelig mørbanket hver morgen..


Men det er nok greit å få det sjekket av legen, i tilfelle det er noe alvorlig!!


Hun var plaget med halsbrann sist og er det nå også - men smerten er ikke som halsbrannsmerter sier hun!


ORIGINAL: LilleLavendel

hvorfor ringer hun ikke føden? 


Hun dro jo til legen her om dagen, og det eneste han gjorde var å henvise til ultralyd.
 
Søskenebarnet mitt hadde gallestensanfall under graviditeten, noe hun fikk vite er ganske vanlig. Noen ganger kan det forsvinne av seg selv etter fødsel ble hun fortalt, men hun måtte fjærne galleblæra. Mamma hadde noe som kunne minne om et hjerteinfarkt for maaange år siden, det viste seg å være en gallesten på størrelse med en stor drue, og mange små.

Har hatt slike smerter av og på siden jeg var gravid med eldstetøtta i 2008/9 og når jeg gikk med minstemann. Jeg har smertene når jeg ikke går gravid i tillegg. Nå har de sjekket lever-verdier, alle muligens blodprøver, ultralyd på galleblære, avføringsprøver og måtte svelge slangen for ikke så lenge siden. De har ennå ikke funnet ut hva det er. De fant en liten betennelse øverst i magesekken og en slarkete lukkemuskel opp til spiserør, men ikke noe som kunne forklare de intense smertene. Vet ikke helt hva neste steg er nå, men jeg gir meg ikke før de finner ut hva det er... Kan ikke ligge på sofaen i 2-8 timer 2-3 ganger i uka å vri meg i smerter, har jo 2 barn å ta meg av [X(]

Håper de finner ut hva det er, vi får krysse fingrene for at det bare er dårlig plass som gjør at hun får vondt.
 
Jeg hadde det med begge to, og det var rett og slett fordi det vart trangt. Alle organene flytta på seg og akt ble pressa oppover. Var helt grusomtbom jeg satt og "hang" liksom, måtte virkelig passe på holdningen min hele veien. Gikk over med en gang ungene var ute.

Forresten så er det pannehodepine og hvite prikker i hele synsfeltet som er typiske tegn på sf, sammen med proteiner i urinen og høyt blodtrykk. I tillegg til magesmerter.
Både blodtrykk og proteiner kan utvikle seg svært raskt, og som noen sier, det er lenge siden torsdag. Høyt blodtrykk og protein er dexfaktorene de først ser på, hvis ingen av de er tilstede, kaller de deg ikke verken preeklampsi eller sf.
Det du bør si til venninnen din, er at fra nå av dropper hun fastlegen som mellomledd, og ringer rett til føden om hun føler seg dårlig. De har ansvar for at hun og barnet har det bra nå. Og be henne om å stå på sitt! Si at hun nå be om blodprøver, i tillegg til ul. Selv om ul viser ok gjennomstrømning i navelstrengen og babyen har det bra, kan hennes verdier forandre seg dramatisk på kort tid.
 
Da reiser hun på føden tvert...
Den type smerter som likner på gallesteins smerter, skal man ikke kimse av. Det kan være luft, det kan være gallestein og det kan være HELLP syndrom. Det bør sjekkes ut. Det er noen av oss her inne som har litt utrivelig erfaringer med dette, bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite
 
Takk for innlegget, og takk for tilbakemld [:)]

Det skal sies at jeg er gravid med nr 2, og kjenner ikke igjen disse smertene med tanke på plass/luft..
Jeg hadde svangerskapsforgifning med førstemann, så kjenner godt igjen tegnene der. Min mor hadde også dette med meg da hun var gravid. Noen sier at det har noe å si, andre mener det ikke er betydelig.. Ikke vet jeg.
Det skal sies at jeg har hatt stigende BT og spor av protein på de siste kontrollene. I tillegg har jeg fått hodepine som ofte kommer, noe jeg har hatt lite av tidligere. Når disse magesmertene kom var jo dette nok en tegn. Men på kontrollen hadde BT og urinen stabilisert seg igjen. Jeg ble sendt på UL og det ble tatt en haug med blodprøver. Venter igrunn på svar på dem.. Legen klemte på magen og det var gørr vondt! Rett etterpå skulle jeg ta UL og det var smertefult når hun rullet over øvre del av magen (som var øm fra før..)

Det er vanskelig å vite når en skal gå videre, og når en skal vente å se ann om smertene øker på... Kan jo ikke bli for sikker når det gjelder sitt eget barn, men samtidig vil jeg ikke være helt overhysterisk.. Har i helgen tatt det helt med ro, og smertene har vært noe mindre lørdag og søndag..

Så jeg får se litt i morgen og utover uken hvordan smertene er...
 
ORIGINAL: Veronika88

Takk for innlegget, og takk for tilbakemld [:)]

Det skal sies at jeg er gravid med nr 2, og kjenner ikke igjen disse smertene med tanke på plass/luft..
Jeg hadde svangerskapsforgifning med førstemann, så kjenner godt igjen tegnene der. Min mor hadde også dette med meg da hun var gravid. Noen sier at det har noe å si, andre mener det ikke er betydelig.. Ikke vet jeg.
Det skal sies at jeg har hatt stigende BT og spor av protein på de siste kontrollene. I tillegg har jeg fått hodepine som ofte kommer, noe jeg har hatt lite av tidligere. Når disse magesmertene kom var jo dette nok en tegn. Men på kontrollen hadde BT og urinen stabilisert seg igjen. Jeg ble sendt på UL og det ble tatt en haug med blodprøver. Venter igrunn på svar på dem.. Legen klemte på magen og det var gørr vondt! Rett etterpå skulle jeg ta UL og det var smertefult når hun rullet over øvre del av magen (som var øm fra før..)

Det er vanskelig å vite når en skal gå videre, og når en skal vente å se ann om smertene øker på... Kan jo ikke bli for sikker når det gjelder sitt eget barn, men samtidig vil jeg ikke være helt overhysterisk.. Har i helgen tatt det helt med ro, og smertene har vært noe mindre lørdag og søndag..

Så jeg får se litt i morgen og utover uken hvordan smertene er...



Vær så snill å sjekk dette ut. Jeg liker ikke det du sier og med tanke på SF i første svangerskap, så vet jo du også at sjansen er enda større ved svangerskap to. Det du beskriver er symptomer på HELLP syndrom. Det er en veldig alvorlig tilstand som utvikler seg fort. Har de tatt prøver av trombocyttene dine?
Jeg syns ikke du skal avvente dette i løpet av uken[:)]
 
Signerer greven av gral. Jeg hadde 190/120 i bt. Uten å ha vondt i hodet el se stjerner. Plutselig utviklet det seg i veldig feil retning egentlig uten at jeg hang med eller forsto at tring var så alvorlig som det var. Allmennleger er ikke ekspertene på dette og nå er det også fritt fram for deg å kontakte føden direkte. Du kan ringe døgnet rundt! Med disse symptomene vil de nok ha deg inn på sjekk! Tenker på deg og håper du får god hjelp:-)
 
Kan vel ikke se noen god grunn til å vente med å kontakte føden, akkurat. Det er ikke hysteri å ta ansvar for din og babyens helse.
 
ORIGINAL: Pearl

Babyen presser nok på indre organer og dette gir da smerter.. Slettes ikke uvanlig men veldig ubehagelig.. Plages med det selv...


sign
 
Jeg syns nesten det grenser til dumskap (nei, jeg kaller deg ikke dum) å ikke kontakte føden, når symptomene kommer og går på den måten der. Må være mye bedre å kontakte de og få det avkreftet en gang for alle, hvis du er sikker på at det ikke er SF/HELLP..
Du finnes ikke hysterisk en plass, selv om du ringer inn og tar ansvar for deg selv og babyens helse. Det vil være fryktelig dumt om du venter for lenge og så går det galt.. Heller ti ganger for mye enn en gang for lite.
 
Takk for tilbakemld..

Jeg har avventet med å ringe rett og slett fordi jeg ble noe bedre i helgen. jeg har tatt prøver som jeg venter svar på. Og jeg har tatt bt og urin jevnlig, senest torsdag. Innlegget ble laget i går, men det vil ikke si at det var på det værste i går. Har hatt endel vondt denne uken, men som jeg skrev over så har jeg tatt med ro i helgen (etter anbefaling av lege og gynekolog) og i går hadde jeg nesten ingen smerter. Dette er noe som kommer i perioder.. Og hadde dette kommet for fult i helgen hadde jeg så klart tatt kontakt..

Det er jo mye som tyder på SF, og som sakt vet jeg veldig godt hva det går ut på.. Jeg vet symptomene (og symptomer man ikke kjenner på kroppen).. Så jeg tar dette så klart alvorlig. Hadde jeg følt meg akutt dårlig i helgen hadde jeg ikke nølt.

Men jeg kommer til å kreve ekstra oppfølgning og videre undersøkelser om blodprøvene er fine..
 
Det er veldig godt å høre at du tar det på alvor! [:)]

Håper du blir bedre fort og at det ikke er noe skummelt! Og så håper jeg du får superoppfølging med gang du trenger det!
 
Hei. Jeg er gravid i uke 21 og fikk for første gang vondt i øvre del av magen for 4 uker siden. Jeg ble sendt hjem en gang fra legevakten fordi legen mente det var virusinfeksjon. Men smertene ble vedvarende og verre og jeg greide ikke å spise noe og kastet opp maten jeg forsøkte å spise pga
smertene. Andre gangen måtte jeg krangle med legevaktlegen så han skulle ta dette på alvor og sende meg til fødepoliklinikken. Der var det en lege som fant ut at jeg trolig hadde betennelse i spiserøret og satte meg på 20 mg Losec(syredempende medisin). Denne dosen gikk jeg på i ca.2 uker uten effekt. Deretter ble jeg innlagt på akutten for ekstreme smerter og der itredet
 
Hei. Jeg er gravid i uke 21 og fikk for første gang vondt i øvre del av magen for 4 uker siden. Jeg ble sendt hjem en gang fra legevakten fordi legen mente det var virusinfeksjon. Men smertene ble vedvarende og verre og jeg greid
e ikke å spise noe og og der utredet de meg for gallestein og kastet opp maten jeg forsøkte å spise pga
smertene. Andre gangen måtte jeg krangle med legevaktlegen så han skulle ta dette på alvor og sende meg til fødepoliklinikken. Der var det en lege som fant ut at jeg trolig hadde betennelse i spiserøret og satte meg på 20 mg Losec(syredempende medisin). Denne dosen gikk jeg på i ca.2 uker uten effekt. Deretter ble jeg innlagt på akutten for ekstreme smerter og der itredet
 
Hei. Jeg er gravid i uke 21 og fikk for første gang vondt i øvre del av magen for 4 uker siden. Jeg ble sendt hjem en gang fra legevakten fordi legen mente det var virusinfeksjon. Men smertene ble vedvarende og verre og jeg greide ikke å spise noe og kastet opp maten jeg forsøkte å spise pga
smertene. Andre gangen måtte jeg krangle med legevaktlegen så han skulle ta dette på alvor og sende meg til fødepoliklinikken. Der var det en lege som fant ut at jeg trolig hadde betennelse i spiserøret og satte meg på 20 mg Losec(syredempende medisin). Denne dosen gikk jeg på i ca.2 uker uten effekt. Deretter ble jeg innlagt på akutten for ekstreme smerter og der itredet
Tråden er fra 2011 ; )
 
ORIGINAL: Selveste Kråka

Det er ett av tegnene på svangerskapsforgiftning....


Det glemte jeg å skrive...!
Blodtrykk og urin var bra på prøvene hun tok på torsdag! [8|]
Jordmor sa til meg at det er ikke uvanlig med magesmerter på slutten. Men hvis det aldri gir seg så ville jeg ha ringt føden. For å se om ungen har det bra
 
Back
Topp