Hva får man av utstyr på sykehuset?

Lula Lu

Glad i forumet
Egentlig enda en fødebag-relatert tråd her. Driver nemlig og planlegger, og ble litt usikker.

Jeg lurer på hva man ikke trenger å pakke fordi man sannsynligvis får det på sykehuset?

- bleier?
- kluter og vann?
- såpe?
- badeolje?

Andre ting?

Eller pakker dere dette også?
 
Pakker ingen av de tingene med mindre de sier noe annet på innskrivningssamtalen. I 2012 hadde de bleier, engangskluter og vi hadde vel en slags olje/såpe i badevannet.

Men er det sånn at alle skal bade på sykehuset? Kunne tenke meg å droppe det denne gangen for nå har jeg gjort det før:p
 
Bleier har de der, og bleier/bind til mor også. Såpe og badeolje var ikke noe vi brukte, vi badet ikke på sykehuset heller. Fikk beskjed om å ikke bade før skorpen på navelen hadde falt av. Vasket bare med klut, som jeg er ganske sikker på at vi fikk der.
 
Varierer vel muligens litt mellom sykehusene men sist var det iallefall bleier og kluter, babyklær (men gjerne slitte og litt store str).
Kan ikke huske vi hadde noe i badevannet, de skal jo helst ikke ha for mye sånt.
Så ikke noe du MÅ ta med bortsett fra hentesett, men er jo kjekt med litt eget. Jeg tar med bleier pga skal bruke tøybleier,

Til mor var det nettingtruser, bleiebind, bind. Tar med dusjsåpe ol da.
 
Pakker ingen av de tingene med mindre de sier noe annet på innskrivningssamtalen. I 2012 hadde de bleier, engangskluter og vi hadde vel en slags olje/såpe i badevannet.

Men er det sånn at alle skal bade på sykehuset? Kunne tenke meg å droppe det denne gangen for nå har jeg gjort det før:p
Tror ikke man må nei, vi fikk beskjed om å si ifra hvis vi ønsket å bli vist bading.
 
Tror ikke man må nei, vi fikk beskjed om å si ifra hvis vi ønsket å bli vist bading.
Da tror jeg nok vi slipper ja:p husker nå at vi måtte vente litt fordi ingen hadde tid til å vise oss:) er vel en del som blir annerledes når det ikke er første:)
 
Jeg skal huske å ta med noen skift til baby. Klærne de hadde på sykehuset til bebis var veldig random :) utover det tar jeg kun med et kosepledd eller to til babyen, alt annet har de der.
Tar heller ikke med bind til meg selv.
Kun vanlige toalettsaker og klesskift til meg selv :)
 
Åjaaaaa! Herlig med en sånn tråd! Men... Jeg lurer på. Har de sånne risposer som kan varmes og gi smertelindring man kan låne på sykehuset, eller må man ha det med selv eventuelt?
 
Åjaaaaa! Herlig med en sånn tråd! Men... Jeg lurer på. Har de sånne risposer som kan varmes og gi smertelindring man kan låne på sykehuset, eller må man ha det med selv eventuelt?
Spør sykehuset ditt. Tror de har da. :) fristet bare ikke med varme sist.
 
Du trenger ingen av de tingene.
Der jeg fødte, hadde de klær til babyen også, og godt var det, for vi hadde ikke noe som passet den lille dysmature kroppen. :)

Det kan være godt å ha med en god dusjolje til deg selv, og en god shampo uten for mye lukt.
Såpen i dusjene på sykehuset er for å bli ren, og ikke stort annet. :p
 
Jeg tar kun med hentesett og teppe til baby, alt annet har de der.

Ett tips: når man skifter de første bleiene er det lurt å smøre med olje (de har det stående framme på sykehuset), fordi da er det lettere å vaske bort beket. Og å bruke olje for å vaske det bort fra babyhuden, ikke vann. Det er jo som tjære og sitter som lim, jeg sleit veldig med det der sist. Så denne gangen skal baby sauses inn i olje de første dagene :)
 
Mener å huske at vi fikk/fikk låne stort sett alt. De tingene du nevnte, pluss en hel del andre ting. Vi fikk låne klær til babyen, men måtte jo ha med de klærne han sklle ha på på vei hjem. Vi fikk også låne shampoo, dusjsåpe, bind... osv.
 
Varierer vel muligens litt mellom sykehusene men sist var det iallefall bleier og kluter, babyklær (men gjerne slitte og litt store str).
Kan ikke huske vi hadde noe i badevannet, de skal jo helst ikke ha for mye sånt.
Så ikke noe du MÅ ta med bortsett fra hentesett, men er jo kjekt med litt eget. Jeg tar med bleier pga skal bruke tøybleier,

Til mor var det nettingtruser, bleiebind, bind. Tar med dusjsåpe ol da.
Sniker fra august, må man ha med hentesett? Er førstegangsfødene så har null erfaring, og har aldri hørt om det?:p
 
Jeg tar kun med hentesett og teppe til baby, alt annet har de der.

Ett tips: når man skifter de første bleiene er det lurt å smøre med olje (de har det stående framme på sykehuset), fordi da er det lettere å vaske bort beket. Og å bruke olje for å vaske det bort fra babyhuden, ikke vann. Det er jo som tjære og sitter som lim, jeg sleit veldig med det der sist. Så denne gangen skal baby sauses inn i olje de første dagene :)

Smøre på olje som I å legge på et tynt lag fra tissefant til rompe inkl skinkene? :)
 
Sniker fra august, må man ha med hentesett? Er førstegangsfødene så har null erfaring, og har aldri hørt om det?:p
Må ha med noe klær til å ta ungen hjem i. Hentesett trenger ikke være hjemmestrikket fra oldemor altså. Sist tok jeg bare med noen av klærne vi hadde klare til han.
Mener å huske vi fikk en "denne siden opp" body på sykehuset vi kunne ta med, men trenger jo litt mef enn det, avhengig av været.
 
Må ha med noe klær til å ta ungen hjem i. Hentesett trenger ikke være hjemmestrikket fra oldemor altså. Sist tok jeg bare med noen av klærne vi hadde klare til han.
Mener å huske vi fikk en "denne siden opp" body på sykehuset vi kunne ta med, men trenger jo litt mef enn det, avhengig av været.
Kanskje jeg leste leste litt fort over det andre innlegget, fikk inntrykk av at man måtte ha med hentesett, å hentesettet til lille er ikke helt klart, men da er det ikke obligatorisk med hentesett, men helt vanlige klær?
 
Smøre på olje som I å legge på et tynt lag fra tissefant til rompe inkl skinkene? :)

Ja, sånn ca. Underlivet er jo mest kronglete å få reint. Men hadde et bleiebytte der han hadde bek fra under armene til knærne. Det var mitt aller første bleieskift, første natta på sykehuset. Jeg ANTE ikke hva jeg drev med. Måtte få hjelp, haha.

Tanken med oljen er at den blir som et lag mellom bæsj/bek og hud, så man ikke må ta i/skrubbe det vekk, de har jo så ekstremt tynn og skjør hud. Selv om det beste sef er å ikke bruke noen ting på huden til de nyfødte, så er dette altså noen jeg kommer til å gjøre :)
 
Back
Topp