Du er for ung/gammel til å være gravid!

Jeg har nok vært både ung og gammel mor, fikk førstemann da jeg var så vidt bikket 22, nr. 2 25, nr 3 36 og nr 4 40 år. Hver tid hver sin sjarm. Men jeg er glad jeg ikke var førstegangsmor med nr 3 i en alder av 36, det tror jeg hadde vært slitsomt :)
 
Har aldri tenkt på det. Vet om folk som har fått barn i 16 års alder, 20, 30 og 40 år og i mine øyner har dem alle gjort en sykt bra jobb :)
 
For meg var det fullstendig uaktuelt å få barn før jeg var 30 år, der er jeg glad for i dag. Vi hadde reist og opplevd en hel del før vi fikk barn, og har ingen trang til det nå.

Ei venninne fikk da hun bar 24-25 år hadde er ekstremt behov for alenetid, reise og være alene (eller sammen med bare kjæresten). Nå er ikke alle sånn, og det finnes helt sikkert 24-25 åringer som ikke har det behovet.

Jeg får nr 2 nå som 32 åring og har lyst på en til, men alderen stresser meg virkelig ikke.
 
Vel. Du er for ung før du har fått første mens, og du er for gammel når siste mens har vært. ;)

Jeg mener personlig at det kanskje ikke er det beste å -PLANLEGGE- barn før man er myndig (kommer fra ei som ble gravid som 16, dette.. Mulig kjekt å bli ferdig med vgs først om man kan.. Men, ingen situasjoner er like, så.. Mulig det passer godt for noen slik.), og jeg mener det er for sent å få barn flere år etter overgangsalder (.. sett at man ikke har fått prematur overgangsalder... Dét er dårlig gjort fra naturens side, det..).
 
Jeg syns egentlig formuleringen i hovedinnlegget er litt teit.
Greit nok at det er kvinnen som bærer frem barnet, men det er en liten del av et barns liv.
De har lenger tid uten for magen..
Ved bruk av ordet "gravid" og ikke "få barn" antyder man at det fins aldersgrense for kvinner og ikke for menn, og det blir vel ikke helt riktig.

Jeg syns det er ungt å få barn når man er under 20, og gammelt når man er over 45, men det er ikke min sak hva folk velger å gjøre
 
Jeg skjønner du syns han var en liten smule gammel til å få barn, men hvorfor ekkelt?

Kan ikke sette ord på det, det er bare totalt feil i min verden. Han er jo nesten pensjonist da ungen blir konfirmert, helt på tryne i min verden. Når man begynner å få barnebarn syns jeg det er på tide å overlate befolkningen til andre.
 
Kan ikke sette ord på det, det er bare totalt feil i min verden. Han er jo nesten pensjonist da ungen blir konfirmert, helt på tryne i min verden. Når man begynner å få barnebarn syns jeg det er på tide å overlate befolkningen til andre.
Er helt enig i at det er vel sendt, og din argumentasjon, men skjønner ikke ikke "ekkelt".
På den andre siden det er nå også vanskelig for meg egentlig å uttale meg i den spesifikke saken når jeg ikke vet alderen på mammaen
 
Men da er du litt i den situasjonen at man kan ikke styre hvem man forelsker seg i, og greit at han er gammel, men skal det tar fra henne som er ung muligheten til å få barn?
Jeg syns det er stor forskjell om begge er "gamle", eller bare en er det...

De har barn fra før begge to ;) jeg syns det er sært og ekkelt, det bare er sånn :p
 
Det er virkelig ikke opp til meg, folk er forskjellige, og jeg husker jo at da jeg og var 18-19 at jeg syntes folk på 30 var urgamle, det er vel relativt normalt ;) Men jeg synes det er for tidlig å planlegge barn når man fremdeles er tenåring.

For meg personlig så tror jeg 40 er maksalder, og jeg har aldri hatt lyst til å få barn tidlig, altså før midten av 20-årene. Har alltid visst at jeg skulle ha barn, men jeg hadde lyst til å bli ferdig med studier og få reist litt. Traff mannen som 23-åring, og er glad vi hadde 5 år alene før vi fikk barn.
 
Jeg vet ikke hvilken kategori jeg faller under, ung eller gammel mor.
Møtte en på 24 her om dagen som mente 33 var urgammelt :p haha.
Jeg fikk min første som 21 år, men fikk ikke lov til å oppleve det barnet. Nå har jeg fått mitt fjerde barn og er godt over 30 år;)
Jeg synes at er du over 50 bør du stoppe med barn, det fordi man skal ork å følge opp disse barna også.
Og jeg hadde blitt litt trist om barnet mitt kom hjem gravid eller skulle bli far i en alder av 1-17 år:)
 
Jeg var 22 med første og nå 26 ved andre.
Hva andre velget eller synes, det få stå for deres regning.
 
Ca 22 (etter endt høyskole) og til 32..
 
Jeg fikk min første som 17-åring selv, og skulle gjerne vært ferdig med utdannelse først. Men slik ble det altså ikke. Hadde to barn før jeg fylte 20.
For ung, mulig før fylte 16 år. For gammel, mellom 40-50 år en plass. Fin alder å få barn i 23-33 år kanskje?
Nå fins det dem som mestrer rollen som foreldre i veldig ung alder også, og godt voksne som aldri burde hatt barn. Store individuelle forskjeller der altså..
 
Pappa fikk sistemann da han var 51, syns det er ekkelt.

Hmmm du, ....... alle bør få lov til å ha ett liv uten å bli dømt nord og ned som ekkel.
Synes din far skal få ha den gleden jeg.

Husk at om dine foreldre er skilt kan det være at du over lang tid har blitt negativt påvirket av den andre foreldren.

Jeg er bare 23 mnd eldre enn min manns førstefødte.
Vi venter barn nr 2 nå og han er da 54 år, 55 to mnd senere. Jeg er 26 og vi har det fantastisk bra sammen på alle plan.
 
Last edited:
Hmmm du, ....... alle bør få lov til å ha ett liv uten å bli dømt nord og ned som ekkel.
Synes din far skal få ha den gleden jeg.

Husk at om dine foreldre er skilt kan det være at du over lang tid har blitt negativt påvirket av den andre foreldren.

Jeg er bare 23 mnd eldre enn min manns førstefødte.
Vi venter barn nr 2 nå og han er da 54 år, 55 to mnd senere. Jeg er 26 og vi har det fantastisk bra sammen på alle plan.

Jeg er veldig glad for at jeh, mest sannsynlig, har foreldrene mine til jeg er godt voksen. Flott at dere har det bra sammen, men jeg har mine meninger uansett. Det er ingen menneskerett å få barn faktisk ;)
 
jeg blir 5 barns mor før jeg er 25. ble gravid med første da jeg var 16. kjøpte umiddelbart hus, og gifta meg. vi klarer oss greit økonmisk, mye overskudd til barna. jeg er enig med at man må se sine begrensninger enten man er ung eller eldre. alder er et tall. hadde jeg vert en uansvarlig 16 åring hadde jeg sett på meg selv som for umoden. men vet om folk som har fått barn når de har vert 54. da mener jeg de bør se sin egen begrensning(mor var 54) så kjenner jeg noen som adopterte da de var 45 og 50 år. superspreke. de hadde venta i 8 år før de fikk mirkalet sitt. jeg mener helse og livsstil teller mest.
 
Er selv 19 og gravid, og mener ikke jeg er for ung til å få barn. Jeg og samboer har vært sammen i 3 år, har et stabilt forhold og egen leilighet. Synes kanskje man er 'for ung' under 16 år, men føler det blir feil å sette en alder på det uansett, siden alle er ulike. Ei på 18 kan være like moden/umoden som ei på 40, det er utrolig mange faktorer som spiller inn her. Hvis man klarer å ta vare på seg selv OG et barn - da er man klar ;)
 
Back
Topp