Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så bra!! Utrolig viktig at vi gjør detTomatsuppe
Grønnsakskarbonader
Kikertgryte med squash
Er de jeg kommer på i farta. Er ikke veganer/vegetarianer, men har slike middager innimellom for alt det du nevner sin skyld.
Mannen er ikke begeistret, så jeg lager det når han er i Nordsjøen. Skal prøve noe med linser og kikerter når han reiser neste uke.
Ja, skjønner godt at det blir vanskelig! Jeg er veldig takknemlig for at mannen er fullstendig med, men sliter en del med foreldrene mine og sånn selvfølgelig. De kan ikke lenger invitere oss på middag og alt det derJeg er veldig glad i vegansk mat!
Men lager det altfor sjeldent nå. Prøver å redusere kjøttforbruket, men ikke så lett når resten av familien ikke er med på notene
Jeg liker godt å lage dhaal, vegansk lasagne, hummus og bønnemos som pålegg. Squash pasta med linse bolognese![]()
Ja, skjønner godt at det blir vanskelig! Jeg er veldig takknemlig for at mannen er fullstendig med, men sliter en del med foreldrene mine og sånn selvfølgelig. De kan ikke lenger invitere oss på middag og alt det dermen men..
Jeg lagde også dhaal her om dagen, veldig godt!! Men jeg har fortsatt tilgode å lage pålegg! Går liksom i most avokado, syltetøy og peanøttsmør. Har du noen god oppskrift eller?![]()
Takk for inspirasjon! Hørtes veldig godt utAvokadosmør!
1 avokaodo
1 finhakket hvitløk
1/2 ts spisskummin
En håndfulll hakket flat persille
evt en dæsj sitronsaft
salt og pepper
Hiv alt sammen og mos med stavmikser. Kjempegodt på husmann knekkebrød og ha mye hakket persille på toppen!
Hummus
1 boks kikerter, avsilt og skylt
1 finhakket hvitløk
1-2 ss tahini
1- 2 ss sitronsaft
salt og pepper
en god olivenolje
litt vann
Kjør alt sammen til en jevn og fin konsistens. Spe med vann/ olje.
Kjempegodt med f.eks tomatskiver, salt og pepper på eller epleskiver med litt pepper...namnam!
Sjekk ut Deliciously Ella. Hun har masse digge pålegg, lunsj, middag og mer. Alt er vegansk![]()
Så bra!! Utrolig viktig at vi gjør detsett dokumentaren "cowspirecy"? Veldig god dokumentar. Selv er jeg flexitarianer, altså spiser jeg kjøtt innimellom og jeg spiser fisk en gang i uken. Ellers spiser jeg vegansk og elsker det, kroppen føles bra og samvittigheten også. Samboeren min er også med og liker livsstilen han også! Spiser kun kjøtt på høytidsdager og aldri melk
ble kvitt cyster etter jeg sluttet med melk faktisk, melk er jo full av veksthormoner for at kalven skal vokse seg fullstor på noen måneder. I dag blir det vegansk moussaka, med potetmos av poteter og havrefløte i stedet for potetskiver og ost. Blir samme kremete konsistens, også bruker jeg grønne linser
![]()
Nei, svært lite. Noen ytterst få klipp, men handler ikke om det. Handler om bærekraftigheten ved det og hvor mye vi bruker på å fore dyrene osv. Ikke bærekraftig i det hele tatt og kvegdrift er grunnen til hele 51% av forurensningen! Er faktisk Leonardo DiCaprio som er produsent, så den er veldig braIkke sett dokumentaren, nei. Viser de dyremishandling? For det klarer jeg ikke å se.
Jeg mistenker at mannen syns dette er tull og vil spise det han har lyst på.Han er veldig glad i kylling, noe jeg har fått veldig avsmak på selv om det er jo godt, men kjøper det en sjelden gang for hans skyld om han ber om det. Jeg unngår også kjøtt som heter kalv, lam, kje osv...
Ja, har merket utrolig mange helseeffekter selv altså! Man føler seg så "lett" på en måte, mer energi osv!Jeg ble også kvitt cyster etter å ha kuttet melk og poteter
Vi spiser sjømat ca tre dager i uka, og vegansk ellers.
Linsesupper, taco, pastaretter, mye salat, enchiladas, spinatretter..mye karibisk/vest afrikansk mat.
Å kutte ut kjøtt hjalp meg i forbindelse med prolaps.. Ble ikke lenger like tung i kroppen etter å ha spist. Svin kuttet jeg ut for noen år siden da jeg var gift med en muslim. Oppdaget raskt hvor uggen og kvalm jeg ble av å spise svin..
Kan ta en kylling bit i ny og ne, men merker det raskt på magen, og for meg bekrefter det at å holde meg unna kjøtt er det rette for kroppen min.
Anbefaler deg å se dokumentaren "forks over knives"Kroppen vår er laget for å spise kjøtt, men vi spiser ofte middager uten kjøtt her, selv om vi ikke tenker direkte på dyrevelferden når vi spiser.
(Dog vi begge støtter diverse organisasjoner som vil bedre den.)
Vi spiser ofte gratinerte grønnsaker med hvit løksaus til.![]()
Vi er også der, jeg og samboeren! Hittil har vi bare positive erfaringerHar akkurat bestemt meg for å bli veganer og bruker mai til å omstille meg (spiser foreløpig som vanlig når jeg er på besøk). Resten av familien spiser kjøtt, men spiser veganske måltider om det smaker godt.
Hittil har jeg laget taco hvor jeg stekte løk, paprika, tomat, ris og svarte bønner sammen og hadde i tacokrydder og litt vann (som erstatning for kjøttdeig). Smakte supergodt! Resten av gjengen hadde ost og rømme på, men det holdt med guacamole og grønt på for meg, syns det var helt topp!
Bakt potet var også supert, da stekte jeg sopp, brukte vegansk margarin, lagde spicy gulrotkrem med kidneybønner og toppet med mais. Mannen brukte rømme og ost på også da.
Jeg har også laget veganske burgere av kikerter. Fikk det ikke helt til, men det smakte godt likevel.
Og så supper da, tomatsuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe.... Og pasta med tomatsaus.
Ellers ble jeg veldig glad da jeg fant oatly "på mackan". Det smaker kremost. Godt å ha et enkelt, smørbart pålegg i kjøleskapet til når man har dårlig tid eller er lite kreativ.![]()
Kroppen vår er laget for å spise kjøtt, men vi spiser ofte middager uten kjøtt her, selv om vi ikke tenker direkte på dyrevelferden når vi spiser.
(Dog vi begge støtter diverse organisasjoner som vil bedre den.)
Vi spiser ofte gratinerte grønnsaker med hvit løksaus til.![]()
«Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer. Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.»
Helsedirektoratet, 2015
Er dog anbefalt å spise litt fisk, grunnet dårlig med vitamin D i land som Norge på vinterstid, så det gjør vi daVi spiser laks 1-2 ganger i uken, men ellers vegansk.
Er fortsatt uenig i det, vet ikke om du så det jeg skrev over?Jeg sa bare at kroppen er laget for å spise kjøtt.
Pass på å få i dere nok B12 også.![]()
Er fortsatt uenig i det, vet ikke om du så det jeg skrev over?om du tror på evolusjonen så stammer vi fra aper, de er ikke kjøttetere. Etter at vi fikk svakere kjever måtte vi begynne å tenke og fant opp våpen, for å sikre arten startet mennesket å spise kjøtt, da de hadde våpen og kjøtt er mer kaloririkt enn frukt/grønnsaker. Etterhvert klarte kroppen vår å ta opp kjøtt og nyttegjøre seg av mineralene og vitaminene i det også, men laget for å spise kjøtt er vi jo ikke
B12 tar jeg ja. Dette mangler i den veganske dietten fordi mennesker ikke lenger spiser jord av frukt og grønnsaker og b12 finnes er en bakterie som finnes i jorda. Dyrene derimot spiser jo dette og dermed får vi i oss det gjennom kjøtt,fisk osv![]()