Du er for ung/gammel til å være gravid!

M

Moderator Anette

Guest
Noen mener at det ikke er greit å bli gravid "for ung" eller "for gammel".
Mener du at man kun skal bli gravid innenfor en bestemt alder?
Hva anser du som en for ung eller for gammel mor?
 
Før vi begynte planleggingen var det i mitt hodet de mellom 23-35 cirka som var i "rett alder". Nå derimot mener jeg at man kan være 16 og moden nok (vil dog ikke anbefale 16-åringer å bli foreldre), og man kan være 50 og umoden. Personlig setter jeg strek ved maks 30, men det er min personlige grense :) Hva andre velger er opp til dem
 
Det har jeg egentlig ingen sterk formening om. Alder er bare et tall; det er så mange andre faktorer som spiller inn. En er selvsagt ung dersom man blir mor som sekstenåring og det har garantert sine utfordringer å få barn i slutten av førtiårene, men det er ikke opp til meg å sette standard for andre enn meg selv.

Jeg fyller trettifem to måneder etter at barn nummer tre kommer i sommer og synes det er helt kurant. Vet mange mener det er "gammelt", men det er jeg ikke enig i :)
 
Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, så lenge de klarer å ta vare på ungene de får.
Man har jo ingen garanti for hvor lenge man får leve, men jeg syns det er greit å få barn i en alder der man mest sannsynlig får se barna vokse opp.
 
Enig med de over :) Veldig individuelt hvor modne folk er! 16 år er jo tidlig, men mange 16 åringer er flotte og flinke mødre :) Biologisk sett er det vel best fra 20-24 år. Jeg skulle sånn sett gjerne fått barn i den alderen, men det passet ikke sånn ellers. Fikk første da jeg var 27 år ;) Håper på en til om noen år, vil helst ikke alt for gammel før neste (hvis vi får det til så ønsker vi 4 år mellom)
 
Ung mor er 15-16 og opp til kanskje 21 år. Gammel synes jeg man er hvis du får første barn når du er 40 år.. men jeg tenkte alltid jeg skulle være ung mor, men fyller 29 år i år og har ikke fått første. Hvis jeg får min første før jeg fylle 30 år er jeg fornøyd, kanskje nr 2 2-5 år etterpå så tenker jeg det er innafor personlig :)
 
Jenter får gjøre som de selv vil, til en viss grad.

Men før seksuell lavalder, altså 16 år er for tidlig.
For gammel er etter fylte 45 år
 
Bryr meg ikke. Så lenge man kan ta vare på barna og følge se opp så har det ikke noe å si. Selv fikk jeg barn når jeg var 25 og måneden før jeg ble 28 år. Desverre ser folk på utseende. Jeg får beskjed om at jeg må være en ung mor og folk ser rart på meg/ med medlidenhet. Jeg ble faktisk spurt om leg på battery i påsken. Litt morsomt når man nærmer seg 30, men merker de blikkene man får og føler veldig med de som faktisk er unge. Kjenner flere eldre foreldre og yngre foreldre. Er ikke alder som teller men sinnstilstand.
 
Jeg hører nok til i kategorien moden mamma [emoji14] Jeg fyller 43 år litt senere på sommeren.

Men det var aldri noe ønske fra vår side. Vi ønsket oss barn tidlig i forholdet, men dessverre gikk det ikke slik. Først etter at jeg passerte 30 begynte ting å skje.

Jeg har tenkt at passende alder å få barn er mellom 20 og 35 år. Men i dag kan man ikke tenke så firkantet. Det er mange ting som spiller inn på en helt annen måte enn da mine foreldre fikk barn.

Likevel synes jeg at 50 år og eldre er for gammelt. Jeg hadde ingen planer om å få flere barn etter fylte 42 år. Det var min personlige grense. Jeg tenker selvsagt på at jeg blir en eldre mor etterhvert som ungene vokser til. Men jeg føler meg ikke så veldig gammel og jeg er ikke alene om å være en moden mamma :)
 
Det kommer veldig an på personen og hvilke forutsetninger en har (fast forhold, stabil plass å bo, inntekt osv).. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 23, så var jo egentlig ikke ung mor, men likevel var jeg nok ikke 100% moden på alle områder. Merker stor forskjell fra da og når jeg fikk andre som 27åring :p

Jeg så egentlig for meg å være ferdig til jeg ble 30, men i sommer blir jeg 31, og utelukker ikke at jeg er ferdig med barn helt enda.. :)
 
Folk mener forskjellig.
Og heldigvis er det opp til den enkelte...

Når jeg var 20 år, var jo 30 åringer gamle kjærringer i mitt hode. Hehe. Jeg husker jeg virkelig mente det..

Så går årene, og erfaringer kommer..

Nå er jeg 40 år og gravid. Føler meg ung og sprek jeg.
 
Jeg hadde en grense på 30 tidligere. Den endret seg etterhvert til 35, at jeg ønsker å være ferdig med å være gravid når jeg fyller 35. Men den hadde sikkert flyttet mer på seg om jeg ikke hadde blitt gravid:p

Syns jo forsåvidt under 20 er veldig ungt, men det kommer helt an på hvor moden personen er, men for ungt vil jeg vel si er før man er ferdig med grunnskolen.
For gammel mener jeg er når man har kommet i overgangsalderen, men syns jo man bør tenke over tiden man får med barna sine osv
 
Jeg har ei venninne som er en del eldre enn meg. Jeg blir 26 i år og hun blir 39 eller 40. Husker ikke, haha..... Hun fikk nr 2 i 2014 og får en til nå i år. Husker jeg synes det var for gammelt å få unge i slutten av 30-årene. Jeg synes forsåvidt det nå også, men jeg skjønner at det ikke alltid er slik at ting ligger til rette for å få barn noe før. Så lenge man ikke med vilje utsetter det til man er så gammel.

Vet ikke helt hva som er for ungt. Spørs litt hvordan ting ligger til rette. Jeg mener ikke at man må ha alt i boks når man blir gravid, men man bør ha vært sammen i noen år, må kunne forsørge seg selv og barnet og ha det godt med seg selv. Uansett bør man vente til man har fylt 20, men det er min personlige mening.
 
Jeg hører nok til i kategorien moden mamma [emoji14] Jeg fyller 43 år litt senere på sommeren.

Men det var aldri noe ønske fra vår side. Vi ønsket oss barn tidlig i forholdet, men dessverre gikk det ikke slik. Først etter at jeg passerte 30 begynte ting å skje.

Jeg har tenkt at passende alder å få barn er mellom 20 og 35 år. Men i dag kan man ikke tenke så firkantet. Det er mange ting som spiller inn på en helt annen måte enn da mine foreldre fikk barn.

Likevel synes jeg at 50 år og eldre er for gammelt. Jeg hadde ingen planer om å få flere barn etter fylte 42 år. Det var min personlige grense. Jeg tenker selvsagt på at jeg blir en eldre mor etterhvert som ungene vokser til. Men jeg føler meg ikke så veldig gammel og jeg er ikke alene om å være en moden mamma :)

Hehe, jeg liker at du er født samme år som min mamma som skal bli bestemor i år! Sprekt syns jeg det er altså, men jeg kjenner det er godt at jeg og mamma ikke får barn i samme alder xsmile9
Men jeg tenker at man er ikke for ung om man selv er klar, jeg er 22 år og planlagt gravid med min samboer som er 4 år eldre enn meg. Mamma ble planlagt gravid med meg i en alder av 20 (21 når jeg ble født).
Og for gammel er man vel når kroppen sier stopp. Jeg kjenner ei som ble gravid for første gang i en alder av 46 :)
 
Så lenge en kvinne er moden, ansvarlig, ønsker seg barn, er i en alder hvor hun kan bli gravid naturlig og er over seksuell lavalder, tenker jeg alder ikke betyr noe :) Dersom en kvinne er kommet i overgangsalderen og derfor må ha assistert befruktning/eggdonasjon for å bli gravid, mener jeg hun er for gammel.
 
Jeg fikk høre at jeg var ung gravid fra legen. Jeg var 22 år. Følte meg ikke ung!
 
Back
Topp