Hvor mange timer er det greit at skolebarn bruker på trening i uka?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg synes den idretten min 8 åring går på forventer enorm satsing av små barn. Satser man liksom ikke som 7-8 år så har toget gått.
De mener at 7-8 åringer fint skal trene 6 timer i uken, med hjemmelekser, minst 4 konkurranser i året osv. Synes det er mye for små barn, så min 8 åring får ikke lov.
Jeg mener det holder med 1-2 timer med idrett :)
Hva synes dere om så mye trening av små kropper?
 
Det kommer helt an på tenker jeg.
Hvilkeb idrett
Om barnet selv vil satse osv
Om hvor mye barnet orker

Min er 9 år, går på 2 idretter og trener 6 t i uka på de + ckamper/ cuper/turneringer
 
Høres altfor mye ut! Her går vesla på fotball, og jeg syns det er for mye! 2 treninger i uka på 1,5 time per gang + kamper/cupper i helgene.
Selvsagt, er det et tydelig stortalent som virkelig ønsker å satse, så syns jeg jo at det skal tilrettelegges litt for dem og. Men for vanlige barn syns jeg og at 2 timer i uka er nok! De skal jo ha tid til lekser, venner, familie, avslapning og kanskje en annen aktivitet og. :)
 
Min 11 åring trener ca 3-4 timer i uka + kamper/turnering hver 3-4 helg..
9 åringen trener 3 timer i uka + 1 kampdag i uka.

For mine er det passe, men jeg kutter på treningen om de er slitne eller det går ut over lekser.
 
Min straks 8 åring trener litt variert, men ca 5 timer i uka, noen uker er det ekstra og da kan vi fort havne på 7-8 timer. I tillegg kommer oppkjøring før konkurranser, stevner mm. Dette er selvvalgt fra hennes side, hadde hun trent med sin "egen" gruppe, haddedet falt ned på 1,5 timer pr uke.

Min 11 åring trener 5 timer i uka pluss kampdag. Tar du med egentrening havner vi fint over 10 timer.

Ikke alle barn orker/vil trene såpass mye, og da skal man ikke tvinge de. Da blir ikke idretten selvvalgt lenger, og de kommer til å gi seg så fort de får sjansen selv. Trening skal være gøy, men de er bare barn og må få tid til det de mener er viktigst også :)
 
Har en 10 åring som går på fotball og trener ski, han trener fort 6-10 timer i uka. Han elsker å trene og er ofte ute og sparker ballen i en mur utenfor her i flere timer i uka og. Laget hans i fotball er veldig gode og mange andre lag er like gode og for å forbli gode så må de jo trene mye.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvordan får de tid til alt dette etter skolen da???

Jeg synes det er nok med en time kamp og en time trening i uka på 7-åringen jeg :p

Skal jo få tid til lekser og slappe av litt og synes jeg
 
Min trener fast to timer i uken, og har kamper innimellom, det syns jeg er nok i massevis. Det mener jeg kun fordi skoledagen og leksene tar så mye tid og fokus, at hvis han skal bruke mer tid på fastsatt trening, får han ikke tid til å leke eller slappe av før leggetid. Hadde jeg ikke jobbet, slik at han kunne komme tidlig hjem hver dag, kunne han fått økt treningstiden
 
Her er det 1-2 treninger på en time/halvannen i uka. Totalt 3 treninger i uka hvis de går på flere ting. Da er det ikke SFO-tid og leksene er gjort for lenge siden og det er tid til litt lek/avslapning også.

Fotball er uaktuelt her. 2 dager med halvannen time trening + kamp innimellom der og så kamper i helg også. Da kan man jo ikke gjøre noe annet.
 
7-åringen har trening en time i uka. Fra høsten av blir det trolig en ekstra trening på 1,5 time som hun skal delta på annen hver uke. Så annen hver uke 1 time og 2,5 timer i uka.
9-åringen har aktiviteter 1,5 time i uka. Pluss kanskje noe helgeaktiviteter 5 helger i året.
 
Frøkna her driver med sprang så går lett mange timer i uken på både trening, stell av hest og stevner i helgene ;) syns ikke det er begativt
Om barna syns det er morro og ønsker å satse eller bare spille for å ha det gøy ;)
 
Hvordan får de tid til alt dette etter skolen da???

Jeg synes det er nok med en time kamp og en time trening i uka på 7-åringen jeg :p

Skal jo få tid til lekser og slappe av litt og synes jeg

De barna som går på dette har kun to fridager i uken. Ellers er de på trening rett etter SFO til leggetid. Leksene gjøres rett før sengetid.
Jeg synes det er mye, hele barndommen går bort i trening. Jeg tenker de tidsnok kan satse ved 12-13 årsalderen :)
 
Jeg trente 4 timer i uken pluss kamp i helgen som kom i tillegg. Var hektisk, men jeg lærte å bli veldig organisert og strukturert.
 
Kommer jo an på talent og ambisjoner, men syns at siden de aller færreste av barna i slike idretter har en proffkarriere foran seg, så kan man godt begrense det litt

Ikke fordi det blir for mye fysisk altivitet, men skal jo ha tid til annen lek også. Kreativ lek.
 
Hvordan får de tid til alt dette etter skolen da???

Jeg synes det er nok med en time kamp og en time trening i uka på 7-åringen jeg :p

Skal jo få tid til lekser og slappe av litt og synes jeg
Min er hjemme kl 14 senest, tirsdager er han hjemmr 12.
Trening starter tidligst 17.30
 
Min går ikke på SFO, og han bruker vel ca 15 min på lekser, så han har masser av tid til å gjøre andre ting mellom lekser og trening, men hva gjør han? Han spiller fotball ute. Av ca 30 gutter på trinnet spiller 22 av de på fotballlaget hans og de har blitt en veldig god kompisgjeng. Nå syns jeg trening er viktig og syns det er kjempegøy å være med som mamma både på trening og kamper :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min går ikke på SFO, og han bruker vel ca 15 min på lekser, så han har masser av tid til å gjøre andre ting mellom lekser og trening, men hva gjør han? Han spiller fotball ute. Av ca 30 gutter på trinnet spiller 22 av de på fotballlaget hans og de har blitt en veldig god kompisgjeng. Nå syns jeg trening er viktig og syns det er kjempegøy å være med som mamma både på trening og kamper :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Å spille fotball hjemme med venner er ikke samme som organisert idrett synes jeg. Det er litt forskjell på det og at det at trening blir så alvorlig at barn ned i 7 årsalderen ikke har fritid til å være med venner :)
Min spiller fotball med venner, sykler, løper, hopper på trampoline så trening er det hver dag. Men ikke organisert :)
 
Back
Topp