Svømming på skolen..

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Hvor mye svømming har barnet ditt på skolen?
Ble litt overrasket når venninna mi i Bergen fortalte at de kun hadde en håndfull ganger og bare på fjerde trinn.

Min førsteklassing har to timer annenhver uke. Det skal han ihvertfall ha til og med fjerde trinn. Han går på grendaskole, så har ikke oversikt over femte til sjuende trinn.
 
Her har de ingenting. Iallefall ikke i 1 klasse. Men jeg vet de har på høyere trinn, vet bare ikke når...
 
4 ganger i 2 klasse og 4 ganger i fjerde. Skjønner godt at mange barn ikke blir svømmedyktige på så få timer om foreldrene ikke er flinke :(
 
2 timer annenhver uke fra 1 oktober og til 1 april, fra 1. til 10. klasse. Bor på landet og vi er superheldige som har eget basseng
 
Hvor mye svømming har barnet ditt på skolen?
Ble litt overrasket når venninna mi i Bergen fortalte at de kun hadde en håndfull ganger og bare på fjerde trinn.

Min førsteklassing har to timer annenhver uke. Det skal han ihvertfall ha til og med fjerde trinn. Han går på grendaskole, så har ikke oversikt over femte til sjuende trinn.

Har svømming annen hver uke tom 4 klasse her også ;) og bor på et lit sted med en liten skole ;)
 
Snart ferdig med andre klasse og ikke hatt noe enda i alle fall
 
Så meld de på svømmekurs :)
Ikke alle har råd til det, fins ikke overalt og ikke alle vet at tilbudet finnes.

Det er en grunn til at svømming kom inn på skolen og det er et viktig ledd for å få noen unger svømmedyktig, noen har også foreldre som ikke kan svømme!
 
Min går i tredje. Han har hittil hatt en gang uka i et halvår pr skoleår.
 
Her har de 10 ganger i 4kl og 10ganger i 7kl... Er det som er lovpålagt ;)
 
Her begynner de i 2 . kl med svømming. 2 timer 1 dag i uka i vårsemesteret. Vet ikke hva de får til neste år.
Her arrangeres det svømmekurs en gang i halvåret. Burde vært mer.
 
Ikke alle har råd til det, fins ikke overalt og ikke alle vet at tilbudet finnes.

Det er en grunn til at svømming kom inn på skolen og det er et viktig ledd for å få noen unger svømmedyktig, noen har også foreldre som ikke kan svømme!
På de stedene det ikke finnes kan jo foreldre selv gå sammen å starte en svømmeskole. Om man vil at barnet skal bli svømmedyktig så er ikke 1000-2000 kr i året mange kronene å betale for et kurs, da handler det om priotitering og om det er så knipent at det ikke er mulig så sparer man da. Det går også an å ta det opp med skolen å høre om det ikke lan legges inn flere svømmetimer.
 
Klart det, men ikke alle i Norge har råd til det ;)
Da kan man starte en dugnadsgjeng å gå sammen om leie svømmehallen 1 gang i uka, i bygdene koster det ikke mange kronene å leie svømmehall om man går sammen med flere. Og da finner man også sikkert noen som er svømmedyktigw og som kunne tenkt seg å ta et lite kurs for å kunne lære bort videre.
 
Det er litt naivt å tro at alle bare kan spare 1000-2000 kr i året. Det er mange familier som ligger langt under fattigdoms grensen i Norge, og mange som strever med å sette mat på bordet hver uke!
Disse strever også med en hektisk hverdag, å kanskje ikke alltid klare å hente i tide i barnehage og på skole da de ofte er i dårlig betalte, lite fleksible jobber som ikke gir særlig rom for dugnadsarbeids..

Det virker ikke som om det er mulig for en familie med middels+ inntekt å sette seg inn i hvordan noen foreldre (og deres barn) har det, for da hadde vi aldri sagt at alle klarer å betale et par hundrelapper, eller alle klarer å bidra med 50,- kr til skole teateret. Takk for gratis skole på lik linje for alle!
 
Ungen hee har gått i 3 forskjellige barnehager, alle har hatt svømming for de eldste. Hun har hatt halve året med svømming og 2 halvår med gym på skolen siden 1.klasse, dette gjør skolen til de er ferdige på ungdomsskolen. Utenom har hun deltatt på svømmekurs. Og da har jeg betalt 1000kr for et helt skoleår med svømming 2 ganger i uka.
 
Back
Topp